اخبار داغ

در اجلاس مسئولان کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه آزاد مطرح شد؛

طهرانچی: ‌سند سیاست‌های کلی نظام در علم و فناوری مهجور مانده است/ رئیس بسیج اساتید کشور: لیبرال‌های متکی به نفت ایران را تحقیر می‌کنند

طهرانچی: ‌سند سیاست‌های کلی نظام در علم و فناوری مهجور مانده است/ رئیس بسیج اساتید کشور: لیبرال‌های متکی به نفت ایران را تحقیر می‌کنند
رئیس دانشگاه آزاد به ‌سند سیاست‌های کلی نظام در عرصه علم و فناوری اشاره کرد و گفت: متاسفانه این سند در نظام علمی و آموزشی مهجور مانده و هر وزیری که آمده این سیاست را در برنامه خود جای نداده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد ظهر امروز در دومین اجلاس سراسری مسئولین کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه آزاد که در مجتمع امامت گفت: امروز دانشگاه‌های غرب عنوان می‌کنند چنانچه تمدن شرق و اسلامی نبود، تمدن دوران غرب هم شکل نمی‌گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی با اشاره به ‌نقش دانشگاه در گام دوم انقلاب افزود: فضای دانشگاه در گام دوم در سه محور خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی تحقق می‌یابد.

,

رئیس دانشگاه آزاد اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب هم در گام اول و دوم انقلاب به‌خوبی نقش دانشگاه را تبیین کردند.

,

وی بر نقش پژوهش در دانشگاه در گام دوم انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: دانشگاه در کشور به‌عنوان یکی از نهادهای علمی مطرح است که در این نهاد به‌چگونگی‌ها پرداخته شده است، غافل از اینکه چگونگی منبعث از چرایی است.

,

طهرانچی با تاکید بر این نکته که نظام ارتقاء باید در بستر چرایی باشد، تصریح کرد: برای اینکه به‌این برسیم باید به‌چیستی دانشگاه نائل شویم و چنانچه توجه نکنیم دانشگاه به‌مانند ریل قطاری می‌ماند که کج است.

,

وی به ‌سند سیاست‌های کلی نظام در عرصه علم و فناوری اشاره کرد و افزود: متاسفانه این سند در نظام علمی و آموزشی مهجور مانده و هر وزیری که آمده این سیاست را در برنامه خود نگنجانده است.

,

دانشگاه از مراکز مهم تربیت قوه عاقله کشور است 

, دانشگاه از مراکز مهم تربیت قوه عاقله کشور است ,

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه شروع رسیدن به این سند توجه به جهاد مستمر است، خاطر کرد: مقام معظم رهبری در سال 97، فرمودند دانشگاه یکی از مراکز مهم تربیت قوه عاقله کشور است و تربیت فرآیند تعاملی زمینه‌ساز تکوین و تعالی پیوسته هویت متربیان به‌صورت یکپارچه به‌منظور هدایت ایشان در مسیر آماده شدن در جهت تحقق آرمان‌های انقلاب است.

,

وی با اشاره به اینکه کسب علم جنبه تربیتی دارد افزود: محیط آموزشی هم بر خانواده و هم محل کار تاثیر دارد و نکته‌ای که وجود دارد اینکه قوانین در محیط شغلی نباید به‌گونه‌ای باشد که تربیت زیر سوال برود.

,

طهرانچی گفت: بسیج اساتید می‌خواهد تاکید کند که محیط شغلی یک محیط تعلیم و تزکیه است.

,

وی افزود: برخی تصور می‌کنند جای این سخنان در مدرسه و مسجد است، در صورتی که این گونه نیست،  محیط تربیت از خانواده آغاز و به‌مدرسه، دانشگاه و محیط کار گسترش می‌یابد.

,

رئیس دانشگاه آزاد دانشگاه را محیط تربیت دانست و اظهار کرد: باتوجه به نیاز محاسبه، مراقبه و مشارطه، باید محیط دانشگاه آزاد را به‌یک محیط تربیتی هم برای دانشجویان و هم اساتید تبدیل کنیم.

,

با نهاد سنتی دانشگاه آزاد نمی‌توانیم این نهاد را به‌ یک محیط تربیتی تبدیل کنیم 

, با نهاد سنتی دانشگاه آزاد نمی‌توانیم این نهاد را به‌ یک محیط تربیتی تبدیل کنیم ,

وی با بیان اینکه با نهاد سنتی دانشگاه آزاد نمی‌توانیم این نهاد را به‌یک محیط تربیتی تبدیل کنیم افزود: باید در تربیت تحول ایجاد کنیم  و این امر نیازمند این است که نیازهای جامعه را بشناسیم و در نهایت دانشگاه با مدیریت دانش، محیط ضمنی را به‌محیط تربیتی تبدیل کند.

,

طهرانچی تصریح کرد: 400 سال علم غرب فقط مسائل توسعه غرب را حل می‌کند لذا باتوجه به اینکه حلقه تولید دانش مبتنی بر نیاز ناقص است دانشگاه باید با مدیریت دانش به صحنه بیاید.

,

در ادامه مجتبی زارعی، رئیس بسیج اساتید کشور گفت: تصور ما این است که فضای انقلابی و تحولی در حوزه علم به‌وجود آمده و یا نقشه راهی وجود دارد.

,

وی افزود: یکی از پارادایم‌های علمی در دهه 70 روشنفکری لیبرال بود که سرمداری این بحث را عبدالکریم سروش بر عهده داشت و حرف مشهور او این بود که «در غوغای صنعت، فقه کجاست؟

,

فقاهت حکیمانه از حیث اجتماعی، کاشف استعدادها و ظرفیت گرا است

, فقاهت حکیمانه از حیث اجتماعی، کاشف استعدادها و ظرفیت گرا است,

رئیس بسیج اساتید کشور اظهار کرد: این بحث ادامه یافت و حتی در حال حاضر هم برخی این بحث را ادامه می‌دهند.

,

وی افزود: نظام دیوان سالاریِ ناشی از نفت، برای ایران وضعیتی به‌وجود آورد که بر اساس آن به یک معنا در کشور نیروهای نفت‌گرا، غرب‌گرا و نیروهای انقلاب را تقسیم کرد و پایه و ظرفیت تحول را از تحول رابطه‌ها دور و بر مبنای منابع فیزیکی و غیر تربیتی قرار می‌دهد.

,

زارعی تصریح کرد: متاسفانه وزیر امور خارجه هنوز عبرت نگرفته و با فرانسوی‌ها بر روی سیاست غذا در برابر نفت کار می‌کند.

,

وی افزود: چنانچه جریان تکنوکراسی لیبرال انقلاب اسلامی را با همین منوال جلو ببرد تا آخر گروگان غذا در برابر نفت هستیم.

,

رئیس بسیج اساتید کشور ضمن اشاره به لزوم پاسخگویی دولت به پرسش هزاران استاد در خصوص عملکرد این سال ها خاطرنشان کرد: دلیل این سربه‌زیری جریان روشنفکری این است که امروز اظهار دوگانگی علم و دین جزو سخنان مضحک است.

,

وی با اشاره به اعتراف تاریخی سروش که از هخامنشیان تا کنون باسوادتر از امام خمینی(ره) وجود نداشته است افزود: فردی که  سیاست‌های علم  و فناوری را تبیین می‌کند بر اساس روش‌شناسی فقاهت حکیمانه است و نه روشن فکری لیبرال.

,

زارعی با بیان اینکه در 200 سال اخیر جریان غرب‌گرا نه تنها بر سفره ایرانیان چیزی اضافه نکرده است، بلکه آن را کوچک تر هم کرده گفت: بلکه مسؤولان با ادامه این سیاست و عنوان کردن سیاست نفت در برابر غذا، ایرانیان را تحقیر می‌کنند.

,

وی افزود: فقاهت حکیمانه از حیث اجتماعی، کاشف استعدادها و ظرفیت گرا است و در برابر نفت و غرب گرایان پیروز است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه