اخبار داغ

کنکور زیر ذره‎بین؛

چالش عدالت آموزشی و هدایت تحصیلی در نتایج نامتقارن کنکور/ سهم آذربایجان‌شرقی در نمرات قبولی و رتبه‎های دهگانه

چالش عدالت آموزشی و هدایت تحصیلی در نتایج نامتقارن کنکور/ سهم آذربایجان‌شرقی در نمرات قبولی و رتبه‎های دهگانه
نوعی عدم توازن در پهنه استانی و جغرافیایی در نتایج کنکور دیده می شود و این سوال پیش می‎آید که آیا عدالت آموزشی بخوبی پیاده شده است؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار، تحلیل‎های کارشناسان در خصوص نمره‌های برتر کنکور سراسری امسال سه نوع عدم تقارن و تعادل را در آموزش و پرورش نشان می دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریز بیدار،,

نخست اینکه امسال در رتبه‌های دهگانه، تهران سهم ۴۶ درصدی، آذربایجان شرقی سهم ۱۰ درصدی، فارس سهم ۱۰ درصدی، اصفهان سهم ۷ درصدی و خوزستان سهم ۹ درصدی داشته در حالی که میانگین نمرات قبولی آنها در کنکور متفاوت بود.

,

بر اساس اعلام سرپرست وزارت آموزش و پرورش در میانگین نمرات قبولی استان‎ها، تهران رتبه هفتم، آذربایجان شرقی رتبه چهاردهم، فارس بیست و یکم، اصفهان سوم و یزد اول بوده است و جالب اینکه بیش از ۲۰ سال است که یزد رتبه اول را دارد.

,

بنابراین نوعی عدم توازن در پهنه استانی و جغرافیایی دیده می شود و این سوال پیش می آید که آیا عدالت آموزشی بخوبی پیاده شده است؟

,

این امار نشان می‎دهد بیش از ۸۰ درصد کل قبولی‎های کنکور به پنج تا شش استان اختصاص یافته و همچنین دانش آموزان ۲۰ درصد از مدارس به ۸۰ درصد موفقیت‌های برتر در کنکور و المپیادها دست ممی یابند.

,

سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در این خصوص می گوید: ۸۰ درصد موفقیت ها در کنکور و المپیادها در ۲۰ درصد مدارس ما محقق می شود.

,

عدم تقارن دیگر در این آمار ها نیز مربوط به عدم تقارن رشته‌ای است. بطوری که حسینی اذعان می کند: ۵۶,۹ درصد شرکت کنندگان کنکور در رشته تجربی هستند در حالی که ۲۵.۵ درصد کل قبول شدگان تجربی هستند.

,

این آمار نشان می‎دهد بسیاری از  دانش آموزان  با عدم هدایت تحصیلی صحیح در مدارس مواجه و در ادامه با عدم توازن هرم شغلی روبرو می شوند و در کنکور ضرر می کنند.

,

حسینی تصریح می‎کند: اکثر دانش‌آموزان رشته تجربی برای یک درصد رشته‌ها رقابت می کنند در حالی که اگر در رشته دیگری تحصیل کرده بودند زودتر موفق می شدند. در این شرایط ما توسعه متوازن رشته‌ای را دنبال می کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه