اخبار داغ

به مناسبت فرارسیدن عید سعید غدیر؛

امامت؛ چراغ هدایت و کشتی نجات امت

امامت؛ چراغ هدایت و کشتی نجات امت
عید غدیر، عید اللهِ الاکْبَرْT عید آل محمّد (عَلیهمُ السلام) و سالروز انتصاب مولی الموحدین، حضرت علی (ع) به عنوان جانشین پیامبر و امام امت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، 18 ذی الحجه سال دهم هجرت، یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان و آغاز مسیر امامت و انتصاب امیرالمومنین، حضرت علی (ع) به مقام ولایت و جانشینی پیامبر از جانب خداوند است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,


در این روز نبی مکرم اسلام، حضرت محمد (ص) پس از به جای آوردن مناسک آخرین حج خود به همراه هزاران نفر اصحاب از مکه به سمت مدینه در حرکت بود که در مکانی به نام غدیر خم، آیه تبلیغ به واسطه جبرئیل بر ایشان نازل شد و از جانب خداوند، به حضرت محمد (ص) امر دستور رسید تا علی(ع) را به عنوان ولی، وصی و جانشین پس از خود به مسلمانان معرفی کند.

بر همین مبنا، شیعیان در سراسر جهان این روز را جشن می گیرند و مراسمات مختلفی در گرامیداشت آن برگزار می کنند. مردم شهر‌های مختلف کشور در روز عید غدیر، آداب و رسوم خاصی دارند که از آن جمله می توان به حضور در بیوت و ادای احترام به سادات و خانواده آن ها اشاره کرد. همچنین هدیه به قصد تبرک نیز از آداب این روز است. در قرون اخیر، برگزاری این جشن از اهمیت و کیفیت بالایی برخوردار بوده است.

انتصاب حضرت علی (ع) به امامت، ادامه رسالت پیامبر بود
حجت الاسلام والمسلمین علی خیور در گفت وگو با عصرهامون، انتصاب مولی الموحدین، حضرت علی (ع) به امامت، ادامه رسالت پیامبر عنوان کرد و گفت: یکی از افضل و خجسته ترین روزهای تاریخ اسلام، 18 ذی الحجه و عید غدیر است. این عید اشرف اعیاد و روز بسیار بزرگ و فرخنده ای است که نبی مکرم اسلام (ص) وصی و جانشین خود را در مسیر بازگشت از حجه الوداع و در حضور هزاران نفر از همراهان خود به مسلمین معرفی کرد.

,
,
,
,
,
, انتصاب حضرت علی (ع) به امامت، ادامه رسالت پیامبر بود,
, عصرهامون,

وی با بیان اینکه امامت و ولایت قلب توحید و همه ی باور و اعتقادات مسلمان است تاکید کرد: هیچ عبادتی بدون پذیرش ولایت حضرت علی (ع) مورد قبول درگاه حق نیست. بدون شک هر کسی که قلبش به عشق حضرت علی (ع) می تپد در راه ولایت قرار می گیرد. بهره مندی از نور ولایت، انسان را در مسیر سعادت و عاقبت بخیری قرار می دهد. امامت و ولایت بالاترین نعمت الهی است. این امامت است که تعیین می‌کند در مسیر چه راهی و چگونه زندگی کنیم.

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: قرآن کریم جریان امامت را یک جریان متداوم و مستمر عنوان می کند که دائما در دو سوی حق و باطل حرکت می کند، پشت سر هر کسی که حرکت کنیم فردای قیامت نیز پشت سر او حرکت می کنیم. اجر و جزای اعمال ما به حقانیت امامی است که پشت سر او حرکت می کنیم.

حجت الاسلام خیور، اذعان داشت: حضرت علی (ع) اولین مردی بود که به دعوت حضرت رسول، اسلام آورد، اسوه عدالت، معرفت، صبر، معلم تقوا، پدر حسنین (ع) و همسر فاطمه (س) بود. قنوت امیرالمومنین همراه با زکات و شجاعت و دلاوری اش شهره خاص و عام بود؛ تاریخ اسلام سرشار است از صبر، قدرت، شهامت، شجاعت، ایثار، فداکارى و مهربانی و ... آن حضرت که بروز این همه صفات نیک در وجود معظم و معزز ایشان معجزه ای الهی است. جهان تاکنون نظیر علی مرتضی (ع) را به خود ندیده و بعد از این هم نخواهد دید. شخصیت نادر و منحصر به فرد آن حضرت براى همه بشریت قابل تقدیر و ستایش است و دوست و دشمن زبان به مدح و ستایشش گشوده اند؛ لذا تردیدی نیست تبعیت از ایشان و حرکت در مسیر این امام همام، سعادت را به دنبال دارد.

وی با تاکید بر لزوم برجسته سازی واقعه غدیر برای اطلاع، شناخت و آشنایی هر چه بیشتر عالم با این واقعه تاریخی، این روز را به اندازه روز بعثت و آغاز رسالت حضرت رسول (ص) مهم دانست و گفت: شیعیان در این روز همان گونه که پیامبر اکرم (ص) پس از انتصاب حضرت علی (ع) به منصب امامت، به جماعت مسلمانان امر کرد که با او بیعت کنند،  با سادات دیدار و تجدید بیعت می کنند. مردم به زیارت اهل قبور و بقاع متبرکه می‌ روند. زیباترین و تازه‌ترین لباس های خود را بر تن کنند و شادی خود را با دیگران تقسیم می کنند.

انتهای پیام/
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه