اخبار داغ

کشاورزان آذربایجانی، از اینجا رانده و از آنجا مانده؛

گرانی ۷۰۰ درصدی مواد اولیه گریبان‌گیر بازار سبد پلاستیکی شد/ کشاورزان، نگران برداشت محصول و ناامید از بازار فروش!

گرانی ۷۰۰ درصدی مواد اولیه گریبان‌گیر بازار سبد پلاستیکی شد/ کشاورزان، نگران برداشت محصول و ناامید از بازار فروش!
کشاورزان آذربایجان‌غربی در حال سپری کردن یکی از سخت‌ترین دوران برداشت محصول خود هستند، افزایش ۷۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه تولید جعبه باعث شده تا مشکلات بسیاری برای این قشر زحمتکش به وجود آید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، برداشت محصولات کشاورزی دارای پروسه خاص خود و رویه‌های متداولی است که هرساله کشاورزان ملزم به رعایت آن هستند به گونه‌ای که هر کشاورز در هر سال برای برداشت محصولات خود علاوه بر نگهداری و به ثمر رساندن محصول خود باید به‌موقع و با تجهیزات و لوازم کافی به امر برداشت محصول خود اقدام کند تا از باد‌ریز شدن و از بین رفتن حتمی محصول جلوگیری کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

اما امسال با وجود اینکه کشاورزان با گذشت از سرمای دیررس بهاره، سم‌پاشی های چندگانه، آبیاری و رسیدگی‌های دیگر به مرحله برداشت محصول خود نزدیک می‌شوند و تا چند روز دیگر عملا برداشت محصولات آغاز خواهد شد، اما با این وجود بسیاری از این کشاورزان و باغداران قادر به تهیه سبد‌های پلاستیکی برای بسته‌بندی محصولات خود نشده و همچنان سردرگم بین کارگاه‌های سبد‌سازی هستند که هر‌کدام دلیل خاصی برای گرانی‌های بی‌سابقه سبد‌های پلاستیکی دارند.

,

* افزایش ۶۰۰ درصدی قیمت سبد پلاستیکی

, * افزایش ۶۰۰ درصدی قیمت سبد پلاستیکی,

«ا.ر» یکی از هزاران باغدار ارومیه است. او در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، می‌گوید: سال‌های قبل جعبه‌های چوبی رواج داشته و کشاورزان قادر به تهیه راحت آن بودند اما با گذشت زمان و با بهانه‌های مختلف کشاورزان را سردرگم واحد‌های سبدسازی کردند تا بسته‌بندی محصولات کشاورزی طبق استاندارد و بسته‌بندی جهانی باشد. کشاورزان هم مشکلی با این مساله نداشته و با سختی‌ها و مشکلات این نوع بسته بندی کنار آمدند.

,

وی، می‌ افزاید: سال گذشته هر عدد سبد ۶۴۰ گرمی را به قیمت نسیه ۲ هزار و ۲۰۰ تومان و نقدی ۲ هزار تومان خریدیم، اما امسال سبد پلاستیکی ۶۰۰ گرمی به قیمت ۷ هزار تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود. این قیمت برای کشاورزانی که امسال هزینه‌های بسیار زیادی را متحمل شده‌اند و محصولات تابستانه نیز عملا فروش آنچنانی نداشته، بسیار دشوار است.

,

این باغدار، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه برخی محصولات تابستانه کشاورزان امسال اکثرا فاسد شده و از بین رفتند، باغداران قادر به فروش نشدند و برای سموم کشاورزی و مبارزه با آفات هزینه‌های بالایی پرداخت کردند. سال گذشته نیز به دلیل سرمازدگی محصولی نداشتیم. امسال از لحاظ مالی دچار مشکل بوده و قادر به تهیه این سبد‌ها نیستیم و از آینده محصولاتمان ترس داریم. شاید برداشتی در باغات خود نداشته باشیم یا در صورت عدم تهیه سبد، سیب درجه یک خود را به صورت سیب صنعتی بفروشیم.

,

وی، تاکید می‌کند: قادر به خرید به صورت نسیه و پرداخت هزینه جعبه پلاستیکی پس از فروش محصول نیستیم چرا‌که با توجه به سابقه این محصولات در بازار و عدم توجه مسئولین مربوطه به کشاورزان، واهمه از بین رفتن محصولات کشاورزی و عدم توانایی برای پرداخت هزینه جعبه داریم.

,

این باغدار، تصریح می‌کند: زمانی که از صاحبان کارگاه‌های سبد‌زنی علت این گرانی را جویا می‌شویم، آن را مربوط به نبود مواد اولیه سبد عنوان می‌کنند.

,

* نیازمند صنایع تبدیلی میوه خشک کنی هستیم

, * نیازمند صنایع تبدیلی میوه خشک کنی هستیم,

رییس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، در این خصوص می‌گوید: نبود صنایل تبدیلی محصولات کشاورزی در آذربایجان‌غربی یکی از عوامل از بین رفتن محصولات کشاورزی محسوب می‌شود چرا‌که آذربایجان‌غربی به دلیل داشتن ظرفیت‌های بالای تولید میوه‌های با‌کیفیت نیازمند صنایعی همچون میوه خشک کنی است.

,

بهنام تاج‌الدینی، می‌افزاید: با توجه به اینکه هر‌ساله مقدار قابل توجهی محصول کشاورزی از بین می‌رود، مسئولان می‌توانند با ایجاد و حمایت از واحد‌های صنایع تبدیلی میوه‌جات اقدام به خشک کردن محصولات کشاورزی کرده و کمک شایانی به کشاورزی استان کنند.

,

رییس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، ادامه می‌دهد: در سطح آذربایجان‌غربی به غیر از چند کارگاه خانگی که عملا هیچ کمکی به شرایط فعلی کشاورزی نمی‌کند، هیچ واحد صنعتی میوه خشک‌کنی وجود ندارد. بدون شک می‌توان با خشک کردن میوه‌های تابستانی و پاییزه این محصولات را با ارزش افزوده مناسب در بازار‌های داخلی و خارجی به فروش رسانده و در راستای پیشرفت اقتصاد صنعتی و کشاورزی استان گام برداشت.

,

* تامین جعبه پلاستیکی مهم‌‌ترین مشکل کشاورزان

, * تامین جعبه پلاستیکی مهم‌‌ترین مشکل کشاورزان,

وی، می‌گوید: در طول ۶ ماه گذشته مواد جعبه پلاستیکی که به‌طور قطعی درجه ۲ و کوبیده هستند و از مشهد، شیراز و دیگر شهرها خریداری می‌شوند ۷۰۰ درصد افزایش قیمت داشته، به گونه‌ای مواد اولیه سبد پلاستیکی از قیمت ۱۲ هزار ریال برای هر کیلو‌گرم به ۷۰ هزار ریال رسیده و طی ۱۰‌روز اخیر به شدت با کاهش مواد اولیه و افزایش قیمت مواجه هستیم.

,

تاج‌الدینی، بیان می‌کند: با وجود اینکه در جهان رتبه اول پتروشیمی را دارا هستیم ولی متاسفانه قادر به تامین مواد اولیه پلاستیکی برای تهیه جعبه نیستیم و باید از میادین میوه و تره‌بار جعبه‌های پلاستیکی کهنه و قدیمی جمع آوری و کوبیده شده و مورد استفاده قرار گیرد.

,

وی، تاکید می‌کند: امروز قیمت هر سبد پلاستیکی ۶۴۰ گرمی در برخی از مناطق آذربایجان‌غربی به ۸ هزار تومان هم رسیده که کشاورز چاره ای جز خرید ندارد. کشاورزان باید به هر قیمتی سبد پلاستیکی تهیه و محصول خود را برداشت کنند اما آیا قادر به فروش محصول خود و به دست آوردن هزینه این جعبه‌ها خواهتد بود؟ تنها هزینه برداشت محصولات مختص جعبه پلاستیکی نیست و هزینه‌های دیگری هم شامل می‌شود که در این صورت باید تمام موضوعات مدنظر قرار گیرند.

,

رییس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، تصریح می‌کند: تنها مورد قابل توجه در این میان بی‌توجهی مسئولان است که اقدامی برای تامین این مورد اساسی برای کشاورزان ندارند و کارگاه‌های تهیه سبد پلاستیکی نیز با مشکل و کمبود رو‌به‌رو هستند. بیشتر کشاورزان اقدام به خرید با پرداخت مدت‌دار می‌کنند که این مساله برای فروشندگان دشوار بوده و به همین دلیل هزینه بیشتری از کشاورز دریافت می‌شود.

,

* مواد اولیه برای تولید جعبه پلاستیکی از طریق بورس کالا به فروش می‌رسد

, * مواد اولیه برای تولید جعبه پلاستیکی از طریق بورس کالا به فروش می‌رسد,

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، با بیان اینکه در زمینه تامین مواد اولیه از بورس مشکلی وجود ندارد، گفت: واحد‌های تولیدی جعبه پلاستیکی در آذربایجان‌غربی که دارای پروانه بهره‌برداری هستند، می‌توانند با مراجعه به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان درخواست خرید مواد اولیه از بورس را ارائه داده و بورس کالای کشور با بررسی شرایط و ساز و کار‌های مخصوص خود اقدام به ارائه مواد اولیه کرده و از طریق وزارت مربوطه سهمیه تعریف شده و تعلق می‌گیرد.

, اروم‌نیوز,

معصوم علی‌اکبری، افزود: در خصوص واحدهای تولیدی که قبلا خرید از بورس داشته‌اند و تولیدات کافی نیز داشته‌اند، مواد اولیه لازم از طریق بورس و به صورت نقدی در اختیارشان قرار می‌گیرد و در خصوص افرادی که تازه‌کار هستند نیز بورس کالا ۳۰ درصد از ظرفیت تولیدی این واحدها را تامین کرده و در صورت تولید، بقیه نیاز را نیز پس از اطمینان از تولید و جلوگیری از احتکار و فروش مواد اولیه در بازار سیاه در اختیار تولید‌کننده قرار می‌دهد.

,

وی، ادامه داد: بحث نبود مواد اولیه پتروشیمی در بورس و یا کاهش ظرفیت صحت نداشته و تولیدکنندگان نسبت به ساز‌و‌کار خود می‌توانند درخواست دهند اما برخی از افراد به دلیل ارزان‌تر بودن مواد درجه ۲ و نقدی بودن مواد پتروشیمی ارائه شده در بورس اقدام به خرید مواد درجه ۲ و بازیافتی می‌کنند.

,

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی، تاکید کرد: برخی از افراد با نزدیک شدن به فصل برداشت میوه و افزایش تقاضا اقدام به متشنج کردن بازار و افزایش قیمت‌ها کرده و اقدام به سودجویی می‌کنند.

,

* دوئل بخش دولتی و خصوص بر سر مواد اولیه

, * دوئل بخش دولتی و خصوص بر سر مواد اولیه,

باتوجه به گفته‌های ۲ مسئول از ۲ بخش خصوصی و دولتی مربوط به بخش کشاورزی، باید توجه کرد که آیا در این کشمکش‌های مسئولین و تفاوت نظر‌های آنان در یک مورد مشابه به کجا رسیده و آیا کشاورزان قربانی این ماجرا می‌شوند؟

,

البته گفتنی است؛ جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی عملا از این مساله دوری کرده و زمانی که جویای حمایت از بخش کشاورزی بودیم، با بیان اینکه تهیه مواد اولیه و جعبه پلاستیکی هیچ ارتباطی با جهاد کشاورزی نداشته و مسئله ای صنعتی است، از اعلام حمایت خود از کشاورزان خودداری کرد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه