اخبار داغ

بررسی وضعیت قیمت اجاره بها مسکن؛

کوچ اجباری "اجاره نشینان" به حاشیه شهرها در سایه خلأ قانونی/ تغییر جنس بازار مسکن از مصرفی به سرمایه‌ای موجب رواج سوداگری شد

کوچ اجباری "اجاره نشینان" به حاشیه شهرها در سایه خلأ قانونی/ تغییر جنس بازار مسکن از مصرفی به سرمایه‌ای موجب رواج سوداگری شد
طی دو سال گذشته قیمت مسکن به مانند سایر کالا‌ها رشد چشمگیری داشته و بر اساس تازه‌ ترین گزارش مرکز آمار، متوسط قیمت فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی در بهار امسال، نسبت به فصل بهار سال گذشته با افزایش نجومی ۱۰۹.۶ درصدی مواجه شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، در روزهای آخر شهریورماه و در آستانه ماه مهر بازار نقل و انتقالات مسکن داغ است، اما داغ تر از آن افزایش قیمت های نجومی و غیرمعقولی است که توسط صاحبخانه‌ها لحاظ می‌شود و فشار چندبرابری را به مستاجران وارد می کند. این روزها خانواده‌های زیادی به اجبار تحت تاثیر شرایط بد اقتصادی برای یافتن سرپناهی به سمت حواشی شهر و شهرک ها روانه می شوند و افزایش این تقاضا باعث بالارفتن اجاره و رهن یک واحد مسکونی در حد خرید یک واحد قبل از گرانی ها شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

نبودن یک قدرت اجرایی و نظارتی واحد در زمینه مسکن باعث شده اجاره بها به صورت افسارگسیخته رو به افزایش باشد و خانواده های زیادی تحت فشار قرار بگیرند.

,

در این راستا دولت طرحی با عنوان "اقدام ملی تولید مسکن" را با هدف توسعه مسکن سازی و کاهش قیمت آغاز کرده که اوایل شهریور ماه امسال عملیات اجرایی یکصد و 10 هزار واحد آن در استان تهران کلید خورد. 

,

در حالی که رئیس جمهور در مراسم آغاز طرح ملی مسکن، سوداگری زمین را عامل گرانی مسکن اعلام کرد، کارشناسان معتقدند روش ساخت مسکن مشارکتی در این طرح، به سوداگری در زمین و مسکن دامن می زند. از طرفی ارائه و پیگیری مالیات برای واحدهای خالی و صاحب خانه‌ها نیز در دستور کار مجلس قرار گرفته تا با تعلق گرفتن مالیات به مسکن این موضوع را کنترل و مدیریت شود.

,

اخذ مالیات تنظیمی می‌تواند سرمایه و نقدینگی موجود در بازار را از بازار غیر مولد، وارد بخش تولید مسکن کرده و در نهایت به صاحب‌خانه شدن مردم کمک کند. 

,

 

,

, ,

 

,

اجاره بها با وضعیت آپارتمان‌ها سنخیت ندارند

, اجاره بها با وضعیت آپارتمان‌ها سنخیت ندارند, اجاره بها با وضعیت آپارتمان‌ها سنخیت ندارند,

مریم ناصری مستاجری که به همراه همسرش در یکی از بنگاه های مسکن بجنورد حضور دارد می گوید: یک ماه به اتمام موعد قرارداد مسکن اجاره ای شان زمان دارند، در حال جستجوی یک منزل مناسب هستند  اما قیمت های سرسام آور اجاره مسکن باعث سردرگمی شان شده است.

,

وی ادامه می دهد: در موارد زیادی قیمت ها با ساختمان مورد نظر هیچ گونه سنخیتی ندارد، قیمت ها بر اساس آنچه که موجر بر ملک خود قرار داده اعلام می شود.

,

وی اضافه کرد: دو سال از ازدواجمان می گذرد و در این مدت مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته ایم و با این شرایط سختی که وجود دارد، قطعا خیلی از جوانها به سمت ازدواج نخواهند رفت.

,

 

,

قیمت‌ها سلیقه‌ای و توسط موجران لحاظ می‌شود

, قیمت‌ها سلیقه‌ای و توسط موجران لحاظ می‌شود, قیمت‌ها سلیقه‌ای و توسط موجران لحاظ می‌شود,

ربانی مستاجر دیگری که به ناچار به سمت اجاره مسکن در اطراف شهر رفته است، می گوید: سالهای قبل از گرانی در نقاط مناسب داخل شهر مسکنی را اجاره می کردم، اما امسال به ناچار برای اجاره بها به شهرک گلستان رفته ام.

,

وی ادامه می دهد در این شهرک قبل از تورم قیمت، صاحب خانه شدن با مبلغ 30 میلیون تومان رقم می خورد، در حالی که امسال این قیمت برای رهن کامل یک واحد مسکونی لحاظ شده است.

,

ربانی با اشاره به اینکه کسی به فکر ما نیست و جایی وجود ندارد که به آنجا گلایه کنیم، خاطر نشان می کند: مشکل اصلی این است که هیچ مدیریت و نظارتی در بازار مسکن وجود ندارد و قیمت ها به صورت سلیقه ای و توسط موجر اعلام می شود که مستاجر نیز به ناچار با کمی پایین آوردن قیمت مکان را اجاره می کند.

,

 

,

, ,

 

,

قیمت یک واحد آپارتمان بسته به انصاف صاحب خانه متغییر است

, قیمت یک واحد آپارتمان بسته به انصاف صاحب خانه متغییر است, قیمت یک واحد آپارتمان بسته به انصاف صاحب خانه متغییر است,

غلام زاده یکی از مشاورین املاک شهر بجنورد با بیان اینکه قیمت گذاری توسط مالکین انجام می شود و نظارتی بر نرخ ها وجود ندارد، گفت: بازار مسکن نیز از افزایش سه برابری قیمت ها در امان نماند و قیمت یک واحد بسته به انصاف موجران متغییر است.

,

وی با سابقه 20 سال فعالیت در این شغل بزرگترین مشکل بازار مسکن را نبود قدرت اجرایی و عدم کارشناسی قیمت ها عنوان کرد و افزود: قیمت یک واحد آپارتمان در مقایسه با سال گذشته در برخی از نقاط تا 50 درصد افزایش اجاره بها داشته که فشاری مضاعف به مستاجران وارد کرده و این در حالی است که حقوق قشر کارگر تغییر چندانی نداشته است.

,

این مشاور املاک بجنوردی با اشاره به اینکه برخی از واحدهایی که قیمت های بالایی برای اجاره دارند، مشتریان خاص نیز دارند، گفت: بیشترین فشار به قشر متوسط و ضعیف جامعه وارد می شود و آنها را وادار به سکونت در حواشی شهر می کند.

,

 

,

رابطه غیر منطقی بین عرضه، تقاضا و قیمت ها

, رابطه غیر منطقی بین عرضه، تقاضا و قیمت ها, رابطه غیر منطقی بین عرضه، تقاضا و قیمت ها,

غلام زاده بیان کرد: جالب توجه است که در شرایط فعلی بازار عرضه و تقاضا مسکن راکد و قیمت ها به صورت غیر قابل وصفی در حال افزایش است.

,

وی با مقایسه وضعیت اجاره بهای مسکن با دو سال قبل که وضعیت بازار متعادل بود، گفت: قبل از تورم در بازار مسکن در شهریور ماه که نقل و انتقالات بالا است، حداقل 6 قولنامه برای اجاره مسکن نوشته می شد در حالی که امسال بیش از نیمی از ماه گذشته است و تاکنون یک قولنامه نیز نوشته نشده است.

,

غلامزاده خاطر نشان کرد: اکنون اولویت مکان و امکانات رفاهی برای مسکن نادیده گرفته می شود و قیمت به اولویت اصلی انتخاب خانواده ها تبدیل شده است.

,

این مشاور املاک بجنوردی با بیان اینکه اگر برای تعیین قیمت مسکن و اجاره بها معیاری برای هر منطقه از شهر وجود داشته باشد، وضعیت بازار بهتر می شود، اضافه کرد: در این بخش نیز به راحتی می توان با وجود یک مدیریت و نظارت این مشکلات را رفع کرد.

,

وی  گفت: چند سال گذشته برای هر بنگاه یک کارشناس جهت قیمت گذاری در نظر گرفته شد، اما با توجه به اینکه درآمد آن باید از بنگاه داران تامین می شد، این طرح به اختصاص یک کارشناس برای چند بنگاه رسید و در نهایت بدون نتیجه منتفی شد.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

افزایش بیش از 50 درصدی اجاره بها و سردرگمی مستاجران

, افزایش بیش از 50 درصدی اجاره بها و سردرگمی مستاجران, افزایش بیش از 50 درصدی اجاره بها و سردرگمی مستاجران,

مهدی روشن ضمیر، یکی دیگر از مشاورین املاک بجنورد در رابطه با اجاره بهای منازل مسکونی و افزایش چشمگیر قیمت در این بخش، افزود: به دلیل بالا بودن هزینه جابجایی در سال جاری، با وجود افزایش اجاره بها توسط موجرین، مستأجرین ترجیح دادند که در منازل قبلی خود ماندگار شوند، لذا شاهد کاهش تعداد قراردادهای اجاره منازل مسکونی در تابستان سال جاری نسبت به سال قبل بودیم.

,

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر مشتریان متقاضی اجاره منازل مسکونی، توان پرداخت اجاره بهای سنگین در مرکز شهر را نداشته اند، لذا برای پرداخت اجاره بهای کمتر، مجبور به انتخاب منازل به حاشیه شهر و شهرک ها شده اند.

,

روشن ضمیر، در رابطه با عدم نظارت بر نحوه قیمت گذاری مسکن، گفت: نرخ مسکن و همچنین اجاره بها توسط فروشندگان و موجران تعیین می شود و گاها بی عدالتی های زیادی را رقم می زند.

,

این فعال در حوزه بازار مسکن بجنورد اضافه کرد: افزایش بیش از 50 درصدی اجاره بها در مقایسه با سال گذشته در برخی از نقاط شهری باعث سردرگمی مستاجران و رشد چند برابری قیمت در حواشی شهر و شهرک ها شده است.

,

 

,

عرضه مسکن در گلستان شهر کمتر و تقاضا بیشتر شده است

, عرضه مسکن در گلستان شهر کمتر و تقاضا بیشتر شده است, عرضه مسکن در گلستان شهر کمتر و تقاضا بیشتر شده است,

 رضایی یکی از مشاورین املاک شهرک گلستان بجنورد که از شهرک های مسکن مهر بجنورد بوده و فاصله زیادی با شهر دارد، ادامه داد: قیمتها در این شهرک نسبت به قبل از گرانی ها بیش از 30 درصد افزایش پیدا کرده اما باتوجه به افزایش قیمت ها در داخل شهر، تقاضا در شهرک بالا است.

,

وی با اشاره به اینکه اکنون مبلغ رهن کامل یک واحد مسکونی به 25 تا 30 میلیون تومان در گلستان شهر رسیده است، گفت: قیمت ها بیشتر به صورت توافقی توسط موجر و مستاجر تعیین می شود و این باعث پایین آمدن عرضه و بالا رفتن تقاضا در این شهرک شده است.

,

وی از رکود بازار خرید و فروش مسکن در این نقطه از شهر نیز خبر داد و گفت: در ماه های معمول سال در روز یک قولنامه اجاره مسکن تنظیم می شد اما با وضعیت پیش آمده در هفته گاها یک قرارداد توسط بنگاه بین موجر و مستاجر بسته می شود.

,

حسن زاده، مشاور املاک دیگری در شهرک گلستان اضافه کرد: قیمت ها بعد از تورم به یک باره و به صورت روزانه در حال افزایش بود اما چندماهی می شود به حالت راکد در آمده و بازار در وضعیت ملایمی قرار دارد.

,

وی ادامه داد: در حالت معمول استقبال از بازار مسکن در شهریور ماه بالا بود، در حالی که اکنون در مدت یک هفته نیز هیچ قولنامه ای نوشته نمی شود و موجر و مستاجر به صورت توافقی قراردادی را تنظیم می کنند و جابجایی ها کمتر شده است.

,

 

,

, ,

 

,

دولت مستقیما نمی تواند در موضوع اجاره بها دخالت کند

, دولت مستقیما نمی تواند در موضوع اجاره بها دخالت کند, دولت مستقیما نمی تواند در موضوع اجاره بها دخالت کند,

جواد عمادیان فر، معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی از افزایش 60 درصدی اجاره بها در خراسان شمالی نسبت به سال 96 خبر داد.

,

وی در رابطه با افزایش اجاره بها  مسکن با بیان اینکه اصل آزادی اراده، در قراردادهای بین موجر و مستاجر وجود دارد، اظهار کرد: دولت به صورت مستقیم هیچ گونه دخالتی در موضوع اجاره بها مسکن نمی تواند داشته باشد و مشخص کردن تعرفه یا سقف اجاره در دستور کار دولت نیست.

,

وی با بیان اینکه با اصلاح برخی قوانین می توان کنترلی در حوزه مسکن و اجاره ایجاد کرد، گفت: با تعلق گرفتن مالیات به واحدهای خالی از سکنه و اجاره بها در صورتی که موجر، دولت را شریکی در اجاره بها بداند قیمت ها کنترل می شود و به سمت مبالغ عادلانه ای خواهد رفت.

,

این مقام مسئول افزود: رئیس سازمان مالیات کشور اعلام کرده که مالیات بر عایدی مسکن در لایحه ای که وزارت اقتصاد به مجلس ارائه می دهد، گنجانده شود و مالیات ها در نظر گرفته شود، تا قیمت مسکن و اجاره را کنترل کنند.

,

عمادیان فر قیمت اجاره بهای مسکن را متاثر از قیمت مسکن دانست و اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی نهضت خانه سازی و رونق بخشیدن به تولید مسکن را نیز در دستور کار دارد که برنامه ریزی برای تولید مسکن جامعه هدف را انجام دهد.

,

این مقام مسئول با بیان اینکه پیش بینی شده تا سال 1400 تعداد 400 هزار واحد مسکونی با مشارکت بخش خصوصی و دولت در سطح کشور ساخته شود، اضافه کرد: در راستای اجرای این طرح عملیات اجرایی یکصد و 10 هزار واحد در روز پنجم شهریور با حضور ریاست جمهور در تهران آغاز به کار کرده است.

,

 

,

, ,

 

,

3500 واحد سهم خراسان شمالی از طرح کشوری" اقدام ملی تولید مسکن " 

, 3500 واحد سهم خراسان شمالی از طرح کشوری" اقدام ملی تولید مسکن " , 3500 واحد سهم خراسان شمالی از طرح کشوری" اقدام ملی تولید مسکن " ,

معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی استان یادآور شد: تفاهم نامه ای برای ساخت و ساز یکصدهزار واحد مسکونی با همکاری وزارت دفاع بسته شده است که تاکنون سهمیمه خراسان شمالی از این تعداد اعلام نشده است.

,

عمادیان فر گفت: همچنین از تعداد پروژه های مشخص شده در کشور 50 هزار واحد در قالب تفاهم نامه ای با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بسته شده که 450 واحد سهم خراسان شمالی است که با واگذاری زمین برای خانواده های محروم در نظر گرفته شده است.

,

وی افزود: تفاهم نامه ای نیز با بنیاد مسکن جهت احداث یکصد هزار واحد بسته شده که سهم خراسان شمالی در کشور 1000 واحد مسکونی است که از بنیاد مسکن توزیع شهرستانی خواسته شده تا زمین جهت ساخت واحدها اختصاص پیدا کند.

,

عمادیان فر با اشاره به اینکه در فاز نخست درخواست استخراج لیست زمین های فاقد مشکل و آماده واگذاری توسط سازمان ملی زمین و مسکن داده شده، گفت: در خراسان شمالی در چهار شهرستان بجنورد، اسفراین، گرمه و جاجرم، زمین پیشنهاد داده شده که قابلیت ساخت سه هزار و 500 واحد مسکونی را دارند.

,

این مقام مسئول اضافه کرد: سازمان ملی زمین و مسکن موافقت ایجاد بنا در شهرستان بجنورد را اعلام کرده که در 15 نقطه از شهر قابلیت ساخت دوهزار واحد در نظر گرفته شده است.

,

معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی استان افزود: در همین راستا فراخوان برای انتخاب شریک برگزار شده اما تاکنون کسی آمادگی خود را اعلام نکرده ، همچنین مرحله دوم آگهی تا اواسط مهرماه انجام می شود و زمین هایی در شهرهای دیگر نیز مشخص شده اند که بعد از تصویب، فراخوان ساخت توسط بخش خصوصی داده می شود.

,

وی گفت: با افزایش تولید مسکن، بازار عرضه و تقاضا برابری می کنند و از افزایش قیمت جلوگیری می شود.

,

 

,

تغییر جنس بازار مسکن باعث رواج سوداگری شد

, تغییر جنس بازار مسکن باعث رواج سوداگری شد, تغییر جنس بازار مسکن باعث رواج سوداگری شد,

عمادیان فر با اشاره به اینکه در طرح مسکن اجتماعی که به مرحله اجرایی نرسید، دولت دخالت بیشتری در ساز و سازها می کرد، ادامه داد: این طرح با عنوان " طرح اقدام ملی تولید مسکن " با رویکردی متفاوت و مشارکت بیشتر بخش خصوصی در تولید مسکن اقدام کرده که وزارت راه و شهرسازی پیگیر تسهیلاتی برای تسریع در ساخت و ساز است.

,

این مقام مسئول از رابطه مستقیم اجاره بها مسکن با قیمت مسکن خبر داد و اضافه کرد: بالارفتن قیمت ها به صورت غیرواقعی و حبابی بر اجاره بها نیز بی تاثیر نبوده است که بعد از اعلام وزیر راه و شهرسازی در جهت توقف در خرید مسکن ، مراجعات در حوزه خرید مسکن کاهش پیدا کرده و تا حدی باعث کنترل قیمت شد.

,

عمادیان فر با بیان اینکه بسیاری از تقاضاهای خرید مسکن، تقاضاهای سرمایه ای بود و خریدها برای رفع نیاز انجام نمی شد، گفت: تغییر جنس بازار مسکن از بازار مصرفی به سمت سرمایه ای باعث شد که همچون سایر بازارها سوداگری رواج پیدا کند و نابسامانی را رقم زند.

,

وی همچنین در رابطه با اوضاع ساخت و ساز در استان گفت: طبق رصدی که از طریق سامانه ها جهت پیگیری و کنترل بازار مسکن انجام شد، میزان ساخت و ساز در استان کمتر شده  است که با به ثبات رسیدن بازار مسکن ساخت و ساز بنا نیز توسعه و رونق می گیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه