اخبار داغ

چراغ خاموش فرهنگ در دولت!

چراغ خاموش فرهنگ در دولت!
باوجود گذشت ۶ سال از عمر دولت اعتدال فرهنگ هرگز جزء اولویت‌های دولت نبوده و گاهی برخی از مسائل غیرفرهنگی ازجمله حضور زنان در ورزشگاه آقایان به‌عنوان دغدغه اصلی فرهنگی توسط برخی از دولتی‌ها مطرح و دنبال می‌شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا، مسئله فرهنگ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران جزء اصلی ترین دغدغه های مردم ایران بوده است تا جایی که همه دولت ها در تبلیغات انتخاباتی از وعده های فرهنگی برای جلب آرای مردم بهره بردند، فرهنگ در ایران با عقاید دینی مردم پیوند خورده است  تا جایی که ناهنجاری ها در زمینه فرهنگی باعث جریحه دار شدن عمیق احساسات اکثریت مردم ایران می شود.

وعده های محقق نشده دولت در حوزه فرهنگ

دولت یازدهم و دوازدهم که با شعار اعتدال توانست آرای مردم را جلب کند وعده های فرهنگی زیادی داد از جمله:

-صیانت از باورهای دینی مردم باید رفتار دینی را ترویج کنیم و به سراغ باورها برویم

-دولت و دولتمردان باید بر اساس اخلاق سخن بگویند.

-زمانی که فرهنگ ما دولتی است، مسائل ما حل و فصل نخواهد شد.

-اولین حمایت دولت از فرهنگ، باید در ایجاد قوانین شفاف و فضای امن باشد و فرهنگ باید به صاحبان اصلی یعنی اصحاب هنر واگذار شود و از آنان حمایت شود.

-مسائل فرهنگی باید از طریق فرهنگی حل و فصل شود. پلیس آخرین مرحله‌ای است که در مسائل فرهنگی باید وارد عمل شود.

-باید تسهیلاتی فراهم کنیم که کالای فرهنگی فاخر و مورد توجه مردم در اختیار آن‌ها قرار گیرد و یادمان باشد که هویت ایرانی، هویت چند نفر و سلایق چند نفر نیست.

-این همه مفاخر و مشاهیری که داریم، باید برای کل فارسی‌زبانان معرفی شود تا دنیا آن‌ها را بشناسد و ما بتوانیم از این مفاخر به عنوان سفیران فرهنگی و یک نوع دیپلماسی عمومی بهره‌برداری و استفاده داشته باشیم.
-باید هویت خود را در دنیای رقابت فرهنگی امروز حفظ کنیم.

-وظیفه داریم که کرسی‌های آزاداندیشی که مدنظر مقام معظم رهبری است را به وجود بیاوریم.

-کیفیت دانشگاه‌ها را باید بالا ببریم و مهارت‌ها را در دانشگاه‌ها افزایش دهیم.

-باید به فکر تعالی فرهنگ جامعه باشیم

گلایه مراجع از وضعیت فرهنگ

این‌ها بخشی از وعده های داده شده توسط حسن روحانی رئیس جمهور بود البته بخشی از مسائل فرهنگی نیز به صورت طبیعی وظیفه تحقق آن به دست قوه مجریه است و نیازی به وعده ندارد اما با نگاه کوتاهی به وعده های داده شده و وظایف ذاتی دولت در خصوص فرهنگ همچنین گلایه بزرگان از جمله مراجع و علما  به مسئله فرهنگ می توان شاهد نارضایتی در سطح جامعه بود.

متأسفانه باوجود گذشت 6سال از عمر دولت اعتدال فرهنگ هرگز جزء اولویت های دولت نبوده و گاهی برخی از مسائل غیرفرهنگی از جمله حضور زنان در ورزشگاه آقایان به عنوان دغدغه اصلی فرهنگی توسط برخی از دولتی ها مطرح و دنبال می شد حتی  کم کاری دولت در حوزه اقتصاد باعث شده آسیب آن در حوزه های فرهنگی از جمله فرهنگ دینی نیز مشاهده شود افزایش قیمت ملزومات حجاب از جمله چادر در یکسال گذشته آسیب جدی و بزرگی است که زنگ خطر آن شاید چند سال آینده شنیده شود اما آثار این گرانی چادر و کاهش استفاده از پوشش چادر را می توان به صورت ملموس در سطح جامعه مشاهده کرد.

نگرانی چندین ساله رهبر انقلاب از مسائل فرهنگی

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب سال ها است که مسئولان نظام را نسبت به خطراتی که امروزه از آن با عنوان شبیخون و یا ناتوی فرهنگی یاد شده و به شدت گریبان گیر جامعه است، هشدار داده اند " در عرصه فرهنگ، بنده به معنای واقعی کلمه، احساس نگرانی می کنم و حقیقتا دغدغه دارم. این دغدغه، از آن دغدغه هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصف شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرع کند. من چنین دغدغه ای دارم. البته در سخنرانی ها، از این دغدغه با مردم نخواهم گفت اما نمی شود که به شما نگویم. شما خودتان دست اندرکاران مسائل فرهنگی هستید و باید از این دغدغه من خبر داشته باشید. خود من هم، آدمی بی اطلاع از مسائل فرهنگی نیستم؛ همان طور که از مسائل کشور هم هیچ گاه بی خبر نبوده ام. لذا حقیقتاً در باب فرهنگ، احساس نگرانی عمیقی دارم."

عملکرد فرهنگی دولت در میدان عمل منفی است

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این زمینه در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: آن چیزی که کارنامه  یک دولت را می تواند به عنوان جمع بندی ارائه کند این است که دولت در عرصه های مختلف باید یک عملکردی را ارائه داده باشد عملکرد هم بر اساس آنچه روی کاغذ مطرح می شود قابل ارزیابی نیست.

وی افزود: باید عملکرد دولت در حوزه های مختلف را در ارتباط با اتفاقاتی که در میدان و کف خیابان رخ می‌دهد بررسی کرد ، این مسئله به واضح است که برای تبیین این مسئله نیازی نیست ما عملکرد دولت در زمینه مسائل  فرهنگی را ارزیابی کنیم زیرا هر شخصی در این حوزه اگر شناخت داشته باشد و منصفانه نگاه کند متوجه می شود یک نظر مشترک میان احاد ملت وجود دارد و اینکه وضعیت فرهنگی در  این چند سال گذشته مناسب نبوده و  دولت اساس هیچ اولویت در مسائل فرهنگی نداشته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: دولت حتی در برنامه های خودش مسائل فرهنگی را پیش بینی نکرده است، شاهد این موضوع این است که امروز دستگاه های فرهنگ ساز هستند که چقدر اعتبارات داشته اند و چقدر توانسته اند از اعتبارات استفاده کنند.

وی گفت: نمونه آن  در حوزه قرآنی که کم کاری شده من به عنوان رئیس فراکسیون قرآنی مجلس از دولت می پرسم که  در سنوات گذشته چه مقدار اعتبارات برای قرآن و سنت پیش بینی کرده است؟ ما اگر می خواهیم به یک سری اهداف و چشم اندازی برای نظام در حوزه قرآن پیش بینی شده است از جمله تربیت حافظان قرآن برسیم باید برنامه و اعتبارات توسط دولت تخصیص یابد.

پژمانفر تصریح کرد: دولت ها اگرچه حرف های زیادی در خصوص فرهنگ و حوزه های فرهنگی می زنند اما عملا در ارتباط با موضوع فرهنگ اقدامی خاصی انجام نداده‌اند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,
,
, وعده های محقق نشده دولت در حوزه فرهنگ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, گلایه مراجع از وضعیت فرهنگ,
,
,
,
,
,
, نگرانی چندین ساله رهبر انقلاب از مسائل فرهنگی,
,
,
,
, عملکرد فرهنگی دولت در میدان عمل منفی است,
,
, قم فردا ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه