اخبار داغ

کارشناس مسائل مذهبی:

تاملی بر جایگاه عاشورا در فرهنگ اسلامی و شیعی

تاملی بر جایگاه عاشورا در فرهنگ اسلامی و شیعی
کارشناس مسائل مذهبی گفت:در جوامع بشری هیچ جامعه شناخته شده‌ای را نمی یابید که در آن نوعی از دین وجود نداشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام علیرضا آرین ،کارشناس مذهبی و مدرس حوزه علیمه قم در گفتگو اختصاصی با خبرنگار هرمز ضمن تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع) اظهار کرد: دین ترکیبی از باورها و اعمال بوده و در بسیاری از جوامع جزئی بنیادی و اساسی در فرهنگ آن جوامع است که نقش‌آفرینی مهمی در حیات فردی و اجتماعی انسانها ایفا می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

وی افزود:حال در دینی که دستخوش تحریف نشده باشد قطعا باید اصول و پایه های محکم و استواری که منطبق بر مقتضیات فطری انسانی است وجود داشته باشد.

,

آرین تصریح کرد: در دین اسلام به عنوان آخرین دین الهی و در نگارش صحیح آن یعنی مذهب تشیع، عوامل متعددی سبب حفظ و بقای این دین و این مذهب در طول تاریخ شده اند اما قطعا عاشورا در میان این عوامل، موقعیتی استثنایی دارد.

,

مدرس حوزه علیمه قم با بیان اینکه عاشورا به سبب نقشی که در بقا دین داشته است با دیگر مراسم دینی تفاوت دارد، عنوان کرد:نقش‌آفرینی آن در دین سبب شده تا عاشورا نمادی از اسلام و عامل بقای دین باشد؛ تا آن جا که روایتی از وجود نازنین رسول خاتم صلی الله علیه و آله و سلم در مورد امام حسین علیه السلام داریم که آن حضرت فرمودند: «حسین منّی و أنا من حسین».

,

آرین افزود:این روایت را چنین معنا می کنیم که: «الاسلام محمدی الحدوث و حسینی البقاء» یعنی اگر حدوث و شروع اسلام به دست رسول خاتم بوده، حفظ و بقای آن مدیون خون پسر دختر اوست.

,

کارشناس مذهبی ومدرس حوزه علیمه قم تاکید کرد:بقای آموزه های یک دین و مسلک را در تداوم و اصالت مراسم و مناسک آن دینی می توان رصد نمود و عاشورای حسینی یکی از باشکوه ترین و عظیم‌ترین مراسم در فرهنگ شیعی و بلکه اسلامی ماست که با گذشت بیش از هزارسال هنوز هـم به صورت زنـده و پویا در حیـات فردی و اجتماعی ما جریان دارد و منشأ تحولات و هنجارآفرینی فراوانی در کنش‌های فردی و اجتمـاعی شده است.

,

آرین خاطر نشان کرد:با تامل در مختصات عاشورا در فرهنگ مسلمین عموما و شیعیان خصوصا می توانیم این جایگاه رفیع و منحصر به فرد را برای عنصر عاشورا درک نماییم.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه