اخبار داغ

دیده‌بان حقوق بشر؛

سیاست یک بام و دو هوای ترامپ به بهانه‌های واهی برای نقض حقوق بشر/ نژادپرستی و وثیقه‌های سنگین برای فقرا در سیستم کیفری آمریکا بیداد می‌کند

سیاست یک بام و دو هوای ترامپ به بهانه‌های واهی برای نقض حقوق بشر/ نژادپرستی و وثیقه‌های سنگین برای فقرا در سیستم کیفری آمریکا بیداد می‌کند
آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در زمینه حقوق بشر در داخل و خارج وارونه عمل کرد. دولت ترامپ به بهانه تحریم افراد ناقض حقوق بشر به حمایت نظامی، مالی و دیپلماتیکی از دولت های متجاوز خارج از آمریکا ادامه می‌دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در زمینه حقوق بشر در داخل و خارج وارونه عمل کرد. با کنترل قوه مقننه توسط حزب جمهوری خواه ترامپ، دولت و کنگره وی قادر به تصویب قوانین، اجرای مقررات و انجام سیاست هایی که حقوق بشر را نقض یا تخریب می کند، هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

به گفته دیده بان حقوق بشر (hrw)، علیرغم حمایت ترامپ از اصلاحات اندک، دولت وی به ابتکاراتی مانند؛ کاهش حبس های بیش از حد در آمریکا، اجرای سیاست های ضد مهاجرت و تضعیف برنامه ملی بیمه از جمله مراقبت های تناسلی مهم برای زنان که دستیابی به مراقبت های بهداشتی را برای آمریکایی ها به صرفه می کند، روی آورد.

, hrw,

دولت ترامپ همچنین به حمایت نظامی، مالی و دیپلماتیکی از دولت های متجاوز خارج از آمریکا ادامه می دهد. گرچه واشنگتن با "ابتکار بین المللی" خواندن این حمایت بیان کرده که این پشتیبانی به هدف تحریم افراد و دولت هایی است که حقوق بشر را نقض می کنند، اما سیاست کلی دولت وی با جستجوی افراد مسئول تخلفات انگشت نمای حقوق بشر، مؤسسات چند جانبه و سازمان های قضایی بین المللی را تضعیف کرد.

,

 

,

, ,

مجازات شدید کیفری

, مجازات شدید کیفری,

زندان های ایالتی و فدرال همچنان بیش از 2 میلیون نفر را در خود نگه می دارند که البته 4.5 میلیون نفر دیگر عفو مشروط دارند. زنان با رشد 700 درصدی از سال 1980 تا 2016، سریع ترین جمعیت در حال اصلاح کشور هستند.

,

اُکلاهوما نسبت به ایالت های دیگر آمریکا به طور سالانه زنان بیشتری را حبس می کند. دیده بان حقوق بشر در ماه سپتامبر، آسیب های ماندگار ناشی از مجازات پیش از محاکمه مادران زندانی که به راحتی قادر به گذاشتن وثیقه در آن ایالت نیستند را مستند کرد.

,

"جف سشن" دادستان کل سابق آمریکا سیاست هایی که دادستان ها را به سوی جرائم با مجازات های طولانی مدت سوق می دهد و به هدف کاهش نابرابری های نژادی در سیستم فدرال است را لغو کرد. میلیون ها نفر به خاطر آشفتگی در قوانین مجازات تبهکاری در سراسر کشور قادر به رأی دادن نیستند.

,

هنوز در 30 ایالت آمریکا مجازات اعدام مجاز است. بر اساس مرکز اطلاعات مجازات اعدام، تا پایان نوامبر 2019، ‌28 نفر در 8 ایالت اعدام شدند. 11 مورد از این اعدام ها در تگزاس بود. تمام این اعدام ها به جز یکی که با صندلی الکتریکی انجام شد، با تزریق مواد مهلک انجام شده بودند. ترامپ و مقامات دولت خواستار مجازات اعدام برای فروشندگان مواد مخدر شده اند.

,

 

,

, ,

نابرابری های نژادی، سیاست های مواد مخدر و پلیس

, نابرابری های نژادی، سیاست های مواد مخدر و پلیس,

نابرابری های نژادی در هر بخش از سیستم عدالت کیفری آمریکا نفوذ می کند. 13 درصد از جمعیت آمریکا سیاهپوست هستند، اما نزدیک به 40 درصد آنها در زندان ها به سر می برند. آنها 5 برابر بیشتر از افراد سفیدپوست زندانی می شوند. سیاهپوستان به همان میزان افراد سفیدپوست از مواد مخدر غیر قانونی استفاده می کنند، اما بازداشت های ناشی از مواد مخدر در میان آنها به میزان قابل توجهی بیشتر از سفیدپوستان است.

,

به گفته واشنگتن‌پست، پلیس از ابتدای اکتبر سال 2018 تا پایان سال، 876 نفر را کشت که 22 درصد از آنها سیاهپوست بودند. از میان افراد غیر مسلح کشته شده توسط پلیس، 39 درصد سیاهپوست بودند. وزارت دادگستری در پی گزارش های معتبر درباره نقض قانون اساسی سیستمایتیک، تلاش ها برای تحقیق در مورد ادارات پلیس محلی را کاهش داد. برخی از دولت های ایالتی این نقش نظارتی را بر عهده گرفته اند. پلیس همچنان در نابرابری های نژادی از زور، بازداشت و احضار برای بازجویی استفاده می کند.

,

 

,

, ,

جایگاه کودکان و نوجوانان در سیستم عدالت کیفری

, جایگاه کودکان و نوجوانان در سیستم عدالت کیفری,

به گفته وزارت دادگستری، میزان دستگیری نوجوانان رو به کاهش است، اما اختلاف های نژادی همچنان به قوت خود باقی است. کودکان رنگین پوست به طور نامتناسبی در هر مرحله حضور دارند و در 37 ایالت میزان زندانی شدن کودکان سیاهپوست بالاتر از سفیدپوستان است.

,

بر اساس اعلام کمیته کودکانِ شهروند، سالانه حدود 32000 کودک زیر 18 سال به زندان های بزرگسالان فرستاده می شوند. همه 50 ایالت همچنان به محاکمه برخی از کودکان در دادگاه های جنایی بزرگسالان ادامه می دهند. به گفته کمپین محاکمه عادلانه جوانان، تقریبا 1300 نفر به خاطر جرائم مرتکب شده در سن زیر 18 سال به حبس ابد بدون عفو مشروط محکوم شده اند.

,

دادگاه عالی ایالت واشنگتن در اکتبر سال 2018 حکم داد که مجازات های حبس ابد بدون عفو مشروط برای جرائم مرتکب شده زیر 18 سال، قانون اساسی ایالتی را نقض می کند. کالیفرنیا قانونی تصویب کرد که طی آن محاکمه نوجوانان 14 و 15 ساله در دادگاه بزرگسالان خاتمه می یابد. نیویورک نیز به مجازات خودکار نوجوانان 16 و 17 ساله در دادگاه بزرگسالان خاتمه داد.

,

 

,

, ,

فقر و عدالت کیفری

, فقر و عدالت کیفری,

افراد فقیرِ متهم به ارتکاب جرم به دلیل اینکه قادر به پرداخت مبلغ وثیقه برای آزادی نیستند غالبا به زندان رفته و به مدت طولانی پشت میله های زندان در انتظار مجازات می مانند و نهایتا مجرم شناخته می شوند. بسیاری از ایالت ها از جمله کالیفرنیا که لایحه حذف وثیقه نقدی را تصویب کرده در حال جایگزین کردن آن با ابزارهای ارزیابی ریسک است.

,

بسیاری از حوزه های قضایی محلی، مبالغ و جریمه های بیش از حدی را حتی برای تخلفات جزئی اعمال می کنند. عدم پرداختِ این بدهی ها منجر به بازداشت و افزایش چرخه حبس می شود و فقر را افزایش می دهد. برخی ایالت ها، خدمات عفو مشروطِ بزهکاری را خصوصی سازی می کنند که این امر موجب مجازات افراد فقیر که مرتکب تخلفات جزئی شده اند می شود.

,

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه فقر شدید و حقوق بشر گزارش را منتشر و از سیاست های آمریکا در مورد افراد فقیر به شدت انتقاد کرد.

,

 

,

, ,

حوادث ناشی از جرائم نفرت

, حوادث ناشی از جرائم نفرت,

طی دوره ریاست جمهوری ترامپ، جنایات فراوانی با انگیزه های نفرت و نژادپرستی از سوی راست گرایان افراطی و سوپرماسیست های سفید آمریکا در سراسر کشور صورت گرفته و منجر به مرگ عبادت کنندگان، رهگذران، چهره های برجسته دموکرات، سیاهپوستان (آمریکایی های آفریقایی تبار) و دیگر شهروندان آمریکایی شده است.

,

سازمان ها و دولت های متعددی که از روش های گوناگون برای جمع آوری انواع مختلفی از اطلاعات در مورد جنایات نفرت استفاده می کنند از افزایش تعداد حوادث با انگیزه های نفرت نسبت به سال های قبل خبر دادند.

,

 

,

, ,

حقوق غیر شهروندان

, حقوق غیر شهروندان,

به دلیل اینکه دولت ترامپ والدینی که با کودکان خود سفر می کنند را مورد تعقیب کیفری قرار داد، بیش از 2500 خانواده در مرز آمریکا از یکدیگر جدا شدند. به عنوان بخشی از این سیاست، کودکان معلول از جمله جدایی دختر 10 ساله با سندرم داون از مادرش، از خانواده های خود جدا شدند.

,

اگرچه یک دادگاه فدرال و اعتراض عظیم مردم، جدایی گسترده را متوقف کرد، اما دیدار مجدد صدها خانواده ماه ها به تعویق افتاد. به گزارش رسانه ها، پس از صدور فرمان اجرایی ترامپ مبنی بر خاتمه ظاهری جدا کردن خانواده ها، همچنان این اقدام در مقیاسی کوچک ادامه یافت.

,

بسیاری از این جدایی ها بر پایه ادعاهای شیطنت آمیز مبهم یا غیر قانونی یا تخلفات جزئی علیه والدین ادامه یافت. متخصصان بهداشت روانی هشدار دادند که جدایی خانواده ها باعث ایجاد ترومای فوری و ماندگار می شود.

,

راهپیمایی مسالمت آمیزی از سوی مهاجران برای دریافت پناهندگی در 26 نوامبر سال 2018 در مرز آمریکا و مکزیک صورت گرفت که با پرتاب گازهای اشک آور به سوی مهاجران از جمله کودکان خاتمه یافت.

,

دیوان عالی آمریکا طی حکمی اجرایی از ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا که از سوی ترامپ مطرح شد، حمایت کرد. سازمان دیده بان حقوق بشر و کسانی که این ممنوعیت را به چالش می کشند آن را تبعیض آمیز خواندند. دولت ترامپ، وضعیت حمایتی موقت حدود 400000 مهاجر را تا اوایل سال 2020 منقضی می کند و آنها را در معرض خطر اخراج و جدایی از خانه و خانواده قرار می دهد.

,

مقامات مهاجرتی به دنبال بازداشت افراد آسیب پذیر مانند کودکان و زنان باردار و حذف محدودیت های قانونی برای بازداشت نامحدود کودکان هستند. سازمان دیده بان حقوق بشر دریافت که از 15 مرگ اخیر در بازداشتگاه مهاجران، 8 مورد آنها به خاطر ضعف مراقبت های پزشکی بوده است.

,

 

,

, ,

حقوق افراد مسن

, حقوق افراد مسن,

به گزارش دیده بان حقوق بشر، خانه های سالمندان در سراسر آمریکا برای کنترل رفتار افراد مسن دچار زوال عقل، بدون رضایت آنها به طور مرتب داروهای آرامبخش و ضد روانپریشی به آنها می دهند. این اقدام توهین آمیز گسترده است و می تواند معالجه ای بی رحمانه، غیر انسانی یا تحقیر آمیز باشد.

,

 

,

, ,

حقوق زنان و دختران

, حقوق زنان و دختران,

پس از گسترش جنبش "می تو" (Me too) به منظور برجسته کردن آسیب های ناشی از سوء استفاده ها از زنان در محل کار و اماکن عمومی، افشاگری های اذیت و آزار جنسی و سوء رفتار از سوی مردان مشهور ادامه یافت.

,

یکی از آن اشخاص، "برِت کاوانا" نامزد دونالد ترامپ برای عضویت در دیوان عالی آمریکا بود که از سوی مجلس سنا به آزار جنسی متهم شد و نگرانی شدید دیده بان حقوق بشر را برانگیخت.

,

تنها چند ایالت، گامی در جهت محافظت پیشگیرانه یا گسترش حمایت از سلامت زنان برداشتند. 2 ایالت دِلاوِر و نیوجرسی در سال 2018 ازدواج پیش از 18 سالگی را ممنوع اعلام کردند، اما ازدواج کودکان در 48 ایالت دیگر قانونی است.

,

 

,

, ,

آزادی بیان

, آزادی بیان,

ترامپ همچنان حملات عمومی به رسانه های خبری را ادامه می دهد و درصد زیادی از رسانه ها را دشمن مردم توصیف می کند. اظهارات وی صدها رسانه خبری را بر آن داشت تا دفاع هماهنگی از آزادی مطبوعات منتشر کنند. روزنامه نگاران همچنین خشونت ها و تهدیدهای مرگ باری از جمله تیراندازی به 5 تن از کارکنان روزنامه محلی در شهر آناپولیس واقع در مرکز ایالت مریلند را تجربه کردند.

,

شرکت های فناوری آمریکا به منظور محدود کردن اظهارات در مورد پلتفرم های خود با افزایش فشار از سوی قانونگذاران مواجه هستند.

,

 

,

, ,

سیاست خارجی

, سیاست خارجی,

آمریکا همچنان به منع یا برنامه ریزی مجددِ کمک های بشردوستانه و سرمایه گذاری در سازمان های بین المللی، حذف تمام کمک های مالی به آژانس امدادرسانی و کاریابی برای پناهندگان فلسطینی و قطع کمک های مالی به صندوق جمعیت سازمان ملل متحد ادامه می دهد.

,

وزارت امور خارجه آمریکا در 7 فوریه سال 2018 یک بررسی 6 ماهه از سیاست دولت ترامپ نسبت به مکزیکوسیتی که بودجه فدرال برای سازمان های غیر دولتی را مسدود می کند، منتشر کرد.

,

وزارت خارجه در ماه مارس، فروش تسلیحات تا 1 میلیارد دلار به عربستان سعودی که نهایتا توسط کنگره تصریح شد را تصویب کرد. در همان ماه، مجلس سنا در تصویب تدبیری مبنی بر پایان دادن به حمایت نظامی آمریکا از عربستان سعودی که مشارکت آمریکا را در جنگ غیر قانونی یمن محدود می کرد، ناکام ماند.

,

آمریکا همچنان به فروش تسلیحات به ائتلاف عربستان در یمن و ارائه اطلاعات هدفمند ادامه داده و اصرار دارد که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی اقدامات خطرناک علیه غیر نظامیان یمنی را کاهش می دهد.

,

واکنش آمریکا به قتل "جمال خاشقچی" مقاله نویس واشنگتن‌پست و ساکن ایالت ویرجینیا که به دست عوامل عربستان سعودی انجام شد، متناقض بود. ترامپ در ابتدا به شدت این اقدام وحشیانه را ملامت کرد، اما پس از یافته های گزارش شده از سوی سازمان سیا مبنی بر اینکه "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان دستور این قتل را صادر کرده، موضع دولت تغییر یافت و "مایک پمپئو" ادعا کرد که مشارکت آمریکا و عربستان سعودی حیاتی است.

,

ترامپ با اخراج "رکس تیلرسون" وزیر امور خارجه در ماه مارس، "مایک پمپئو" رئیس سازمان سیا را به عنوان جانشین وی معرفی کرد. پمپئو در ماه آوریل از سوی مجلس سنا تأیید شد.

,

در ماه مارس سال 2018، گزارش های سالانه وزارت خارجه کشور درباره حقوق بشر با کاهش ارجاعات به حقوق تولید مثل و خشونت علیه زنان منتشر شد.

,

در ماه مه، ترامپ علیرغم تأیید سازمان ملل متحد به پایبندی ایران به برجام اعلام کرد که آمریکا از توافق هسته ای ایران خارج می شود.

,

در میان هفته ها اعتراض در مرز غزه با رژیم صهیونیستی، آمریکا در 14 مه سال 2018 انتقال سفارت خود به بیت المقدس غربی را جشن گرفت. این اقدام با یکی از مرگبارترین روزهای اعتراضات که طی آن 60 تظاهرکننده فلسطینی کشته شدند، مصادف شد. آمریکا استفاده بیش از حد از زور توسط نیروهای صهیونیستی را محکوم نکرد.

,

ترامپ یک ماه پس از ملاقات با "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی در سنگاپور به دیدار "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه و پس از آن به ملاقات "اوهورو کنیاتا" رئیس جمهور کنیا رفت. وی در مورد سوابق ضعیف این 3 دولت در زمینه حقوق بشر چیزی نگفت.

,

آمریکا در ماه ژوئن به خاطر تعصب به رژیم اشغالگر قدس و عدم موفقیت این سازمان ملل متحد در اصلاحات از شورای حقوق بشر این سازمان خارج شد. کمی بعد، "نیکی هیلی" سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل طی نامه ای سازمان دیده بان حقوق بشر و 16 گروه دیگر را به خاطر خروج آمریکا سرزنش کرد.

,

در کل، سابقه هیلی در زمینه حقوق بشر در سازمان ملل متحد بهم ریخته بود. وی از تجاوزات رژیم صهیونیستی دفاع می کرد، اما شورای امنیت سازمان ملل را به تصویب تحریم های تسلیحاتی علیه سودان جنوبی و اعمال فشار بر جمهوری دموکراتیک کنگو سوق می داد. وی نهایتا در پایان سال 2018 استعفای خود را اعلام کرد.

,

 

,

, ,

آمریکا با استفاده از اختیارات خود، تحریم های حقوق بشری علیه دولت ایران و مقامات ونزوئلا را گسترش داده است. وزارت خارجه آمریکا طی گزارشی سوء استفاده های ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را منتشر کرد، اما هیچ تصمیم قانونی یا پیشنهاد سیاسی در این مورد ارائه نداد.

,

"جان بولتون" مشاور امنیت ملی آمریکا سال گذشته اعلام کرد که دولت ترامپ با دیوان بین المللی کیفری (ICC) همکاری نمی کند و تهدید کرد که اگر این دادگاه تحقیقات خود در مورد آمریکا، اسرائیل یا دیگر شهروندان کشورهای متحد را منتشر کند طی اقدامی تلافی جویانه تحریم می شود.

, بولتون,

دیوان بین المللی کیفری، اولین دادگاه دائمی بین المللی است که به جرائم نسل کشی، جنایات علیه بشریت، جنایات جنگی و تجاوز رسیدگی می کند.

,

اخراج ناگهانی جان بولتون توسط ترامپ منجر به نابودی روابط شخصی این دو و رقابت میان بولتون و پمپئو می شود، البته این امر طیف وسیعی از نقطه اشتعال در سیاست خارجه آمریکا را نشان می دهد.

,

"کاندولیزا رایس" وزیر اسبق امور خارجه آمریکا طی مصاحبه ای هشدار داد که آمریکا به دلیل افزایش نیروهای ناسیونالیستی و حمایت گرایانه به سوی بحران سوق می یابد.

, رایس,

وی با انتقاد کوبنده از پوپولیسم، انزوا طلبی، سیستم حمایت از تولید داخلی و بومی گرایی دولت ترامپ، افزود که بیشتر نگران مسائل داخلی می باشد که آمریکا با آن مواجه است.

,

رایس ادامه داد: "من به شدت نگران این هستم که خودمان را نابود کنیم و این چیزی است که باید با آن مقابله کنیم."

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه