اخبار داغ

گفت‌وگوی تفصیلی خاورستان با پیرغلام اباعبدالله الحسن(ع) در بیرجند:

60 سال مداحی برای امام حسین (ع)/ هیئت عزاداری باید اتاق فکر داشته باشد

60 سال مداحی برای امام حسین (ع)/ هیئت عزاداری باید اتاق فکر داشته باشد
پیرغلام اباعبدالله الحسین(ع) با بیان اینکه هیئات باید اتاق فکر داشته و با برنامه‌ریزی درست نسبت به اجرای برنامه‌ها اقدام کنند، گفت: هدف از برگزاری و حضور در جلسات عزاداری ترویج و احیای فرهنگ اهل بیت (ع) بوده و هدف از حضور در مراسم عزاداری مقرب درگاه خدا شدن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  خاورستان، با آغاز ماه محرم جلسات عزاداری سید و سالار شهیدان علیه‌السلام آغاز شده و یکی از مهمترین عوامل برگزار کننده مراسم عزاداری مداحان هستند که نقش مهمی در بر برپایی هر چه بهتر مراسم عزادری را دارند. در خراسان‌جنوبی و شهر بیرجند نیز مداحان و پیرغلامان برجسته استانی با حضور در مراسم عزاداری در این ایام نقش بسیار مهمی داشته و با اشعار و الفاظی که در جلسات عزادارن را به فیض می‌رسانند می‌توانند تاثیر گذار باشند. بر این اساس با عبدالله گرجی مسئول کانون مداحان خراسان‌جنوبی و پیر غلام اباعبدالله در شهر بیرجند گفت‌وگو کردیم. آنچه مطالعه می‌کنید حاصل گفت‌وگوی این پیرغلام با خاورستان، است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  خاورستان,  , خاورستان, خاورستان, ، با آغاز ماه محرم جلسات عزاداری سید و سالار شهیدان علیه‌السلام آغاز شده و یکی از مهمترین عوامل برگزار کننده مراسم عزاداری مداحان هستند که نقش مهمی در بر برپایی هر چه بهتر مراسم عزادری را دارند. در خراسان‌جنوبی و شهر بیرجند نیز مداحان و پیرغلامان برجسته استانی با حضور در مراسم عزاداری در این ایام نقش بسیار مهمی داشته و با اشعار و الفاظی که در جلسات عزادارن را به فیض می‌رسانند می‌توانند تاثیر گذار باشند. بر این اساس با عبدالله گرجی مسئول کانون مداحان خراسان‌جنوبی و پیر غلام اباعبدالله در شهر بیرجند گفت‌وگو کردیم. آنچه مطالعه می‌کنید حاصل گفت‌وگوی این پیرغلام با , خاورستان, خاورستان, ، است.,
 
,
عبدالله گرجی مسئول کانون مداحان خراسان‌جنوبی و پیرغلام اباعبدالله الحسین (ع) در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: از دوران کودکی به واسطه اینکه پدرم چاووش خوان جلسات بود و من را با خود به جلسات می‌برد علاقه‌مند به مداحی شده و از 6 سالگی کار مداحی را آغاز کردم.
, خاورستان،, خاورستان،, خاورستان,
 
,
وی افزود: به واسطه حضور پدرم در بسیاری از جلسات سخنرانی و هیئت‌ها من نیز از منابر خطبای بزرگی فیض برده و این حضور و همراهی با پدر باعث شده بود که در جلسات قرآن و دعا که آن زمان در مساجد و منازل برگزار می‌شد قرآن، دعای کمیل، توسل و ندبه را بخوانم و تشویق پدر و مادرم نیز رو به روز بر ذوق و علاقه‌ام می‌افزود و باعث می‌شد در جلسات بیشتری شرکت کرده و علاوه بر قرآن و دعا خواندن کم‌کم مداحی را نیز تجربه کنم.
,
 
,
این پیرغلام اباعبدالله الحسین(ع) بیان کرد: در ماه مبارک رمضان نیز مناجات خوان مسجد آیتی بودم و به عنوان مداح هیئت ابوالفضلی (ع) نیز همکاری داشته و دارم.
,
 
,
گرجی با اشاره به اینکه سال‌های ابتدایی فعالیت‌های مداحی من قبل از پیروزی انقلاب بود،عنوان کرد: در جلساتی که در مساجد برگزار می‌شد نیز علاوه بر شعار دادن بر علیه شاه به توزیع اعلامیه‌های امام خمینی (ره) در سطح شهر مشغول بودم و به واسطه اینکه در یکی از جلسات بر علیه نظام ستم شاهی و سلطنت صحبت کردم و موضوع به گوش ساواک رسید دستگیر شده و به زاهدان منتقل شدم.
,
 
,
وی عنوان کرد: در زاهدان نیز فعالیت‌های مذهبی، مداحی، شرکت در جلسات و شعار دادن‌ها را ادامه دادم و گاهی اوقات جلسات بیرجند را نیز پشتیبانی می‌کردم. تا اوایل پیروزی انقلاب و پایان دوران دبیرستان در زاهدان بودم و بعد از آن مجدد به بیرجند آمدم.
,
 
,
مسئول کانون مداحان خراسان‌جنوبی گفت: پس از پیروزی انقلاب و برگشت دوباره من به بیرجند آموزش و پرورش من را به عنوان معلم پرورشی جذب کرد و در کسوت معلمی نیز فعالیت‌های گذشته‌ام را ادامه دادم.
,
 
,
گرجی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 60 سال می‌شود در زمینه مداحی فعالیت دارم، اظهار کرد: تا کنون توفیقات زیادی در زندگی نصیبم شده که همه به برکت فعالیت در دستگاه امام حسین(ع) است.
,
 
,
زیارت خانه خدا مهمترین توفقی که نصیب من شد
, زیارت خانه خدا مهمترین توفقی که نصیب من شد, زیارت خانه خدا مهمترین توفقی که نصیب من شد,
این پیرغلام اباعبدالله الحسین(ع) بیان کرد: مهمترین توفیقاتی که تاکنون داشته و می‌دانم صد درصد به واسطه فعالیت در راه امام حسین و اهل‌بیت (ع) است دعوت به کار از طرف آموزش و پرورش، مسئولیت‌های فرهنگی و مذهبی، فعالیت در بسیج و از همه مهمتر زیارت خانه خدا بود. به واسطه اینکه تمکن مالی برای رفتن به حج واجب را نداشتم خدا دعوتم کرد و در سال ۱۳۷۶ توفیق حج واجب نصیبم شد.
,
 
,
وی اظهار کرد: از 15 سالگی شعر گفتن را آغاز کردم و بسیاری از اشعاری که در مدح ائمه (ع) سروده‌ام در کتابی به نام منتخب المصائب به چاپ رسیده است.
,
 
,
گرجی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی در جبهه‌های جنگ حضور داشتم، افزود: مداحی در جبهه و مراسم تدفین شهدا نیز از دیگر فعالیت‌های من بوده است.
,
 
,
مداح باید صاحب سبک باشد
, مداح باید صاحب سبک باشد,
مسئول کانون مداحان خراسان‎جنوبی با اشاره مداحی های جدید و اینکه برخی از مداحان در مداحی از سایرین تقلید می‌کنند، افزود: تقلید خوب است اما باید رعایت شود. مداحی مداح است که صاحب سبک باشد و متاسفانه در استان مداح صاحب سبک کم داریم.
,
 
,
وی اظهار کرد: طی سال‌های اخیر مداحان اشعار را حفظ نکرده و روخوانی می‌کند در گذشته مداحان در جلسات پندیات می‌خواندند اما در حال حاضر اغلب جوانان به شور خوانی روی آورده و به این سبک مداحی‌ها علاقه دارند که گاهی اوقات لحن مداحی و صوتی که استفاده می‌شود قداست مداحی را زیر سوال می‌برد.
,
 
,
گرجی با بیان اینکه اخلاق و اخلاص در مداحی بسیار مهم است که متاسفانه در حال حاضر اخلاص‌ها کمرنگ شده، افزود: مداحی که وارد جلسه امام حسین (ع) می‌شود با ید با وضو و خلوص نیت باشد.
,
 
,
مداحی‌های تقلیدی/ مداحی باید برای اهل‌بیت(ع) باشد نه دل
, مداحی‌های تقلیدی/ مداحی باید برای اهل‌بیت(ع) باشد نه دل, مداحی‌های تقلیدی/ مداحی باید برای اهل‌بیت(ع) باشد نه دل,
این پیرغلام اباعبدالله الحسین(ع) گفت: در مداحی‌های جدید که اغلب تقلیدی است اشعار معنا و مفهوم مشخصی ندارد. سینه‌زنی در جلسات کم شده و اغلب هیئت‌ها به سمت زنجیرزنی روی آورده‌اند اغلب نوحه خوان هستند نه مداح.
,
 
,
وی با بیان اینکه گاهی اوقات در خصوص مداحی‌هایی که اغلب شور است به مداحان و مخاطبان تذکر داده می‌شود، گفت: متاسفانه با بیان اینکه ما برای دل خودمان می‌خوانیم خود را توجیه می‌کنند اما این درست نیست چراکه مداح برای اهل‌بیت (ع) می‌خواند نه برای دلش.
,
 
,
گرجی عنوان کرد: مداحان در جلسات باید با سوز و گداز مداحی کنند نه اینکه به تعبیر خودشان حال کنند. در جلسات امام حسین (ع) باید اشک مردم جاری شود نه اینکه عده‌ای برای دل خود مداحی کرده و به تعبیر خودشان حالش را ببرند.
,
 
,
مسئول کانون مداحان خراسان‌جنوبی بیان کرد: به نظر من تمام آسیب‌ها و مشکلاتی که وارد جلسات عزاداری در استان شده ناشی از نحوه مداحی در مراسم مرکز کشور است و به واسطه اینکه بسیاری از مراسم در فضای مجازی قرار می‌گیرد و جوانان و نوجوانان نیز در فضای مجازی حضور دارند اغلب مداحان نوجوان و جوان نیز از این سبک خواندن‌ها استقبال می‌کنند.
,
 
,
وی اظهار کرد: یکی از دلیل رغبت جوانان به خواندن و شنیدن سبک‌های جدید که اغلب شور است  این بوده که جوانان نو گرا هستند و این سبک خواندن را می‌پسندند. 
,
 
,
شور همراه با شعور باشد
, شور همراه با شعور باشد, شور همراه با شعور باشد,
گرجی با بیان اینکه شور خواندن را نفی نمی‌کنم، تصریح کرد: شور باید همراه با شعور باشد.
,
 
,
این پیرغلام اباعبدالله الحسین(ع) تاکید کرد: اینکه مداحی‌ها باید جوان پسند باشد را قبول دارم اما باید مکتبی باشد و خوراک درست به مخاطب داده شود. مداح باید جلسه را اداره کند نه اینکه مخاطب، جلسه را به میل خودش و هر نوحه و شوری که دوست دارد بشنود در دست گرفته و به مداح بگوید چه بخواند چه نخواند.
,
 
,
وی در خصوص ویژگی‌های هیئت طراز اسلامی، گفت: هیئت باید ولایی و سیاسی باشد اما سیاست‌زده نباشد،فرهنگ عاشورا را تبیین کند،سخنران خوبی داشته باشد و مسئول هیئت آگاه و مطلع باشد.
,
 
,
گرجی با بیان اینکه در هیئات عزاداری باید از جوان خلاق، توانمند و متفکر استفاده شود، افزود: پیر غلامان نیز وظیفه دارند جوانان را در هدایت کنند و در هئیت‌ها سازمان دهی کنند.
,
 
,
مسئول کانون مداحان خراسان‌جنوبی گفت: در هیئت‌ها باید ولایت حاکم باشد نه سکولار.
,
 
,
وی با اشاره به وجود برخی آسیب‌ها در هیئات مذهبی، اظهار کرد: وجود بیش از حد طبل و سنج و ایجاد صداهای بلند از جمله آسیب‌هایی است که هئیت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
,
 
,
گرجی با بیان اینکه طبل در حد متعادل و برای هماهنگ کردن هیئت خوب است، افزود: گاهی اوقات شاهد مسابقه طبل‌زنی بین جوانان در هیئت‌ها هستیم که این درست نیست و نباید هیئت‌ها با صداهای بلند باعث آزار و اذیت شوند.
,
 
,
این پیرغلام اباعبدالله الحسین(ع) بیان کرد: استفاده از طبل و سنج جزو عزاداری‌ها نبوده و وارد هیئات شده است.
,
 
,
وی با بیان اینکه هیئات و مجالس عزاداری باید به گونه‌ای برپا شود که جوانان را جذب کند، تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای در هیئات مسئولیت‌هایی داشته که طرز فکر مناسب و برخورد خوبی با جوانان ندارند و این باعث می‌شود جوانان از هیئت جدا شده و خودشان هیئت تشکیل دهند و بدون نظارت اقدام به برنامه‌هایی در هیئت داشته باشند که مشکل ساز شود.
,
 
,
گرجی با بیان اینکه هیئات باید اتاق فکر داشته و با برنامه‌ریزی درست نسبت به اجرای برنامه‌ها اقدام کنند، تصریح کرد: هدف از برگزاری و حضور در جلسات عزاداری ترویج و احیای فرهنگ اهل بیت (ع)  بوده و هدف از حضور در مراسم عزاداری مقرب درگاه خدا شدن است.
,
 
,
جلسات عزاداری باید دارای خوراک فکری مناسب باشد 
, جلسات عزاداری باید دارای خوراک فکری مناسب باشد , جلسات عزاداری باید دارای خوراک فکری مناسب باشد ,
مسئول کانون مداحان خراسان‌جنوبی گفت: جلساتی که دارای مداح، سخنران و خوراک فکری خوبی برای مخاطب باشد تاثیرگذاری خوبی روی مخاطب خواهد گذاشت.
,
 
,
وی در خصوص جلسات عزاداری خانگی بانوان و اینکه مداحان برای جلسات نرخ تعیین می‌کنند، اظهار کرد: اینکه صاحب جلسه برای مداح مبلغی به عنوان هدیه در نظر بگیرد ایرادی ندارد اما اینکه مداح نرخ تعیین کند در شأن مداح اهل بیت نیست.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه