اخبار داغ

هنر 1500 ساله زنجانی‎ها مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی

هنر 1500 ساله زنجانی‎ها مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی
گیوه بافی به عنوان یکی از هنرهای دستی مردم زنجان است که با قدمت یک هزار و 500 ساله مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از موج رسا; نمایشگاه صنایع دستی در زنجان فرصتی بود تا با هنرمندان عرصه های مختلف هنری به گفت و گو نشست، بسیاری از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه به عرضه محصولات خود می پردازند تا مردم بیشتر با این صنایع دستی آشنا شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

غرفه گیوه بافی این نمایشگاه متعلق به استان زنجان است که هنرمندی جوان در آن مشغول اداره امورات است.

,

لیلا احمدی که از هشت سال گذشته وارد هنر گیوه بافی شده است این صنعت را متعلق به چند شهر محدود کشور به ویژه زنجان می داند.

,

او می گوید اگر چه در زنجان کمتر از این هنر دست زنجانی ها استقبال می شود اما تهرانی ها و اهالی جنوب از این هنر استقبال می کنند.

,

این هنرمند زنجانی با اشاره به عدم حمایت های موجود در این زمینه، می گوید: هنر گیوه بافی در بین مسئولان کمتر مورد توجه قرار می گیرد و حمایتی از آن نمی شود.

,

البته درباره صنعت گیوه بافی اطلاعات کمی در دسترس است و تنها البلخی تاریخ نویس معروف در سال 1105 میلادی متذکر می شود که غندیجان فارس در صنعت گیوه بافی مشهور بوده است.

,

در سال 1340.م که مستوفی جغرافیانگار از آنجا بازدید کرده می نویسد که پیشه گیوه بافی در اوج تکامل بوده است. زیباترین رویه گیوه در آباده، میان راه اصفهان و شیراز، بافته می شد.

,

در شهر زنجان نیز گیوه بافی و استفاده از گیوه از سال ها پیش متداول بوده و در مناطقی که گیوه بافی در آنجا رواج دارد بافت گیوه و طرح و نقوش بکار رفته در آن متفاوت است.

,

مثلاً در بافت گیوه زنجان با یک بار قلاب زدن و نخ رد کردن یک گره ایجاد می شود ولی در بافت گیوه کرمانشاه با 3 بار قلاب زدن یک گره ایجاد می شود.

,

شیوه بافت گیوه در زنجان به این شکل است که پایه(کَمه) گیوه به صورت جداگانه بافته شده، سپس رویه را از نوک آن روی کَمه می بافند و ادامه می دهند و بعد کناره های آن را نیز در دو طرف ادامه داده و در پشت پاشنه کناره ها را به هم وصل می کنند.

,

 

,

, ,

 

,

هنرمند زنجانی که از استقبال گردشگران از هنر گیوه بافی خشنود است،ادامه می دهد: امروز گیوه های مدرن که سوزن دوزی می شود مورد توجه علاقه مندان این هنر به ویژه جوانان است.

,

وی قیمت گیوه مدرن را 120 هزار تومان اعلام می کند و می گوید: گیوه های معمولی نیز قیمتی مابین  60 تا 70 هزار تومان دارند.

,

این هنرمند زنجانی گیوه بافی را یکی از صنایع اشتغالزا برای بانوان می داند و می افزاید: بانوان خانه دار ضمن اشتغال به خانه داری می توانند با گلیم بافی نیز گذران زندگی کنند.

,

احمدی استقبال از گیوه های گلدوزی شده را بیشتر می داند و معتقد است، هنر گیوه بافی، نمادی از زیبایی هنر دست زنجانی ها است که باید به آن بها داده شود.

,

وی ادامه می دهد: طراحی و نقوش رایج در گیوه بافی برگرفته  از طرح های سنتی فرش و گلیم بوده و طرح های مدرن،طرح های تلفیقی، مدرن و سنتی است.

,

به گزارش موج رسا،تولید کلاش – گیوه -  که دارای قدمتی 1500 ساله بوده و اما اکنون در اکثر شهرهای استان های کردستان و کرمانشاه و زنجان تولید می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه