اخبار داغ

ماجرای پیچ‌در‌پیچ ایران ایرتور+حواشی؛

ادعای نماینده مشهد و وساطت 2نماینده تبریز/ نظارت بر خصوصی‌سازی یا تعارض قبیله‌ای؟

ادعای نماینده مشهد و وساطت 2نماینده تبریز/ نظارت بر خصوصی‌سازی یا تعارض قبیله‌ای؟
طبق ادعای نماینده مشهد، در صورت اثبات تخلفات موجود در واگذاری شرکت ایران ایرتور به بخش خصوصی، نام مسعود پزشکیان و محمدحسین فرهنگی نیز به حمایت از این واگذاری باز می‎شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج؛ در کنار تخلفات و واگذاری‌‌های شبهه‌ناک سازمان خصوصی‌سازی، این بار نوبت به بررسی پرونده واگذاری شرکت ایران ایرتور رسیده است. طبق اسناد موجود، شرکت ایران ایرتور در سال 1351 توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر برای انجام تورهای داخلی و خارجی راه‎اندازی و از سال 71 از شهر مشهد به‎عنوان مرکز عملیات پروازی در بخش فعالیت‌های پروازی شروع به کار کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

پس از گذشت چند سال با اجرای اصل 44 قانون اساسی و آغاز خصوصی‌سازی، ایران ایرتور در سال 90 از مجموعه ایران ایر جدا و به شرکت تعاونی هسایار وابسته به وزارت دفاع واگذار شد، اما به دلیل اینکه وزارت دفاع نتوانست اقساط آن را بپردازد این واگذاری لغو و طی برگزاری چند مزایده در سال 95 به یک بخش خصوصی واگذار شد.

,

اکنون پس از گذشت سه سال از واگذاری شرکت هواپیمایی «ایران ایرتور» به بخش خصوصی چند تن از نمایندگان مجلس مدعی شده‌اند که در واگذاری این شرکت قوانین خصوصی‌سازی رعایت نشده است.

,

ضیا الله اعزازی نماینده مردم بناب در مجلس در خصوص جدیدترین وضعیت پیگیری واگذاری هواپیمایی ایران ایرتور اظهار کرده بود: در جلسه با مسئولین سازمان خصوصی‎سازی، اینطور اظهار شد که ایران ایرتور 500 میلیارد تومان بدهی داشته که پرداخت آن به‌عهده خریدار گذاشته شده است.

,

وی با اعلام این‌که سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری ایران ایرتور با وزارت دفاع هماهنگی لازم را انجام داده است، افزود: به‌نظر می‌رسد مراحل واگذاری ایران ایرتور رعایت شده است، اما با این حال دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی باید پروسه واگذاری را بررسی کنند. چنانچه به هر دلیلی مراحل واگذاری رعایت نشده باشد از مراجع قضایی درخواست خواهیم کرد تصمیم قانونی را در این رابطه اتخاذ کنند.

,

نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نظر متفاوتی دارد. او با اشاره به غیرقانونی بودن واگذاری ایران ایرتور به بخش خصوصی ابراز داشت: شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در طول این مدت سه بار به صورت غیر قانونی واگذار شده است.

,

وی می‌افزاید: واگذاری اول مربوط به سال 89 به شرکت تعاونی هسایار و شرکت صنایع خراسان بوده است. ضمن اینکه برای بار دوم هم به صورت غیرقانونی در سال 91 برای پرداخت بخشی از دیون دولت به وزارت دفاع منتقل شد که پیچیدگی‌های فنی و حقوقی زیاد دارد. اکنون سازمان بازرسی کل کشور در حال بررسی این واگذاری است ضمن اینکه سال 1394 مجددا و برای بار سوم به شرکتی متعلق به آقای مجید شکاری‌بیرق واگذار شد.

,

پژمانفر مدعی است: سازمان خصوصی‎سازی درباره واگذاری ایران ایرتور به آقای مجید شکاری بیرق و تعیین قیمت پایه مزایده بر مبنای میزان مطالبات این سازمان از خریداران اولیه اقدامی غیرقانونی انجام داده است. درحالی که ایران ایرتور قطعا بیش از 34 میلیارد تومان ارزش دارد. این در حالی است که هیچ کسی نمی‌تواند مال دیگری را بفروشد برای اینکه به طلبش و پولش برسد که البته این موضوع قاعده فقهی لاضرر ما ضرار است.

,

پژمانفر همچنین در بخشی از مصاحبه خود به نقش مسعود پزشکیان و محمدحسین فرهنگی در این موضوع اشاره داشته و می‌گوید: آقای پزشکیان مرا به دفترش برد و به شدت تلاش داشت تا پیگیری‌های بنده را متوقف کند ضمن اینکه در این دفتر من را با مسئولین و خریداران ایران ایرتور مواجه کرد و به دنبال کدخدامنشی برای پایان پذیرفتن این قضیه بود. امیدوارم آقایان پزشکیان و فرهنگی نماینده تبریز با همان جدیتی که پیگیر حقوق آقای شکاری خریدار ایران ایرتور هستند بعد از روشن شدن حقایق در افکار عمومی توضیحاتی را ارائه کنند.

,

ادعایی که با واکنش فرهنگی نماینده تبریز مواجه می‌شود. وی در گفت‌و‌گو با آناج ضمن اظهار بی‌اطلاعی از ادعای نماینده مشهد، اظهار داشت: نمی‌دانم منظور آقای پژمانفر از پیگیری چیست. بنده تنها از ایشان خواستم که برای مطابشان مستندات ارائه کنند. برخی از مطالبشان قطعا خلاف واقع است. چندبار هم پرسیدم چرا پاسخ نمی دهید تا ما هم پیگیر باشیم. به آینده موکول کرده اند.

,

فرهنگی معتقد است: ظاهرا مشکل اصلی آقای پژمانفر این است که چرا ایران ایرتور را به خریدار مشهدی نداده‌اند و یک غیرمشهدی (آذری) این شرکت هواپیمایی را خریده است؟ 

,

نماینده تبریز البته از لزوم برخورد با متخلفین سخن به میان آورد و بیان کرد: بنده هم ضمن مخالفت با متخلفین از برخورد با آنها حمایت می‌کنم اما به شرطی که مستند باشد و شائبه‌ای مبنی بر تقابل استانی و شهرستانی به میان نیامده باشد.

,

مجید شکاری بیرق مالک شرکت ایران ایرتور اعلام کرده است که از یک نماینده مجلس بابت ادعاهای کذب درباره تخلفات واگذاری این شرکت به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کرده و از این پس درباره اتهامات وارده سکوت نخواهد کرد.

,

شکاری همچنین گفته است: به اندازه نوک سوزن هم تخلف در خرید ایران ایرتور و اداره آن وجود ندارد و توانسته‌اند در این مدت 5 فروند هواپیمای موجود را که دو فروند آن عملیاتی نبودند را به 8 فروند هواپیما افزایش دهد و تا پایان سال هم سه فروند ایرباس وارد ناوگان ایران ایرتور خواهد کرد.

,

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که پس از دستگیری پوری‌حسینی رئیس سابق سازمان خصوصی سازی و پیگیری‌های دستگاه قضایی در خصوص واگذاری‌های غیر قانونی سازمان خصوصی سازی نوبت به بررسی پرونده واگذاری شرکت هواپیمایی ایران ایرتور رسیده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه