اخبار داغ

انتقاد عضو هیئت مدیره انجمن ارگانیک ایران؛

ضربه مهلک "رشد ۴۷۰ درصدی سرطان" بر پیکره کشور/ سلامتی مردم زیر تیغ سودجویی مافیای واردات تراریخته/ لاپوشانی عیسی کلانتری با آمارهای آبکی!

ضربه مهلک "رشد ۴۷۰ درصدی سرطان" بر پیکره کشور/ سلامتی مردم زیر تیغ سودجویی مافیای واردات تراریخته/ لاپوشانی عیسی کلانتری با آمارهای آبکی!
حجت الاسلام علی ارجمند گفت: اگر چه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می کند استفاده از محصولات تراریخته تاکنون هیچ مشکلی در کشور ایجاد نکرده است اما واقعیت نشان می دهد در ۲۰ سال گذشته ۴۷۰درصد رشد سرطان داشته ایم و نازایی به مرز ۳۰ درصد می رسد در حالی که در انگلستان این آمار ۷ درصد است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عضو هیئت مدیره انجمن ارگانیک ایران در نقد سخنان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه دستخط که با محوریت ضرورت کاشت و استفاده از محصولات تراریخته اجرا شد، در گفتگو با "تیتریک"، گفت: دکتر کلانتری در پاسخ به این سوال که نظرش درباره محصولات تراریخته چیست می گوید؛ ببینید دنیا با این محصولات چه می کند؟ اما پاسخ من به ایشان این است که در ۶۴ کشور دنیا لیبل گذاری محصولات تراریخته الزامی است و ایران نیز یکی از این کشورها است. از این کشورها در ۳۸ کشور کاشت این محصولات را ممنوع کرده اند و صرفا واردات دارند و از این ۳۸ کشور نیز ۲۸ کشور، کشورهای اروپایی اند که در همه آنها کشت محصولات تراریخته مطلقا ممنوع است و فقط واردات دارند و از میزان ۳۳ میلیون تن واردات اروپا بخشی عظیمی از آن صرف تولید سوخت های زیستی شده و در خودروها مورد استفاده قرار می گیرد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
وی اظهار داشت: تصور این مسئله که دنیا کاشت محصولات تراریخته را پذیرفته و صرفا ایران از این مسئله عقب مانده است یک اشتباه فاحش خواهد بود.
,
 
,
حجت الاسلام ارجمند در پاسخ به سخنان آقای کلانتری مبنی بر اینکه سلامت برنج در دانشگاه یزد مورد تائید واقع شده است اظهار کرد: شما بهتر از هر شخص دیگری می دانید که برای بررسی و تائید یک رقم محصول تراریخته باید ۴ دوره کار کارشناسی شود و این چهار دوره حدودا ۱۴ سال زمان لازم خواهد داشت، پس اینکه اعلام می کنید: دانشگاه علوم پزشکی یزد ۴ سال روی برنج تراریخته تحقیق کرده است و بی خطر بودن آن را تایید کرده، سخن اشتباهی است چرا که از اولا در زمان اعلام شما از تاسیس واحد مطالعات غذایی این دانشگاه پزشکی یزد صرفا یک سال و هفت ماه بیشتر نگذشته بود ثانیا ظاهرا شما ۴ دوره  را ۴ سال یکی پنداشته اید!
,
 
,
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی البرز با اشاره ادعای تایید این محصولات توسط وزارت بهداشت گفت از سوی عیسی کلانتری تصریح کرد: فرهنگستان علوم پزشکی که بالاترین جایگاه علوم پزشکی در ایران دارد با قاطعت نظر مخالف خود را نسبت به این محصولات اعلام کرده است، اما وزارت بهداشت و درمان نیز نسبت به این موضوع نظر واحدی ندارد و نظر آن نسبت به وزرای بهداشت و روسای سازمان غذا و دارو  بسیار متفاوت بوده است.
,
 
,
حجت الاسلام ارجمند با تاکید بر اینکه دکتر نمکی نیز مواضعی نقدگونه نسبت به کاشت محصولات تراریخته و سرکردگان حامی این محصولات در کشور دارد، گفت: عیسی کلانتری در پاسخ به سوال مجری اینکه برنامه مبنی بر اینکه علت عدم کاشت محصولات تراریخته در کشور چیست، دلیل آن را فشارهای سیاسی می داند! در حالی که باید خطاب به ایشان یاد آوری کرد: متاسفانه در سال ۸۳  پیش از آنکه چیزی به نام واحد مطالعات غذای دانشگاه پزشکی یزد وجود داشته باشد و روی برنج به مطالعه بپردازد، برنج طارم مولایی تجاری شده و در بخش وسیعی از شالیزارهای شمال کاشت شده است. 
,
 
,
وی با طرح این سوال که چرا در آن زمان حتی یک تائیده آبکی نیز برای کاشت این محصول در کشور اخذ نشد، افزود: چگونه راضی به توزیع و آلوده شدن شالیزارهای شمال به محصولات تراریخته شدید؟ در حالی که کلانتری اعلام می کند امروزه در دنیا ۲۰۰ میلیون هکتار محصولات تراریخته کشت می شود باید گفت: این آمار عمدتا از سایت ایسا ( ISAAA) که آمار تراریخته ها را به ثبت می رساند نقل کرده اید که آمار این سایت به هیچ وجه موثق نیست. 
,
 
,
حجت الاسلام ارجمند اظهار داشت: این سایت در سال ۸۴ آمار کاشت محصولات تراریخته در ایران یک و نیم میلیون هکتار اعلام کرده بود که با توجه به عدم تائید رقم آن توسط آقای کلانتری باید گفت مشت نمونه خروار است و نمی توان به این آمار استناد کرد. با وجود این بر اساس ادعای این سایت تنها ۳۰ درصد از ذرت های تولید شده در جهان تراریخته است. سوالی که مطرح می شود این است که چرا در بازار جهانی محصولات تراریخته ۳۰درصد ارزانتر است و چرا سلطان غذای دام ایران علاقه مند به وارد کردن  تراریخته ها می باشد؟ آیا این علاقه به دلیل وجود حاشیه سود کلان این محصولات نیست؟ 
,
 
,
وی تصریح کرد: آقای کلانتری اعلام کرده است در دنیا یک مقاله درباره مخاطرات محصولات تراریخته نوشته نشده است اما جهت اطلاع ایشان در سال 2012 پرفسور سرالینی در فرانسه مقاله ای درباره سرطان زا بودن این محصولات نوشت وی به این نتیجه رسیده بود که شرکت های مانند مونسانتو در آزمایشات خود برای فریب مردم تنها ۳ ماه به موش های آزمایشی محصولات تراریخته می دهند.
,
 
,
حجت الاسلام ارجمند گفت: سرالینی دریافت اگر تغذیه موش ها از ۳ ماه به ۲ سال برسد موش ها دچار بیماری های متعددی خواهند شد و مقاله ایشان در دو ماه ۳۶۰ بار به عنوان مرجع علمی مورد استفاده قرار گرفت، اما شرکت مونساتو با بهانه های بنی اسرائیلی گفت: موش های سرالینی پیش از این نیز دچار بیماری بوده اند در نتیجه این دانشمند مقاله را پس گرفت و در سال 2014 مقاله را بار دیگر منتشر کرد و در سال 2016 و 2017 دو مقاله علمی در ساینس منتشر کرده که توصیه می کنم آنها را مود توجه قرار بدهند. 
,
 
,
وی افزود: آقای کلانتری اعلام می کند اگر ارزش ریالی گندم تولیدی داخلی را در نظر بگیریم ۳ میلیارد دلار خواهد شد و بجای آن ۱۲ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی داریم. نخست باید گفت: اولا؛ ما مخالف هر نوع واردات نیستیم ما معتقدیم تراز تجاری محصولات کشاورزی ایران باید مثبت باشد، اما در حال حاضر این روند حاکم نیست، در کشور ما ممکن است موز به اندازه کافی نباشد می توان آن را وارد کرد و در مقابل پسته، زعفران و خرما صادر کرد تا تراز تجاری مثبت شود ثانیا؛ در محصولات استراتزیک هر میزان قیمت بالا باشد باید تولید داخلی داشته باشیم.
,
 
حجت الاسلام ارجمند اظهار داشت: ژاپن برنج با قیمت ۸۰۰ درصد نرخ جهان تولید می کنند زیرا نسبت به تولید محصولات غذایی و استراتژیک سابقه ذهنی خوبی ندارند و پس این سنگر را برای خود حفظ می کند، با توجه به اینکه یکی از گزینه های دشمنان ایران تحریم است، پس حتی اگر بهای تولید گندم بالا هم باشد به واسطه استراتژیک بودن گندم باید این محصول را در کشور تولید کرد و صرفا مسائل اقتصادی در این مورد تعیین کننده نیست. 
,
,
 
,
وی تصریح کرد: کلانتری می گوید ۱۲ میلیارد دلار محصول کشاورزی وارد می کنیم و این شبه را مطرح می کند که چرا مخالفین محصولات تراریخته با واردات مشکلی وجود ندارند ولی با تولید مخالفت می کنند؟ پاسخ اینکه اولا؛ با واردات تراریخته ها نیز مخالفیم ثانیا؛ غذای دور ریز ایرانی ها در سال می تواند ۱۵ میلیون نفر را  سیر کند پس می توان با جلوگیری از اسراف و مصرف بهینه آب واردات را کاهش داد.
,
 
,
حجت الاسلام ارجمند درباره مخالفت با کاشت محصولات تراریخته گفت: واردات نهایتا انسان را بیمار می کند اما کاشت این محصولات سرزمین ها را آلوده کرده و این اقدام برگشت ناپذیر است و می تواند اکوسیستم را در معرض نابودی قرار دهد. 
,
 
,
وی افزود: موضع آقای کلانتری به گونه ای است که استفاده از محصولات تراریخته تاکنون هیچ مشکلی در کشور ایجاد نکرده است اما واقعیت نشان می دهد در ۲۰ سال گذشته ۴۷۰درصد رشد سرطان داشته ایم و نازایی به مرز ۳۰ درصد می رسد در حالی که در انگلستان این آمار ۷ درصد است. باید چه اتفاقی بیفتد تا شما باور کنید این محصولات دارای مخاطرات شدید هستند؟ 
,
 
,
عضو هیئت مدیره انجمن ارگانیک ایران اظهار داشت: اولین عامل مرگ و میر ایرانی ها به واسطه گرفتگی قلب و عروق و استفاده از روغن های نباتی است که طی سالها به خورد مردم داده شده است بدون اینکه مخاطرات آن را سنجیده باشیم، اینکه رئیس سازمان محیط زیست باید دغدغه زیست محیطی داشته باشد اما به دنبال منافع اقتصادی بخش کشاورزی است قابل پذیرش نخواهد بود و ایشان باید در درجه اول به دنبال حفظ ذخائر ژنتیکی و تنوع زیستی در کشور باشند پس استدلالات مذکورِ ایشان به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه