اخبار داغ

بازخوانی پرونده پنج‎ساله توسعه و بهسازی مقبره‎الشعرای تبریز؛

گرفتاری 450 شاعر در حصار حلبی‌ها/ پروژه 7 میلیاردی که 60 میلیاردی شد!

گرفتاری 450 شاعر در حصار حلبی‌ها/ پروژه 7 میلیاردی که 60 میلیاردی شد!
پروژه مقبره الشعرا که در سال 93 آغاز شد و بنا بود با هزینه 7 میلیاردی تمام شود مطابق گفته مسئولین امروز بعد از هزینه 18 میلیاردی نیاز به 40 میلیارد تومان برای تکمیل دارد!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  آناج؛ دقیقا پنج سال قبل و در چنین روزهایی کلید طرح بهسازی و توسعه مقبره الشعرای تبریز توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی و شهرداری تبریز زده شد. طرحی که بنا بود با هزینه 7 میلیارد تومانی و به منظور امتداد خیابان 18 متری شرقی مقبره الشعرا تا خیابان ششگلان، اتصال موزه قاجار به مقبره الشعرا، ساخت سالن با عظمت در نزدیکی بقعه سید حمزه انجام شود اما با گذشت پنج سال از آغاز آن هنوز خبری از اتمامش به گوش نمی‌رسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

تمامی مسئولینی که در ابتدای طرح سخن از اجرای این پروژه عظیم می‌زدند حالا رفته‌اند و تنها چیزی که باقی مانده اجرای یک طرح نیمه کاره با ارائه چهره‌ای زشت از مقبره الشعرا است. شهردار وقت سابق دیگر مسئول نیست، شهردار وقت منطقه ده به بلدیه منطقه‌ای دیگر کوچ کرده و مدیرکل فرهنگ و ارشاد وقت نیز جایش را به مدیر جدیدی داده و حالا کسی پاسخگوی وعده‌هایی که داده بود نیست.

,

چرا پروژه مقبره الشعرا به گره کور تبدیل شد؟

, چرا پروژه مقبره الشعرا به گره کور تبدیل شد؟,

طرح توسعه فضای مقبره الشعرا در شورای چهارم برعهده شهرداری تبریز گذاشته شد اما این پروژه سرنوشتی مانند بسیاری از کارهای عمرانی در تبریز داشت و با طولانی شدن روند تکمیل و اصلاح، یکی از جاذبه‌های گردشگری را تبدیل به دافعه گردشگری کرد!

,

گذشت پنج سال از آغاز این پروژه و بالا رفتن هزینه‌های ساختمانی کار مقبره الشعرا را لنگ کرد تا همچنان پیکره این بنای باشکوه در میان تکه پارچه‌های آهنی پوشانده شود. مسئولین شهری و شهرداران وقت نیز اگرچه چندین بار قول اتمام این پروژه را در سالهای مختلف داده‌اند اما این وعده‌ها عملیاتی نشده‌اند و مدیرعامل سازمان عمران شهرداری تبریز در تازه‌ترین خبر از این مجموعه از احتمال اتمام ضلع شمالی تا پایان سال 98 داده است.

,

شریفی اتمام این پروژه در سال 99 را نیز منوط به تامین اعتبارات دانسته و با این محاسبه پروژه‌ای که بنا بود با 7 میلیارد تومان به اتمام برسد و تا بدین جای کار 18 میلیارد تومان برای آن هزینه شده و امروز نیاز به 40 میلیارد تومان بودجه دارد! این رقم را شهردار منطقه ده تبریز اعلام کرده که نشان از تفاوت 50 میلیاردی در محاسبه ابتدایی و اجرای این پروژه در زمان کنونی دارد!

,

اعطای ردیف بودجه ملی برای احیای مقبره الشعرا

, اعطای ردیف بودجه ملی برای احیای مقبره الشعرا,

محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آناج، با اشاره به وضعیت نابسامان مقبره الشعرای تبریز اظهار داشت: خوشبختانه امسال ردیف بودجه‌ ملی برای احیای این اثر تاریخی و فرهنگی تبریز گشایش یافت. این پروسه از سال گذشته آغاز شده بود که امسال به نتیجه رسید.

,

وی گفت: روند ایجاد ردیف ملی برای مقبره‌الشعرای تبریز بسیار طاقت فرسا بود و رئیس کمیسیون تلفیق، معتقد بود که با این مبالغ بودجه‌ای، مقبره‌الشعرای تبریز قابل احیا نیست. بالاخره توانستیم نظر کمیسیون‌های تلفیق و برنامه و بودجه را جلب کرده و مبلغ 5 میلیارد برای اتمام این پروژه در نظر بگیریم.

,

نماینده مردم تبریز افزود: درجلساتی که با مدیرکل ارشاد استان و استاندار آذربایجان‌شرقی برگزار شد، اعلام کردم که احیای مقبره‌الشعرای تبریز باید با همراهی تمامی دستگاه‌ها انجام شود زیرا یک سازمان یا دستگاهی نمیتواند متولی تمامی امور قرار گیرد.هیچگاه جزیره‌ای عمل کردن ثمربخش نخواهد بود. شهرداری درگذشته ورود کرده ولی معلوم نیست در چه زمانی به سرانجام خواهد رسید.

,

, ,

سعیدی تصریح کرد: این مبلغ کفاف تمامی هزینه‌ها را نخواهد داد زیرا طرحی که آغاز شده بسیار پرهزینه و رقم بالایی را می‌طلبد، بنابراین باید این طرح فازبندی شده و مرحله به مرحله تکمیل شود. اینکه مقبره الشعرا در یک حصار حلبی مانند محصور شود شایسته تبریز نیست.

,

بی اطلاعی فرهنگ و ارشاد از طرح اجرایی در مقبره الشعرا

, بی اطلاعی فرهنگ و ارشاد از طرح اجرایی در مقبره الشعرا,

محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، درگفت‌وگو با خبرنگار آناج در خصوص بازسازی مقبره‌الشعرای تبریز اظهار داشت: طی توافقی که بین استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تبریز به امضا رسیده، شهرداری تبریز متولی اجرای پروژه ساخت این اثر تاریخی است.

,

وی افزود: در زمان ریاست آقای نجفی در شهرداری تبریز، اعلام شد که این پروژه در حال آماده‌سازی است، سپس در سال 93 شهرداری خبر از اتمام ساخت این طرح تا پایان سال را داد. در آن سال پروزه به یک مهندس مشاور داده شد و طرحی ارائه شد و قرار بود مقبره‌الشعرای تبریز بعد از آزادسازی مجموعه، در اختیار مهندسان مشاور قرار گیرد تا طرح مورد نظر وارد فاز اجرایی شود.

,

محمدپور خاطرنشان کرد: اعتبارات این طرح به طور سالانه تخصیص داده می‌شد ولی شهرداری اعلام کرد با توجه به مشکلات مالی دیگر قادر به تزریق اعتبار برای این پروژه نیست. هم اکنون  این پروژه مسیر آرام و کُندی را در پیش گرفته است.

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد: ردیف اعتباری ملی مقبره‌الشعرای تبریز به علت اینکه شهرداری تامین اعتبار می‌کرد، قطع شد. بنابراین حرکت این طرح کُندتر شد. در مکاتباتی که با نمایندگان و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، سازمان برنامه و بودجه داشتیم تلاش کردیم ردیف اعتباری را در برنامه بودجه سالانه احیا کنیم. سال 97 تلاش ها نتیجه داد تا در بودجه سال98 با همت تمامی نمایندگان مجلس و مساعدت کمیسیون فرهنگی، ردیف اعتباری برای پروژه مقبره‌الشعرای تبریز در نظر گرفته شد. 

,

وی اضافه کرد: رقم مصوب شده برای سال جاری 11میلیارد بود که در نهایت 9/8میلیارد تخصیص داده شد و از این رقم نیز 20درصد به عنوان تخفیف اعتبار در نظر گرفته شد. صورتجلسه ای تنظیم و اعلام شد هیئت امنایی برای مقبره‌الشعرا تشکیل شود که ریاست آن با استاندار می باشد. فرماندار تبریز، اداره کل میراث فرهنگی استان، اداره کل اوقاف استان و سازمان برنامه و بودجه از اعضای این هیئت امنا به شمار می‌روند.

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بیان داشت: تا امسال از طرحی که در حال پیگیری بود بی اطلاع بودیم تا اینکه بعد از تشکیل هیئت امنا جلساتی با مسئولین مربوطه برای انسجام‌بخشی برگزار کردیم. تقسیم کاری میان بخش‌های درگیر انجام شد تا بتوانیم از ردیف بودجه 98 به نحو احسان استفاده کنیم.

,

, ,

محمدپور عنوان داشت: بر اساس مصوبه هیئت امنا در تا پایان سال جاری، مسیری در قسمت جنوبی این محل پیش‌بینی شود تا گردشگران و مردم عادی بتوانند به سهولت در این مکان تردد کنند و بر اساس مجوزی که از طرف اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان صادر شده، در داخل مجموعه مقبره‌الشعرا، موزه شعر و ادب آذربایجان ایجاد خواهد شد.

,

وی در پایان گفت: نصب اِلمان، پله‌بندی و سایر مراحل اجرایی پروژه به دست شهرداری ادامه می‌یابد.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه