اخبار داغ

گزارش دانا از تغییرات در دولت ترامپ؛

اختلافات در کاخ سفید پایان ندارد/ کوشکی: رفت و آمد افرادی مثل بولتون تغییری در سیاست خصمانه آمریکا علیه ایران ایجاد نمی کند/ گوهری مقدم: رفتن بولتون نشان دهنده تغییر در سیاست های آمریکا نیست

اختلافات در کاخ سفید پایان ندارد/ کوشکی: رفت و آمد افرادی مثل بولتون تغییری در سیاست خصمانه آمریکا علیه ایران ایجاد نمی کند/ گوهری مقدم: رفتن بولتون نشان دهنده تغییر در سیاست های آمریکا نیست
خبرها حاکی از آن است که عمده ترین دلیل برکناری بولتون از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید عدم همراهی بولتون با سیاست های تبیین شده ترامپ در دولت آمریکا بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ موضوعی که در مدت زمان سه ساله ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا همواره مطرح بوده، بحث استعفا، برکناری و اخراج برخی از مقامات بلند پایه، ارشد و امنیتی کاخ سفید است. اما این بار نوبت به یکی از تندروترین افراد در تیم ترامپ شده رسیده است؛ اختلافاتی که میان  ترامپ و بولتون را بیش از پیش شکر آب کرده است بیش تر در خصوص سیاست های جنگ طلبانه و همچنین برخی از اختلاف نظرهای بولتون با ترامپ در رابطه با سیاست آمریکا مخصوصاً سیاست خارجی بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

برکناری جان بولتون که یکی از تندروهای کاخ سفید محسوب می شود و با توجه به نقش ویژه ای که وی در تبیین مواضع آمریکا در مواجهه با کشورها داشت، بسیار حائز اهمیت است.

,

اختلاف نظر در تصمیم گیری ها و تبیین خط و مشی آمریکا برای پیشبرد اهداف و سیاست های کاخ سفید را می توان از اصلی ترین عوامل اختلاف بین ترامپ و بولتون برشمرد که عدم موفقیت و تحقق اهداف سیاست های آمریکا در موضوعاتی مثل ونزوئلا، روسیه، کره شمالی، ترکیه، افغانستان و... از جمله شکست های آمریکا در حوزه سیاست خارجی محسوب می شود.

,

این اختلافات تا حدی بالا گرفت که دونالد ترامپ ظهر روز سه‌شنبه 19 شهریور(11 سپتامبر) در یک پیام توئیتری درباره نحوه کنار گذاشتن جان بولتون نوشت: «من شب گذشته به جان بولتون اطلاع دادم که دیگر در کاخ سفید به خدمات او نیازی نیست. من و دیگر اعضای دولت نیز با بسیاری از پیشنهادات او مخالف بودیم».

,

در همین خصوص جهت اطلاع از چرایی و علل برکناری بولتون به گفت و گو با دو تن از کارشناسان مسائل آمریکا پرداختیم که در ادامه می خوانید؛

,

Image result for ‫کوشکی‬‎محمدصادق کوشکی: وجود بولتون هزینه ها را برای کاخ سفید بالا می برد

, Image result for ‫کوشکی‬‎محمدصادق کوشکی: وجود بولتون هزینه ها را برای کاخ سفید بالا می برد, Image result for ‫کوشکی‬‎محمدصادق کوشکی: وجود بولتون هزینه ها را برای کاخ سفید بالا می برد, Image result for ‫کوشکی‬‎,

«محمدصادق کوشکی» کارشناس مسائل آمریکا در همین رابطه در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا اظهار داشت: شاید مهم ترین علت حذف بولتون از تیم کاخ سفید بی نتیجه بودن نگاهی بود که بولتون داشت. نگاهی که بولتون داشت نگاه براندازی بود و این نگاه تقریباً در نزد سیاست مداران آمریکایی جایی ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 وی با بیان این که خود ترامپ هم اعتقادی به براندازی ندارد تصریح کرد: بخش عمده هیئت حاکمه آمریکا شامل سازمان سیا، پنتگون، حتی بدنه وزارت خارجه و اندیشکده و پژوهشگاه هایی که در بحث سیاست خارجی آمریکا کار می کنند همگی اتفاق نظر دارند که نظام جمهوری اسلامی از مرحله براندازی گذشته و به مرحله تثبیت رسیده است؛ در حقیقت تلاش برای براندازی جمهوری اسلامی اتفاقاً موجب تقویت آن می شود.

,

کارشناس مسائل آمریکا اذعان کرد: الان تمرکز عمده سیاست پردازان آمریکایی روی بحث انحراف جمهوری اسلامی از مسیر خود و همچنین تخریب نقاط مثبت جمهوری اسلامی و تضعیف آن است؛ تضعیف نظام جمهوری اسلامی برای این که دیگر نتواند کارویژه ها و وظایفش را انجام دهد و دچار بحران های درونی شود و تخریب نقاط مثبت برای این که جمهوری اسلامی در منظر مردم و جهانیان یک نظام ناکارآمد جلوه کند. بنابراین با رفت و آمد افراد تغییری در نظام حاکمیتی آمریکا علیه ایران ایجاد نمی شود.

,

کوشکی در ادامه با اشاره به این که بحث براندازی دیگر از سرلوحه سیاست های آمریکایی ها حذف شده است گفت:  در ساختار فعلی آمریکا فقط بولتون و پمپئو چنین دیدگاهی داشتند که عملاً بولتون در این قضیه تندروتر بود؛ وجود بولتون در ارکستر حاکمیت آمریکا یک ساز ناکوک بود یعنی عملاً موجب سلب حیثیت بیشتر آمریکایی ها هم می شد چون با دیدگاه های افراطی و غیر واقع بینانه ای که داشت و همینطور همراهی های که با مجاهدین خلق داشت عملاً به حیثیت هیئت حاکمه آمریکا لطمه می زد به همین خاطر دیر یا زود باید حذف می شد.

,

وی خاطر نشان کرد: این دیدگاه دیگر در آمریکا و اروپا جایگاهی ندارد بلکه الان تمرکز آمریکا و اروپا به تغییر رفتار، نگرش و تحریف مسیر جمهوری اسلامی است تا جمهوری اسلامی مسیر سازش و تعامل با جهان استکبار را در پیش بگیرد.

,

کوشکی با اشاره به شکست های پی در پی آمریکا در تحقق اهداف سیاست های خارجی گفت: مهم ترین چیزی که در این برکناری تاثیر داشت می تواند بحث ونزوئلا باشد که دو کودتای نافرجام را پشت سر گذاشت. مدلی که بولتون در سیاست امروز آمریکا توصیه می کرد مدلی بود که آمریکایی ها در دهه 60 و 70 میلادی تجربه می کردند، یعنی دخالت مستقیم، کودتا و براندازی خشن که این مدل دیگر در آمریکا جایگاهی ندارد.

,

وی در پاسخ به این سوال که "آیا برکناری بولتون ربطی به رای آوری ترامپ در سال 2020 داشته است؟" بیان داشت: طبیعتاً بودن کسانی مثل بولتون هزینه ها را برای کاخ سفید بالا می برد و حیثیت کاخ سفید را بیش تر زیر سوال می برد به همین خاطر از این نظر شاید حذف بولتون کمکی برای ترامپ در انخابات آینده آمریکا باشد.

,

 

,

Related imageابوذر گوهری مقدم: عدم همراهی بولتون با ترامپ موجب برکناری مشاور امنیت ملی شد

, Related imageابوذر گوهری مقدم: عدم همراهی بولتون با ترامپ موجب برکناری مشاور امنیت ملی شد, Related imageابوذر گوهری مقدم: عدم همراهی بولتون با ترامپ موجب برکناری مشاور امنیت ملی شد, Related image,

«ابوذر گوهری مقدم» دیگر کارشناس مسائل آمریکا نیز در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص برکناری جان بولتون اظهار داشت: مهم ترین دلیلی که ترامپ راجع به برکناری بولتون در توییت خود هم به آن اشاره کرده بود، اختلاف نظر بین رئیس جمهوری و مشاور امنیت ملی خودش است. البته رفتن بولتون هم نشان دهنده تغییر در سیاست آمریکا نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی به برخی از اختلافات ترامپ و بولتون در سیاست خارجی آمریکا اشاره کرد و گفت: اولین بحث در خصوص سیاست خارجی ترامپ در مقابل روسیه است؛ روس ها معمولاً به شکل سنتی یک دشمن و رقیب استراتژیک برای آمریکا محسوب می شوند. ترامپ بعد از روی کار آمدن تلاش کرد تا به روسیه نزدیک و روابط شخصیِ نزدیکی با پوتین برقرار کند تا برخی از مشکلاتی که به طور سنتی وجود داشت را حل کند.

,

کارشناس مسائل آمریکا خاطر نشان کرد: در داخل آمریکا، دولت مستقر به صورت پنهان با این مسئله به شدت مخالفت کردند و کنگره آمریکا هم قوانین تحریمی ضد روسیه وضع کردند و بولتون هم که متعلق به سیاست مداران دوران جنگ سرد از طیف محافظه کار بود با این سیاست ترامپ مخالفت می کرد.

,

گوهری مقدم در دامه گفت: علاوه بر روسیه، سیاست آمریکا در خصوص کره شمالی و دیدارهای مکرر و امتیاز دادن های آمریکا به کره شمالی با مخالفت بولتون همراه بود و این نوع رویکرد مسالمت آمیز آمریکا در مقابل کره شمالی را نمی پسندید.

,

وی در ادامه به دخالت آمریکا در نظام حاکمیتی ونزوئلا اشاره کرد و گفت: در خصوص ونزوئلا نیز رویکرد استراتژیک بولتون مبنی برحمله به این کشور یا تغییر نظام ونزوئلا و آقای مادورو بود که این مسئله مورد پسند ترامپ نبود.

,

کارشناس مسائل آمریکا اشاره کرد: ترامپ در مورد افغانستان هم صراحتاً بولتون را کنار گذاشته بود و چون بولتون مخالف مذاکرات با طالبان بود، در آینده امکان دارد اخباری منتشر شود مبنی بر این که بولتون در طراحی عملیاتی که منجر به کشته شدن سربازان آمریکایی و ناکام ماندن مذاکرات شد دست داشته است،

,

گوهری مقدم با تاکید بر این که براندازی ایران و تغییر حاکمیت ایران نیز از موارد اختلافی ترامپ و بولتون بود، بیان داشت: بولتون قبل از این که به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید منصوب شود، صراحتاً صحبت از حمله به ایران کرده بود و در مقالات متعدد و مصاحبه هایی که با شبکه های آمریکایی داشت بر این مسئله تاکید جدی داشت.

,

وی ادامه داد: رویکرد بولتون مبنی بر تغییر ساختار جمهوری اسلامی بود اما این مسئله نیز با مخالفت جدی ترامپ مواجه بود؛ ترامپ امیدوار بود تا بتواند با ایران مذاکراتی داشته باشد و رویکرد افراطی را نمی پسندید لذا مجموعه این اقدامات و عدم همراهی مشاور امنیت ملی از دلایل برکناری بولتون از این سمت شد.

,

این کارشناس با بیان این که برکناری بولتون تاثیر چندانی در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا ندارد افزود: آمریکایی ها معمولا انتخاباتشان مرتبط با سیاست داخلی است، مخصوصا در شرایط بحرانی و جنگ.

,

این کارشناس خاطر نشان کرد: مشاور امنیت ملی خودش را در حوزه های سیاست خارجی نشان می دهد اگر شرایط عادی باشد و بحران خاصی در سیاست خارجی آمریکا نباشد تاثیر چندانی در انتخابات و رای مردم نخواهد داشت.

,

به نظر می رسد برکناری و عزل مشاور امنیت ملی کاخ سفیدبدلیل شکست های پی در پی در حوزه سیاست خارجی و همچنین عدم تحقق اهداف و سیاست های آمریکا باشد.

, به نظر می رسد برکناری و عزل مشاور امنیت ملی کاخ سفیدبدلیل شکست های پی در پی در حوزه سیاست خارجی و همچنین عدم تحقق اهداف و سیاست های آمریکا باشد.,

پیش از این نیز پروژه و مقدمات برکناری بولتون توسط ترامپ کلید خورده بود. برکناری بولتون در ادامه مذاکرات افغانستان هم مهری بر تائید این مسئله است. اختلاف نظر در تبیین خط و مشی سیاست خارجی آمریکا بولتون را از ادامه همراهی با کاخ سفید باز داشت.

, پیش از این نیز پروژه و مقدمات برکناری بولتون توسط ترامپ کلید خورده بود. برکناری بولتون در ادامه مذاکرات افغانستان هم مهری بر تائید این مسئله است. اختلاف نظر در تبیین خط و مشی سیاست خارجی آمریکا بولتون را از ادامه همراهی با کاخ سفید باز داشت.,

به طور قطع ترامپ با قربانی کردن بولتون و احتمالا در آینده پمپئو به دنبال تبدیل کردن تهدیدات ناشی از شکست های پی درپی در سیاست خارجی به فرصت است. ترامپ به دنبال گناهکار جلوه دادن بولتون و پمپئو برای فرار از پذیرش مسئولیت شکست هاست.

, به طور قطع ترامپ با قربانی کردن بولتون و احتمالا در آینده پمپئو به دنبال تبدیل کردن تهدیدات ناشی از شکست های پی درپی در سیاست خارجی به فرصت است. ترامپ به دنبال گناهکار جلوه دادن بولتون و پمپئو برای فرار از پذیرش مسئولیت شکست هاست.,

انتهای پیام/ رستمی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه