اخبار داغ

وقی بی‌برنامگی مسئولان گریبان کشاورز را می‌گیرد؛

هرج و مرج بازار خیار؛ از توزیع مدیریت نشده بذر تا عدم رعایت الگوی کشت/ بذل و بخشش‌هایی که طمع غیرکشاورزان را هم برانگیخت

هرج و مرج بازار خیار؛ از توزیع مدیریت نشده بذر تا عدم رعایت الگوی کشت/ بذل و بخشش‌هایی که طمع غیرکشاورزان را هم برانگیخت
مدتی است که فضای مجازی پر شده است از اخبار مربوط به قیمت پایین خیار در کردستان و محصولی که به ادعای کشاورزان روی دستشان مانده است، اما در حقیقت در این ماجرا جهاد کشاورزی و خود کشاورزان به یک میزان مقصر هستند. جهاد کشاورزی در توزیع بذر مدیریت نداشته و کشاورز نیز به طمع سود بیشتر الگوی کشت را رعایت نکرده است!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، این روزها یکی از مهمترین موضوعات در شهرستان قروه را خیارکارانی به خود اختصاص داده اند که گفته می شود با زیان بسیاری در سال زراعی خود روبرو هستند. در همین رابطه طی روزهای گذشته نیز گزارشی در سایت کردتودی منتشر شد. اکنون هم بنا داریم تا در این گزارش بیش از پیش از شرایط خیارکاران و پاسخ های مسئولین جهاد کشاورزی مطلع شویم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

کشاورزان به تذکرات و محدودیت های آیین نامه ای توجهی نکردند

, کشاورزان به تذکرات و محدودیت های آیین نامه ای توجهی نکردند,

 

,

در گزارشی که طی روزهای گذشته تهیه شده بود خیارکاران از پایین بودن قیمت خیار و افت شدید آن گلایه مند بودند که رییس جهاد کشاورزی اصلی ترین دلیل آن را در بی توجهی کشاورزان به رعایت الگوی کشت و نیز خرید بیش از نیاز بذر دانست و گفت: در پروانه آبی کشاورزان قید شده است که الگوی کشت باید رعایت شود و یکی از موارد الگوی کشت در رعایت چهارچوب های خاصی است که برای سبزی و صیفی جات حداکثر 20 درصد از مزرعه را شامل می شود.

,

 

,

خسرو کریمی پناه ادامه داد: این در حالی است که برخی از کشاورزان تمام 100 درصد مزرعه خود را خیار کاشته اند و این نتیجه ای جز افزایش عرضه ندارد.

,

 

,

وی با بیان اینکه کشاورزان به تذکرات و محدودیت های آیین نامه ای توجهی نداشته اند، افزود: افزایش سطح زیر کشت بدون توجه به تذکرات و محدودیت های آیین نامه ای امروز این شرایط را ایجاد کرده است که محصول کشاورزان بدون رونق باقی مانده است.

,

 

,

حال در همین رابطه سری به دکه های خرید و فروش خیار زدیم و با چند تن از کشاورزان و واسطه های خرید و فروش خیار صحبت کردیم که توجه به این گزارش خالی از لطف نیست.

,

 

,

دلالان خیار را با کیلویی 1500 تومان از کشاورز می خرند اما 6 هزار تومان می فروشند!

,

 

,

یکی از کشاورزان قروه ای در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، گفت: در حال حاضر هر کیلو خیار ریز 2 هزار و 400 تومان است که این میزان قیمت به صرفه نیست و سودی ندارد و حتی هزینه کارگر را هم جبران نمی کند.

, کُردتودی،,

 

,

وی در خصوص قیمت های متفاوت خیار صحبت کرد و گفت: بازار پایین و بالا می شود و قیمت هر کیلو  از خیار ریز تا درشت حتی تا 50 تک تومان هم رفته است.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

به گفته وی عده ای از واسطه ها خیار ریز را تا کیلویی 6 هزار تومان نیز در بازار می فروشند اما از کشاورز با نرخ هزار و 500 تومان خریداری می کنند.

,

 

,

این کشاورز با بیان اینکه همه خیارکاران چیذر زدند و خیار را رها کردند، افزود: این وضعیت هزینه ها را در نمی آورد و پول کارگر و اجاره زمین را باید خودمان بدهیم.

,

 

,

جهاد کشاورزی نظارتی روی توزیع بذر خیار نداشت

, جهاد کشاورزی نظارتی روی توزیع بذر خیار نداشت,

 

,

احمد سنایی دیگر کشاورزی بود که در پاسخ به سوالات خبرنگار ما، گفت: دولت که حمایت نمی کند، جهاد کشاورزی هم پیگیری نکرده و بذری که توزیع کردند کیفیت خوبی نداشت.

,

 

,

وی ادامه داد: بذری که تحویل کشاورزان داده شد مناسب نیست و زود هم خراب می شود.

,

 

,

این کشاورز با بیان اینکه سال گذشته چنین وضعیتی نبود، افزود: امسال خیار فقط برای کشاورز هیچ سودی نداشت و همه کشاورزان ضرر کردند و دلالان سود بردند.

,

 

,

خیار کمتر از 5 هزار تومان به ضرر کشاورز است

, خیار کمتر از 5 هزار تومان به ضرر کشاورز است,

 

,

یوسف وجدی نیز دیگر کشاورزی بود که در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه کشاورزان متحمل ضررهای بسیاری در سال جاری شدند، گفت: اگر خیار کیلویی 5 هزار تومان از دست کشاورز خریداری شود عادلانه است و کمتر از ان برای کشاورز سودی ندارد.

,

 

,

, ,

 

,

غیرکشاورزان هم امسال خیار کاشتند!

, غیرکشاورزان هم امسال خیار کاشتند!,

 

,

وی در پاسخ به این سوال که آیا کسانی غیر از کشاورزان نیز امسال خیار کاشته اند یا نه بیان داشت: بله هستند کسانی که از شغل های دیگر می آیند و خیار می کارند.

,

 

,

این کشاورز در این خصوص گفت: ما تقاضا داریم با وجودی که می دانیم شاید درآمدها پایین باشد اما کسانی که کشاورز نیستند وارد این صنف نشوند که اینچنین ما نیز متحمل ضرر و زیان نشویم.

,

 

,

این کشاورز در خصوص خرید خیار یارانه ای نیز گفت: خیار یارانه ای کم بود و کشاورز نمی توانست تنها به خیار یارانه ای اکتفا کند و ما ناچار بودیم بذر خیار را به قیمت 3 میلیون و 500 هزار تومان خریداری کنیم.

,

 

,

یکی دیگر از کشاورزان با بیان اینکه مدیران مدیریت ندارند، گفت: مدیران ما بررسی نمی کنند و مدیریت ندارند.

,

 

,

نماینده مجلس فقط چشم تحویل کشاورزان می دهد

, نماینده مجلس فقط چشم تحویل کشاورزان می دهد,

 

,

وی به انتقاد از نماینده مجلس شورای اسلامی پرداخت و بیان داشت: کسی به فریاد کشاورز نمی رسد ، حتی نماینده مجلس نیز به اینجا آمده است و تنها به چشم گفتن بسنده کرده است اما این چشم گفتن کی به نتیجه می رسد؟

,

 

,

, ,

 

,

گلایه های کشاورزی که اهل همدان بوده و در قروه زمین اجاره کرده است

,

 

,

یکی دیگر از کشاورزان که اهل همدان بود نیز در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، گفت: من کشاورز همدانم و زمین اجاره کردم و برای هر هکتار 15 میلیون تومان اجاره می دهم.

, کُردتودی،,

 

,

وی افزود: به ما بذر یارانه ای ندادند و گفتند شما اهل اینجا نیستید و ما هم بذر را با قیمت آزاد به نرخ 4 میلیون و 250 هزار تومان خریدیم.

,

 

,

این کشاورز ادامه داد: صاحبان زمین رفته اند و فقط ما اجاره داران مانده ایم که پول زمینمان را در آوریم و حتی نمی توانیم پول کارگر را بدهیم.

,

 

,

وی افزود: افراد غیرکشاورز امسال هجوم آوردند و کشت کردند و همین افزایش تقاضا عرضه را با مشکل مواجه کرده است.

,

 

,

ما اطلاعی از الگوی کشت نداشتیم

, ما اطلاعی از الگوی کشت نداشتیم,

 

,

اما کشاورزی دیگر از بی مدیریتی در صادرات خیار صحبت کرد و اظهار داشت: چرا صادرات برای عده ای وجود دارد اما برای ما با نبود امکانات مواجه می شود؟

,

 

,

وی با بیان اینکه هیچکس در خصوص الگوی کشت مشاوره ای به کشاورزان نداده است، افزود: هیچ کسی ما را راهنمایی نکرده است که چگونه الگوی کشت را رعایت کنیم و کسی در این خصوص مشاوره ای برای ما نداشته است.

,

 

,

, ,

 

,

این کشاورز به انتقاد از توزیع بذر یارانه ای پرداخت و گفت: جهاد کشاورزی و تعاون روستایی با توزیع بذر یارانه ای کاری کردند که غیرکشاورز هم خیار کاشت.

,

 

,

اگر بذر خیار با همان قیمت سال قبل توزیع می شد امروز اینگونه نمی شد!

, اگر بذر خیار با همان قیمت سال قبل توزیع می شد امروز اینگونه نمی شد!,

 

,

 یکی از واسطه های خرید خیار نیز در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، گفت: اگر بذر با همان 4 میلیون به فروش می رسید الان چنین وضعیتی ایجاد نمی شد.

, کُردتودی،,

 

,

وی ادامه داد: سال گذشته با بذر یک میلیون و 400 هزار تومانی خرید داشتیم و فروش خوبی نیز ایجاد می شد اما هم اکنون نه برای کشاورز خوب است و نه ما دارای خرید و فروش مناسبی هستیم.

,

 

,

احمد گوشبر قیمت منصفانه برای کشاورز را حداقل در خرید خیار ریز 3 هزار و 500 تومان و در خرید خیار درشت 800 تومان عنوان کرد و افزود: اینگونه هم کشاورز و هم خریدار سود می کنند و هزینه های انان جبران می شود.

,

 

,

یکی از کشاورزان نیز در پاسخ به این سوال که گفته می شود که به کشاورزان گفته ایم که یک پنجم زمینشان را صیفی بکارند؟ نیز گفت: چنین موضوعی صحت ندارد و از طرفی کسی که زمین دارد و کشاورز است خیارکاری می کند و زمین را اجاره کرده است تا خیار بکارد.

,

 

,

وی به انتقاد از بازنشستگان و دیگر کسانی که روی به خیارکاری آورده اند پرداخت و گفت: این آسیب بزرگی به کشاورز واقعی وارد کرده است و دولت باید در این مسئله وارد شود و اجازه دخالت ندهد.

,

 

,

, ,

 

,

بذر باید به کشاورزان واقعی داده شود

, بذر باید به کشاورزان واقعی داده شود,

 

,

وی با انتقاد از نحوه توزیع بذر افزود: جهاد کشاورزی می گوید بذر به صاحب نسق داده شده اما این هم درست نیست چون صاحب نسق امکان دارد کشاورزی نداشته باشد و زمین خود را اجاره بدهد.

,

 

,

کشاورزی دیگر نیز در گفتگو با خبرنگار ما از تلاش کشاورزان در سال های آتی خبر داد و گفت: سال بعد هم مجبوریم کشت کنیم اما باید نحوه توزیع بذر اصلاح شود.

,

 

,

به گفته وی باید بذر به میزان لازم به دست یک نفر معتمد داده شود و به کشاورزان واقعی برسد.

,

 

,

وی ادامه داد: متاسفانه دولت پیگیر نیست که آیا توزیع بذر درست بوده یا نه و اصلا بذر داده شده کاشته شده یا نه به طرف دوم با قیمت بیشتر فروخته شده است؟

,

 

,

وی در پاسخ به برنامه کشاورزان برای سال آینده که آیا باز هم با این روند کشت خواهند داشت یا خیر گفت: سال آینده هم کشت می کنیم چون شغلی نیست... ما خیارکاریم و همین شغل را داریم و اگر نکاریم چه کنیم.

,

 

,

 

,

, ,

خانه کشاورز عملکرد حمایتی ندارد

, خانه کشاورز عملکرد حمایتی ندارد,

 

,

این کشاورز با انتقاد از دولت گفت: ما دارای سازمان حمایتی نیستیم و جبران ضرر و زیان ما نامشخص است.

,

 

,

وی در خصوص خانه کشاورز نیز گفت: خانه کشاورز به اصطلاح اتاق فکر کشاورزان است اما این فقط در حد حرف است. در حد جبران خسارت نیست و دولت بودجه ای در اختیارش نمی گذارد و خودش هم سازمانی نیست که درآمد داشته باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه