اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

وضعیت بی تعادلی در اقتصاد را چه کسی به‌وجود آورد

وضعیت بی تعادلی در اقتصاد را چه کسی به‌وجود آورد
دولتمردان در خصوص گفتگو با افکارعمومی یک قاعده خاص دارند و آن نادیده گرفتن مشکلاتی است که بی عملی و یا عملکرد ضعیف خود پاستورنشینان آنرا ایجاد کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا - امیر حمزه نژاد: وضعیت اقتصادی کشور به سمت و سویی می رود که نمی توان برای آن ثبات و تعادلی را در نظر گرفت. مشکلات اقتصادی هر روز بیشتر بر دوش مردم سنگینی می کند اما دولت مصوبه و برنامه عملی و موثری برای عبور از این شرایط وخیم تا به امروز ارائه نکرده است. سیل گرانی ها در انتها با در نوردیدن همه چیز و خرابی ها و خساراتی که به جای می گذارد خود به خود فروکش می کند و در انتها مردابی از خسارات این فضا از خود به جای میگذارد اما دولت برای جلوگیری از این سیل ها برنامه خاصی ندارد و کنترل بازار نیز نقش چندانی در این زمینه ایفا نمی کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, - امیر حمزه نژاد: ,

با این حال «علی ربیعی» سخنگوی دولت که بعد از مدت ها خالی بودن این جایگاه وظیفه اطلاع رسانی درباره اقدامات دولت و گزارش در این زمینه را بر عهده دارد، می گوید: « ما از وضعیت شکننده بی‌تعادلی ارز عبور کردیم و از سال ۹۹ به سمت تعادل مثبت حرکت خواهیم کرد.»

, .,

به نظر می رسد دولتمردان در خصوص گفتگو با افکارعمومی یک قاعده خاص دارند و آن نادیده گرفتن مشکلاتی است که بی عملی و یا عملکرد ضعیف خود پاستورنشینان آنرا ایجاد کرده است. ربیعی درحالی بیان می کند که از وضعیت شکننده بی تعادلی در اقتصاد عبور کرده ایم که گویی این تصمیمات دولت نبوده که بی سروسامانی وضعیت موجود اقتصادی را ایجاد کرده است. از سوی دیگر دولتمردان طوری سخن می گویند که اقدامات آنها باعث شده مشکلاتی که در اقتصاد بوده مرتفع شود. هر چند که بیشتر این موارد در حد اعلام و اعلان‌های دولتمردان است  و در دنیای واقعی این موارد چندان تعبیر نمی شود.

, به نظر می رسد دولتمردان در خصوص گفتگو با افکارعمومی یک قاعده خاص دارند و آن نادیده گرفتن مشکلاتی است که بی عملی و یا عملکرد ضعیف خود پاستورنشینان آنرا ایجاد کرده است. ربیعی درحالی بیان می کند که از وضعیت شکننده بی تعادلی در اقتصاد عبور کرده ایم که گویی این تصمیمات دولت نبوده که بی سروسامانی وضعیت موجود اقتصادی را ایجاد کرده است. از سوی دیگر دولتمردان طوری سخن می گویند که اقدامات آنها باعث شده مشکلاتی که در اقتصاد بوده مرتفع شود. هر چند که بیشتر این موارد در حد اعلام و اعلان‌های دولتمردان است  و در دنیای واقعی این موارد چندان تعبیر نمی شود., به نظر می رسد دولتمردان در خصوص گفتگو با افکارعمومی یک قاعده خاص دارند و آن نادیده گرفتن مشکلاتی است که بی عملی و یا عملکرد ضعیف خود پاستورنشینان آنرا ایجاد کرده است. ربیعی درحالی بیان می کند که از وضعیت شکننده بی تعادلی در اقتصاد عبور کرده ایم که گویی این تصمیمات دولت نبوده که بی سروسامانی وضعیت موجود اقتصادی را ایجاد کرده است. از سوی دیگر دولتمردان طوری سخن می گویند که اقدامات آنها باعث شده مشکلاتی که در اقتصاد بوده مرتفع شود. هر چند که بیشتر این موارد در حد اعلام و اعلان‌های دولتمردان است  و در دنیای واقعی این موارد چندان تعبیر نمی شود.,

دستاوردهایی که اعلام می شود ولی احساس نمی‌شود 

, دستاوردهایی که اعلام می شود ولی احساس نمی‌شود , دستاوردهایی که اعلام می شود ولی احساس نمی‌شود , ,

موضوع عبور از رکود که در سخنان رئیس جمهور چه در دولت یازدهم و چه در دولت فعلی بارها مطرح شد و هر بار اقتصاددانان آنرا اشتباه عنوان می کردند یکی از همین موارد است. دولت عملکردی داشت که باعث تشدید رکود اقتصادی می شد. خصوصا در حوزه برجام بسیاری از فعالیت های اقتصادی عملا معطل این سند توافق شده بود. سندی که در انتها به طور کلی هیچ چیزی را عاید کشورمان نکرد. این رکود اقتصادی بعدها در دولت دوازهم آنقدر تلنبار شد که به یکباره سد شکسته شد و کشور با افزایش سرسام آور تورم و متعاقب آن بی ارزش شدن پول ملی مواجه شد. اقتصاد دانان در همان زمان از وجود رکود تورمی در کشور صحبت می کردند و نسبت به عواقب آن هشدار جدی می دادند.

,

موضوعی که دولتمردان تصمیم گرفتند برای مرتفع کردن آن با پاک کردن صورت مسئله یعنی پاک کردن و حذف چهار صفر از پول ملی حل و فصل کنند. مسئله‌ای که حالا اقتصاددانان آنرا ظاهری می دانند. درواقع برداشتن صفرها از پول ملی بدون اصلاحات لازم بار روانی سنگینی ایجاد می کند که مردم مهیای آن نیستند. درست مانند اینکه گفته شود از فردا جهت رانندگی از چپ به راست تغییر کند. در آن زمان بسیاری برای رانندگی با مشکلات زیادی رو برو می‌شوند. مانند اتفاقی که در سوئد افتاد و ترافیک کل خیابان ها را فرا گرفت. با این اوصاف بار روانی این موضوع نه تنها در سبک تر کردن مشکلات دردی دوا نمی کند بلکه بیشتر موانع خصوصا روانی و فنی برای مردم ایجاد می کند. آیا جامعه مهیای چنین بار روانی در اقتصاد بحران زده هست؟ 

,

کارشناسان بیان میکنند که حذف چهار صفر از پول ملی اثری در کاهش تورم، قدرت خرید مردم، ارتقای ارزش پول ملی و در یک کلام اتفاق مثبتی در ساختارهای اقتصادی مملکت ایجاد نمی‌کند اما به لحاظ روانی، ایجاد حیثیت و شان برای ریال اتفاق مثبتی است که البته اگر این اتفاق هم بیفتد موقت خواهد بود.

, کارشناسان بیان میکنند که حذف چهار صفر از پول ملی اثری در کاهش تورم، قدرت خرید مردم، ارتقای ارزش پول ملی و در یک کلام اتفاق مثبتی در ساختارهای اقتصادی مملکت ایجاد نمی‌کند اما به لحاظ روانی، ایجاد حیثیت و شان برای ریال اتفاق مثبتی است که البته اگر این اتفاق هم بیفتد موقت خواهد بود., کارشناسان بیان میکنند که حذف چهار صفر از پول ملی اثری در کاهش تورم، قدرت خرید مردم، ارتقای ارزش پول ملی و در یک کلام اتفاق مثبتی در ساختارهای اقتصادی مملکت ایجاد نمی‌کند اما به لحاظ روانی، ایجاد حیثیت و شان برای ریال اتفاق مثبتی است که البته اگر این اتفاق هم بیفتد موقت خواهد بود., .,

از این طرف وقتی دولتمردان می توانند از وضعیت ثبات اقتصادی صحبت کنند که بازار اقتصادی کشور رو به سمت و سوی درست خود باشد. اما به باور بسیاری از اقتصاددادنان، راهی که اقتصاد دولتی پیش گرفته است به سمت تغییر فضا و رسیدن به حوزه مطلوب نیست. جالب اینجاست که آقای سخنگو در همین سخنان درباره برکناری مدیرعامل ایران خودرو بیان می کند که وی به دلیل تصمیم‌ خودسرانه در افزایش محصولات این خودروساز برکنار می‌شود.

, جالب اینجاست که آقای سخنگو در همین سخنان درباره برکناری مدیرعامل ایران خودرو بیان می کند که وی به دلیل تصمیم‌ خودسرانه در افزایش محصولات این خودروساز برکنار می‌شود., جالب اینجاست که آقای سخنگو در همین سخنان درباره برکناری مدیرعامل ایران خودرو بیان می کند که وی به دلیل تصمیم‌ خودسرانه در افزایش محصولات این خودروساز برکنار می‌شود., .,

موضوعی که به وضوع تناقض سخنان ربیعی را آشکار می کند. اگر تعادل و ثبات وجود دارد چرا دولت اقدام به برکناری یکی از مدیران شرکت های زیر مجموعه خود آنهم به سبب افزایش قیمت ها می کند. البته سئوال اساسی اینجاست که با برکناری مدیر ایران خودرو قیمت محصولات این شرکت کاهش می یابد. اما جواب این سئوال را وقتی می یابیم که به گذشته نگاه کنیم. زمانی که مدیر عامل دیگر خودروسازی وابسته به دولت یعنی خودروسازی سایپا به علت افزایش قیمت محصولات این کارخانه برکنار شد اما در خصوص کاهش قیمت خودروهای این شرکت اتفاقی در بازار نیفتاد.

,

با این شرایط هنوز بی تعادلی و بالارفتن قیمت اجناس خصوصا کالاهایی که به نوعی در زیر مجموعه سازمان ها و شرکت های دولتی تولید می شود، قابل مشاهده است. بالا رفتن سرسام آور قیمت مسکن که باعث شده «احمد توکلی» نماینده ادوار گذشته و یکی از پیشکسوتان اقتصادی کشور به سران دولت نامه بنویسد و درباره حومه نشینی مردم در استان تهران هشدار دهد، یکی دیگر از همین موارد است.

,

به نظر می رسد که دولتمردان به جای اینکه بیان کنند کشور در حال عبور از مشکلات است با قدم گذاشتن در راه صحیح وضعیت اقتصاد و بازار را در مسیر بهبود دهند.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه