اخبار داغ

۳۳۶ بنگاه اقتصادی از مدار تولید خارج شدند؛

تیغ تیز «رکود» زیر گلوی ۵ هزار کارگر کرمانشاهی!

تیغ تیز «رکود» زیر گلوی ۵ هزار کارگر کرمانشاهی!
رکود صنایع کرمانشاه با خروج ۳۳۶ واحد از مدار تولید معیشت بیش از ۵ هزار کارگر کرمانشاهی را متاثر کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز  چرخ‌های صنعت کرمانشاه این روزها کندتر از همیشه می‌چرخد؛ صنایعی که زمانی با سرمایه‌های هنگفتی ایجاد شده‌اند و حالا این ثروت‌ها با رکود برخی واحدها مدفون شده و عملا سودی به حال استان ندارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز ,

از جمله مشکلاتی که باعث تعطیلی بنگاه های اقتصادی می شود، می‌توان به مشکلات بانکی، مشکلات مالی و بازار محصول اشاره کرد؛ البته مشکلات دیگری نیز چون اختلاف شرکا و مسائل داخلی وجود دارد، اما مشکلات مالی و بانکی اصلی ترین عوامل در این زمینه هستند.

,

 با توجه به اینکه در سال رونق تولید قرار گرفته‌ایم حمایت از بنگاه های اقتصادی و تولیدی یک ضرورت انکار ناپذیر است و انتظار می رود که نه تنها شاهد تعطیلی و نیمه فعال شدن هیچ واحد تولیدی و اقتصادی باشیم بلکه می‌طلبد اقدامات لازم برای احیا و فعال‌سازی این بنگاه ها صورت گیرد.

,

 طبق آمار موجود بیش از ۲۲۰۰ بنگاه اقتصادی در استان کرمانشاه وجود دارد که تعدادی از آنها به حالت نیمه فعال و تعدادی نیز در حالت رکود به سر می برند و اشتغال ایجاد شده توسط این بنگاه ها نیز مورد تهدید قرار گرفته است و به همان نسبت به آمار و خیل بیکاران استان اضافه می شود.

,

وجود ۲۲۸۰ بنگاه اقتصادی در استان کرمانشاه

, وجود ۲۲۸۰ بنگاه اقتصادی در استان کرمانشاه,

مجتبی قبادی، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد تعداد بنگاه های اقتصادی استان کرمانشاه را ۲ هزار و ۲۸۰ مورد اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۹۳۹ بنگاه در بخش صنعت و معدن و یک هزار و ۳۴۱ بنگاه نیز در بخش کشاورزی قرار دارند.

,

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری کرمانشاه تصریح کرد: در حال حاضر از تعداد ۲ هزار و ۲۸۰ بنگاه موجود یک هزار و ۷۵۵ بنگاه فعال بوده که ۲۷ و ۵۴۹ مورد اشتغال در آنها وجود دارد.

,

تعداد ۱۸۹ بنگاه در استان کرمانشاه نیمه فعال و ۳۳۶ بنگاه راکد است/تعطیلی ۵۳۱۵ شغل

, تعداد ۱۸۹ بنگاه در استان کرمانشاه نیمه فعال و ۳۳۶ بنگاه راکد است/تعطیلی ۵۳۱۵ شغل,

وی تعداد بنگاه های نیمه فعال را نیز ۱۸۹ مورد اعلام کرد و گفت: ۲ هزار و ۷۸۹ مورد اشتغال نیز در این بنگاه ها ایجاد شده است.

,

این مسئول در خصوص تعداد بنگاه های راکد و غیرفعال استان نیز گفت: هم اکنون۳۳۶ بنگاه اقتصادی راکد در استان داریم که ۵ هزار و ۳۱۵ اشتغال تعطیل شده دارد.

,

قبادی در خصوص علت رکود و تعطیلی بنگاه های مذکور افزود: بدهی بانکی، مشکلات مالی، اعلام ورشکستکی و اختلافات بین شرکا عمده دلایل تعطیلی این بنگاه های اقتصادی است.

,

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری کرمانشاه تصریح کرد: مشکلات بازار برای عرضه محصولات، به روز نبودن ماشین آلات و فرسوده بودن، از دیگر دلایل تعطیلی این بنگاه های اقتصادی است.

,

احصا و پایش مشکلات بنگاه های اقتصادی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان

, احصا و پایش مشکلات بنگاه های اقتصادی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان,

وی در پاسخ به اینکه برای احیای این بنگاه ها چه کمکی به آنها صورت گرفته است؟ گفت: در بحث بنگاه های نیمه فعال و راکد ما از طریق کار گروه تسهیلو رفع موانع تولید، مشکلات این بنگاه ها را احصا و پایش کرده‌ایم.

,

این مسئول افزود: اگر درخواستی در این  زمینه در کارگروه تسهیل مطرح شده است ما آن را به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار و بر اساس قانون رفع موانع تولید آنها را مورد حمایت قرار داده ایم.

,

احیای ۶۱ واحد تولیدی راکد در سه ماهه ابتدایی امسال

, احیای ۶۱ واحد تولیدی راکد در سه ماهه ابتدایی امسال,

وی تصریح کرد: در راستای حمایت های مذکور طی سه ماهه ابتدایی امسال ۶۱ واحد تولیدی از بنگاه های اقتصادی راکد را فعال کردیم که ۲۸۸ شغل مستقیم دارند.

,

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری کرمانشاه افزود: تعدادی از واحدها نیز که مربوط به هلدینیگ هایی چون شستا است را از طریق کارگروه ملی در تهران بررسی و پیگیری کرده ایم.

,

بررسی و حمایت بنگاه‌هایی که مشکل دریافت خدمات بانکی دارند از طریق شورای تامین استان

, بررسی و حمایت بنگاه‌هایی که مشکل دریافت خدمات بانکی دارند از طریق شورای تامین استان,

قبادی ادامه داد: همچنین پیشنهاد داده ایم که مشکل تعدادی از بنگاه ها که مشکل دریافت خدمات داشته اند، در شورای تامین استان بررسی شود.

,

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری کرمانشاه تصریح کرد: در قانون اصلاح چک اگر بنگاه های اقتصادی و یا افراد حقیقی و حقوقی به سیستم بانکی بدهی داشته باشند، از دریافت کلیه خدمات بانکی من جمله چک، افتتاح حساب و... محروم هستند.

,

وی ادامه داد: تبصره ای در ذیل ماده ۴ این قانون وجود دارد که در آن گفته شده اگر شورای تامین استان تشخیص دهد که عدم دریافت خدمات بانکی این بنگاه ها، باعث مشکل برای استان می شود و برای مثال تعداد اشتغال زیادی را از دست می دهیم و عواقبی دارد و این موضوع را تایید کند، سیستم بانکی به مدت یکسال برای اینها چک صادر خواهد کرد و بدون محدودیت قانون چک، به آنها خدمات بانکی ارائه می کند.

,

تشکیل کمیته های در نهادهای مربوطه با تفویض اختیار از کار گروه تسهیل برای رفع مشکلات بنگاه های اقتصادی

, تشکیل کمیته های در نهادهای مربوطه با تفویض اختیار از کار گروه تسهیل برای رفع مشکلات بنگاه های اقتصادی,

قبادی در خصوص برنامه های استان برای کمک به این بنگاه ها و واحدها نیز گفت: به این منظور کمیته هایی در نهادهای مربوطه چون سازمان صنعت، معدن، خانه صنعت و معدن، جهادکشاورزی و... با تفویض اختیار از کار گروه تسهیل تشکیل شده که به مشکلات آنها رسیدگی شود.

,

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری کرمانشاه افزود: تعداد زیادی از این مشکلات در کمیته های مذکور حل می شود و مشکلاتی نیز که حل نشده در کار گروه تسهیل استان بررسی و برای آنها تصمیم گیری لازم صورت می گیرد.

,

مدت زمان احیا و رفع مشکل بنگاه های اقتصادی به نوع مشکل و تلاش صاحبان بنگاه ها بستگی دارد

, مدت زمان احیا و رفع مشکل بنگاه های اقتصادی به نوع مشکل و تلاش صاحبان بنگاه ها بستگی دارد,

وی در خصوص پروسه زمانی که برای احیای بنگاه های راکد و نیمه فعال و رفع مشکلات آنها صرف  می شود نیز گفت: این زمان علاوه بر اینکه به مشکلی که باید رفع شود، ارتباط دارد به خود صاحبان واحدهای راکد و نیمه فعال نیز مرتبط است.

,

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری کرمانشاه تاکید کرد: در مباحثی چون مشکلات بانکی و...ما کمک می کنیم اما خود صاحبان واحدهای راکد و نیمه فعال نیز باید پای کار باشند و در راستای رفع مشکل موجود تلاش کنند.

,

تلاش برای واگذاری واحدهای تملیکی توسط بانک ها به بخش خصوصی

, تلاش برای واگذاری واحدهای تملیکی توسط بانک ها به بخش خصوصی,

قبادی گفت: ما یک سری واحدها نیز در استان کرمانشاه داریم که تملیکی بانک ها هستند  و ما برنامه ریزی کرده ایم که امسال دستگاه های اجرایی با هماهنگی بانک ها مشکلات این واحدها را طی برنامه و فرآیند زمانی دست بندی کنند که به طریق مقتضی از طریق مراجع ذی صلاح بتوانیم مشکلات آنها را پیگیری کنیم  و شرایط فعال سازی و واگذاری به بخش خصوصی فراهم شود.

,

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری کرمانشاه افزود: به همین خاطر و برای تعیین تکلیف اینها یک شبکه بین دستگاه ها و بانک ها ایجاد کرده ایم و به طور ماهیانه نیز جلسه ای را برای آنها برگزار می کنیم.

,

تلاش  خواهیم کرد تا پایان امسال هیچ واحد تملیکی در تملک بانک ها نداشته باشیم

,

 وی با بیان اینکه طی این جلسات عملکرد بانک ها را پایش می کنیم، گفت: طبق برنامه ای که گذاشته ایم اعلام کردیم که تا پایان سال حدود ۴۵ واحد تملیکی که در تملک بانک ها است و تعدادی نیز در شرف تملک هستند، باید تعیین تکلیف شود و سعی مان نیز این است که تا پایان سال واحد تملیکی نداشته باشیم.

,

قبادی تاکید و خاطرنشان کرد: برای احیا و فعال سازی واحدها ابتدا باید صاحبان واحدها اراده خود را نشان دهند، چرا که هم اکنون شرایط بازار و کشور شرایط مناسبی برای فعالیت این واحدها در حوزه تولید است و اگر خودشان انگیزه داشته باشند، شرایط کشور هم می طلبد که اینها حضور فعالی در تولید و اشتغال داشته باشند.

,

پیگیر احیای ۳ واحد هلدینگ حدود ۵۰۰ اشتغال هستیم

, پیگیر احیای ۳ واحد هلدینگ حدود ۵۰۰ اشتغال هستیم,

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری کرمانشاه از پیگیری احیای واحد های هلدینگ شستا در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: استان با جدیت در حال پیگیری این واحدها بوده که ۳ واحد با حدود ۵۰۰ اشتغال است.

,

وی تصریح کرد: کارخانه تولیدی کاغذ غرب، کارخانه بسته بندی بیستون تامین و کارخانه اسید سیتریک ۳ واحد مربوط به هلدینگ شستا بوده که در حال پیگیری است.

,

این مسئول افزود: هم اکنون فرآیند فعال سازی کارخانه اسید سیتریک آغاز شده اما برای فعال سازی کامل ۶ تا ۷ ماه به طول می انجامد.

,

فرآیند فعالسازی کاغذ بیستون نیز ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۱۸ ماهه تکمیل می شود

,

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری کرمانشاه ادامه داد: فرآیند فعال سازی کارخانه کاغذ بیستون نیز ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در بازده زمانی ۱۸ ماهه تکمیل می شود.

,

وی گفت: ۲۲۰ میلیارد برای این طرح نیاز است که قرار شده ظرف ۱۸ ماه با کمک بانک صنعت معدن و خود شستا این پروژه تکمیل شود.

,

احتمال واگذاری کارخانه کاغذ غرب از مجموعه واحدهای هلدینگ شستا  به بخش خصوصی

, احتمال واگذاری کارخانه کاغذ غرب از مجموعه واحدهای هلدینگ شستا  به بخش خصوصی,

قبادی در خصوص کارخانه کاغذ غرب نیز گفت: با توجه به اینکه در آن زمان ماشین آلات خریداری شده برای آن دسته دوم بوده و اینکه زمین آن زیر ۸۵ هکتار است و شرایط احداث شهرک صنعتی خصوصی را دارد، احتمال دارد به بخش خصوص واگذار شود.

,

ببه گزارش مرصاد؛ با توجه به نقش بنگاه‌های اقتصادی در رونق تولید و ایجاد اشتغال در استان بیکاری چون کرمانشاه اولویت قرار دادن رفع مشکلات آنها به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت های حوزه اشتغال، ضروری است. لذا تعطیلی ۳۳۶ بنگاه اقتصادی در استان کرمانشاه با ۵۳۱۵ اشتغال علی رغم اقدامات انجام شده و نرخ بیکاری استان همچنان رقم بزرگی است و رفع آن تلاش مضاعف مسئولان را می طلبد.

,

همچنین با توجه به اینکه بخش اعظم مشکلات واحدهای راکد مباحث مالی، ورشکستگی و بدهی های بانکی است و متاسفانه در برخی موارد بانک ها موفق به تملک این واحدها در ازای بدهی های خود شده و اغلب تا تعیین تکلیف واحدهای مذکور آنها را به صورت تعطیل نگه می دارند، ضرورت دارد مسئولان ما در حوزه قانونگذاری و سیستم بانکی راهکارهای جدیدی را برای نجات اقتصاد و اشتغال کشور اتخاذ کنند تا علاوه بر اینکه کمر صاحبان این بنگاه ها که تمام سرمایه اشان را در این راه هزینه کرده اند، زیر بار مشکلات موجود خم نشود، شاهد رشد و ارتقای سرمایه گذاری ها در حوزه های اینچنینی و در نتیجه آن رشد اقتصادی و اشتغال استان و کشور باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه