اخبار داغ

درس‌های «غدیر» به مسلمانان می‌دهد؛

زاویه‌داران با «ولایت»؛ مخالفان حکومت «علوی»

زاویه‌داران با «ولایت»؛ مخالفان حکومت «علوی»
زاویه‌داران با ولایت امروز مصداق همان‌هایی هستند که دیروز در مقابل حکومت علوی ایستادند و بر روی حضرت علی (ع) شمشیرکشیدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، غدیر یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان است که در آن رسالت پیامبر اکرم(ص) کامل شد و مهمترین پیام آن نیز مسئله ولایت‌پذیری بود، لذا درک واقعه غدیر می‌تواند نقش مهمی در شناخت اسلام و سیره علوی داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

اساس اسلام بر مبنا و پایه «ولایت» است و تبیین واقعه غدیر و درک و شناخت کافی از این واقعه می‌تواند سبب اتحاد و انسجام رفع مشکلات شود و در نقطه مقابل نیز می توان به این نتیجه رسید که بسیاری از تفرقه و اختلافات موجود در این زمینه به دلیل بی بصیرتی و عدم شناخت کافی از واقعه غدیر است.

,

قبول موضوع غدیر از سوی صدها تن از دانشمندان و محققان بزرگ اهل سنت

, قبول موضوع غدیر از سوی صدها تن از دانشمندان و محققان بزرگ اهل سنت,

آیت الله حجتی، امام جمعه موقت کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد ضمن تبریک عید سعید غدیرخم اظهار داشت: غدیر یک واقعه تاریخی و الهی است که پیامبر اکرم(ص) در آخرین سفر حج خود معروف به  حجة‌الوداع در محلی به نام غدیر در سرزمین خُم همه را جمع و جانشینی حضرت علی (ع) را در آنجا اعلام کردند.

,

وی افزود: نه تنها پیامبر اسلام بلکه هیچ‌یک از انبیاء و اولیا بدون وصی از دنیا نرفته‌اند و عقل نیز این موضوع را تایید می‌کند که چگونه می‌شود پیامبری که این همه برای تعالی جامعه زحمت کشیده، آن را بدون سپردن به جانشینی برای خود رها کند.

,

امام جمعه موقت کرمانشاه گفت: موضوع غدیر و جانشینی حضرت علی (ع) تنها در کتب تاریخی شیعیان نیامده، بلکه به حد تواتر رسیده و شاید صدها تن از دانشمندان و محققان بزرگ اهل سنت این موضوع را قبول دارند.

,

آیت‌الله حجتی با اشاره به مباحثی که برخی برای ایجاد انحراف در اصل این واقعه مطرح می کنند، تاکید کرد: با توجه به روایاتی که از واقعه غدیر وجود دارد و برخی از اخبار که از جمعیتی بیش از ۱۰۰ هزار نفر در غدیرخم خبر می دهند، می توان به این موضوع رسید که هیچ عقل سلیمی این را قبول نمی کند که فردی چون پیامبر اکرم (ص) که یک انسان عاقل و عقل کل است، در چنین هوای گرمی جمعیت کثیری را جمع کند و تنها بگوید«من علی را دوست دارم و او نیز من را دوست دارد».

,

پیامبر(ص) در غدیرخم بحث ولایت مطلقه علی(ع) پس از خود را اعلام کردند

, پیامبر(ص) در غدیرخم بحث ولایت مطلقه علی(ع) پس از خود را اعلام کردند,

وی تاکید کرد: پیامبر اکرم (ص)در واقعه غدیر بحث ولایت مطلقه علی(ع) بر مردم پس از خود را اعلام کردند و فرمودند علی نسبت به من چون هارون نسبت به موسی است، اما چون پیغمبری پس از من نیست، مقام ولایت به علی (ع) می‌رسد.

,

امام جمعه موقت کرمانشاه تصریح کرد: در این اتفاق خود پیامبر اکرم(ص) قوه مقننه و علی (ع) قوه مجریه برای اجرای قوانین الهی است.

,

وی ادامه داد: پس از این واقعه، همه مردم با علی (ع) بیعت کردند و تصورشان این بود که پس از  بیعت به خواسته های خودشان می رسند، اما علی بن ابی طالب (ع) به اجرای عدالت پرداخت و آنها به خواسته هایشان نرسیدند.

,

آیت الله حجتی افزود: انقلاب اسلامی ما نیز چون همین بیعتی بود که مردم زمان حضرت علی  (ع) با ایشان داشتند و خیلی ها تصور می‌کردند که با این انقلاب به خواسته های خودشان می‌رسند و املاک و ثروتهایشان برمی گردند، اما وقتی به این خواسته ها نرسیدند، شروع به مخالفت کردند و این موضوعی است که در تاریخ و تمام حکومت ها رخ می دهد و وقتی که برخی مردم به مقاصد غیرمشروعشان نمی رسند دست به مخالفت می زنند. چه بسا که در زمان حضرت علی (ع)نیز اینگونه شد.

,

ولایت فقیه در امتداد ولایت حضرت علی و ائمه معصومین (ع) است

, ولایت فقیه در امتداد ولایت حضرت علی و ائمه معصومین (ع) است,

وی ولایت فقیه را در امتداد ولایت حضرت علی و ائمه معصومین (ع)دانست و گفت:  در عصر امامان معصوم، مردم از برخی ائمه معصومین چون امام صادق (ع) پرسیده بودند که در زمانی که شما نباشید تکلیف مردم چه خواهد بود که ایشان علاوه بر تاکید اینکه مردم باید مطیع قرآن و حافظ دین خود باشند فرموده بودند از امام معصوم تبعیت کنند و مردم عوام سوالات خودشان را از آنها بپرسند.

,

امام جمعه موقت کرمانشاه افزود: هر کسی که در علمی متخصص باشد عالم به آن بوده و سایرین نسبت به آن علم عامی هستد، لذا ولی فقیه نیز متخصص علوم الهی و عالم در این زمینه است و مردم باید در زمان غیبت امام عصر(عج) از ایشان تبعیت و پیروی کنند.

,

وی تاکید کرد: ولایت فقیه شاخه ای از ولایت امام معصوم (ع) و برگرفته شده از آن است که بر تمام امور جامعه اسلامی واقف است.

,

مسئله ولایت در همه جوامع اجرا می شود اما برخی در قبول آن مخالفت می‌کنند

, مسئله ولایت در همه جوامع اجرا می شود اما برخی در قبول آن مخالفت می‌کنند,

آیت الله حجتی مسئله ولایت را یک امر طبیعی و لازمه هر جامعه ای دانست و گفت: این مسئله در اصل و عملا به اشکال متعدد در جوامع مختلف  در حال اجرا است اما در قبول این موضوع برخی مخالفت ایجاد اختلال می کنند.

,

وی تاکید کرد: ولایت فقیه علاوه بر یک موضوع دینی است یک موضوع حقوقی است و هر مسئولی از جمله یک رئیس جمهور، وزیر  و پادشاه  در تمام دنیا بر حوزه خود ولایت دارند و امکان ندارد جامعه ای که جامعه بشری بدون ولایت افراد متخصص ادامه پیدا کند.

,

امام جمعه موقت کرمانشاه با اشاره به کتاب الغدیر اثر علامه امینی آن  را به عنوان یکی از منابع معتبر برای شناخت و تبیین واقعه غدیر و پیام اصلی آن یعنی ولایت ولایت پذیری معرفی کرد تا بیش از پیش با این واقعه، فلسفه و دستاوردهای آن آشنا شویم.

,

ولایت امیرالمومنین و اهل بیت(ع) حصار امنی برای سعادت و تکامل انسانها

, ولایت امیرالمومنین و اهل بیت(ع) حصار امنی برای سعادت و تکامل انسانها ,

حجت الاسلام جواد فاطمی‌نسب، امام جمعه سرپل‌ذهاب نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد در این خصوص گفت: طبق روایاتی که در این زمینه داریم ولایت امیرالمومنین(ع) و ولایت اهل بیت(ع) حصار امنی بوده که برای سعادت و تکامل انسانها شکل گرفته است.

,

وی راه رسیدن به خدا، تکامل، بندگی و سعادت را در گروه ولایت و محبت امیرالمومنین (ع) و اولاد ایشان دانست.

,

روز قیامت از موضوع ولایت از ما سوال می شود

, روز قیامت از موضوع ولایت از ما سوال می شود,

امام جمعه سرپل ذهاب با بیان اینکه باید خدا را به واسطه ولایت امیرالمومنین (ع) شاکر باشیم، گفت: یکی از نعمت‌های بزرگ که خداوند به ما عطا کرده همین نعمت ولایت است و روز قیامت نیز از این موضوع از ما سوال پرسیده می‌شود.

,

وی تصریح کرد: در روز قیامت از ما سوال می شود که آیا با وجود شخصیت‌هایی چون امیرالمومنین(ع) آیا ما توانسته ایم در مسیر ولایت باشیم و زندگی و شخصیت ما با زندگی و شخصیت اهل بیت(ع) سنخیت پیدا کند یا نه.

,

چنانچه پیامبر ولایت و جانشینی علی(ع) را اعلام نمی کرد، ماموریتش ناتمام می ماند

, چنانچه پیامبر ولایت و جانشینی علی(ع) را اعلام نمی کرد، ماموریتش ناتمام می ماند,

این کارشناس مذهبی با اشاره به واقعه غدیر و جزئیات آن  گفت: خداوند در سال پایانی عمر مبارک پیامبر اکرم (ص) ایشان را مامور می کند که بحث ولایت و جانشینی خودش را ابلاغ کند و طبق آیات قرآن اگر این کار را انجام نمی دادند ماموریتشان ناتمام می ماند.

,

حجت الاسلام فاطمی نسب افزود: در تاریخ نقل های مختلفی در این زمینه وجود دارد و در برخی کتب تاریخی اجتماع غدیر را تا ۱۲۰ هزار نفر نیز عنوان کرده اند و پیغمبر ماموریت خود را به جا آورد و دین را تکمیل کرد و موضوع ولایت را به عنوان تکمیل کننده دین به جمعیت حاضر ابلاغ کرد.

,

مشکلات امروز نتیجه انحراف از آرمان های اسلام و فلسفه وجودی اهل بیت (ع) است

, مشکلات امروز نتیجه انحراف از آرمان های اسلام و فلسفه وجودی اهل بیت (ع) است,

وی ادامه داد: هم اکنون نیز که حدود ۱۴ قرن از این واقعه تاریخی گذشته است مردم ولایی همچنان به عشق اهل بیت و آقا امیرالمومنین علی (ع) این روز را گرامی داشته و جشن می‌گیرند و ما هرچه از این ایام و نام اهل بیت (ع)استفاده کنیم قطعاً در جامعه ما نشاط معنوی ایجاد و مشکلات و معضلاتی که در جامعه وجود دارد، حل خواهد شد.

,

امام جمعه سرپلذهاب تاکید کرد: بخشی از مشکلاتی که هم اکنون در جامعه مشاهده می کنید و معضلاتی که مردم با آن درگیر هستند به این دلیل بوده که جامعه ما قدری با آرمان های اسلام و اهداف آن و فلسفه وجودی اهل بیت(ع) فاصله گرفته است.

,

وی امیرالمومنین علی (ع) را بهترین الگو از هر نظر برای جامعه اسلامی و به ویژه در حکومت داری دانست و تاکید کرد: مسئولین ما باید از شیوه و نوع حکومت داری از امیرالمومنین (ع) تبعیت کرده و ایشان را الگوی خود قرار دهند.

,

حجت الاسلام فاطمی نسب افزود: امیر المومنین (ع) در رسیدگی به فقرا، رسیدگی به امورات مردم، همسرداری، تربیت فرزندان، اصلاح جامعه  و اجرای عدالت در جامعه الگویی هستند که در  جهان نظیر ندارد و امروز نه تنها مسلمانان و مذاهب اسلامی بلکه مسیحیت و حتی شخصیت هایی که شاید پایبند به اصول و فروع خاصی هم نباشند، به عظمت حضرت علی (ع) شهادت می دهند و ایشان را الگوی خودشان قرار می دهند.

,

الگو قرار دادن امیرالمومنین(ع) در مباحث مادی نیز جامعه را به سمت رشد اقتصادی و پویایی می برد

, الگو قرار دادن امیرالمومنین(ع) در مباحث مادی نیز جامعه را به سمت رشد اقتصادی و پویایی می برد,

وی تعالی و پیشرفت جامعه در تمام عرصه‌ها را در گرو الگو قرار دادن امیرالمومنین (ع) دانست و گفت: در بعد معنوی ولایت امیرالمومنین (ع) انسان را احیا می‌کند، اما ما حتی در مباحث مادی نیز اگر بخواهیم رشد کنیم و جامعه خوب و پویایی داشته باشیم، باید از ایشان و اهل بیت تبعیت کنیم که هم در دنیا و هم آخرت به تکامل برسیم.

,

امام جمعه سرپلذهاب با بیان اینکه جایگاه امیرالمومنین (ع)جایگاه ثابتی است، گفت: ما نمی‌توانیم از این جایگاه جلو بزنیم و نمی‌توانیم از آن عقب بیفتیم، لذا ما باید پشت سر ولایت باشیم و اگر بخواهیم جلوتر و عقب تر از ولایت باشیم در هر دو صورت مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

,

وی با تاکید بر اینکه دین و ایمان با ولایت اهل بیت کامل می شود، گفت: اگر انسانی شبانه روز مشغول عبادت باشد اما ولایت امیرالمومنین (ع) را قبول نداشته باشد قطعاً به جایی نخواهد رسید.

,

حجت الاسلام فاطمی نسب افزود: پس از امیرالمومنین (ع)این ولایت بر عهده اهل بیت (ع)است و با توجه به روایاتی که در کتب شیعی داریم در زمان غیبت آقا امام زمان(عج) این ولایت به فقیه جامع الشرایطی می‌رسد که بتواند این راه و مسیر را ادامه دهد.

,

وی ادامه داد: امروز به برکت انقلاب اسلامی ایران ما در دنیا از نعمت ولایت فقیهی که در امتداد ولایت المومنین (ع)است، برخورداریم.

,

کسانی که امروز با ولایت فقیه زاویه دارند مصداق همان کسانی هستند که مقابل علی(ع) شمشیر کشیدند

, کسانی که امروز با ولایت فقیه زاویه دارند مصداق همان کسانی هستند که مقابل علی(ع) شمشیر کشیدند,

این مسئول با تاکید بر اینکه ما باید پشت سر ولایت فقیه باشیم، گفت: کسانی که پشت سر ولایت فقیه بایستند قطعاً همان کسانی هستند که اگر در زمان ولایت امیرالمومنین (ع)زندگی می کردند، پشت سر ایشان می ایستادند و اگر کسی امروز با ولایت فقیه زاویه دارد باید در مورد آنها شک کرد و اینها مصداق همان کسانی هستند که اگر در زمان امام معصوم (ع)نیز می بود با همان امام معصوم زاویه می‌گرفتند و مقابل امام علی (ع) شمشیر کشیدند.

,

وی بر ضرورت شناخت امام زمان توسط مسلمانان تاکید کرد و گفت: کسانی که امام حسین (ع)را نیز به شهادت رساندند همه مسلمان و جزو امت پیغمبر بوده و اهل نماز و نماز شب، پرداخت وجوهات و انجام واجبات و مستحبات بودند اما چون بصیرت و آگاهی کامل نداشتند و نتوانستند امام زمان خودشان را بشناسند در مقابل او ایستادند.

,

اقتدار و عظمتی که ایران اسلامی به برکت وجود ولایت فقیه دارد در هیچ جای دنیا نیست و قدرت های دنیا مقابل آن سرخم کرده اند

, اقتدار و عظمتی که ایران اسلامی به برکت وجود ولایت فقیه دارد در هیچ جای دنیا نیست و قدرت های دنیا مقابل آن سرخم کرده اند,

حجت الاسلام فاطمی نسب اقتدار و عظمت ایران اسلامی در منطقه و جهان را  مرهون وجود ولایت فقیه دانست و تاکید کرد: اقتدار و عظمتی که امروز ایران اسلامی به برکت وجود ولایت فقیه دارد در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

,

 وی با اشاره به اقدامات رئیس جمهور آمریکا از جمله طرح موضوع جنگ، تحریم و... برای به زانو در آوردن جمهوری اسلامی ایران، گفت: عظمت ولایت فقیه و مقام معظم رهبری باعث شده تمام کشورهای دنیا که قدرت پوشالی ظاهری دارند امروز در مقابل جمهوری اسلامی ایران تعظیم  و سر خم کنند.

,

این مسئول با بیان این که چرا چنین قدرتی را کشورهای عربی مسلمان و انقلاب های نوپا ندارند، گفت: دلیل آن این است که در راس حکومت های آنها شاید افرادی بودند که نگاه دینی و مذهبی نداشتند اما در  راس انقلاب اسلامی یک فقیه تربیت یافته مکتب اهل بیت و امیرمومنان علی (ع)وجود دارد، که جامعه را مدیریت و رهبری می‌کند.

,

عزت ایران اسلامی بخاطر تبعیت مردم از ولایت فقیه است

, عزت ایران اسلامی بخاطر تبعیت مردم از ولایت فقیه است,

 وی افزود: ممکن است در کشور ما مشکلات معیشتی و اقتصادی و مسائلی از این دست باشد اما مردم ما با عظمت و عزت زندگی می کنند و مهم این است که ما امروز، عزت، آبرو و قدرت داریم که همه اینها در گرو تبعیت از ولایت فقیه است.

,

حجت الاسلام فاطمی نسب با تاکید بر اینکه اگر امروز مردم ما پشت سر ولایت فقیه قرار نمی‌گرفتند مشکلات زیادی داشتیم گفت: امروز ما در کشورمان مردمی را داریم که نظیر آن در عصر هیچ یک از اهل بیت (ع) نبود و به مراتب بهتر از مردم زمان پیغمبر و امیرالمومنین علی (ع) هستند.

,

وی افزود: اینها  پیغمبر و امیرالمومنین علی (ع) و امامان معصوم و امام زمانشان را ندیده اند اما با توجه به آیات و روایات قرآن پشت سر ولایت فقیه که امتداد همان ولایت امیرالمومنین و اهل بیت (ع) است، قرار گرفته اند و حتی در این راه جان خودشان را نثار می‌کنند و جنگ تحمیلی نمونه بارز این موضوع است که مردم با یک کلام امام به جبهه‌های جنگ حق علیه باطل می شتافتند و جان خود را در این راه تقدیم می کردند.

,

امام جمعه سرپلذهاب بیان اینکه مردم ما همواره گوش به فرمان ولایت هستند، گفت: این ولایت پذیری مردم وجود ولایت فقیه در کشور ما توأمان باعث شده امروز کشور ما با عزت و اقتدار در دنیا زندگی کند.

,

اعتراف سخنگوی انصار حزب الله به مشروعیت ولایت فقیه و قرار گرفتن آن در امتداد ولایت ائمه معصومین

, اعتراف سخنگوی انصار حزب الله به مشروعیت ولایت فقیه و قرار گرفتن آن در امتداد ولایت ائمه معصومین,

وی موج بیداری اسلامی که هم اکنون در کشورهای اطراف وجود دارد را نتیجه تبعیت آنها از انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: سخنگوی جنبش انصار حزب الله در محضر مقام معظم رهبری به این موضوع اعتراف می کند و خطاب به ایشان می گوید ما ولایت شما را در امتداد ولایت امیرالمومنین (ع)و پیامبر اکرم(ص) می بینیم.

,

حجت الاسلام فاطمی نسب ادامه داد: هم اکنون ولایت فقیه و نظام اسلامی ما در دنیا در حال روشنگری است و قطعا و در آینده نزدیک تمام کشورهای مسلمان و حتی کشورهای اروپایی آمریکایی به این مهم خواهند رسید.

,

وی تاکید کرد: در آینده نزدیک انقلاب اسلامی ایران در دنیا صادر می شود و این موج بیداری اسلامی نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه کشورهای اروپایی و آمریکایی شکل خواهد گرفت و مقدمات ظهور امام عصر(عج) فراهم خواهد شد.

,

این مسئول با اشاره به فرمایشات رهبری در گام دوم انقلاب مبنی بر اینکه ما باید به سمت تمدن سازی پیش رویم، گفت: تمدن سازی به این معناست که ما می خواهیم در گام دوم انقلاب مقدمات ظهور امام زمان (عج) را فراهم کنیم و به برکت ولی فقیه و نظام اسلامی، جمهوری اسلامی ایران سردمدار و پرچمدار این امر است.

,

امام جمعه سرپلذهاب در پایان حرکت پشت سر ولی فقیه و تحت ولایت ایشان بودن را لازمه تحقق این امر دانست و بر آن تاکید کرد.

,

با توجه به مباحث ذکر شده می توان به این نتیجه رسید که اصل و پایه واقعه غدیر برای تبیین و روشنگری موضوع ولایت بوده و همانگونه که بارها تاکیید شده راه سعادت هر جامعه ای نیز در گروه همین ولایت پذیری است.

,

همچنین با توجه به آیات و روایاتی که در این زمینه وجود دارد ولایت مطلقه فقیه در زمان ائمه معصومین متعلق به ایشان بوده و پس از آن از آن ولی فقیه جامع الشرایطی است که تسلط کافی بر امور دین و جامعه دارد و کسانی که در مسیر ولایت نیستند و از او تبعیت نمی کنند نه تنها دچار خسران خواهند شد، بلکه مصداق کسانی هستند که مقابل علی (ع) شمشیر کشیدند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه