اخبار داغ

به بهانه ۳۱ مرداد ماه روز جهانی مسجد؛

لزوم واکاوی و آسیب شناسی وضع موجود مساجد/ تحقق مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی گام دوم انقلاب از مسیر مسجد

لزوم واکاوی و آسیب شناسی وضع موجود مساجد/ تحقق مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی گام دوم انقلاب از مسیر مسجد
مسجد می تواند و می بایست در نقش یک دولت محله بدون بوروکراسی های زاید نقش آفرینی کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ۳۱ مرداد ماه روز جهانی مسجد بهانه مغتنمی است تا به بازخوانی فرصت طلایی و تمدن ساز مسجد و غفلت های صورت گرفته در این زمینه پرداخته شود. فرصتی که اگر استفاده نشود خسارت های بیشماری را متوجه جامعه خواهد کرد و البته تاکنون نیز اینگونه بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
مسجد در فرهنگ اسلامی جایگاه بسیار ویژه ای دارد به گونه ای که در داستان معروف مرد نابینا می خوانیم که برای عدم حضورش در جماعت و مسجد به خاطر سختی مسیر، از پیامبر رخصت می طلبد تا در خانه نمازش را اقامه کند و حضرت پیامبر اجازه نمی دهند نمی دهند و به فرد نابینا توصیه می کنند با ریسمان یا طنابی که از منزل تا مسجد وصل می کنی خودت را به اجتماع مسلمین برسان.
 
,
,
این داستان کوتاه در کنار احادیث و روایات بسیار از ایمه اطهار علیهم السلام نشان از نقش و تاثیر مسجد و نماز جماعت در سازندگی فرد و اجتماع دارد.
 
,
,
اولین بنای پیغمبر در مدینه مسجد بوده و اداره جامعه در دوران حکومت پیامبر و امیر المومنین و امام رضا علیه السلام با مرکزیت مسجد انجام می شده است. بر اساس روایات در دوره ظهور امام عصر نیز امورات از طریق مساجد دنبال می شود.
,
 
,
دیدار با سفرا و نمایندگان کشورها، جمع آوری کمک برای مستمندان، بسیج نیرو برای اعزام به جبهه و جنگ، حلقات بحث و درس، رفع اختلافات، کمک به ازدواج و اشتغال جوانان و... در کنار محوریت اصلی مسجد یعنی کارکرد ذکر و نماز جماعت، از مسجد پیامبر یک الگوی شایسته ساخته است که در صورت رسیدن سایر مساجد به آن طراز، حتماً منشا خیرات و برکات بسیار خواهد بود.
,
پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی محصول همفکری و هم افزایی مردم در مسجد بود.

مسجد در هر محل می تواند مرکز اجتماع جوانان و نوجوانان، محل مناسب ارضای هیجانات آنان، مرکز تصمیم گیری های محلی، کمک به تصمیم سازی بهتر و دقیق تر مسولان، مرکز آموزش سبک زندگی اسلامی و ایرانی و افزایش مهارت افراد، کمک به هم نوعان، مرکز رسیدگی و مقابله با آسیب های اجتماعی محله، محل روشنگری و بصیرت دهی و کمک به دولت ها برای خدمت رسانی بهتر  باشد. با این تعابیر در واقع مسجد می تواند و می بایست در نقش یک دولت محله بدون بوروکراسی های زاید نقش آفرینی نماید.
,
,
,
 
,
امروزه باید اعتراف کرد که فاصله مساجد تا نقطه مطلوب فاصله زیادی است و متولیان امر مسجد که اتفاقاً تعدادشان هم کم نیست باید پاسخگوی وضع کنونی در مساجد باشند. روز جهانی مسجد روز بازخوانی این فرصت و ظرفیت بی بدیل است.
 
,
,
روز جهانی مسجد بهانه مناسبی است تا متولیان امر مساجد به اقدامات خود در دوره یکساله نمره بدهند و نقاط قوت و ضعف خود را بازخوانی نمایند. روز جهانی مسجد روز بازخوانی و عملیاتی کردن انتظارات امامین انقلاب از مسجد است.

شورای فرهنگ عمومی، مرکز رسیدگی به امور مساجد، اداره اوقاف و امور خیریه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، پایگاه های مقاومت بسیج، سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه های علمیه مهمترین مجموعه های نقش آفرین در مساجد هستند که می بایست با یک عزم جدی و آسیب شناسی دقیق، نقاط ضعف موجود را برطرف و رسیدن به مسجد طراز اسلامی را گام به گام و با برنامه مدون دنبال کنند.
,
,
,
 
,
قدم برداشتن در گام دوم انقلاب در مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی از مسیر مسجد محقق می شود و هر مسیری غیر از مسجد اگر بی راهه و گمراه کننده نباشد، قطعا کج راهه و طولانی تر خواهد بود.
,
 
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه