اخبار داغ

رئیس جهاد کشاورزی میاندورود:

کشاورزان توصیه‌های فنی مبارزه با مگس مدیترانه‌ای را رعایت کنند

کشاورزان توصیه‌های فنی مبارزه با مگس مدیترانه‌ای را رعایت کنند
رئیس جهاد کشاورزی میاندورود گفت: با توجه به اهمیت مبارزه با نسل دوم آفات غالب مرکبات در کانون‌های آلوده و جلوگیری از خسارت روی میوه، کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان توجه جدی داشته باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیداسماعیل علوی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، اظهار کرد: با توجه به اهمیت مبارزه با نسل دوم آفات غالب مرکبات در کانون‌های آلوده و جلوگیری از خسارت روی میوه، کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان توجه جدی داشته باشند.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی مساعد سال جاری و تنوع و گستردگی میزبانی آفت مگس میوه در استان و جمعیت بالای آن در کانون‌های آلوده مناطق مرکزی استان به‌ویژه باغات مختلط مرکبات و سیاه ریشه در شهرستان‌های ساری، میاندورود، قائمشهر، بابل، بابلسر، سیمرغ، جویبار و... برای پیشگیری از خسارت آفت مذکور رعایت توصیه‌های کارشناسان الزامی است.

رئیس جهادکشاورزی میاندورود، خاطرنشان کرد: انجام طعمه پاشی و تکرار آن پس از هفت روز بر اساس دستورالعمل سازمان حفظ نباتات هنگامی که شکار مگس میوه بیش از سه عدد در روز در هر تله باشد روی درختان نارنگی پیش رس بسیار مورد تاکید است.

علوی با بیان اینکه در برداشت کلیه میوه‌هایی که از نظر فیزیولوژی رسیده باشند تسریع شود، تصریح کرد: شکار انبوه مگس میوه با نصب تله‌های حاوی مواد جلب کننده مایع سراتراپ، سراتینکس، طعمه مسموم تهیه شده با پروتئین هیدرولیزات مورد تایید سازمان حفظ نباتات به تعداد 50 تله در تراکم متوسط، 80 تله در صورت مشاهده جمعیت بالا با مشاوره و هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک گیاه‌پزشکی برابر دستورالعمل انجام شود.

وی بر رعایت بهداشت کف باغ با جمع‌آوری میوه‌های ریخته شده پای درختان و دفن آنها در عمق 50 سانتیمتری خاک تاکید کرد و افزود: رعایت نکات قرنطینه‌ای در جابجایی میوه بین استان‌ها همچنین عدم انتقال میوه‌های آلوده به سایر مناطق استان الزامی است.

علوی با بیان اینکه در صورت مشاهده کانون‌های آلوده به سپردار قهوه‌ای، سپردار قرمز و کنه زنگ در اسرع وقت نسبت به کانون کوبی درختان آلوده اقدام شود، گفت: بالشک مرکبات از 20 شهریور برای مناطق مرکزی و شرق استان و برای مناطق غرب استان از ت25 شهریور لغایت 2 هفته بعد از زمان شروع تعیین و اعلام می‌شود.

وی تاکید کرد: زمان اعلام شده برای آفات رایج (بالشک مرکبات) جنبه عمومی داشته لذا تاکید می‌شود قبل از مبارزه شیمیایی باغداران، نمونه‌های حاوی آفت از باغ جمع‌آوری و با کارشناسان حفظ نباتات مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی در خصوص تاریخ دقیق سمپاشی مشاوره و پس از دریافت نسخه گیاه‌پزشکی از مراجع یاد شده، با تهیه سموم از فروشگاه‌های مجاز، معتبر و اخذ فاکتور نسبت به مبارزه شیمیایی اقدام شود.

علوی تصریح کرد: میزان مصرف روغن امولسیون شونده ( ترجیحاً روغن امولسیون شونده EC ) همراه با سموم توصیه شده به میزان 3 الی 5 لیتر در هزار لیتر آب باشد.

وی با بیان اینکه سمپاشی فقط با یکی از حشره کش‌ها و کنه کش‌های توصیه شده روی درختان آلوده انجام و از ترکیب دو حشره کش یا کنه کش هنگام سمپاشی خودداری شود، اظهار کرد: برای مبارزه با حشره‌ها از آدمیرال یا آپلاود به میزان 75/0-5/0لیتر، دورسبان 2 لیتر، مالاتیون 5/2 -2 لیتر، موونتو 75/0 لیتر در1000لیتر آب و برای کنه از انویدور 350سی سی، نیسورون 5/0 لیتر، نئورون 1 لیتر در 1000 لیتر آب استفاده شود.

رئیس جهادکشاورزی میاندورود با تاکید بر اینکه در صورت افزایش دمای هوا به بیش از 33 درجه سانتیگراد از مصرف روغن امولسیون شونده خودداری شود، به کشاورزان توصیه کرد: مبارزه با آفات مرکبات در این مرحله به صورت لکه گیری (کانون کوبی) به‌عمل آید و از سمپاشی درختان بدون آفت جداً خودداری شود، قبل از مبارزه شیمیایی نسبت به آبیاری درختان برای افزایش مقاومت آنها به تنش‌های محیطی اقدام شود و همچنین برای پیشگیری از اثرات سوء احتمالی از اختلاط حشره کش‌ها با کودهای شیمیایی خودداری کنند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه