اخبار داغ

"گِل مالی" اوج ارادت لرستانی‌ها در روز عاشورا؛

خاکی‌ترین آیین عاشورایی جهان در لرستان/مردم خاک عزا بر سر گرفتند

خاکی‌ترین آیین عاشورایی جهان در لرستان/مردم خاک عزا بر سر گرفتند
امروز عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) سر و تن خود را گِل مالی کردند و در ماتم شهادت پسر فاطمه(س) به سوگ نشستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، مردم لرستان امروز در عزای سرور و سالار شهیدان خاک ماتم بر سر گرفتند و خاکی‌ترین آئین عزاداری را در روز عاشورا رقم زدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

گل بر سر و تن گذاشتن مردم دیار زاگرس روایت عاشقانه عرض ارادت به امام حسین(ع) است؛ عاشقانه‌ای حزن‌انگیز که خاکی‌ترین و خالصانه‌ترین آئین عاشورایی جهان را به نمایش گذاشته است.

,

 

,

, ,

 

,

امروز عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) به سوگ نشسته‌اند و در عزای پسر فاطمه(س) سر و تن خود را گِل مالی کرده‌اند و در ماتم سالار شهیدان به عزاداری می‌پردازند؛ "گل مالی" سنت دیرینه مردم لرستان در روز عاشورا است، در این روز لرستانی‌ها در غم شهادت حسین بن علی(ع) خود را به خاک آغشته کرده و به خیابان آمده و بر سر و سینه می‌زنند.

,

عزاداری‌ سنتی مردم لرستان روایت‌گر اوج حزن و اندوه مردمان این سرزمین است، آئینی چند صد ساله و به یادگار مانده از پیشینیان قوم لـُـر که در مواقع مصیبت از دست دادن عزیزترین افراد انجام می‌دهند.

,

 

,

, ,

 

,

مردم لرستان به ویژه شهرستان خرم آباد از روزها قبل از عاشورا خود را برای این مراسم آماده می‌کنند؛ در غروب روز تاسوعا عزاداران در مقابل خیمه‌ها و تکیه‌های شهر که از نخستین روز محرم برپا کرده‌اند حوضچه‌هایی بزرگ و کوچک با آجر درست می‌کنند و سپس خاک نرم و الک شده را مهیا کرده و در آن می‌ریزند، بطری‌های گلاب را بر تپه‌ای از خاک رس در میان حوضچه‌ها می‌چینند تا در روز عاشورا این خاک را با گلاب مخلوط کرده و گِل روز عاشورا را درست کنند.

, .,

 

,

, ,

 

,

عزاداران حسینی صبح روز عاشورا و هم‌زمان با طلوع آفتاب در محل تجمع هر یک از دسته‌ها برای عزاداری حضور پیدا می‌کنند؛ سر و روی گل‌اندود شده چهره عزاداران سرور و سالار شهیدان در روز عاشورا است، همه عاشقان حضرت سرتاپای خود را با گِلی که معطر به گلاب است آغشته می‌کنند و دور آتش می‌ایستند تا گل روی لباسشان خشک شود.

, .,

بعد از خشک شدن گل روی لباس عزاداران، دسته جات سینه زنی با اشعاری از جمله «این بدن از کیست که سر ندارد، عزیز زهرا است کفن ندارد- زاده زهراست، عزیز زینب بی‌کس و یاور صحت ندارد» شروع به سینه‌زنی می‌کنند.

, .,

 

,

, ,

سینه‌زن‌ها دسته‌دسته گرد هم می‌آیند، با سینه زدن دسته‌جات گردوغباری به آسمان بلند می‌شود و روی چهره همه عزاداران حسینی می‌نشیند که غم و ماتم از چهره یک‌یک عزاداران حسینی دیده می‌شود.

, .,

عزاداران حسینی تا اذان ظهر به عزاداری می‌پردازند و پس از اقامه نماز ظهر بر مزار شهدا حاضر شده و با ذکر فاتحه و غبار روبی مزار شهدای استان عزاداری را به اتمام می‌رسانند، با غروب آفتاب مراسم شام غریبان نیز با شیوه‌ای که خاص مردم استان است شروع می‌شود و عزاداران لرستانی سه شب مراسم شام غریبان را برگزار می‌کنند.

, .,

, , ,

, , ,

, , ,

, ,

, ,

, ,

, , ,

, , ,

, , ,

, , ,

, , ,

, , ,

, , ,

, , ,

, , ,

, , ,

, , ,

, , ,

, , ,

, , ,

 

,

, , ,

, , ,

, , ,

 

,

, , ,

 

,

, , ,

, , ,

, , ,

, , ,

, , ,

, , ,

, , ,

انتهای پیام  

, انتهای پیام  ]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه