اخبار داغ

سرنوشت "هِبه" در شورای پنجم شهر تبریز؛

سهم ناچیز مردم عادی در مقایسه با کارکنان شهرداری/ هِبه خوب است اما برای خودمان!

سهم ناچیز مردم عادی در مقایسه با کارکنان شهرداری/ هِبه خوب است اما برای خودمان!
هبه یا کمک به بخش خصوصی طی سال‌های گذشته یکی از پاهای ثابت‌های جلسات شورای شهر تبریز تبدیل شده و معلوم نیست سهم مردم عادی از این کمک‌ها به چه مقدار است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج؛ کلمه "هبه" به معنای عقدی است که به موجب آن یک نفر مالی را به رایگان به شخص دیگری تملیک می‌کند؛ به عبارت دیگر او مال خود را به طور مجانی به ملکیت دیگری در می‌آورد. این کلمه را شاید مردم تبریز بیش از همه در اخبار شورای شهر تبریز شنیده باشند؛ همان‌جایی که گاه به گاه اعضای شورا با مصوبات 10، 20، 100 و حتی 500 میلیونی به نام هبه و به صلاحدید شهرداری به افراد نیازمند پرداخت می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

البته این بذل و بخشش همیشه بی حاشیه نبوده و هبه‌های گاه سنگین به برخی موسسات و هیئت‌ها همواره محل اعتراض و البته دستمایه برای دعواهای جناحی در شورا بوده است. اما این هبه‌ها چقدر قانونی هستند و تشخیص اینکه چه کسی مستحق این هبه است بر عهده چه کسی می‌باشد؟

,

آنچه شهرداری پرداخت می‌کند، هبه نیست!

, آنچه شهرداری پرداخت می‌کند، هبه نیست!,

محمدباقر بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار آناج در خصوص هبه‌های شهرداری تبریز، اظهار داشت: در بودجه شهرداری دو ماده 16 و 17 تحت عنوان کمک به بخش عمومی و خصوصی وجود دارد؛ به عنوان مثال شهرداری می‌تواند در قالب ماده 16 به سازمان‌هایی مانند آتش‌نشانی و اتوبوسرانی که نهادهای عمومی هستند، کمک کند.

,

وی ادامه داد: بودجه شهرداری در ماده 17 برای کمک به بخش خصوصی امسال 8 میلیارد تومان است که می‌تواند به شکل‌های مختلفی آن را پرداخت کند، البته کمک به بخش خصوصی تنها از طریق لایحه صورت می‌گیرد؛ لایحه‌ای که شهرداری پیشنهاد می‌کند و اعضا تصویب می‌کنند.

,

عضو شورای شهر تبریز در پاسخ به این سوال که این کمک‌ها به بخش خصوصی تنها برای کارمندان شهرداری است یا تمام مردم، گفت: شهرداری نمی‌تواند در قالب این کمک‌ها مبلغی را به کارمندان رسمی خود بپردازد بلکه کسانی که شاغلان شهرداری هستند اما کارمند شهرداری نیستند مانند افراد طرف قرارداد با شرکت همشهری در صورت نیاز مالی می‌توانند از این کمک‌ها استفاده کنند.

,

 

,

, ,

 

,

وی افزود: متاسفانه برخی افراد شهرداری را به خطوط انحرافی برای دریافت کمک مالی می‌کشند اما بررسی صلاحیت کمک مالی بازهم برعهده شهرداری است و اعضای شورا این طرح‌ها را تصویب می‌کنند. البته در بسیاری از موارد نیز این کمک‌های مالی از سوی شورا رد می‌شود.

,

بسیاری از طرح‌هایی که شهرداری به شورا می‌آورد، بی‌خود است

, بسیاری از طرح‌هایی که شهرداری به شورا می‌آورد، بی‌خود است,

بهشتی در پاسخ به این سوال که آیا در ابتدای شورای پنجم بنا نشد که موضوع کمک‌های مالی به شورا آورده نشود، توضیح داد: بله درست است؛ شورا بر همین اساس اختیارات شهرداری را افزایش داد و حتی تصویب شد که مبلغ یک میلیارد تومان به جای کمک به افراد به نهادهای حمایتی مانند چند خیریه معتبر داده شود و شهرداری افراد نیازمندی را که مراجعه می‌کنند به آنجا معرفی کند زیرا برخی افراد حرفه‌ای هستند و تشخیص نیازمند بودن آنها سخت است.

,

وی افزود: شهرداری نباید این طرح‌ها را به جلسات شورا بیاورد و باید عنوان کنیم که بسیاری از طرح‌هایی از این دست که شهرداری به شورا می‌آورد، بی‌خود است.

,

هبه خوب است اما برای خودمان!

, هبه خوب است اما برای خودمان!,

هبه یا آنچه که عضو شورای شهر تبریز کمک به بخش خصوصی می‌نامد اگرچه مبلغ ناچیزی در مقایسه با بودجه شهرداری محسوب می‌شد اما بررسی برخی ابعاد آن نشان می‌دهد که گاه بوی تخلف از این کمک‌های به اصطلاح خیرخواهانه می‌رسد. به طور مثال بررسی مصوبات شورا در خصوص کمک به افراد نیازمند در طول حداقل 3 سال گذشته که به صحن شورا آمده است یک نکته جالب داشته و آن هم این است که اکثریت دریافت‌کنندگان این کمک‌ها کارگران و کارمندان شهرداری بوده‌اند که دچار بیماری، نقص عضو و یا بدهکاری شده‌اند.

,

هیچکس کمک به نیازمندان را نفی نمی‌کند و تفاوتی ندارد که این نیازمند کارمند و کارگر شهرداری باشد یا خیر اما موضوعی که وجود دارد این است که بسیاری از مردم که از قضا نیازمند هستند به دلیل نداشتن ارتباطات خاص با شهرداری از چنین کمک‌هایی بی‌بهره هستند. به قولی هبه و کمک به بخش خصوصی خوب است اما برای خودمان! مشخص نیست که این هبه‌ها تا چه اندازه‌ای سهم مردم عادی می‌شود و چه مقدار از آن سهم کسانی می‌شود که می‌توانند صدای خود را به صحن علنی شورا برسانند!

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه