اخبار داغ

روز یازدهم محرم؛

فریاد "لبیک یا زینب" امروز در زنجان طنین انداز می‌شود

فریاد "لبیک یا زینب" امروز در زنجان طنین انداز می‌شود
امروز به یاد رشادت های حضرت زینب (س)پایتخت شور و شعور حسینی محل تجمع عاشقان خاندان عصمت و طهارت و مشتاقان حقیقت می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; از تاریخچه زینبیه زنجان اسناد مکتوب در دسترس نیست، اما نقل قول‌های فراوانی سینه به سینه درباره این مسجد گفته شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

یکی از مهمترین مسائل مربوط به این مسجد باغچه معروف گل های محمدی است که گفته شده است صاحب باغچه هر روز صدای ناله و «یا زینب» می ‌شنید و تصمیم گرفت  
آن قسمت را به تکیه‌ای تبدیل کرده و نام آن را زینبیه بگذارد.

,
,

به گفته‌ رئیس هیئت امنای مسجد زینبیه، این اتفاق بین سال‌های 1020 تا 1022 هجری قمری رخ داده است. او می‌گوید:"تا زمانی که صاحب باغ زنده بود هر سال در ایام محرم و صفر به مدت دو ماه محل مذکور را سیاهپوش می‌کرده و مراسم عزاداری و سوگواری سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان در آن محل برگزار می‌شده است. او در زمان حیات خود وصیت می‌کند پس از وفاتش، مراسم عزاداری را همه ساله برگزار و هزینه آن را از عایدی باغچه تأمین شود".

,

به گفته شاهدان این محل سه بار تجدید بنا شده است، بار اول در سال 1092 هجری قمری زینبیه با تیر چوبی تجدید بنا می‌شود، بار دوم در سال 1292 بانویی به نام «زینب خانم» هزینه تبدیل آن را به مسجد متقبل می‌شود و برای سومین بار در سال 1395 هجری قمری مطابق با سال 1354 شمسی به همت مردم زنجان و عاشقان اهل بیت این مسجد تجدید بنا شده است.

,

 

,

, ,

 

,

در چند سال اخیر نیز برای رفع کمبود فضا چهار باب از ساختمان‌های هم‌جوار مسجد خریداری شده و در توسعه مسجد زینبیه اعظم زنجان از آن استفاده شده است.

,

متأسفانه وقف‌نامه و یا کتیبه‌ای در خصوص مسجد زینبیه اعظم زنجان در دست نیست اما بنای مسجد فعلی، قدمتی 130 ساله دارد و در حال حاضر زینبیه اعظم زنجان مکان عزاداری برای حضرت زینب(س) به یاد واقعه کربلاست.

,

امروز هم حرکت دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان که نشان همدلی، وحدت و یکپارچگی شیعیان است از ساعت 15:30 در زنجان آغاز می شود.

,

امروز به یاد رشادت های حضرت زینب (س)پایتخت شور و شعور حسینی محل تجمع عاشقان خاندان عصمت و طهارت و مشتاقان حقیقت می شود.

,

زنجان امروز  نوای لبیک یا حسین را از زینبیه اعظم زنجان به گوش جهانیان می رساند و همنوا با حضرت زینب (س)  روایتی دیگر از عشق و دلدادگی مردم زنجان به امام حسین (ع) و یاران باوفایش را از گلوی این بانوی بزرگ اسلام بیان می کند.

,

"فرید احدیان" مدیر اجرایی زینبیه اعظم زنجان در خصوص برنامه عزاداری امروز زینبیان در زنجان، اظهار داشت:به یاد دلاوری‌ها و رشادت‌های حضرت زینب (س) دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان امروز از ساعت 15:30 برگزار می شود.

,

 

,

, ,

 

,

وی با بیان اینکه 90 اکیپ سیار و ثابت کار جمع‌آوری نذورات را انجام می دهند، بیان داشت: یک هزار و 200 خادم نیز در این مراسم همکاری می کنند.

,

این مسئول بیان داشت:  امکان پرداخت نذورات به زینبیه اعظم زنجان به صورت تلفنی نیز فراهم شده است و افراد با شماره‌گیری #10*7*733* می توانند نذورات خود را از طریق تلفن همراه پرداخت کند.

,

تاریخچه دسته عزاداری زینبیه عظم زنجان به دوره صفوی و قبل از آن می ‎رسد،این دسته از خیابان شهدا به سمت چهارراه امیرکبیر و از آنجا به سمت خیابان امام در حرکت بوده و سپس در محل امامزاده سیدابراهیم(ع) برای عرض تعزیت و تسلیت توقف کوتاهی کرده و دوباره به مسجد باز باز می گردند.
دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان طی ششمین اجلاس سراسری شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت کشور در فهرست میراث معنوی به شماره ۷۲۲ در زمره آثار میراث ناملموس به ثبت رسیده است.

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه