اخبار داغ

گزارشی از سیستم هوشمند پارک خودرو در تبریز؛

مشکلات مردم و پاسخ مسئولین/ توامانی سهولت و عدالت

مشکلات مردم و پاسخ مسئولین/ توامانی سهولت و عدالت
سیستم هوشمند تعیین محل پارک خودرو در تبریز درحالی که موجب سهولت و عدالت برای رانندگان شده، مشکلاتی نیز به همراه داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج؛ +مبلغ شما 2500 تومان می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

- اما من یک ساعت نشده که اینجا هستم.

,

+ نه بیش از دوساعت است و مبلغش همان است که گفتم. در ضمن شما با این ماشین چند میلیونی بر سر 1000 تومان پول چانه میزنی؟

,

- بحث 1000 تومان نیست. موضوع سر حق است و پول زوری که میگیری!

,

+ 2500 تومان می‌شود نمیخواهی برو اما پلاکت را به مامور می‌دهم تا جریمه‌ات کند!

,

این گفت‌وگو را بارها با کیفیت‌های متفاوت در خیابان و با ماموران پارکبان داشته‌ایم. مامورانی که گاها به دلیل فرط خستگی یا بی حوصلگی کم مانده با آدم دست به یقه شوند.

,

برخی دیگر اما مهربان هستند و اگر با راننده دوست شوند یا جایگاه و موقعیت اجتماعی او را بدانند، برای ماشینش محل پارک VIP نگه می‌دارند و یا با مغازه دارانی که خودرو دارند معامله کرده و همواره محل پارک برایشان نگه می‌دارند.

,

این‌ تنها بخشی از مشکلات فی مابین رانندگان و پارکبانان بود؛ مشکلاتی که در این شش، هفت سال اجرای طرح پارک حاشیه‌ای در تبریز در مقاطعی تشدید و در برخی اوقات عادی شد.

,

پارکومترها و چالش جدید با پارکبان‌ها

, پارکومترها و چالش جدید با پارکبان‌ها,

اواسط سال 90 بود که شهرداری تبریز با از اجرای طرح پارکبانی و دریافت هزینه از خودروهای پارک شده در برخی از خیابان‌ها خبر داد. مدتی نگذشت که دستگاه‌های مکانیزه پارکبانی در تبریز راه اندازی شد و تا حدودی مشکلات مربوط به پارک خودروها حل شد اما مدتی نگذشت که مشکلات جدیدی در این راستا ایجاد شد.

,

موضوع کارت‌های الکترونیکی و اصرار خرید توسط پارکبانان از اولین چالش‌های بین رانندگان و پارکبانان بود، پس از آن نحوه استفاده از پارکومترها نیز مشکلاتی برای رانندگان ایجاد کرد که به مرور زمان حل شد اما چند ماهی است که پارکومترهای تبریز دیگر از کار افتاده‌اند و گویا سامانه جدیدی برای این موضوع توسط شهرداری تبریز در نظر گرفته شده است.

,

سامانه جدید و مشکلات آن

, سامانه جدید و مشکلات آن,

سامانه پارک هوشمند بر بستر نرم افزار موبایل که در نگاه اول موضوعی جالب، نوآورانه و راحت به نظر می‌رسد. این سامانه ده روزی است که کار خود را شروع کرده و در همین ابتدای کار موافقان و مخالفان خود را دارد اما با توجه به تکنولوژی روز به احتمال زیاد مخالفان این طرح نیز ناگزیر با آن موافقت کنند.

,

یکی از همشهریان در خصوص این شیوه پارکبانی مشکلات آن در گفت‌وگو با خبرنگار آناج، اظهار داشت: اولا دانلود نرم افزار و نحوه استفاده از آن برای بسیاری هنوز نامعلوم است و آموزش کافی وجود ندارد، دوما مشکل دریافت وجه توسط پارکبانان همچنان وجود دارد.

,

جزئیات اجرای طرح هوشمند پارک خودرو/ نیم ساعت اول رایگان

, جزئیات اجرای طرح هوشمند پارک خودرو/ نیم ساعت اول رایگان,

اصغر آدی‌بیگ مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار آناج، در این باره گفت: این طرح مدت کوتاهی است که به اجرا درآمده و طبیعی است مشکلاتی نیز داشته باشد اما اصل طرح، بسیار عالی بوده و نظرسنجی‌های انجام شده تاکنون نشان از استقبال و رضایت مردم دارد.

,

 

,

, ,

 

,

در این طرح همه خودروها به مدت نیم ساعت در روز می‌توانند پارک رایگان داشته باشند و پس از آن طبق هزینه اعلام شده میبایست هزینه پرداخت کنند.

,

راننده‌ای دیگر در انتقاد از هزینه‌های طرح جدید پارک در خیابان می‌گوید: من یکبار در خیابان پارک کردم و پارکبان هنگام خروج از پارک مبلغ 11 هزار تومان را به عنوان هزینه پارک برای من ارائه داد که موجب تنش بین او و بنده شد.

,

هر زمان پول داشتید، پرداخت کنید

,

رئیس سازمان ترافیک شهرداری تبریز در این باره می‌گوید: سامانه پارکبان تبریز، هوشمند شده است. برخی از رانندگان با مراجعه به سازمان ترافیک از این موضوع گلایه کرده بودند اما باید گفت که این مبلغ به دلیل پارک خودرو در روزهای گذشته در خیابان‌های دیگر است به طوری که سامانه هوشمند پارک خودرو کل زمان پارک شده برای خودروها را در روزهای هفته در خود ثبت کرده و رانندگانی که به هر دلیل هزینه پارک را پرداخت نمی‌کنند، این هزینه در حساب کاربری آن‌ها ثبت می‌شود و هر زمان که میخواهند می‌توانند هزینه پارک خود را پرداخت کنند.

,

آدی‌بیگ همچنین در خصوص تعرفه پارک خودرو در تبریز گفت‌: این هزینه‌ها مصوب شورای شهر است و ما با این مصوبه از رانندگان پول دریافت می‌کنیم.

,

قبل از حرکت محل پارک خود را انتخاب کنید

,

میدانی، مدیرعامل شرکت "آذرپارک" مجری سیستم پارکبانی تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار آناج، در این خصوص می‌گوید: نرم‌افزار آذرپارک از جمله اپلیکیشن‌های قوی در حوزه ترافیک است که پس از کاشان در تبریز آن را به اجرا درآورده‌ایم.

,

 

,

, ,

 

,

در این نرم‌افزار راننده قبل از حرکت می‌تواند محل پارک خودرو خود را مشخص کند و هنگام رسیدن به مقصد با مشکل جای پارک مواجه نشود.

,

دریافت وجه توسط پارکبان مساوی با اخراج اوست/ مردم در صورت مشاهده گزارش کنند

, دریافت وجه توسط پارکبان مساوی با اخراج اوست/ مردم در صورت مشاهده گزارش کنند,

وی می‌افزاید: هیچ یک از پارکبانان حق دریافت وجه از خودروها را ندارند و رانندگان عزیز درصورت مشاهده این موضوع سریعا با پشتیبان نرم افزار تماس گرفته و گزارش دهند چراکه برخورد ما در این خصوص جدی است.

,

تاکنون چند نفر از پارکبانان را پس از احراز دریافت وجه از رانندگان اخراج کرده‌ایم و به همه پارکبانان تاکید کرده‌ایم که حق دریافت پول را ندارند.

,

تکنولوژی و همگانی شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند در کشور موضوعی است که بسیاری از دستگاه‌ها و ادارات را بر آن داشته تا مراجعات و مشکلات ارباب رجوعان را از این طریق حل کنند.

,

نرم‌افزارهای بانکی یا تاکسی‌های آنلاین از جمله نرم افزارهایی است که کار را برای بسیاری از مردم راحت کرده و می‌توان گفت عدالت را نیز در این زمینه‌ها به اجرا درآورده است.

,

هوشمند شدن پارک حاشیه‌ای، عدالت را به همراه دارد

, هوشمند شدن پارک حاشیه‌ای، عدالت را به همراه دارد,

آدی‌بیگ در این خصوص می‌گوید: یکی از اهداف الکترونیکی شدن پارکبانی در تبریز، رعایت عدالت برای خودروها و کاهش ترافیک است. گزارش‌هایی که از مردم دریافت می‌کردیم حاکی از تبانی برخی از پارکبانان با اصنافی بود که محل پارک خودرو مقابل مغازه‌شان بود.

,

با این طرح هیچ کس حق سو استفاده از محل خیابان را ندارد و رانندگان به صورت مساوی می‌توانند از پارک کنار خیابان استفاده کنند. همچنین این موضوع باعث کاهش بارترافیکی و پارک‌های دوبله نیز خواهد شد.

,

فرآیند واگذاری به شرکت آذرپارک کاملا قانونی است

, فرآیند واگذاری به شرکت آذرپارک کاملا قانونی است,

ایده استفاده از شرکت‌های دانش بنیان موضوعی است که مدت‌هاست خواسته جوانان است. بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان از عدم همکاری ادارات و صنایع با آن‌ها گله‌مندند و بسیاری در حال ورشکستی هستند اما ایتکار شهرداری تبریز در استفاده از این شرکت‌ها درخور توجه است.

,

موضوعی که مورد تاکید اکثر این شرکت‌هاست، حضور عادلانه برای شرکت در مزایده‌ها و مناقصاتی از این قبیل است.

,

آدی بیگ در این باره تاکید داشت: فرآیند حضور شرکت آذرپارک به عنوان متولی پارکبانی تبریز، کاملا قانونی بوده است. اداره سرمایه‌گذاری شهرداری تبریز در دو مرحله اقدام به فراخوان جهت حضور در این طرح را داشته و پس از انجام مراحل قانونی، این شرکت با تمام ضوابط و شرایط اداره بازرسی شهرداری عهده دار اجرای طرح پارکبان شده است.

,

 

,

, ,

 

,

اعتبار موجود در کارتهای پارک چه می‌شود؟

, اعتبار موجود در کارتهای پارک چه می‌شود؟,

اما موضوع مهم دیگر در خصوص طرح جدید شهرداری تبریز، بحث اعتبارهای باقی مانده در کارت های پارک در دست مردم است. بسیاری از رانندگان با اشاره به این مشکل، در تماس‌هایی با تحریریه آناج، از بلوکه شدن اعتبار خود گلایه داشته و بلاتکلیف مانده‌اند.

,

مدیرعامل شرکت آذرپارک در پاسخ به این مشکل ابراز داشت: تمامی اعتبار موجود در کارتهای پارک رانندگان قابل انتقال به حساب کاربری آن هاست و این اتفاق طی روزهای آینده خواهد افتاد.

,

همچنین انتقاد دیگر رانندگان در اجرای این طرح، نداشتن گوشی هوشمند یا عدم آشنایی کار با این گوشی‌هاست. مدیرعامل سازمان ترافیک تبریز در پاسخ به این مشکل، گفت: اپراتورهای معین شده در خیابان ها این مسئولیت را برعهده دارند که در صورت عدم امکان رانندگان برای استفاده از نرم افزار این کار را به صورت دستی انجام دهند.

,

آنچه مشخص است اجرای چنین طرح‌هایی در موضوعات مختلف به شرط راه‌اندازی و اجرای مطلوب، موجب سهولت در بسیاری از کارهای مردم خواهد شد. باید دید این سامانه با توجه به دانش بنیان بودن آن تا چه اندازه خواهد توانست در موضوع پارک خودرو در تبریز موفق عمل کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه