اخبار داغ

مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی:

"شاخسی"‎ها اذان محرم‌اند/ باید عزاداری‌های سنتی را احیا کنیم

"شاخسی"‎ها اذان محرم‌اند/ باید عزاداری‌های سنتی را احیا کنیم
حجت‎الاسلام برگی بیان داشت: عده‎ای تاکید بر عزاداری داخل حسینیه و مسجد دارند اما به نظر من همین دسته‎جات خیابانی و شاخسی فرصت خوبیست تا فرهنگ عاشورا را ترویج دهیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‎الاسلام برگی با اشاره به در پیش بودن ایام عزای ابا عبدالله الحسین(ع) به آناج گفت: توجه به نوع عزاداری‌ها در استان ها و شهرهای مختلف مسئله ای است که معمولا در آستانه محرم با آن مواجه می شویم. امام راحل در این رابطه می فرمایند که باید عزاداری‎ها سنتی برگزار شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی گفت: این که گفته می شود سنتی یعنی هر شهر و منطقه برحسب عرف و فرهنگ خودش عزاداری کند و همان فرهنگ عزاداری منطقه خود را هم ترویج دهد.

,

مسئول شورای هماهنگی تیلیغات اسلامی استان در رابطه با برخی آئینی که برای پیشواز از محرم در استان برگزار می شود اظهار داشت: یکی از شیوه های پیشواز از محرم که در سالهای اخیر در تبریز و دیگر شهرهای استان هم بعضا مشاهده می شود، طشت گذاری است. تاریخچه طشت گذاری را برخی ها منتسب به زنجان و عده ای هم مربوط به اردبیل می دانند که البته اردبیل محتمل تر است.

,

وی افزود: از قدیم الایام طشت گزاری در اردبیل برگذار می شده و به نوعی با مشک آب و نماد های اینچنینی که نشان مظلومیت شهدای کربلاست به پیشواز محرم و عزای اباعبدالله می رفتند.

,

برگی گفت: شاید در اردبیل هم اگر کسی سینه زنی عجم برگزار کند تعجب آور می شود چرا که فرهنگ سبک سینه زنی عجم در آنجا وجود ندارد.

,

این خطیب تبریزی با اشاره به تفاوت آئین های عزاداری در شهر های مختلف بیان داشت: در تبریز، سنتی به نام طشت گذاری نبوده اما به جای آن با عَلم بندی و یا اعلان عزا به پیشواز محرم می رفتند. با این مراسمات هم هیئات آمادگی خود را اعلام می کردند و هم اینکه مردم هم اگر امر خیری داشتند تا محرم به جایی می رساندند.

,

برگی گفت: اعلان عزا شاید توجیه دارد، علم بندی به نوعی فضاسازی محرم است ولی در فرهنگ ما چیزی به نام گهواره گردانی وجود ندارد. البته موضوعی هم نیست که بخواهیم روی قدمتش بحث کنیم.

,

وی ادامه داد: برخی ها از عنوان احرام بندی برای عزا استفاده می کنند، البته به نظرم عنوان اعلان عزا یا عَلم بندی مناسب تر از احرام بندی است، بهانه ای هم دست وهابیون نمی دهد.

,

مسئول شورای هماهنگی تیلیغات اسلامی استان با اشاره به سنت های عزاداری در تبریز گفت: شاخسی یا همان شاه حسین گویان که سنت عزاداری رایج در تبریز است به نوعی یک پدیده و حرکت اجتماعی محسوب می شود. البته باید توجه داشت اصل شاه حسین گویان سبقه تاریخی دارد.

,

وی افزود: شب عاشورا زمانی که حضرت زینب و امام حسین خلوت کرده بودند و خانم زینب از تردیدش در مورد یاران امام سخن می گفت، جناب نافع  این گفت و گو ها را شنید. نافع نزد حبیب ابن مظاهر سخنان حضرت زینب را بازگو کرد. در این شرایط جناب حبیب لشکریان را جمع کرد و رژه حماسی شب عاشورا را برای اینکه اعلام کند استوار کنار امامشان ایستاده اند تدارک دید. به نوعی می توان گفت تاریخچه شاخسی به شب عاشورا بر می گردد.

,

برگی خاطرنشان کرد: هرچند سبک عزاداری شاخسی چندین قرن فراموش شده بود و برگزار نمی شد اما هر حال به تبعیت از همان رژه حماسی و مشق رزمی که شب عاشورا در کربلا راه افتاد و اعلامی برای جان برکفی در راه امام حسین و اسلام بعد از 1400 سال است. 

,

وی با اشاره به برخی آسیب ها و خرافه گری هایی که وارد عزاداری های سنتی کرده اند گفت: البته برخی مباحث به عزاداری سنتی شاخسی در برخی موارد اضافه شده که ما هم مخالفیم و طبیعتا باید این مسئله مدیریت شود تا مانع بدعت گذاری در عزاداری ها شویم. در کنار این مباحث به این نکته هم باید توجه داشت که زمان و مکان و تبل و سیستمی هم که برای دسته جات عزاداری استفاده می شود مزاحمتی برای مردم ایجاد نکند.

,

وی افزود: عده ای تاکید بر عزاداری داخل حسینیه و مسجد دارند اما به نظر من همین دسته جات خیابانی و شاخسی ها فرصت خوبیست تا فرهنگ عاشورا را ترویج دهیم. البته می توانیم با غنی سازی دسته جات و محتوا دهی مناسب از دل همین شاخسی ها هم پیام قیام امام حسین را به گوش مردم برسانیم.

,

برگی بیان داشت: من شهر به شهر و حتی استان به استان می روم و می چرخم و عزاداری ها را می بینم، به واقع باید گفت که این شاخسی ها اذان محرم هستند. همان طور که اذان گفته می شود تا مردم بفهمند وقت نماز است، شاخسی ها هم زمان محرم را گوشزد می کنند. در شهرهایی که شاخسی ها نیستند عزای اباعبدالله آنچنان حال هوای عمومی پیدا نمی کند و شهر سوت و کور است. هرچند هیئات حسینی و سفره های احسان در مساجد و حسینیه ها برپا هستند اما شاخسی حال و هوای خاصی به شهر در محرم می دهد.

,

وی در پایان بیان داشت: با برنامه ریزی مناسب و حمایت از شاخسی ها این دسته جات حسینی می تواند تبدیل به یک خیزش عظیم برای فریاد پیام کربلا و عاشورا باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه