اخبار داغ

نگاهی به نقش مداحان در آیین‌های عزاداری حسینی؛

محرم، فرصت مغتنم رشد فکری و معنوی/ سخنرانان از جناح‌بازی پرهیز کنند

محرم، فرصت مغتنم رشد فکری و معنوی/ سخنرانان از جناح‌بازی پرهیز کنند
ماه سیدالشهدا(ع) ماهی برای تعلیم و تربیت است که اقشار مختلف فرصت دارند از این ماه باعظمت برای رشد خود استفاده کنند که امید است سخنرانان و مداحان با رعایت نکات لازم این فرصت بالقوه را تبدیل به بالفعل کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام شعبان غلامحسین‌پور کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با بلاغ، اظهار کرد: ماه محرم همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند اسلام را زنده نگه داشته است که در واقع نشان دهنده عظمت و حقانیت این ماه است.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به فضای مسمومی که دشمنان اسلام در شبکه‌های اجتماعی ایجاد و شبهاتی را که مطرح می‌کنند لازم است تا سخنرانان فلسفه قیام عاشورا را بیان داشته تا مخاطبین به ویژه جوانان درک صحیحی از این واقعه پیدا کنند.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه واقعه کربلا یک واقعه کاملا سیاسی بوده است بر لزوم بیان سیاسی در بین سخنرانان ایام محرم تاکید کرد و گفت: برخی افراد از روحانیون انتظار دارند تا در منابر از مسائل سیاسی پرهیز کنند اما باید بدانند که واقعه کربلا دارای عقبه سیاسی است که باید به آن کاملا پرداخته شود.

غلامحسین‌پور افزود: روحانیون باید وقایعی مانند غدیر و خلافت امام علی(ع) را به خوبی تشریح کنند تا اصل فلسفه قیام عاشورا مشخص شود.

وی درخصوص نبایدها و آسیب‌های برخی از سخنرانی ها یادآور شد: متاسفانه در برخی از محافل عزاداری مشاهده می‌شود که سخنرانان مطالبی را بیان می‌کنند که موجب وهن مراسم و تفرقه می‌شود.

این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: مسلمانان شاید در مذاهب مختلفی باشند اما بر اصول خود واحد هستند و هیچ اختلافی باهم ندارند، اما دشمن با برنامه‌ریزی که انجام داده تلاش می‌کند بین مسلمانان تفرقه بیاندازد که این امر بسیار خطرناک است و سخنرانان هم باید نسبت به این موضوع مراقبت کنند که آب به آسیاب دشمن نریزند و موجب اختلاف بین شیعیان و اهل سنت نباشند چراکه همه ما با هم برادر هستیم.

غلامحسین‌پور خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به‌عنوان آسیب در هیات‌ها و محافل مذهبی باشد، جناح‌بندی و حزب‌بازی است؛ خطبا از جناح‌بندی و حزب‌بازی داخلی پرهیز کنند و وارد مصداق نشوند چراکه اینگونه مسائل ارتباطی به محافل مذهبی ندارد و موجب آسیب به محفل عزاداری می‌شود.

مداح نباید به دام سیاسیون بیفتد

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, مداح نباید به دام سیاسیون بیفتد,

عسگری داداش‌نژاد مداح فریدونکناری در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: محرم یک نماد، چراغ راه برای آزاده‌خواهی، و یک نیروی محرکه برای آزادی‌خواهان عالم است.

وی خاطرنشان کرد: ماه محرم و عاشورای سیدالشهدا(ع) تبلور و نمود عینی شعار پیروزی خون بر شمشیر است.

این مداح فریدونکناری با اشاره به اینکه در اهمیت ماه محرم به دو جمله می توان اشاره کرد، گفت: امام خمینی(ره) سرزنده  بودن و شادابی  اسلام را از محرم و صفر می‌داند و همچنین فوکویاما نظریه پرداز معاصر، راه تقابل با شیعه را نابودی با فرهنگ سبز و سرخ، یعنی انتظار و شهادت طلبی، که به نوعی هر دو را در محرم و عاشورا می‌بینیم، می‌داند که نشان از اهمیت بالای این ماه است.

مسئول کانون بسیج مداحان فریدونکنار تصریح کرد: امروز جوانان با نوعی سردرگمی و عدم پاسخگویی درست و همه جانبه مسولان فرهنگی و تبلیغی مواجه هستند و اگر پاسخ شفاف و درستی از شبهات و سوالات در دسترس نداشته باشند قطعا ناامید و شاید متزلزل شده و در برابر هجمه‌ها آسیب‌پذیرتر خواهند بود.

داداش‌نژاد با اشاره به اینکه امروز دشمن با همه ابزار و همه توان و نیرو به میدان آمده تاکید کرد: رسانه‌های مختلف، هزینه‌های گزاف و نیروهای متفکر موجب شده تا هر روز شاهد بمباران شبهات و سوالات مغرضانه باشیم که قطعا وظیفه فعالین عرصه‌های فرهنگی و به ویژه مبلغین در این زمینه بسیار چشمگیر و سنگین است و اگر شبهات موجود برای جوانان تبیین و روشنگری شود به هیچ وجه جوانان امروز ما هیچ تفاوتی با جوانان دفاع مقدس ندارند.

وی با بیان اینکه مداح اهل بیت(ع) باید اول جایگاه رفیع خودش را بشناسد یادآور شد: اگر نگاه کنیم اولین روضه خوان سیدالشهدا(ع) جبرئیل بود؛ اگر باور داشته باشیم به اینکه مجلس روضه سیدالشهدا(ع) اهل بیت نظر دارند قطعا رفتار، گفتار، اشعار و روضه را باری به هر جهت نخواهیم خواند.

این مداح فریدونکناری بهترین تبلیغ را عملکرد مبلغ دانست و اظهار کرد: مبلغ و مداح باید خود به مجلس روضه، فضیلت مجلس، کارآیی و عظمت و جایگاه آن باور داشته باشد و اگر این امر صورت گیرد، فارغ از جمعیت و تعداد و کم و بیش آن و در صورتی که نیت خالص باشد خریدارش خدا، اهل بیت(ع) و ملائکه هستند و در مجلس روضه بی‌ریا شرف حضور پیدا می‌کنند.

مسئول کانون بسیج مداحان فریدونکنار خاطرنشان کرد: باور مداح به اینکه امام زمان(عج) در این مراسم حضور دارد مانع استفاده از اشعار سخیف می‌شود و هیچگاه به خودش و دیگران اجازه نمی‌دهد که برهنه شوند و از آهنگ‌ها و مطالب سخیف استفاده کند.

داداش‌نژاد با اشاره به بایدها و نبایدهای مهمی که مداحان باید آن را درنظر داشته باشند تصریح کرد: در یک جمله، هر آنچه مردم را به خدا و اهل بیت(ع) نزدیک می‌کند و مورد تایید آن‌ها است را بگوید و مردم را ترغیب کند و هر آنچه را که خدا و اهل بیت(ع) دوست ندارند و مردم را از عمل بدان نهی کند.

وی ادامه داد: مداح باید سیاست را بداند اما نباید به دام سیاسیون بیافتد و خود را خرج منافع و مطامع سیاسی احزاب و گروهها کند.

این مداح فریدونکناری تاکید کرد: باور به گفتار و اینکه مراسم دارای صاحب و ارباب است، یادآوری اهل بیت در طول مراسم به مردم، پرهیز از نرخ‌گذاری و روضه فروشی و تطابق رفتاری و گفتاری از مواردی است که مداحان باید آن‌ها را رعایت کنند.

به گزارش بلاغ، ماه سیدالشهدا(ع) ماهی برای تعلیم و تربیت است که اقشار مختلف فرصت دارند از این ماه باعظمت برای رشد خود استفاده کنند که امید است سخنرانان و مداحان با رعایت نکات لازم این فرصت بالقوه را تبدیل به بالفعل کنند نه اینکه خدای ناکرده آن را به تهدیدی مبدل کنند که لطمه‌های جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه