اخبار داغ

در دیداری دوستانه مطرح شد؛

مراودات قومی و مذهبی خراسان شمالی و "آخال" ترکمنستان تقویت می‌شود

مراودات قومی و مذهبی خراسان شمالی و "آخال" ترکمنستان تقویت می‌شود
استاندار و سرپرست دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان شمالی همچنین سفیر ترکمنستان در ایران و معاون استاندار آخال در دیداری دوستانه در محل استانداری خراسان شمالی بر تقویت مراودات میان ایران و ترکمنستان و استان‌های خراسان شمالی و آخال تاکید و برای همکاری‌ها نیز اعلام آمادگی کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار عصر اترک، محمدعلی شجاعی، استاندار خراسان شمالی ظهر امروز در جلسه دیدار معاون استاندار آخال و سفیر کشور ترکمنستان با استاندار خراسان شمالی اظهار کرد: دو استان خراسان شمالی (از کشور ایران) و آخال (از کشور ترکمنستان) مراودات نزدیک فرهنگی، قومی و مذهبی با یکدیگر دارند و افزایش ارتباط بین دو کشور ایران و ترکمنستان نیز به سود دو کشور است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

شجاعی همچنین با بیان اینکه همواره مرز ایران (در استان خراسان شمالی) با کشور ترکمنستان مرز بسیار آرامی بوده است، عنوان کرد: این آرامش نشان از فهم و درک مشترک میان دو کشور دارد و نگاه رهبران دو کشور نیز بر تداوم روابط با یکدیگر است.

,

وی افزود: ارتباطات دو استان خراسان شمالی و آخال بر تقویت و افزایش سطح روابط دو کشور ایران و ترکمنستان بسیار موثر خواهد بود.

,

وی تصریح کرد: شش ماه قبل، استان خراسان شمالی از طریق وزارت امور خارجه ایران آمادگی خود را برای روابط میان استان خراسان شمالی با کشور ترکمنستان در زمینه های اقتصادی، گردشگری، علمی، پزشکی، فرهنگی و هنری را به صورت مکتوب به مسئولان کشور ترکمنستان اعلام کرده است.

,

استاندار خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود به عقد تفاهم نامه ای میان استان خراسان شمالی با کشور ترکمنستان که بیش از سه سال قبل انجام شده بود نیز اشاره کرد و گفت: این تفاهم نامه هنوز عملیاتی نشده است درحالیکه مردم انتظار دارند دیدارها و عقد تفاهم نامه ها برای طرفین نتیجه عملیاتی داشته باشند.

,

وی تصریح کرد: در همین باره نامه‌ای مکتوب را از طریق وزارت امور خارجه برای کشور ترکمنستان ارسال خواهیم کرد و پیشنهاد تشکیل کمیته ای مشترک میان دو استان خراسان شمالی ( از خراسان شمالی) و استان آخال ( کشور ترکمنستان ) را به منظور عملیاتی شدن تفاهم نامه اشاره شده ارائه خواهیم داد.

,

استاندار خراسان شمالی همچنین اعلام کرد: استان خراسان شمالی به کشور ترکمنستان اعلام آمادگی می کند که این استان در زمینه های برقراری تورهای گردشگری و سلامت میان طرفین، برقراری پروازهای مستقیم میان بجنورد-آخال، توسعه جشنواره های فرهنگی و هنری میان طرفین،برقراری مراودات در حوزه آموزش عالی، مبادلات علمی میان طرفین، پذیرش دانشجو، ایجاد همکاری در زمینه ورزشی ( انجام اردوهای ورزشی و برگزاری مسابقات) میان طرفین و همکاری در زمینه کشاورزی ( انتقال دانش فنی، اعزام نیروهای متخصص به ترکمنستان) خواستار همکاری است که این پیشنهادات را به صورت مکتوب به کشور ترکمنستان ارائه خواهیم داد.

,

شجاعی در ادامه افزود: استان خراسان شمالی همچنین خواستار تسهیل مراودات در زمینه انجام صادرات و واردات میان طرفین است.

,

استاندار خراسان شمالی همچنین عنوان کرد: از استاندار آخال به صورت شفاهی و رسمی دعوت خواهیم کرد که به شهر بجنورد ( مرکز استان خراسان شمالی) سفر کند.

,

احمد قربان اف، : معاون استاندار آخال نیز در این جلسه اظهار کرد: پیشنهادات ارائه شده از سوی استان خراسان شمالی برای کشور ترکمنستان بسیار خوب هستند.

,

وی تصریح کرد: پیشنهادات را به مقامات ذی ربط در کشور ترکمنستان انتقال می دهیم تا مجوزها اخذ شوند.

,

قربان اف ابراز امیدواری کرد: از این پس روابط میان دو استان و دو کشور گسترش پیدا کنند همچنین کمیسیون مشترک اقتصادی میان ایران و ترکمنستان نیز برگزار شوند.

,

احمد شنوایی، سرپرست دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان شمالی نیز در این جلسه اظهار کرد: وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده است که خراسان شمالی اراده جدی برای تقویت ارتباطات میان دو کشور را دارد.

,

شنوایی گفت: همانطور که در گذشته از استان خراسان شمالی یک گروه فرهنگی به جشنواره فرهنگی در کشور ترکمنستان اعزام کرده بودیم که با استقبال دوستان ترکمنستانی نیز مواجه شد به دنبال آن طی دو شب گذشته میزبان یک هیات فرهنگی از کشور ترکمنستان در جشنواره دوستی ایران و ترکمنستان در شهر بجنورد بودیم.

,

وی تصریح کرد: با پیگیری های طرفین خواستار ادامه دار بودن این مراودات هستیم و البته بر برقراری ارتباط کشور ترکمنستان با تمامی استان های شمال شرق ایران تاکید می کنم.

,

وی همچنین افزود: مراودات اقتصادی و بازرگانی این ارتباطات را بیش از پیش تقویت می کند.

,

سرپرست دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان شمالی در ادامه انجام مراودات بازرگانی میان ایران و ترکمنستان را در قالب همکاری های بانکی را خواستار شد و گفت: انتظار است در شرایط کنونی کشور ترکمنستان تهاتر در مراودات بازرگانی را بپذیرد.

,

شنوایی افزود: امیدوار هستیم سرانجام راه اندازی گمرک و اجرای بازارچه مرزی میان مرز استان خراسان شمالی با کشور ترکمنستان با توافق کشور ترکمنستان عملیاتی شوند.

,

احمد کاکوویچ، سفیر ترکمنستان در ایران نیز در این جلسه عنوان کرد: دیدارها موجب تسریع در پیگیری امور و تقویت روابط می شود.

,

کاکوویچ تصریح کرد: پیشنهادات استان خراسان شمالی و درخواست های وزارت امور خارجه ایران از کشور ترکمنستان که مطرح شدند نیز پیگیری می شوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه