اخبار داغ

در گفت‌وگوی تفصیلی با نماینده ادوار مجلس مطرح شد؛

اجرای طرح کاداستر، رکن اصلی شفافیت/ اولویت حضور افراد باتجربه در پارلمان‌های دنیا

اجرای طرح کاداستر، رکن اصلی شفافیت/ اولویت حضور افراد باتجربه در پارلمان‌های دنیا
فرهنگی ضمن اشاره به ضرورت استفاده از افراد با تجربه در مجلس می گوید:یکی از راه های جلوگیری از فساد و ایجاد شفافیت در املاک و اراضی، تکمیل طرح کاداستر بود. این طرح در مجلس هفتم کلید خورد. برای آن ردیف بودجه گذاشتیم و کارهای بزرگی نیز انجام شد و امروز هم در حال اجراست اما با سرعت پایینی پیش می‌رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  آناج؛ محمد حسین فرهنگی نام آشنایی برای مردم آذربایجان است. او در کارنامه خود نمایندگی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو را داشته و برای حضور در دوره جدید مجلس نیز برنامه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

به گفته خودش برخلاف آنچه در عموم به نظر میرسد، نه تنها چهره آرامی ندارد بلکه شدیدا هم جنجالی است اما صحن مجلس را جایی برای جنجال نمیداند. خود را به هیچ وجه وامدار جریانات قدرت و ثروت نمی‌داند و طبق اظهاراتش همه هزینه‌های انتخاباتی توسط دوستان، آشنایان و طرفدارانش تامین می‌شود.

,

مخالف جوانگرایی و حضور جوانان در مجلس نیست اما حضور افراد با تجربه و تاثیرگذار در مجلس را بیشتر به نفع مجلس می‌داند. از نمایندگانی که به جای بررسی قوانین و حضور فعال در مجلس به جنجال و به قول خودش برای دیده شدن " شو" اجرا می‌کنند، گله‌مند است و صحن مجلس را برای چنین اقداماتی جایز نمی‌داند.

,

در ماجرای تصویب برجام به کلیات و جزئیات آن رای منفی داده و آن را مخالف نظرات رهبری دانسته اما در جناح بندی‌های ایجاد شده آن زمان طرف هیچ یک از دو گروه را نگرفت چرا که معتقد بود هر دو گروه موافق و مخالف تصویب بجای اندیشیدن به منافع ملی، به فکر برگزاری "شو سیاسی" بودند.

,

طرفدار واگذاری کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی است و ایراد منتقدین خصوصی‌سازی را عدم توجه به همه جوانب خصوصی‌سازی می‌داند.

,

نماینده ادوار مجلس مهمان تحریریه آناج بود تا در گفت‌وگویی تفصیلی نکته نظرات خود را در خصوص موضوعات مختلف به اطلاع مخاطبان برساند. متن کامل گفت‌وگوی وی را در ادامه می‌خوانید:

,

آناج: ارزیابی شما از روند اداره کشور چیست؟ مدیریت یکپارچه‌ وجود دارد؟ بسیاری از مطلعین و کارشناسان، وضعیت فعلی کشور را علاوه بر کوتاهی دولت، تقصیر مجلس می‌دانند.

,

فرهنگی: مملکت داری در کشور ما بر 4 رکن اساسی استوار است که اولین آن مربوط به رهبری بویژه در زمینه امنیت و نیروهای مسلح است، دوم مربوط به قوه قضاییه برای برقراری عدالت، سوم بر عهده دولت جهت اداره کشور و اجرای قوانین و چهارم، قوه مقننه برای قانون گذاری و نظارت عالیه بر اجرای آن است. البته نظارت عالیه بدان معنا نیست که نمایندگان در امورات کارمندان یا مدیران جزء دولت دخالت کنند. مقصود از نظارت عالیه نظارت بر روند کلی اجرای قوانین است.

,

ضعف قوه مجریه پر رنگتر از مجلس

,

اگر با این رویکرد به اقدامات دو قوه مجریه و مقننه دقت کنیم نگاهمان صحیح است وگرنه دچار افراط و تفریط شده‌ایم. در وضعیت فعلی هم در مجلس ضعف وجود دارد و هم در دولت اما این ضعف در قوه مجریه بسیار پر رنگ‌تر است، چرا که اجرای بسیاری از طراحی های انجام شده در مجلس، به صورت صحیح، به هنگام و به موقع انجام نمی گیرد.

,

مثلا در قانون بودجه امسال تصویب شد که معادل 140 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی مردم تخصیص یابد. مشابه این حکم در سال 97 نیز در مجلس پیگیری می‌شد اما دولت با حضور در مجلس به صورت رسمی با این طرح مخالفت کرد و توجیه‌اش این بود که نمی‌خواهیم خاطرات تلخ کوپن تکرار شود؛ در حالی که امروز سازوکار اجرای آن با وجود امکانات فراوان، تکنولوژی موجود و اتحادیه های قوی در توزیع، کاملا فراهم است.

,

دولت علنا قانون بودجه را اجرا نکرد

,

حتی پیشنهاد شد که سهمیه جهیزیه‌ای نیز به خانوارها اختصاص یابد اما این قانون فعلا بدون اجرا مانده است. این مصوبه‌ هم در قیمت ارز تاثیر می‌گذارد، هم باعث رونق تولید می‌شود، والبته عدالت اجتماعی را افزایش می‌دهد اما علیرغم تصویب به اجرا منجر نشده است.

,

 

,

, ,

بسیاری از مشکلات به اجرا مربوط است

,

گاهی می‌شنویم که قسمتی از این اعتبار، در اختیار وزارت صمت قرار می‌گیرد و آنها نیز با بدسلیقگی در نقاطی از شهرها اقدام به توزیع اقلام می‌کنند که اشتباه بوده و در تضاد با توزیع عادلانه است. در حالی که راه حل آن روشن است و کارهای بسیار زیادی می‌توان انجام داد. از این مثال‌ها زیاد است. بنابراین طراحی و اجرای صحیح نیاز کشور است، اما امروز اقدامات اجرایی بسیار مهم است چراکه بسیاری از مشکلات به اجرا بازمی‌گردد.

,

آناج: در حوزه مبارزه با مفاسد آیا شفافیت کارساز نیست؟

,

فرهنگی: وجود شفافیت کاملا موثر است. این اتفاق در حال حاضر در برخی موضوعات در حال انجام است؛ مثلا در بانک‌ها به وسیله کدملی اشخاص، سیستم بانکی یک پارچه شده و شفافیت وجود دارد. البته این موضوع نباید تنها به حساب های بانکی محدود شود.

,

اجرای طرح کاداستر، رکن اصلی شفافیت

,

یکی از راه های جلوگیری از فساد و ایجاد شفافیت در املاک و اراضی، تکمیل طرح کاداستر بود. این طرح در مجلس هفتم کلید خورد. برای آن ردیف بودجه گذاشتیم و کارهای بزرگی نیز انجام شد و امروز هم در حال اجراست اما با سرعت پایینی پیش می‌رود. در مناطق شهری بیش از 90 درصد به اتمام رسیده اما در اراضی کشاورزی با کندی رو به روست. شما شاهد هستید که امروز اجاره املاک با کد دریافتی از سازمان ثبت اسناد قابل انعقاد است و اگر آن کد نباشد اجاره غیر قانونی است. شفافیت مقوله مهمی است که باید در سال‌های آینده به صورت جدی بدان رسیدگی و آن را پیگیری کرد.

,

درآمد منتشر شده‌ی یکی از مدیران استانی صحت داشت

,

در ایام گذشته دیدید که یکی از سایت‌های خبری استان درآمدها و حقوق یک مدیر دولتی را در اختیار عموم قرار داد اما واکنش این مدیر به شدت تند بود و مشکلاتی به وجود آمد؛ درحالی که اطلاعات منتشر شده صحت داشت و نه تنها نباید توسط این مدیر چنین برخوردی می‌شد بلکه باید توسط تمام مدیران با استقبال مواجه می‌گردید. این نوع برخورد مایه تاسف بود و بنده نیز در همین راستا از وزیر مربوط علت را جویا شدم.

,

به طور کلی جریان آزاد اطلاعات که قانون آن در مجلس هشتم تصویب و اجرای آن چندین سال است که ظاهرا ابلاغ شده اما اجرا نمی‌شود، از جمله تحولات مثبتی است که ظاهرا اقداماتی شده  اما اجرای کامل آن نیاز به پیگیری دارد.

,

 

,

, ,

آناج: به عنوان نائب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در سال جاری، در مورد شفافیت و به ویژه در حوزه شرکت‌های دولتی چه اقداماتی انجام دادید؟

,

فرهنگی: در بودجه 98 یکی از مصوبات جدید شفافیت منابع مالی شرکت‌های دولتی بود. در بودجه سال‌های قبل مباحث مالی شرکت‌های دولتی را به دلیل نداشتن زمان کافی بررسی نمی‌کردیم و این بودجه در ابعاد کلی مورد تصویب قرار می‌گرفت اما در بودجه امسال طی احکام مختلفی به جهت منضبط کردن و شفافیت فعالیت‌های مالی شرکت‌های دولتی احکامی آوردیم.

,

روایت فرهنگی از راه‌های دریافت حقوق‌ نجومی!

,

از جمله این احکام، این بود که باید پرداخت‌های این شرکت‌ها ضابطه‌مند شود، اطلاعات آن‌ها در وزارت اقتصاد ثبت شود و دیگر موارد که در تبصره 2 بودجه 98 قید شد. همچنین در گذشته شاهد بودیم تعداد زیادی از روسا، معاونین وزارت خانه‌ها و ادارات در شرکت‌های متعددی عضو هیئت مدیره بودند و با اینکه در هیچ یک از جلسات شرکت نمی‌کردند  حقوق بالا و ارقامی که چندین برابر دریافتی قانونی آن‌ها بود، دریافت می‌کردند.

,

در جریان رسیدگی بودجه در صحن، پیشنهادی مطرح کردم که حضور همزمان در سمت‌های شرکت‌ها و هیئت مدیره آن‌ها ممنوع می‌باشد و همه راه‌ها را برای دور زدن قانون بستیم. این‌ها از جمله اقداماتی است که می توانند در جلوگیری از فساد موثر باشند.

,

یکی از دلایل حضور در کمیسیون صنایع، مجموعه مس سونگون بود

,

آناج: در مس سونگون ظاهرا پس از شش سال تصمیم بر این شده است که طرح توسعه اجرا شود، پشت پرده این قضایا چه بود؟

,

فرهنگی: یکی از دلایل بنده برای حضور در کمیسیون صنایع، کارخانه مس سونگون بود. موضوعات مربوط به صنایع تبدیلی و مسائل مربوط به آن از جمله مواردی بود که به آن توجه ویژه داشتیم اما علت اصلی تاخیر در این خصوص، تحریم‌هایی بود که در سال های اخیر اعمال شد. شرکتی که حاضر به فعالیت می‌شد، پس از فشارهای بین‌المللس، از کار کنار می‌کشید.

,

البته مشکلاتی نیز در داخل وزارت خانه وجود داشت. در زمان مدیریت آقای نعمت‌زاده یا شریعتمداری مشکلات ما بسیار زیاد بود. اکنون اما هیئت مدیره مس سونگون از حالت قبلی خارج شده و حالت استانی پیدا کرده و به همین دلیل است که کارها سهولت یافته؛ هرچند هنوز به حد مطلوب نرسیده است.

,

 

,

در موضوع مس، نگاه تعصبی به کرمان تعدیل یافته است

,

آناج: ظاهرا معاون رئیس‌جمهور برای توسعه مس سونگون مانع‌تراشی میکرد و آقای جهانگیری تاکید داشت که کارخانه مس تنها باید در کرمان باشد.

,

فرهنگی: این موضوع به صراحت گفته نمی‌شد اما در عملکرد این اراده دیده شده بود و هنوز هم این نگاه وجود دارد اما خوشبختانه توانسته‌ایم در برابر این نگاه بایستیم اما موضوع اصلی این نگاه نبود، بلکه وجود تحریم‌هایی بود که موجب عدم تاسیس کارخانه پالایش و ذوب در استان می‌شد.

,

آناج: برخی قوانین مصوب، با دلخواه دولت‌ها به راحتی تغییر می‌کند مثلا کارت سوخت، نقش مجلس در برخورد با این رفتارها چیست؟

,

فرهنگی: مجلس چندین بار دولت را ملزم به رعایت و استفاده از کارت سوخت کرد اما وزیر نفت به شدت معتقد بود که نیازی به کارت سوخت نیست و باید نرخ سوخت آزاد باشد. دلیل اصلی‌شان هم این بود که کارت سوخت برای سهمیه‌بندی بنزین لارم است و حال که سهمیه نداریم و نرخ آزاد است دیگر نیازی به کارت سوخت نیست؛ اما نوسانات ارزی موجب شد که میزان قاچاق سوخت بالا برود.

,

تصمیمی برای دونرخی شدن بنزین وجود ندارد

,

جلساتی در این خصوص در مجلس برگزار شد به طوری‌که دولت بنا داشت در ابتدای سال قیمت سوخت را افزایش دهد که این خبر موجب بروز التهابات در کشور شد. به همین منظور جلسه غیر علنی در مجلس با حضور دولت برگزار گردید که در آن سه موضوع کلی مورد بررسی قرار گرفت. اولین موضوع این بود که مبلغ معینی برای همه حامل‌های انرژی در نظر گرفته شود و قیمت به صورت یکسان افزایش یابد. دومین موضوع این بود که قیمت ها دو نرخی شود و موضوع سوم این بود که سهمیه‌ای برای عموم مردم در نظر گرفته شود و برای هر ایرانی ماهانه 30 لیتر بنزین منظور گردد.

,

افزایش قیمت ارز دلیل سهمیه‌بندی بنزین

,

این‌ موضوعات در آن جلسه به رای گذاشته شد و هیچکدام رای نیاورد. با توجه لغو این سه موضوع مجلس به اعمال کارت سوخت رای قاطع داد. با وجود این که تصمیمی برای دو نرخی نشدن قیمتها گرفته نشده اما وجود کارت سوخت برای بسیاری از اهداف لازم و ضروری است.

,

آناج: در ماههای قبل موضوعی در مجلس تصویب شد مبنی بر عدم حضور نمایندگانی با سابقه بیش از سه دوره نمایندگی، نتیجه آن به کجا رسید؟

,

فرهنگی: این قانون به تایید شورای نگهبان نرسید. شورای نگهبان به اصل 20ام قانون اساسی استناد کرده و آن را خلاف قانون اساسی تشخیص داده بود و در مجلس نیز حذف شد. ضمن اینکه اگر شما تمام مجالس دنیا را در نظر بگیرید، بر خلاف بخش‌های اجرایی، در بخش‌های قانون گذاری گرایش به افراد با تجریه و مجرب بیشتر است تا به دیگران؛حتی در برخی از کشورها شرط حضور در مجلس بازنشسته بودن فرد است.

,

اولویت حضور افراد با تجربه در پارلمان‌های دنیا

,

در خود کشور آمریکا رئیس کنگره بالای 70 سال سن دارد. معنای حضور چنین فردی در مجلس آن است که در حوزه‌هایی که به کلان‌نگری نیاز است، وزن حضور افراد با تجربه بیشتر از افراد کم تجربه است.

,

حضور جوانان در مجلس شورای اسلامی هیچ منع قانونی ندارد. طبیعی است اگر فرد جوانی توانایی بالایی داشته باشد حضور وی در مجلس حتما مفید خواهد بود و پس از مدتی تجربه هم به دست می‌آید. مطلوب مجلس شورای اسلامی ترکیبی از افراد است اما در مورد این که تجربه فرد در اولویت قرار دارد یا سن شناسنامه‌ای، تجربه را در اولویت قرار می‌دهم.

,

جای توکلی و نادران‌ها خالی است

,

مدتی قبل در مجلس قانونی تصویب شد که شرط تحصیلات را برای کاندیداها مبنا قرار می‌داد، این قانون به تصویب هم رسید اما بنده مخالف بودم و شرط تحصیلات برای حضور در مجلس کافی نمی‌دانستم و باید حداقل تحصیلات مثلا کارشناسی، به همراه تجربه کافی را شرط حضور در مجلس تعیین می‌کردیم. دلیل این استدلال هم آنجاست که برخی از نفرات تحصیلات تکمیلی دارند اما به دلیل نداشتن تجربه‌ در زمینه‌های قانون‌گذاری، اجرایی و حتی فعالیت در بخش خصوصی، تاثیرگذاری مناسب را ندارند.

,

نمونه عینی حضور کم تجربه‌ها، برخی از نمایندگان تهران است

,

نمایندگان هر منطقه نشانگر شخصیت و فرهنگ آن منطقه‌اند و در صورت عدم موفقیت آن نماینده، منطقه جایگاه مناسبی پیدا نمی‌کند. البته این موضوع را نیز باید اشاره کرد که محدودیت سه دوره در طرح استانی شدن انتخابات بود. این طرح به صورت کلی هم توسط شورای نگهبان رد شد.

,

نمونه عینی حضور افراد دارای سوابق کمتر در مجلس، برخی از نمایندگان حوزه انتخابیه تهران است. میزان تاثیر برخی از این همکاران را مقایسه کنید با برخی از نمایندگان سابق مانند آقای توکلی یا نادران. آنها واقعا صاحب نظر بودند و گاهی با یک نظر آنان روند تصمیم‌گیری در مجلس عوض می‌شد.

,

 

,

طرفداران جنجال بیشتر از طرفداران کار کارشناسی است

,

آناج: شما از چهره‌های منتسب به جریان اصولگرایی بوده و سابقه نشان داده که در برهه‌های حساس طرف انقلاب را نگه داشته‌اید، اما روحیه‌تان به گونه ایست که این عملکردها رسانه‌ای نشده است؛ دلیل خاصی دارد؟

,

فرهنگی: احتمالا منظور شما جنجالی بودن است و گرنه سخنرانی‌های بنده همواره خطوط روشنی از اصولگرایی داشته است. اتفاقا روحیه شخصی خودم برای کارهای جنجالی بالاست اما مجلس را محل جنجال نمی‌دانم. منظورم  تعرض به هیچکس نیست. یک زمان تصمیم می گیریم که در مجلس "شو" و نمایش راه بیاندازیم و یک وقت است که به فکر مصوبات و تصمیمات صحیح هستیم.

,

برخی به دنبال خوراک مجازی‌اند

,

بودند و هستتد کسانی که به جلسات و مصوبات هیچ اعتنایی نداشته‌اند اما در این وادی بوده‌اند که جواب اشخاصی که از بیرون و یا نمایندگان دیگر را بدهند. آنان بیشتر به دنبال خوراک مجازی هستند. متاسفانه در میان بخشی از مردم در جامعه، رغبت برای این قبیل موارد بیشتر است و با استقبال رو به رو می‌شود.

,

در مقابل، گاه شاهد بوده‌ایم که در مجلس موضوعی اساسی مطرح است و در این بین دو نماینده به دلایل شخصی با یکدیگر به بحث و جدل می‌پردازند اما رسانه‌ها، حتی صدا و سیما بجای پرداختن به ابعاد اصل موضوع، به جنجال ایجاد شده بین دو نماینده اهمیت می‌دهد و در رسانه‌ها هم این جنجال‌ها بیشتر منعکس می‌گردد. توجه همه را به این نکته دقیق مقام معظم رهبری جلب می کنم که فرموده‌اند: «مجلس جای گفتگوی خردمندانه و حکیمانه است.»

,

برجام مشکلات ساختاری داشت

,

آناج: نحوه عملکرد شما در ماجرای تصویب برجام چه بود؟

,

فرهنگی: برجام تصمیمی بود که نهایتا نظام آن را تایید کرد. منظور از نظام این است که مجلس آن را تصویب کرد، شورای نگهبان تایید نمود و رهبر انقلاب نیز با شرایط آن را تایید کردند. نقش اینجانب در برجام کاملا مشخص است. بنده به برجام چه در کلیات و چه در جزئیات رای منفی دادم. یکی از دلایلم این بود که شروط رهبری باید در قانون وارد می‌شد که این اتفاق نیافتاد اما در ماده سوم این قانون که مورد تایید رهبر انقلاب نیز بود در خصوص اجرای آرام، به هنگام و هماهنگ با سایر کشورها تاکید شده بود، متاسفانه دولت آن را با عجله و شتاب زیادی به اجرا در آورد.

,

"شوی سیاسی" در برجام غلط‌‌ اندر غلط بود

,

در برجام مشکلات ساختاری وجود داشت، یکی از آنها این بود که بانک‌های آمریکایی از تمام موضوعات مستثنی شده بودند. اگر برجام همین امروز هم به اجرا در آید، بانک‌های آمریکا از آن مستثنی خواهند بود. آمریکا از همین نقطه ضعف استفاده کرده و مجددا به سمت تحریم رفت و با استفاده از ابزارهای بانک مرکزی و خزانه‌داری خودش تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد.

,

هیچگاه به افراط و تفریط در قبال برجام نپیوستم

,

در قضیه برجام دو گروه موافق و مخالف شکل گرفت که بنده نه آن زمان و نه اکنون با آن‌ها همراه نشدم، این دو گروه "شوی" سیاسی به راه انداختند. گروهی طرف مقابل را به کاسبان تحریم، مخالفان مذاکره و دلواپسان و از این قبیل عبارات خطاب و متهم می کردند که مطمئنا اشتباه بود و طرف مقابل هم به تصویب کنندگان برجام نسبت‌هایی چون خیانت‌کار و قرارداد ترکمنچای می‌دادند. هر دو گروه مساله ایران با اروپا، آمریکا و جامعه بین الملل را به موضوعی داخلی و جناحی تبدیل می‌کردند. 

,

از کسی درخواست امکانات نکرده‌ام

,

آناج: پایگاه اطلاع رسانی آناج، چالشی به راه انداخته که در آن از نسبت کاندیداهای انتخابات مجلس با جریانات قدرت و ثروت سوال می‌شود، رابطه شما با این جریانات چیست و آیا اساسا وام‌دار این گروه خاص شده‌اید؟

,

فرهنگی: بنده از همان ابتدای شروع نمایندگی با خدای خود عهد کرده‌ام که به جز کار نمایندگی به کار دیگری مبادرت نورزم. حتی در مقاطعی برخی از دوستان پیشنهاد دادند که به تاسیس مرکز آموزشی اقدام کنیم که موجه‌تر است، مخالفت کردم و در هیچ جایی مشارکتی نداشته‌ام.

,

درآمدی به جز حقوق نمایندگی ندارم

,

درآمدی به جز درآمد مجلس و البته ارتباط بسیار ضعیف با دانشگاه به واسطه هیئت علمی بودن در دانشگاه، ندارم. در خصوص تبلیغات انتخاباتی هم اگر فردی در انتخابات ثبت نام کند و بعد به خانه رفته و انتظار نتیجه داشته باشد عملا در اشتباه است و این اتفاق نمی‌افتد. طبیعتا مردم علم غیب ندارند و وقتی کسی را نبینند، نشناسند و یا از حضورش در صحنه اطلاع نداشته باشند، به‌طور طبیعی حمایتی نمی‌کنند. در انتخابات گاه مردم هستند که داوطلب تبلیغ برای کاندیداها می‌شوند.

,

به جریانات ثروث وامدار نیستم

,

اما اینکه بنده از کسی امکاناتی بخواهم و با او قراری بگذارم، خیر این‌گونه نیست. هزینه‌ای هم که از نمایندگی کسب میشود عمدتا صرف دفتر، رفت و آمد و هزینه‌های جاری است و عملا مقداری نیست که بشود آن را برای انتخابات خرج کرد.

,

 

,

تامین هزینه انتخاباتی توسط دوستان و آشنایان است

,

آناج: برای انتخابات پیش رو چه مقدار هزینه کنار گذاشته‌اید؟

,

فرهنگی: برای انتخابات آینده هزینه آن‌چنانی ندارم، در حد چند میلیون بیشتر نیست. اما افرادی از آشنایان و دوستان اعلام آمادگی می‌کنند و با اتکال به عنایات باری‌تعالی، حمایت اقشار مختلف و همین دوستان در انتخابات حضور پیدا می‌کنیم.

,

آناج: پس وامدار شخص یا گروهی نیستید؟

,

فرهنگی: وامدار به معنی اینکه امتیازی بدهیم یا برای برآوردن انتظارات شخصی اشخاصی کار کنیم، نه اصلا این چنین نیست و از این بعد نیز نخواهد بود.

,

آناج: ارزیابی شما از روند خصوصی‌سازی در کشور چگونه است؟

,

فرهنگی: مفهوم خصوصی سازی از نامش مشخص و به معنای واگذاری به اشخاص است. اما منتقدین خصوصی‌سازی این موضوع را با برخی موارد دیگر اشتباه می‌گیرند. مثلا یکی از کلیدواژه‌های مورد انتقاد موضوع اهلیت است. معنی صحیح اهلیت به مدیریت مطلوب و کارآمد است.

,

منتقدین خصوصی‌سازی همه جوانب را در نظر نمی‌گیرند

,

اخیرا در واگذاری یک شرکت، انتقادهایی وجود داشت که آن را با قیمت پایین واگذار کرده‌اند اما در بررسی که انجام شد معلوم گردید که منتقدین به بدهی‌های آن شرکت توجهی نداشته و تنها به میزان پرداخت نقدی دریافت شده ایراد می‌گرفتند. در واقع ارزش پرداختی در این گونه واگذاری‌ها، پرداخت نقدی با لحاظ بدهی‌های آن شرکت است. این نوع واگذاری برای دولت دو امتیاز دارد. اول اینکه پول نقد می‌گیرد و از زیان‌ها و بدهی‌ها در امان می‌ماند و دوم اینکه روش مدیریت به سمت مدیریت غیر دولتی می‌رود.

,

از واگذاری کشت و صنعت مغان حمایت می‌کنم

,

از واگذاری کشت و صنعت مغان حمایت می‌کنم چرا که خریدار فعلی آن، هم سابقه تولید و مدیریت دارد، هم آنجا مجموعه زیان‌ده و مشکل‌داری بود و از لحاظ عملکرد در مدت کوتاه واگذاری، عملکرد مطلوبی ثبت شده و اگر روند فعلی ادامه یابد، آن مکان به مجموعه‌ای سود ده برای کشور تبدیل خواهد شد.

,

 

,

در واگذاری ماشین‌سازی ابهامات پابرجاست

,

در قضیه ماشین سازی نمایندگان از واگذاری این کارخانه بی‌اطلاع بودند. ابتدا درخواست کردیم که جلسه‌ای تشکیل شود و مالک جدید بیاید و در خصوص خرید آن صحبت کنیم که ظاهرا قبول نکرده بود.

,

بعد از گذشت چندین روز و بر ملا شدن تخلفات صورت گرفته، متوجه شدیم که این فرد اهلیت لازم را ندارد و در نهایت پس از کش و قوس فراوان به وضعیت فعلی رسیده‌ایم در حالی که سوالات باقی مانده است و واگذاری آن به فولاد نیز نتوانسته این سوالات را جواب دهد چرا که ما برای ماشین سازی افق‌های زیادی در نظر گرفته‌ایم از جمله اینکه در آن کارخانه، با تجهیزات موجود و آتی می‌توان خودروسازی نیز انجام داد.

,

تولید خودرو یکی از افق‌های پیش‌روی ماشین‌سازی

,

هنوز تصمیمی برای مدیریت کارخانه نگرفته‌اند و مدیری گذاشته‌اند چدان سر رشته ای از مدیریت صنعتی ندارد. امیدواریم که در این موضوع تجدید نظر صورت گیرد چرا که سود و خیر آن به جیب همه مرتبطین خواهد رفت. ما در قضیه ماشین‌سازی به دو مولفه تاکید داریم، اول رفع ابهامات موجود در قضییه واگذاری و دوم کارآمدی مدیریت این مجموعه با هر شرایطی که هر دو آنها مقتضی زمان است.

,

آناج: مدیریت آقای لاریجانی را در مجلس چگونه ارزیابی میکنید؟

,

لاریجانی نه سیاه است نه سفید

,

فرهنگی: عملکرد دکتر لاریجانی دارای نقاط قوت و ضعف خود است. باید دید عملکرد ایشان را با چه کسانی مقایسه می‌کنیم. با توجه به جمیع جهات، از نکات مثبت ایشان میتوان به برگزاری و مدیریت نسبتا قوی جلسات اشاره کرد.

,

 

,

مدیریت نسبتا قوی نکته مثبت؛ تاخیر فوریت‌ها نکته منفی

,

آناج: گفته میشود آقای لاریجانی بیشتر از اداره به هدایت مجلس توجه دارد؟

,

فرهنگی: هر رئیس مجلسی اینگونه است اما موضوع مهم این است که این هدایت به کدامین سو و جهت است. اما از نکات منفی ایشان میتوان به نگه داشتن برخی درخواست ها یا عدم مطرح کردن فوریت‌ها اشاره کرد. او هم مثل سایر مقامات، دارای نقاط ضعف و قوتی است، نه سیاه سیاه است و نه سفید سفید. قابل نقد است.

,

انتهای پیام/

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه