اخبار داغ

گزارش دانا از مشکلات دانشجویان پودمانی دانشگاه فرهنگیان؛

«آزمون اصلح»؛ مصلحت سنجی بدون منطق دانشگاه فرهنگیان/ گره کور ماده 28 با مدیریت آموزش و پرورش کورتر شد/ یکسال تلاش مهارت آموزان برای هیچ!

«آزمون اصلح»؛ مصلحت سنجی بدون منطق دانشگاه فرهنگیان/ گره کور ماده 28 با مدیریت آموزش و پرورش کورتر شد/ یکسال تلاش مهارت آموزان برای هیچ!
شورای عالی انقلاب فرهنگی درحالی با تصویب ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان موافقت کرد که قرار بود جذب نیروهای جدید بار آموزش و پرورش سبک تر کند؛ نه اینکه چوبی لای جراحت های متعدد این سازمان بزرگ تربیتی و آموزشی باشد.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وضعیت خروج نیروهای آموزش و پرورش تقریباً در حال تبدیل به یک سونامی است و تا سال ۱۳۹۸ برابر آنچه که مرکز برنامه‌ریزی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است حدود 300 هزار نفر خروجی از آموزش و پرورش وجود دارد و این در حالی است که  در ارتباط با جمعیت دانش‌آموزی با یک منحنی رشد مواجهیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

ماجرای ماده 28 و یکسال حاشیه دنباله دار شرکت کنندگان

, ماجرای ماده 28 و یکسال حاشیه دنباله دار شرکت کنندگان, ماجرای ماده 28 و یکسال حاشیه دنباله دار شرکت کنندگان,

هر ساله برخی وزارت‌خانه‌ها، نهادها و سازمان‌های دولتی بخشی از نیروهای مورد نیاز خود را از طریق آزمون استخدامی جذب می‌کنند و این افراد پس از گزینش‌های لازم و البته گذراندن دوره آموزشی می‌توانند به کار در نهاد برگزار کننده آزمون مشغول شوند.

,

برای همین طبق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به این دانشگاه اجازه داده شد تا بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته‌هایی که امکان توسعه آن ازطریق «واحد دانشگاهی» وجود ندارد، مطابق با ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش و از میان دانش‌ آموختگان سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی سراسر کشور و حوزه‌های علمیه، با شرط گذراندن حداقل دوره یکساله مهارت آموزی در «دانشگاه فرهنگیان» بلامانع ‌باشد.

, .,

اساسنامه دانشگاه فرهنگیان می‌گوید هرگاه که وزارت آموزش و پرورش به لحاظ نیروی انسانی دچار کسری نیرو شود، دانشگاه فرهنگیان می‌تواند با برگزاری یک آزمون از فارغ التحصیلان غیر از دانشگاه فرهنگیان در رشته‌های مورد نیاز آموزش و پرورش و آموزش یک ساله مهارت های معلمی به آنان، این کمبود را جبران کند.

,

اما این فرایند برای ۱۶ هزار نفر پذیرفته شده آزمون استخدامی سال گذشته آموزش و پرورش پیچیده‌تر از دیگر نهادها بوده و پس از گذشت حدود ۱۵ ماه از زمان آزمون همچنان روند آزمودن این افراد به شیوه‌های مختلف ادامه دارد و مهارت آموزان سخت‌ترین و البته مهم‌ترین مرحله آن موسوم «آزمون اصلح» را تا چندی دیگر پیشرو خواهند داشت.

,

مهارت آموزانی که از طریق ماده ۲۸ اساس نامه دانشگاه فرهنگیان به این مرکز آموزش عالی دولتی راه پیدا کرده‌اند پس از قبولی در آزمون استخدامی، گذراندن مصاحبه در زمان اندک با تعداد مراجعین بسیار و بعد از عبور از هسته گزینش (تحقیق میدانی و مصاحبه) وارد یک دوره آموزشی دو نیم ساله شدند؛ این درحالی بود که دانشگاه فرهنگیان برای دانشجویان استخدامی هیچ امکاناتی از قبیل خوابگاه، غذا، سایت اینترنتی و... در نظر نگرفته بود و از طرفی حتی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود، آموزش پذیرفته شده‌های رشته های مختلف را در یکدیگر ادغام کرد.

,

مهارت آموزانی در دوره یکساله مهارت آموزی، محتواهای تعلیم و تربیت، روش‌ها و فنون تدریس، روانشناسی تدریس، اقتصاد آموزش و پرورش، مهارت‌های معلمی، مهارت‌های سخنوری و برقراری ارتباط را در قالب ۲ پودمان آموزش می‌بینند.

,

این مهارت‌آموزان باید از تمام واحدها ی ارائه شده در این یکسال نمره قبولی بگیرند و به عبارت دیگر واحدهایشان را پاس کنند و مسلماً کسی در تمام دروس نمره قبولی گرفته است، یعنی آمادگی پیدا کرده است؛ اما این به معنای پذیرفته شدن در آموزش و پرورش نیست بلکه باید در آزمونی تحت عنوان «اصلح» شرکت کنند.

,

همین امر باعث شد بیشتر مهارت آموزان مجبور شوند این دوره یکساله را در مراکز استان‌ها یا استان دیگری بگذرانند. کلاس‌ها حداقل سه روز در هفته برگزار می‌شد و این صرفه‌جویی‌ها برای دانشگاه فرهنگیان، هزینه های گزافی روی دست قبولی‌های ماده ۲۸ آموزش و پرورش گذاشت.

,

پس از گذشت این دو پودمان، با آغاز تابستان سال جاری پودمان فرهنگی با برگزاری دوره‌های کمک‌های اولیه، نقشه راه، اردو و مصاحبه به صورت فشرده از ساعت ۷ صبح تا ۷ شب برگزار می‌شود تا در پایان این پودمان تابستان شلوغ و پرکار مهارت آموزان ماده ۲۸ با برگزاری آزمون مجازی فرهنگی برای تمام رشته‌ها ادامه پیدا کند که البته بسیاری از منابع این آزمون برای رشته‌های دبیری و آموزگاری غیر تخصصی بودند.

,

با این حال روز برگزاری آزمون که به صورت مجازی برگزار می‌شد، مهارت آموزان متوجه شدند که بسیاری از سوالات اشتباه بوده و یا خارج از منابع اعلام شده مطرح شده‌اند و همین امر باعث شد بسیاری از مهارت آموزان نمره حد نصاب قبولی را کسب نکنند.

,

 

,

اما آزمون اصلح چیست؟

, اما آزمون اصلح چیست؟, اما آزمون اصلح چیست؟,

ماجرای پیچیده ماده ۲۸ و مهارت آموزانی که طبق این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با هزار امید جذب این دانشگاه شدند تا شاید بتواند برای کار به سازمان عریض و طویل آموزش و پرورش بپیوندند از همین جا شروع شد.

,

در حالی در  این مصوبه حرفی از برگزاری آزمون جامع یا آزمون اصلح نشده که مسئولان این دانشگاه از سال گذشته اقدام به برگزاری این ازمون نموده اند که شرکت کنندگان را با مشکلات و سردرگمی های فراروانی روبرو کرده است.

, در حالی در  این مصوبه حرفی از برگزاری آزمون جامع یا آزمون اصلح نشده که مسئولان این دانشگاه از سال گذشته اقدام به برگزاری این ازمون نموده اند که شرکت کنندگان را با مشکلات و سردرگمی های فراروانی روبرو کرده است.,

در گام پایانی قرار است آزمون جامعی با نام اصلح که پیشتر از آن سخن به میان آمد برگزار شود که سرنوشت بیش از یک سال تلاش مهارت آموزان را مشخص می‌کند؛ آزمونی که این افراد معتقد هستند به دلیل حجم مطالبی که دقیقا مشخص نیست از چه منابعی در نظر گرفته شده حتی از کنکور کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌هایی همچون علوم تربیتی نیز سخت‌تر خواهد بود.

,

این آزمون میزان تسلط مهارت‌آموزان را بر شش پایه تحصیلی مورد ارزیابی قرار می‌دهد و تنها یک ماه فرصت برای آمادگی این آزمون وجود دارد درحالی که زمان برگزاری آزمون مصادف است با ایامی که مهارت آموز باید از فرصت باقی مانده تا اول مهر برای آمادگی و مسلط شدن نسبت به پایه تحصیلی خود استفاده کند نه برای همه پایه ها به صورت طوطی وار.

,

این چالش بزرگ درحالی برای مهارت آموزان مطرح می‌شود که آن‌ها بیش از یک سال از زندگی خود را صرف پودمان‌های مورد نیاز برای ورود به تدریس کلاس‌های درس کرده‌اند و این امر خود سبب بروز مشکلات بزرگی برای مهارت آموزان شده است؛ مهارت آموزانی که نه با آزمون مشکلی دارند نه با گذراندن دوره‌های مختلف بلکه از ضابطه‌مند نبودن و مشخص نبودن اهداف مورد نظر در طول این یک سال گله‌مند هستند.

,

, ,

طبق گفته سرپرست معاونت نظارت دانشگاه فرهنگیان آزمون اصلح بخشی از آزمون جامعی است که مهارت آموزان در سه بخش باید حداقل 650 امتیاز کسب کنند.

,

البته وی به این نکته اشاره نکرده که چه دلیلی وجود دارد تا این آزمون با ۴۵۰ نمره از هزار نمره‌ای که در کل دوره مهارت آموزی دارد بدون آنکه منبعی مشخص برای آن تعریف شود برگزار خواهد شد، اگر بنا به سنجش مهارت آموزان است آیا آزمون استخدامی و مصاحبه‌ها این توانمندی‌ها را نمی‌سنجد؟ و آیا برگزاری پودمان‌ها در این یک سال نتوانسته این مهارت را ارتقا بخشد؟ اگر آزمون‌ها و پودمان‌ها موثر بوده پس چه نیازی به برگزاری آزمون است و اگر چنین نیست پس چه لزومی وجود داشت که این یک سال با تمام هزینه‌های مادی و معنوی بر مهارت آموزان تحمیل شود؟

,

 

,

دانشجویان بی پناهی که به قوه قضا پناه آورده اند

, دانشجویان بی پناهی که به قوه قضا پناه آورده اند, دانشجویان بی پناهی که به قوه قضا پناه آورده اند,

این جمع دانشجویان پا در هوا که بعد ازطی حدود یکسال و صرف کلی هزینه و زمان باید طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به استخدام آموزش و پرورش دربیایند حالا بعد از طی مسیر دوره آموزشی، با مانع آزمون اصلح مواجه شده‌اند که منابع آن هم مشخص نیست. هرچند دانشگاه فرهنگیان معتقد است این آزمون طبق آئین‌نامه‌های دانشگاه برگزار می‌شود و قانونی است.

,

ادله هر دو طرف و مجادلات کلامی این چند وقت اخیر هیچ‌کدام از طرفین را قانع نکرده و مهارت‌آموزان به دیوان عدالت اداری شکایت برده‌اند.

,

جمعی از این معلمان می‌گویند: « برخی از ما در سال 96 و تعداد کثیری در تیر ماه 97 در پنجمین آزمون استخدامی کشوری شرکت کردیم و پس از قبولی در آزمون و دو مرحله مصاحبه تخصصی و عمومی و استعلامات اطلاعاتی و قضایی راجع به سوء پیشینه خود نهایتا در آبان ماه همان سال در دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور مشغول به سپری کردن دوره یکساله مهارت آموزی شدیم. لازم به ذکر است در طی این سال همزمان با تحصیل در دانشگاه فرهنگیان دوره کارورزی را با تدریس آزمایشی در مدارس سپری کرده ایم. پس از دو ترم متوالی مهارت آموزی و حضور در مدارس در تابستان نیز یک دوره حضوری و البته یک دوره مجازی را نیز سپری کرده ایم.

,

با توجه به قوانین مصوب قوه مقننه در خصوص استخدام چرا دوره مهارت آموزی یک ساله برای مهارت آموزان که تمام مراحل قانونی استخدام را طی کرده‌اند بدون امتیازات قانونی استخدام است؟ با وجود آزمون استخدامی و قبولی یک نفر از سی نفر در آن و طی کردن موفقیت آمیز دوره مهارت آموزی با کسب نمرات مورد قبول در هر درس،آزمون اصلح با اتکا به چه مواد قانونی اجرا میشود؟»

,

با این حال حسین خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان در نشست خبری درباره نقدهای وارده به آزمون اصلح، بیان کرد: این قانون در دفترچه آزمون استخدامی که سازمان امور استخدامی می‌دهد به صراحت ذکر شده است که کسانی که از طریق ماده 28 جذب می‌شوند پس از گذراندن دوره یک ساله و قبول شدن در آزمون اصلح می توانند جذب شوند.

,

رضا کچوئیان، سرپرست معاونت نظارت دانشگاه فرهنگیان درباره علت برگزاری این آزمون گفت: به استناد ردیف ۶ بند «ج» مربوط به شرایط اختصاصی مندرج در دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سومین آزمون متمرکز دستگاه های اجرایی کشور که در آبان ۹۵ منتشر شد اعلام کردیم مهارت آموزان حتماً باید در پایان دوره در آزمون جامع شرکت کنند یعنی جزو تعهد آنها بود.

,

, ,

بر خلاف رویه مصوبه که حرفی از آزمون جامع در آن صریح آن نیامده است این دانشگاه تشخیص داده است که آزمونی تحت عنوان جامع را در شرایط آزمون استخدامی خود بیاورد.

,

نکته جالبتر اینکه با اینهمه این آزمون در حالی از طرف مسئولان دانشگاه فرهنگیان به عنوان ماده قانونی عنوان می شود که هیچ اصطلاحی شبیه به این در دفترچه آزمون استخدامی نیامده است.

, نکته جالبتر اینکه با اینهمه این آزمون در حالی از طرف مسئولان دانشگاه فرهنگیان به عنوان ماده قانونی عنوان می شود که هیچ اصطلاحی شبیه به این در دفترچه آزمون استخدامی نیامده است.,

نکته قابل توجه این است که با این همه بگیر و ببند و هزینه اجرایی برای برگزاری این آزمون طبق گفته رئیس این دانشگاه 95 درصد افراد شرکت کننده در آن قبول می شوند.

, نکته قابل توجه این است که با این همه بگیر و ببند و هزینه اجرایی برای برگزاری این آزمون طبق گفته رئیس این دانشگاه 95 درصد افراد شرکت کننده در آن قبول می شوند.,

, ,

حال سئوال اینجاست که اگر قرار است این آزمون بیشتر جنبه تشریفاتی داشته باشد علت این میزان هزینه کرد در شرایطی که پرداخت حقوق ماهیانه دانشجویان این دانشگاه با حداقل میزان ممکن و گاهی با تاخیر پرداخت می شود چیست؟ تا جایی که 16 هزار نفر مشمول این آزمون در جهت استبفای حق تلف شده خود به دیوان عدالت اداری شکایت ببرند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه