اخبار داغ

ایران درصدد ثبت هفتمین شروع رویایی با ویلموتس

ایران درصدد ثبت هفتمین شروع رویایی با ویلموتس
تیم‌های ملی فوتبال ایران و هنگ کنگ در چارچوب رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ سه شنبه به مصاف هم می‌روند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تیم ملی فوتبال ایران سه شنبه این هفته نخستین بازی خود در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را در هنگ کنگ برگزار خواهد کرد. این بازی اولین بازی رسمی ملی پوشان فوتبال ایران با هدایت مارک ویلموتس بلژیکی است. ملی پوشان کشورمان امیدوار هستند با برتری قاطعانه مقابل تیم ۱۳۹ رنکینگ فیفا، برای سایر مدعیان صعود به جام جهانی در قاره کهن خط و نشان بکشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
تیم ملی کشورمان با احتساب این دوره، تاکنون ۱۱ دوره در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی شرکت کرده است. اولین حضور تیم ملی در این مسابقات به انتخابی جام جهانی ۱۹۷۴ آلمان باز می‌گردد.
,
 
,
تیم ملی اولین دیدار خود را ۴ می ۱۹۷۳ (۱۴ اردیبهشت ۱۳۵۲) در ورزشگاه شیرودی (امجدیه سابق) مقابل کره شمالی برگزار کرد. در آن بازی خانگی شاگردان محمود بیاتی برابر یکی از قدرت‌های آن زمان قاره آسیا با تساوی بدون گل متوقف شده، اما در نهایت بالاتر از تیم‌های سوریه، کره شمالی و کویت صدرنشین و راهی مرحله بعدی شدند. هر چند تیم ملی ایران در نهایت با شکست ۳ بر ۲ مقابل استرالیا در مجموع ۲ بازی رفت و برگشت شانس صعود به جام جهانی را از دست داد.
,
 
,
ایران در مرحله اول رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸ با تیم‌های عربستان سعودی و سوریه در گروه سوم قرار گرفت و نخستین بازی را هم ۷ ژانویه ۱۹۷۷ (۱۷ دی ۱۳۵۵) در ریاض مقابل سعودی‌ها انجام داد و به برتری ۳ بر صفر رسید. مرحوم غلامحسین مظلومی (۲گل) و حسن روشن برای تیم ملی در آن بازی گلزنی کردند. تیم حشمت مهاجرانی در نهایت با صدرنشینی در گروهش به مرحله بعدی رسید. در مرحله نهایی هم تیم ملی بالاتر از تیم‌های کره جنوبی، کویت، استرالیا و هنگ کنگ به عنوان صدرنشین مسافر جام جهانی آرژانتین شد.
,
 
,
جنگ هشت ساله ایران و عراق سبب شد تیم ملی نتواند در مقدماتی جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا و ۱۹۸۶ شرکت کند.
,
 
,
مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۰ جایی بود که شاگردان رضا وطنخواه در مرحله اول آن با تیم‌های چین، بنگلادش و تایلند همگروه شدند و ۲۳ فوریه ۱۹۸۹ (۴ اسفند ۱۳۶۷) در اولین بازی خود موفق شدند تایلند را با گل‌های کریم باوی، سیروس قایقران و محسن گروسی در حضور ۲۵ هزار هوادار در ورزشگاه ملی بانکوک شکست بدهند. هر چند در نهایت تیم ملی کشورمان به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به چین نتواست به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ایتالیا راه یابد.
,
 
,
مرحله اول مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا در قاره آسیا در ۶ گروه پنچ تیمی برگزار شد و تیم ملی ایران که با تیم‌های سوریه، عمان، چین تایپه و میانمار در گروه دوم قرار داشت نخستین بازی را ۲۳ ژوئن ۱۹۹۳ (۲تیر ۱۳۷۲) با عمان در ورزشگاه آزادی انجام داد و در نهایت به تساوی بدون گل رسید. تیم تحت هدایت علی پروین از آن مرحله به عنوان صدرنشین صعود کرد تا در مرحله نهایی به مصاف صدرنشین سایر گروه‌ها یعنی عربستان، کره جنوبی، کره شمالی، عراق و ژاپن برود.
,
 
,
بازی‌های مرحله نهایی به میزبانی قطر برگزار شد و تیم ملی پس از تیم‌های عربستان، کره جنوبی، ژاپن و عراق در جایگاه پنجم آن مرحله قرار گرفت و نتوانست به جام جهانی صعود کند.
,
 
,
مرحله اول مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه با قرار گرفتن ایران در گروه دوم کنار قرقیزستان، سوریه و مالدیو همراه بود و در نهایت شاگردان محمد مایلی کهن که ۲ ژوئن ۱۹۹۷ (۱۲ خرداد ۱۳۷۶) پیروزی تاریخی ۱۷ بر صفر را در ورزشگاه عباسیون دمشق مقابل مالدیو رقم زده بودند به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعدی شدند. کریم باقری (۷گل) حمید استیلی (۳ گل) خداداد عزیزی (۲گل) علی دایی (۲گل) رضا شاهرودی، مهرداد میناوند و مهدی مهدوی کیا برای ایران در آن بازی گلزنی کردند.
,
 
,
ایران در آن مرحله پس از عربستان و بالاتر از تیم‌های چین، قطر و کویت شانس صعود مستقیم به جام جهانی را از دست داد، اما به عنوان تیم دوم راهی مرحله پلی آف شد تا پس از اخراج محمد مایلی کهن و جانشینی والدیر ویرا برزیلی جای او، در بازی‌های مرحله پلی آف شرکت کند.
,
 
,
ملی پوشان فوتبال ایران پس از باخت ۳ بر ۲ از ژاپن خود را آماده مصاف حماسی با استرالیا کردند و در نهایت با تساوی ۳ - ۳ در مجموع رفت و برگشت جواز دومین حضورشان در جام جهانی را کسب کردند.
,
 
,
بهترین نتیجه تاریخ تیم ملی ایران ۲۴ نوامبر ۲۰۰۰ (۴ آذر ۱۳۷۹) و اولین بازی این تیم در مرحله اول مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ کره جنوبی- ژاپن حاصل شد. جایی که ایران با هدایت ادمار براگا برزیلی و گلزنی فرهاد مجیدی (۳گل)، کریم باقری (۶ گل)، علی کریمی (۴ گل)، علی دایی (۲ گل)، سهراب بختیاری زاده (۲ گل) و علیرضا واحدی نیکبخت ۱۹ بر صفر گوام را از سد راه برداشت تا پس از برتری ۲ بر صفر مقابل تاجیکستان به مرحله نهایی انتخابی قاره آسیا برسد.
,
 
,
سرمربی ایران در مرحله دوم میروسلاو بلاژوویچ کروات بود و در حالی که ملی پوشان کشورمان تا روز پایانی این مرحله بالاتر از عربستان، بحرین، عراق و تایلند صدرنشین گروه شان بودند با شکست تلخ سه بر یک از بحرینی‌ها در منامه صدرجدول و شانس صعود مستقیم به جام جهانی را برای دومین دوره متوالی به صعودی‌ها واگذار کردند تا پس از برتری ۴ بر صفر در پلی آف قاره‌ای مقابل امارات برای جهانی شدن به مصاف نماینده اروپا یعنی ایرلند جنوبی بروند. ۲ بازی رفت و برگشت آن دیدار در مجموع ۲ بر یک به سود شاگردان میک مک کارتی تمام شد تا ایرلند در حضور حدود ۹۵ هزار هوادار حاضر در ورزشگاه آزادی جشن صعود به جام جهانی را گرفته و بازیکنان ایران با چشمانی اشک بار و حسرت فراوان این فرصت بزرگ را از دست بدهند.
,
 
,
با افزایش یافتن تیم‌های شرکت کننده در مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا از سال ۲۰۰۶ تیم ملی ایران کار خود در این رقابت‌ها را از مرحله دوم شروع کرد. این دوره از مسابقات یکی از معدود دوره‌هایی است که به جرات می‌توان گفت علاقه‌مندان به فوتبال کشورمان در مرحله دوم آن استرس بیشتری از مرحله اول کشیدند. در مرحله نهایی مقدماتی از ۲ گروه چهار تیمی تیم‌های اول و دوم به جام جهانی می‌رفتند، اما نحوه صعود به جمع هشت تیم پایانی برای ایران سخت و طاقت فرسا شد.
,
 
,
تیم ملی کشورمان در گروه اول مرحله دوم با اردن، قطر و لائوس همگروه شد و اولین بازی را هم ۱۸ فوریه ۲۰۰۴ (۲۹ بهمن ۱۳۸۲) در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی با نتیجه سه بر یک از قطر برد. علیرضا واحدی نیکبخت، مهدی مهدوی کیا و علی دایی گلزنان تیم برانکو ایوانکوویچ بودند.
,
 
,
پس از برتری ۷ بر صفر مقابل لائوس، شکست یک بر صفر از اردن سبب شد کار ایران برای صدرنشنینی در این گروه و صعود به مرحله بعدی دشوار شود، اما ۱۰ دقیقه پایانی بازی برگشت با اردنی‌ها در ورزشگاه بین المللی امان که در آن تیم ملی توانست با گل‌های نیکبخت و دایی نتیجه را ۲ بر صفر به سود خودش کند برای شاگردان برانکو کلید بازگشت به مسابقات و پس گرفتن رتبه اول جدول بود.
,
 
,
در نهایت ایران صدرنشین این گروه شد برای سومین بار راهی جام جهانی شد.
,
 
,
ایران مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی را از مرحله سوم و بازی با تیم سوریه در تاریخ ۶ فوریه ۲۰۰۸ (۱۷ بهمن ۱۳۸۶) شروع کرد و در حالی که منصور ابراهیم زاده را به عنوان سرمربی موقت روی نیمکت داشت با حضور ۴۵ هزار هوادار در ورزشگاه آزادی به نتیجه تساوی بدون گل برابر حریفش رضایت داد.
,
 
,
در ادامه علی دایی هدایت تیم ملی را برعهده گرفت و توانست این تیم را بالاتر از امارات، سوریه و کویت صدرنشین گروه پنج کند.
,
 
,
ایران در مرحله چهارم مقدماتی جام جهانی یکی از ضعیف‌ترین عملکردهایش را ثبت کرد و در گروه دوم پایین‌تر از تیم‌های کره جنوبی، کره شمالی، عربستان و بالاتر از امارات در جایگاه چهارم ایستاد تا از صعود به جام جهانی بازبماند. علی دایی در پنج بازی ابتدایی و افشین قطبی در سه بازی پایانی آن مرحله سرمربی ایران بودند.
,
 
,
با توجه به این نتایج ضعیف، تیم ملی کشورمان برای جام جهانی ۲۰۱۴ مجبور شد از مرحله دوم کار خود را آغاز کند و شاگردان کارلوس کی روش ۲۳ جولای ۲۰۱۱ در نخستین بازی رسم این سرمربی پرتغالی و در شرایطی که از حمایت حدود ۲۰ هزار هوادار در ورزشگاه آزادی بهره می‌بردند، توانستند مالدیو را با نتیجه چهار بر صفر و گل‌های کریم انصاری فرد (۲گل)، سعید دقیقی و علی کریمی مغلوب کنند و پس از برتری یک بر صفر در دیدار برگشت که با تک گل محمدرضا خلعتبری حاصل شد، راهی مرحله سوم شوند.
,
 
,
یوز‌ها در گروه E دور سوم بالاتر از تیم‌های قطر، بحرین و اندونزی در جایگاه اول قرار گرفتند و در نهایت با صدرنشینی در گروه A مرحله چهارم که در آن تیم‌های کره جنوبی، ازبکستان، قطر و لبنان حضور داشتند به برزیل رسیدند.
,
 
,
نخستین بازی تیم تحت هدایت کارلوس کی روش در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، ۱۶ ژوئن ۲۰۱۵ (۲۶ خرداد ۱۳۹۴) مقابل ترکمنستان در ورزشگاه اسپورت توپلومی شهر داش آغوز انجام شد که ایران مقابل این حریف نه چندان قدرتمند به تساوی یک - یک رضایت داد. تک گل تیم ملی کشورمان را سردار آزمون وارد دروازه ترکمن‌ها کرد.
,
 
,
البته تیم ملی کشورمان توانست به عنوان صدرنشین گروه پنج بالاتر از تیم‌های عمان، ترکمنستان، هند و گوام راهی مرحله بعدی شود. در این دور هم تیم کی روش بدون حتی یک شکست و کسب ۲۲ امتیاز صدرنشین گروهی که کره جنوبی، ازبکستان، قطر و چین در آن حضور داشتند شد تا به روسیه سفر کند.
,
 
,
۶ برد و ۴ مساوی حاصل کار تیم ملی ایران در ۱۰ دوره قبلی بوده است.
,
 
,
منبع: باشگاه خبرنگاران
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه