اخبار داغ

نماینده سابق مردم یزد و اشکذر در مجلس:

شفافیت آرای نمایندگان، موجب کارآمدی مجلس می‌شود/ به خطرافتادن منافع مراکز تاثیرگذار بر مجلس با شفافیت آرا

شفافیت آرای نمایندگان، موجب کارآمدی مجلس می‌شود/ به خطرافتادن منافع مراکز تاثیرگذار بر مجلس با شفافیت آرا
نماینده سابق مردم یزد و اشکذر در مجلس گفت: شفافیت آرا اصل مهمی است و نمایندگان باید این شجاعت را داشته باشند که رای خود در امور مختلف اعلام کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد صالح جوکار در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، در خصوص مخالفت مجلس با طرح شفافیت آرای نمایندگان گفت: ویژگی یک فرد مسلمان این است که در پنهان و آشکار یک رو باشد، اینکه یک نماینده بخواهد در جلوی مردم به گونه‌ای رفتار کند و حرف بزند و در مجلس و رای به طرح‌ها و لوایح به گونه‌ای دیگر عمل کند اشکال ایجاد کرده و ویژگی یه یک فرد مسلمان را از دست می‌دهد، انسان باید شفافیت را در تمام امور زندگی خود داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,
وی ادامه داد: هم اکنون رای‌گیری در مجلس به صورت مخفی انجام می‌شود به این معنی که مرکز فناوری مجلس، آرا را ثبت کرده اما این آرا افشا نمی‌شود و نماینده مجلس با اطمینان خاطر از افشا نشدن رای خود، رای می‌دهد، این رای ممکن است کارشناسی نباشد، با لابی و رایزنی‌های خود نمایندگان و یا دولت و نمایندگان تغییر پیدا کند ، در راستای منافع شخصی فرد و یا در راستای منافع ملی باشد.
,
 
,
نماینده سابق مردم یزد و اشکذر در مجلس افزود: با این حال به دلیل افشا نشدن رای، نماینده ممکن است در جامعه به گونه‌ای دیگر رای خود را نشان دهد که قابل قبول نیست. نماینده مجلس چه در میان مردم و چه دور از نظر آنها باید یک رنگ باشد و اگر عاشق خدمت به مردم است نباید در مجلس موضعی بگیرد و در بین مردم موضع خود را به گونه‌ای دیگر نشان دهد.
,
 
,
جوکار با بیان اینکه شفافیت آرای نمایندگان مجلس استحکام درونی مجلس را افزایش می‌دهد، عنوان کرد: شفافیت آرا اصل مهمی است و نمایندگان باید این شجاعت را داشته باشند که رای خود در امور مختلف از جمله موضوعات و مسائل سیاست خارجی، اقتصادی، فرهنگی و یا رای به وزاری مختلف اعلام کنند و مردم نیز حق دارند از رای نمایندگان خود اطلاع داشته باشند این موضوع کمک می‌کند که مجلس مقتدرتر بتواند در عرصه‌های مختلف ورود پیدا کند و کارآمد باشد.
,
 
,
وی تصریح کرد: اکنون پنهان کاری در آرای نمایندگان وجود دارد و شاید بیشتری نمایندگان نیز دنبال این پنهان کاری باشند و نخواسته باشند چهره، تصمیمات و آرای خود را برملا  و اشکار کنند و این یک مشکل جدی است که مجلس ما با آن مواجه است، در زمینه طرح‌ها و لوایحی که عامه مردم آن را دنبال می‌کنند تعداد انگشت شماری از نمایندگان در موافقت یا مخالفت آن صحبت می‌کنند و مواضعشان مشخص است و مواضع دیگر نمایندگان مشخص نیست و اینجاست که شاید فردی که به یک نماینده رای داده است نظری متفاوت از او نسبت به مسئله‌ای که در مجلس مطرح می‌شود داشته باشد و این در رای‌گیری آینده او تاثیر خواهد داشت و نمایندگان مجلس به خاطر این موضوع هم از شفافیت آرا ترس دارند.
,
 
,
جوکار گفت: در مجلس برخی رایزنی‌ها و لابی‌ها بین نمایندگان و بین دولت و نمایندگان اتفاق می‌افتد و شاید منافعی هم برای آنها نداشته باشد، با این حال لابی کردن، رفاقت بازی‌ها، نگاه سیاسی داشتن به مسائل، تبعیت از رای یک تشکیلات یک فراکسیون، بسته شدن آرا از خارج از مجلس و تزریق آن به مجلس در له یا علیه یک طرح، همه این موارد با طرح شفاف سازی آرا مشخص می‌شود و با شفافیت آرای نمایندگان منافع همه مراکز قدرت که بر محیط مجلس تاثیرگذار هستند به خطر می‌افتد.
,
 
,
وی تصریح کرد: نمایندگانی که به شفاف سازی آرا رأی نمی‌دهند به نوعی خودشان دربرخی رانت‌ها و مشکلاتی که در سطح جامعه با آن مواجه هستیم سهم دارند و حتی شاید در ورای این موضوع برخی فسادها شکل بگیرد و این موضوع مهمی است، مردمی که به یک نماینده رای داده‌اند باید بدانند این نماینده چه نظری در مورد لوایح یا توافق نامه‌های مطرح شده در مجلس دارد چرا که او تنها خودش نیست و نماینده مردم است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه