اخبار داغ

مهارت های رفتاری که خانواده‌ها بایستی به فرزندانشان فرا دهند/ از « نه گفتن» تا توانایی تصمیم گیری و تشخیص خوب و بد

مهارت های رفتاری که خانواده‌ها بایستی به فرزندانشان فرا دهند/ از « نه گفتن» تا توانایی تصمیم گیری و تشخیص خوب و بد
نه گفتن البته تنها ادای یک کلمه نیست و به ریشه رفتاری افراد نیز باز می گردد. بنابراین اولین کاری که در نه گفتن بایستی مورد توجه قرار گیرد، عدم تصمیم گیری سریع و فوری است. خریدن زمان در این موارد بسیار راهگشاست. این موضوع باعث می شود که افراد از اتخاذ تصمیمات هیجانی و غیرعقلانی اجتناب کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از طنین یاس،مهارت های زندگی تنها یادگیری برخی حرفه ها و هنرها نیست. برخی از والدین فکر می کنند همین که فرزندان خود را به کلاس‌های آموزشی زبان و موسیقی و وزش می فرستند و یا آنان را برای رفتن به دانشگاه آماده می کنند، وظیفه تربیتی خود را انجام داد‌ه‌اند. اما موضوع اینجاست که اغلب مهارت‌های رفتاری در تربیت فرزندان مغفول می ماند. همین مهارت هاست که اغلب بیشتر از مهارت های حرفه ای در تعیین سرنوشت افراد خصوصا جوانان تاثیرگذار است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
یکی از مهارت هایی که مشاوران خانواده به والدین توصیه می کنند به فرزندانشان فرا دهند کنترل رفتار آنهاست. هر چند این موضوع تنها با آموزش صرف امکان پذیر نیست و بایستی پدر و مادرها با رفتار خود به طور عملی الگوی رفتاری فرزندانشان باشند.
,
 
,
یکی از مهارت های رفتاری که این روزها بسیار بر روی آن تاکید می شود، توانایی «نه گفتن» است. نه گفتن در برخی از موارد به همین سادگی نیست. شاید اگر با برخی از افراد در خصوص همین توانایی صحبت کنید خاطرات و تجربیات تلخی داشته باشند از اینکه نتوانستن به فردی در مورد درخواستی که داشت نه بگویند و همین موضوع برایشان دردسرهای زیادی تولید کرده است. 
,
 
,
نه گفتن البته تنها ادای یک کلمه نیست و به ریشه رفتاری افراد نیز باز می گردد. به طور مثال فردی که بی پروایی و عدم کنترل در رفتارش موج می زند، قطعا برایش سخت تر از کسی است که عقلانیت و تامل و صبر و حوصله را چاشنی اعمال و فعالیت روزانه‌اش می کند. برای نه گفتن بایستی لوازمی و راهکارهایی بکار برده شود. یعنی نه گفتن به طور مستقیم همواره یا جوابگو نیست چراکه ممکن است با اصرار طرف مقابل روبرو شود و یا در ارتباطات روزمره و آینده افراد را دچار مشکل کند و باعث دلخوری و کدورت شود. 
,
 
,
بنابراین اولین کاری که در نه گفتن بایستی مورد توجه قرار گیرد، عدم تصمیم گیری سریع و فوری است. خریدن زمان در این موارد بسیار راهگشاست. این موضوع باعث می شود که افراد از اتخاذ تصمیمات هیجانی و غیرعقلانی اجتناب کنند. خصوصا در زمانی که فرد مقابل کسی است که قرابت و نزدیکی زیادی به شما دارد. از سوی دیگر عدم شناخت افراد یکی از مهمترین اسیب هایی است که در عدم توانایی نه گفتن ایجاد می شود. خصوصا دختران جوان روزانه در اجتماع ممکن است در معرض درخواست های بی جا باشند. خصوصا افرادی که برای تفریحات و سرگرمی به خیابان می آیند و ابتذال و فحشا را برای خود سرگرمی می پندارند از این رو با درخواست های بی جا از دختران جوان سعی می کنند آنان را اغفال کنند. البته همیشه این موارد به طور مستقیم صورت نمی گیرد. 
,
 
,
اغلب افرادی که پشت نقاب صنوف مختلف از جمله راننده تاکسی پنهان می شوند، سعی در فریب دارند. از این نظر توانایی نه گفتن به این موارد یکی از مهمترین مهارت های رفتار اجتماعی است. درواقع باید گفت که نه گفتن تنها برای امور مهم و درخواست های بزرگ نیست بلکه ممکن است که عجله برای یک کار و سوار شدن در یک خودرو شخصی که با پوشش راننده تاکسی فعالیت می کند، یکی از اموری باشد که مهم تلقی نشود اما اثرات وخیمی بر زندگی برخی از افراد خصوصا دختران داشته باشد.
,
 
,
مهم در این رفتار و مهارت اجتماعی این است که دختران و پسران جوان برای خود قواعدی شخصی داشته باشد. درواقع هر فردی برای اینکه زندگی اجتماعی سالمی داشته باشد باید برای خود قواعد و قوانینی شخصی داشته باشد و خود را ملزم به رعایت این موارد کند تا زندگی با برنامه و سالم تری برای رسیدن به رشد شخصیتی و اجتماعی داشته باشد. به عنوان مثال اینکه دختران جوان سوار ماشین های شخصی که در پوشش تاکسی در سطح شهر تردد می کنند، نشود قواعد بسیاری از دخترانی است که زندگی کم مخاطره تری در اجتماع دارند.
,
 
,
درواقع ایجاد قوانین شخصی برای خود از جمله لوازم و اساس مهم زندگی اصولی و همچنین مقدمه نه گفتن به درخواست های بی جا است. در واقع فردی که برای خود قواعد شخصی الزام آور تولید می کند زمینه و ریشه مستحکمی برای نه گفتن به چنین درخواست هایی دارد. البته این بدین معنا نیست که از افراد در برابر همه چیز گارد بگیرند و به فردی عصا قورت داده تبدیل شوند که از همه چیز اجتناب می کند. بلکه بایستی به طور اصولی فرد توانایی نه گفتن و بله گفتن را در موارد مختلف یاد بگیرد. درواقع این موضوع مهارت چگونگی تصمیم گیری را شامل می شود. تصمیم گیری از جمله مهارت های مهم هر فردی در زندگی است که بایستی بتواند از عهده ان به درستی بر بیاید؛ چراکه زندگی و آینده و سرنوشت هر فردی بسته به همین مهارت مهم است. با این حال به نظر می رسد با رفتار واقع بینانه و منطقی و همچنین اهتراز از آسیب زدن به خود به طور کاملا میانه ای با سنجش خوبی و بدی اتفاقات برای تصمیم گیری بایستی عمل کرد. این رشته البته سر دراز دارد و تشخیص خوب و بد و سره از ناسره هم یکی از مهارت هایی است که در خانواده ها بایستی برای تربیت درست فرزندان به آنان آموخت. آموزه های دینی ما به این مسئله بسیار توجه کرده است. بنابراین خانواده هایی می توانند از این موارد برای فرا دادن درست و نادرست به فرزندانشان کمک بگیرند. جالب اینجاست که فلسفه و منطقی پشت این آموزه های دینی است که قطعا افراد را در سوق دادن به مسیر درست کمک می کند. بنابراین بایستی افراد با نگاه به منطق و پیشینه چنین آموزه هایی در عمق بخشی این روش ها به فرزندانشان کوشا باشند.
,
 
,
**امیر حمزه نژاد
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه