اخبار داغ

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان مطرح کزد؛

اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ویژه ایام تاسوعا و عاشورا

اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ویژه ایام تاسوعا و عاشورا
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت : به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان و کاهش مخاطرات ناشی از بیماری های مشترک بین انسان و دام خصوصا بیماری تب کریمه کنگو، اداره کل دامپزشکی استان با برنامه ریزی دقیق و نیز هماهنگی با دستگاه های زیربط، اقدام به اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ویژه این ایام می نماید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در گفتگویی با راه آرمان؛ اظهار داشت: با عنایت به ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین و برگزاری مراسم های عزاداری در ایام تاسوعا و عاشورا، به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان و کاهش مخاطرات ناشی از بیماری های مشترک بین انسان و دام خصوصا بیماری تب کریمه کنگو، اداره کل دامپزشکی استان با برنامه ریزی دقیق و نیز هماهنگی با دستگاه های زیربط، اقدام به اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ویژه این ایام می نماید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان؛,

وی گفت: از آنجا که اهدا دام از سوی اغلب مردم به مساجد و تکایا برای تهیه غذای نذری صورت می پذیرد، بازرسین بهداشتی این اداره کل بر ذبح دام در مساجد، هیات ها و تکایای مذهبی، میادین اصلی شهر نظارت می کنند.

,

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با بیان خدمات رایگان تایید سلامت دام ها، در 16 کشتارگاه دام (صنعتی و سنتی) استان، بر عدم ذبح دام در معابر عمومی و مساجد، تکایا، هیئت ها تاکید کرد.

,

رشیدی افزود: پذیرش دام های قربانی و ذبح آنها از ساعت 13-7 در محل کشتارگاه های استان صورت پذیرفته و بازرسین بهداشت گوشت و ناظر شرعی در آنجا مستقر و آماده کار می باشند.

,

وی از حضور 67 اکیپ ثابت و سیار  نظارتی بهداشتی در این ایام در استان خبر داد و اذعان داشت: تعداد پرسنل عملیاتی 28 نفر دامپزشک، 55 نفر بازرسین بهداشتی به همراه 13 نفر از ناظرین شرعی می باشند که  جهت کنترل و نظارت بهداشتی در دو شیفت کاری فعالیت خواهند کرد.

,

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان از حضور کشیک ثابت در شبکه های دامپزشکی استان بمنظور پاسخگویی تلفنی و نیز هماهنگ کننده بین شهروندان و اکیپ های عمل کننده در سطح شهر خبر داد و بیان کرد: رؤسا 16 شبکه دامپزشکی استان، بر حسن اجرای تشدید نظارت بهداشتی و شرعی بر دام های کشتاری نظارت مستمر دارند.

,

رشیدی بر لزوم آگاهی شهروندان از خطر بیماری‌های مشترک دام و انسان بخصوص (تب کریمه کنگو، بروسلوز، کیست هیداتید ) تاکید کرده و افزود: رعایت نکات بهداشتی در هنگام ذبح بسیار حائز اهمیت است و افراد در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی در هنگام ذبح ممکن است به بیماری خطرناک تب کریمه کنگو مبتلا شوند به همین دلیل قصابان و سلاخان در هنگام ذبح دام از وسایل ایمنی مانند دستکش، عینک، چکمه، روپوش استفاده نمایند.

,

این مقام مسوول به شهروندان توصیه کرد: جهت ممانعت از احتمال ابتلای شهروندان به تب کریمه کنگو، اگر مجبور به کشتار دام در منازل گردیدند گوشت دام تازه کشتارشده در خانه را حداقل به مدت 24 ساعت در یخچال نگه داری و سپس مصرف کنند.

,

وی خاطرنشان کرد: اخذ مجوز گواهی حمل دامپزشکی برای حمل و نقل دام از یک شهرستان به شهرستان دیگر و در داخل هر شهرستان الزامی می باشد بنابراین حمل و نقل دام جهت شرکت در مراسم این ایام ( تعزیه ) با اخذ مجوز بهداشتی- قرنطینه ای دامپزشکی امکان پذیر می باشد.

,

رشیدی در پایان با اعلام شماره تلفن 1512 و شماره پیامک 3000231512 در سطح استان کرمان، از شهروندان تقاضا نمود در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی در حوزه دامپزشکی مراتب را سریعاً گزارش نمایند تا با متخلفین برابر ضوابط،  برخورد قانونی صورت پذیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه