اخبار داغ

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی:

اسلام با محرومیت میانه‌ای ندارد/ همه به طرح «ابرار» بپیوندیم

اسلام با محرومیت میانه‌ای ندارد/ همه به طرح «ابرار» بپیوندیم
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی با تصریح اینکه اسلام با محرومیت میانه‌ای ندارد، گفت: طرح «ابرار» دست ردی بر سینه فقر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا حجت الاسلام دکتر حسن سعیدی در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: در خصوص مواجهه با فقر و محرومیت زدایی از جامعه اسلامی باید به نکاتی توجه شود که برآیند اجرای این اصول زندگانی کریمانه نامگذاری می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,

عضو هئیت علمی گروه ادیان و عرفان دانشگاه شهید بهشتی گفت: اسلام به فقر اقتصادی نگاه سلبی دارد در همین راستا از حضرت رسول(ص) نقل شده اگر نان و غذا نمی بود ما توان روزه گرفتن و نمازگزاردن را نداشتیم.

,

وی افزود: البته توجه به این نکته لازم است که فقر به دو معنا به کار رفته است؛ یکی فقر اقتصادی که در منابع دینی مورد نکوهش قرار گرفته و دیگری فقر معنوی است که در روایات آمده حضرت رسول(ص) فرموده اند که "فقر فخر من است" که به معنای وابستگی انسان به خالق و مبدا جهان است و البته این وابستگی به حق امری مثبت است.

,

حجت الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: در منابع دینی نابرخورداری و محرومیت از نعمتهای الهی نکوهش شده. در این راستا قرآن می فرماید که " ای پیامبر به آنها بگو کیست که آیات (نعمتهای) الهی را حرام بشمارد زیرا آنچه خداوند در دنیا آفریده برای برخورداری انسان ها است.

,

این استاد دانشگاه ادامه داد: در حالی که برخی دین را متهم می کنند که در راستای محرومیت زدایی مسئولیتی ندارد این آیه قرآن نعمتهای الهی را به نام "زینت الله" شمرده و نابرخورداری از نعمتهای الهی در این آیه و روایات هم معنای این آیات نکوهش شده است.

,

تشریع احکام اقتصادی در اسلام در راستای محرومیت‌زدایی است

, تشریع احکام اقتصادی در اسلام در راستای محرومیت‌زدایی است,

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: تشریع احکام اقتصادی در اسلام در راستای محرومیت‌زدایی از جامعه و پر کردن خلأ اقتصادی است؛ احکامی نظیر خمس، زکات، صدقات، کفارات همه این احکام اقتصادی در یک جمع بندی کلی یکی از فلسفه هایش این است که در راستای محرومیت زدایی و پر کردن خلاء اقتصادی جامعه تشریح شده اند مانند اینکه کسی که در رمضان از روزه سر باز زند خداوند در احکام دینی برای تبرئه شدن این فرد از گناه او را مجبور به رسیدگی به تهیدستان و محرومان می کند.

,

حجت الاسلام سعیدی با تاکید بر لزوم ایجاد حس اخوت و برادری در میان مسلمان گفت: در روایات از حضرت رسول(ص) نقل شده مردم همچون دندان های یک شانه هستند که اگر کنار هم نباشند انسان نمی تواند به خوبی از آن استفاده کند؛ لذا در جامعه اسلامی هم مردم باید در تعامل و تعاون با هم باشند.

,

وی با اشاره به اینکه بر اساس احادیث نیز وقتی فردی آسیب ببیند دیگران هم نسبت به آن آسیب باید احساس مسئولیت داشته باشند، بیان کرد: در راستای نکوهش از بی‌مسئولیتی در برابر دیگران هم احادیثی داریم که یکی از آن حدیثی از حضرت رسول(ص) که فرمودند کسی که در روزگاران خود نسبت به امور مسلمانان توجه نکند مسلمان نیست.

,
این استاد دانشگاه عنوان کرد: بر اساس آیه 34 سوره حاقه که خداوند می فرماید "کسی که نسبت به مسکینان و تهیدستان احساس مسئولیت نداشته باشد دین را تکذیب می کند برهمین مبنا کسانی که در برابر دیگران احساس مسئولیت نمی کنند تکذیب کنندگان دین هستند.
,

حجت الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: با وجود این توصیه ها نسبت به دستگیری از تهیدستان حفظ کرامت انسانی برای فقرا یک اصل اساسی حاکم بر همه این اصول است زیرا انسان وجودی دارای کرامت ذاتی و خلافت الهی دارد اگرچه توصیه به دستگیری از تهیدستان می شود، اما کرامت این افراد نباید آسیب ببیند در همین راستا در روایات نقل شده مردم هنگام غسل دادن بدن امام سجاد(ع) متوجه شدند پشت ایشان مجروح شده و این بر اثر حمل آذوقه و نان در دل شب برای مردم تهیدست بوده است.

,

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی گفت: سیره و روش پیوسته معصومان(ع) توجه به محرومان و تهیدستان بوده و این به خوبی در زندگی پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) مشاهده می شود که از نهایت توجه به محرومان و تهیدستان حکایت دارد.

شان نزول آیه 8 سوره دهر چه بود؟

وی با اشاره به داستان شان نزول آیه هشت سوره دهر بیان داشت: این آیه به داستان مهمی که در زندگی حضرت امیر(ع) و حضرت فاطمه(س) اشاره دارد که این دو بزرگوار برای شفا یافتن حسنین(ع) از بیمار نذر کردن سه روز را روزه بگیرند.

حجت‌الاسلام سعید ادامه داد: پس از بهبودی حضرت علی(ع) برای اینکه به نذر خود وفا کنند چیزی در دست نداشتند تا جایی که براساس روایات حضرت علی(ع) از شمعون خیبری مقداری پول برای تهیه نان قرض کردند و حضرت زهرا(س) نیز به تهیه آرد و خمیر پرداختند و به تعداد اعضای خانه 5 عدد نان پختند و برای افطار پیش روی خود گذاشتند اما هنگام افطار سائلی وارد شد و آن بزرگواران نان ها را به سائل بخشیدند.

این استاد دانشگاه گفت: این بزرگواران فردای آن روز با گرسنگی روزه گرفتند و روز را در حالی که جز آب چیزی در دست نداشتند به شب رساندند هنگام افطار فردی یتیم به درب منزل آمد و آن بزرگواران باز طعام خود را به یتیم بخشیدند و روز سوم نیز آن بزرگواران افطاری خود را به اسیری که درب منزل ایشان مراجعه کرده بود، بخشیدند.

وی افزود: حضرت علی(ع) و حسنین(ع) به خدمت رسول اکرم(ص) رسیدند و پیامبر(ص) حال آقا زاده ها را جویا شدند در حالی که آنها بر اثر شدت گرسنگی به خود می لرزیدند، پیامبر(ص) به منزل فاطمه(س) آمد و دیدند دخترشان مشغول عبادت است و از فرط گرسنگی چشمانشان قدرت بینایی خود را از دست داده، پیامبر(ص) غمگین و از وضعیت فاطمه(س) و فرزندان او متاثر شد که در این شرایط سخت تهیدستی خود دیگران را بر خود ترجیح دادند در این هنگام آیه هشت سوره دهر نازل شد.

لزوم الگوگیری از ائمه اطهار برای محرومیت‌زدایی

حجت الاسلام سعیدی با بیان اینکه این روایات را نه تنها شیعیان بلکه اهل سنت هم نقل کرده اند، بر ضرورت الگوگیری شیعه از ائمه اطهار در توجه به محرومان تاکید کرد و گفت: معنای واقعی شیعه یعنی کسی که پا جای پای رهبران خود بگذارد بنابراین در توجه به محرومان و تهیدستان و محرومیت زدایی بهترین الگوهای ما ائمه اطهار(ع) و پیامبر(ص) هستند.

وی افزود: رسیدگی به محرومان و فقرزدایی وظیفه مسئولان جامعه اسلامی است به خاطر مسئولیتی که دارند بیش از همه و پیش از همه در پیروی از پیشوایان دین مسئولیت دارند برهمین مبنا با توجه به مسئولیت اجتماعی که برعهده آنها گذاشته شده باید در رابطه با محرومان و تهیدستان احساس مسئولیت کنند.

,

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی گفت: سیره و روش پیوسته معصومان(ع) توجه به محرومان و تهیدستان بوده و این به خوبی در زندگی پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) مشاهده می شود که از نهایت توجه به محرومان و تهیدستان حکایت دارد.

,

شان نزول آیه 8 سوره دهر چه بود؟

, شان نزول آیه 8 سوره دهر چه بود؟,

وی با اشاره به داستان شان نزول آیه هشت سوره دهر بیان داشت: این آیه به داستان مهمی که در زندگی حضرت امیر(ع) و حضرت فاطمه(س) اشاره دارد که این دو بزرگوار برای شفا یافتن حسنین(ع) از بیمار نذر کردن سه روز را روزه بگیرند.

,

حجت‌الاسلام سعید ادامه داد: پس از بهبودی حضرت علی(ع) برای اینکه به نذر خود وفا کنند چیزی در دست نداشتند تا جایی که براساس روایات حضرت علی(ع) از شمعون خیبری مقداری پول برای تهیه نان قرض کردند و حضرت زهرا(س) نیز به تهیه آرد و خمیر پرداختند و به تعداد اعضای خانه 5 عدد نان پختند و برای افطار پیش روی خود گذاشتند اما هنگام افطار سائلی وارد شد و آن بزرگواران نان ها را به سائل بخشیدند.

,

این استاد دانشگاه گفت: این بزرگواران فردای آن روز با گرسنگی روزه گرفتند و روز را در حالی که جز آب چیزی در دست نداشتند به شب رساندند هنگام افطار فردی یتیم به درب منزل آمد و آن بزرگواران باز طعام خود را به یتیم بخشیدند و روز سوم نیز آن بزرگواران افطاری خود را به اسیری که درب منزل ایشان مراجعه کرده بود، بخشیدند.

,

وی افزود: حضرت علی(ع) و حسنین(ع) به خدمت رسول اکرم(ص) رسیدند و پیامبر(ص) حال آقا زاده ها را جویا شدند در حالی که آنها بر اثر شدت گرسنگی به خود می لرزیدند، پیامبر(ص) به منزل فاطمه(س) آمد و دیدند دخترشان مشغول عبادت است و از فرط گرسنگی چشمانشان قدرت بینایی خود را از دست داده، پیامبر(ص) غمگین و از وضعیت فاطمه(س) و فرزندان او متاثر شد که در این شرایط سخت تهیدستی خود دیگران را بر خود ترجیح دادند در این هنگام آیه هشت سوره دهر نازل شد.

,

لزوم الگوگیری از ائمه اطهار برای محرومیت‌زدایی

, لزوم الگوگیری از ائمه اطهار برای محرومیت‌زدایی,

حجت الاسلام سعیدی با بیان اینکه این روایات را نه تنها شیعیان بلکه اهل سنت هم نقل کرده اند، بر ضرورت الگوگیری شیعه از ائمه اطهار در توجه به محرومان تاکید کرد و گفت: معنای واقعی شیعه یعنی کسی که پا جای پای رهبران خود بگذارد بنابراین در توجه به محرومان و تهیدستان و محرومیت زدایی بهترین الگوهای ما ائمه اطهار(ع) و پیامبر(ص) هستند.

,

وی افزود: رسیدگی به محرومان و فقرزدایی وظیفه مسئولان جامعه اسلامی است به خاطر مسئولیتی که دارند بیش از همه و پیش از همه در پیروی از پیشوایان دین مسئولیت دارند برهمین مبنا با توجه به مسئولیت اجتماعی که برعهده آنها گذاشته شده باید در رابطه با محرومان و تهیدستان احساس مسئولیت کنند.

,

حجت الاسلام سعیدی گفت: حضرت علی(ع) فرمودند آیا به همین اندازه که به من گفته شود حاکم اسلامی هستم باید بسنده کنم، قاعدتا نه؛ بلکه باید با در سختی و دشواری روزگار با محرومان سهیم باشم بنابراین همه مسئولان جامعه اسلامی از مدیران صدر، متوسط ، دولت، حوزه اجرا و قضا پیروی دقیق از ائمه اطهار(ع) را در دستور کار خود قرار دهند.

,

وی درباره خاطره ای از رهبر معظم انقلاب افزود: با توجه به داشتن مسئولیت ریاست دانشکده الهیات چند برابر ظرفیت دانشجویان برای مصاحبه دکتری مراجعه کردند که یکی از آنها آقای سیدی معمر بود که فامیلی خود را حسینی خامنه ای معرفی کرد پس از انجام مصاحبه ایشان را به عنوان نفر دوم اعلام کردیم و بعد توسط مدیر اجرایی و جستجو کردن نام و تصویر پسران رهبر انقلاب متوجه شدیم ایشان فرزند معظم له بوده است در حالی که پیش از این به کسی اطلاع داده نشده بود که فرزند ایشان برای مصاحبه می آید.

حجت الاسلام سعیدی با تاکید بر اینکه این درسی برای مسئولان است که در برخورد با افراد مختلف زهد رهبری را مد نظر خود قرار دهند، عنوان کرد: ترامپ با ادعایی واهی خیال کرده رهبر ما مانند خودش از کسانی است که از نظر مالی برج هایی دارد  برهمین مبنا حساب بانکی ایشان را تحریم کرده غافل از اینکه وی تنها درصدد تامین مایحتاج زندگی است و شاید قبول این مساله برای هرکسی راحت نباشد و باید از نزدیک با ایشان آشنایی داشت.

وی بیان کرد: همان طور که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند جوانان باید در صحنه باشند و بسترسازی کنند تا مسئولان به مسئولیت محرومیت زدایی در جامعه پایبند باشند و احساس مسئولیت کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم ایجاد مسئولیت برای مسئولان و آحاد جامعه گفت: اما محرومان و تهیدستان هم نباید در راستای حفظ کرامت خود از افراد فرومایه که به عزت آنها آسیب می زنند درخواست کنند البته این به معنای رفع مسئولیت از دیگران نیست بلکه تاکیدی بر داشتن زندگی کریمانه است.

حجت‌الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: زندگی کریمانه دو سو دارد از سویی افرادی که مسئولیت رسیدگی به محرومان را دارند باید کرامت را حفظ کنند از سوی دیگران محرومان در ابراز نیاز کرات خود را خدشه دار نکنند چه اینکه در روایات داریم شیعه ما کسی است که از هرکسی در خواست نمی کند هرچند از گرسنگی بمیرد.

همه باید احساس مسئولیت کنیم و به طرح ابرار بپیوندیم

حجت الاسلام سعیدی بیان کرد: با توجه به اصول مطرح شده کسانی که در این عرصه قرار می گیرند مصادیق ابرار هستند و شایسته است آحاد جامعه به ویژه جوانان و جامعه دانشگاهی و دانشجویان همان گونه که درعرصه های مختلف حضور دارند در طرح ابرار نیز شرکت کنند همچنین سایر طبقات اجتماعی و برخورداران و آنها که در عرصه های اقتصادی فعالیت دارند و زنان و مردان پیشرو جامعه هم در این طرح مشارکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: همه باید احساس مسئولیت کنیم و به این طرح بپیوندیم تا با پیوستن به آن بخشی از مشکلات تهیدستان و محرومان گام برداریم.

انتهای پیام/

,

وی درباره خاطره ای از رهبر معظم انقلاب افزود: با توجه به داشتن مسئولیت ریاست دانشکده الهیات چند برابر ظرفیت دانشجویان برای مصاحبه دکتری مراجعه کردند که یکی از آنها آقای سیدی معمر بود که فامیلی خود را حسینی خامنه ای معرفی کرد پس از انجام مصاحبه ایشان را به عنوان نفر دوم اعلام کردیم و بعد توسط مدیر اجرایی و جستجو کردن نام و تصویر پسران رهبر انقلاب متوجه شدیم ایشان فرزند معظم له بوده است در حالی که پیش از این به کسی اطلاع داده نشده بود که فرزند ایشان برای مصاحبه می آید.

,

حجت الاسلام سعیدی با تاکید بر اینکه این درسی برای مسئولان است که در برخورد با افراد مختلف زهد رهبری را مد نظر خود قرار دهند، عنوان کرد: ترامپ با ادعایی واهی خیال کرده رهبر ما مانند خودش از کسانی است که از نظر مالی برج هایی دارد  برهمین مبنا حساب بانکی ایشان را تحریم کرده غافل از اینکه وی تنها درصدد تامین مایحتاج زندگی است و شاید قبول این مساله برای هرکسی راحت نباشد و باید از نزدیک با ایشان آشنایی داشت.

,

وی بیان کرد: همان طور که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند جوانان باید در صحنه باشند و بسترسازی کنند تا مسئولان به مسئولیت محرومیت زدایی در جامعه پایبند باشند و احساس مسئولیت کنند.

,

این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم ایجاد مسئولیت برای مسئولان و آحاد جامعه گفت: اما محرومان و تهیدستان هم نباید در راستای حفظ کرامت خود از افراد فرومایه که به عزت آنها آسیب می زنند درخواست کنند البته این به معنای رفع مسئولیت از دیگران نیست بلکه تاکیدی بر داشتن زندگی کریمانه است.

,

حجت‌الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: زندگی کریمانه دو سو دارد از سویی افرادی که مسئولیت رسیدگی به محرومان را دارند باید کرامت را حفظ کنند از سوی دیگران محرومان در ابراز نیاز کرات خود را خدشه دار نکنند چه اینکه در روایات داریم شیعه ما کسی است که از هرکسی در خواست نمی کند هرچند از گرسنگی بمیرد.

,

همه باید احساس مسئولیت کنیم و به طرح ابرار بپیوندیم

, همه باید احساس مسئولیت کنیم و به طرح ابرار بپیوندیم,

حجت الاسلام سعیدی بیان کرد: با توجه به اصول مطرح شده کسانی که در این عرصه قرار می گیرند مصادیق ابرار هستند و شایسته است آحاد جامعه به ویژه جوانان و جامعه دانشگاهی و دانشجویان همان گونه که درعرصه های مختلف حضور دارند در طرح ابرار نیز شرکت کنند همچنین سایر طبقات اجتماعی و برخورداران و آنها که در عرصه های اقتصادی فعالیت دارند و زنان و مردان پیشرو جامعه هم در این طرح مشارکت کنند.

,

وی خاطرنشان کرد: همه باید احساس مسئولیت کنیم و به این طرح بپیوندیم تا با پیوستن به آن بخشی از مشکلات تهیدستان و محرومان گام برداریم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه