اخبار داغ

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی:

عشایر خراسان شمالی در ۲۰ هکتار از اراضی ییلاقی گیاهان دارویی کاشتند

عشایر خراسان شمالی در ۲۰ هکتار از اراضی ییلاقی گیاهان دارویی کاشتند
مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی گفت: عشایر استان در راستای تنوع بخشی به فعالیت های اقتصادی خود 20 هکتار از اراضی واقع در ییلاقات استان را زیر بار کشت گیاهان دارویی قرار دادند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، محمدرضا قلی‌پور، مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی در نشست خبری اظهار کرد: یک سوم از کل جمعیت عشایر خراسان شمالی را جامعه عشایری استان با تولیدات متنوع گوشتی، لبنی و صنایع دستی ( جاجیم، سفره کردی، سیاه چادر) تشکیل می‌دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

قلی پور افزود: به طور مثال عشایر استان سالانه بیش از چهار هزار و 400 تن شیر تولید می‌کنند که این شیر تولیدی به 180 تن روغن حیوانی، و بیش از 120 تن پنیر پوستی تبدیل می شوند.

,

در عین حال، وی بیان کرد: عشایر استان همچنین به چرخه تولیدات خود تنوع بخشیده و به کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب دار مناطق ییلاقی استان نبز ورود کرده‌اند.

,

وی گفت: جامعه عشایری استان تاکنون 20 هکتار از اراضی ملی استان به زیربار کشت گیاهان دارویی شامل مریم گلی و آویشن باغی برده‌اند و سالانه بیش از 500 کیلوگرم گیاهان دارویی برداشت می‌کنند.

,

قلی پور در ادامه به دور دوم سفر رییس جمهور به خراسان شمالی در تابستان امسال نیز اشاره و عنوان کرد: در این سفر مصوب شد که 20 میلیارد تومان اعتبار ملی طی سال های مالی 98 و 99 برای ساماندهی عشایر استان در زمینه هایی از جمله ساخت بند خاکی در منطقه میان دشت اسفراین به منظور جمع آوری پنج میلیون متر مکعب آب های سطحی و آماده سازی سایت اسکان عشایر در این منطقه اعطا شوند.

,

وی افزود: سایت اسکان عشایر در میان دشت اسفراین که ایجاد شود 120 خانوار عشایری در این منطقه ساکن می‌شوند.

,

قلی‌پور خاطر نشان کرد: بخشی دیگر از اعتبار ملی اشاره شده برای بازسازی ایل راه‌های عشایری و تأمین آب برای عشایر نیز هزینه می‌شوند.

,

مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی خاطر نشان کرد: تاکنون در سایت های اسکان عشایر در منطقه دوین شهرستان شیروان 70 خانوار عشایری با فعالیت پرواربندی صنعتی و تولید گوشت قرمز و در منطقه قلعه جق در شهرستان شیروان نیز تعدادی خانوار عشایر با فعالیت دامپروری و کشت گیاهان دارویی اسکان یافته‌اند.

,

وی افزود: مطالعات برای ایجاد سایت اسکان عشایر در منطقه جیران سو در شهرستان مانه و سملقان در حال انجام است و تملک اراضی برای جابجایی سایت هوشان که بر اثر سیل تخریب شده است نیز در حال انجام است.

,

قلی پور در خاتمه از بهره برداری از 25 پروژه شامل بازسازی راه های دسترسی عشایری، تامین آب شرب برای عشایر، مرمت محل استقرار چادرهای عشایر و مرمت سرویس‌های بهداشتی برای عشایر در استان طی هفته دولت امسال خبر داد و گفت: برای این پروژه ها بیش از 40 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است که 720 خانوار عشایری از این خدمات برخوردار شدند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه