اخبار داغ

«نه» قاطع ملت به وکلای غیر شفاف

استقبال نمایندگان تبریز از مطالبه شفافیت آرا چگونه بود؟

استقبال نمایندگان تبریز از مطالبه شفافیت آرا چگونه بود؟
۹۶ درصد شرکت کنندگان در یک نظرسنجی سراسری، موافقت خود با طرح شفافیت آرای نمایندگان را اعلام کردند اما این طرح مخالفانی نیز دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  تبریز بیدار ، طرح شفافیت عملکرد نمایندگان سوم شهریور سال جاری دومین بار طی یک سال گذشته در جلسه علنی مجلس مطرح شد. طرحی که قرار بود تا تمامی آرای نمایندگان در مجلس به علاوه آمار حضور و غیابشان در جلسات، مرخصی‌ها، ماموریت‌ها، سفرها و دیگر فعالیت‌های آنان به صورت شفاف در اختیار عموم قرار بگیرد، دو فوریت آن با مخالفت نمایندگان رای نیاورد اما بهارستانی‌ها با اصل طرح شفافیت مخالفتی نداشتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  تبریز بیدار ،,

در روزهای اخیر حجت الاسلام علیرضا پناهیان در سخنانی اظهار داشت: «آی مجلس شورای اسلامی، چه کسی به شما حق داده که شفاف رای ندهید و شفاف رای‌دادن را تفتیش عقاید بدانید؟ بگویید چه چیزی را دارید از ملت پنهان می‌کنید؟»

,

بررسی رسانه های داخلی نشان می دهد که رسانه های طیف اصلاح طلب عموما نسبت به این سخنان واکنش منفی داشته و اصولگرایان واکنش مثبت به آن نشان دادند.

,

رسانه های اصلاح طلب در این باره عنوان داشتند: «اگر آقای پناهیان از جمهوریت نظام خوش‌شان نمی‌آید، در اعتقاد خود به نظام تردید کند. فحاشی به جمهوریت، اهانت به اصل نظام است.»

,

رسانه های اصولگرا هم نوشتند: «اساساً کارکرد منابر و هیات حسینی، فریاد کاستی‌ها و بی‌عدالتی‌ها است. اینکه تذکر یک منبری باعث برآشفتن برخی شده جای تعجب دارد. آن روزی که با شفافیت آرای نمایندگان مخالفت می‌کردید، باید به فکر جایگاه مجلس می‌بودید.»

,

اما در بین ۲۸۸ نماینده مجلس، تنها ۷۳ نفر بطور غیررسمی اعلام کردند که آماده انتشار آرای خود هستند که در این بین نام احمدعلیرضابیگی و محمداسماعیل سعیدی دو نماینده مردم تبریز و ضیاءالدین اعزازی نماینده مردم بناب دیده می شود.

,

مسعود پزشکیان نماینده اصلاح طلب مردم تبریز و نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با توهین آمیز خواندن اظهارات پناهیان، اطهار داشت: در صحن مجلس در این مورد صحبت خواهم کرد.

,

البته یکی از روزنامه ها نیز یادداشتی از قول پزشکیان علیه پناهیان منتشر شد که این نماینده مجلس ضمن تکذیب آن، این اقدام روزنامه را غیراخلاقی خواند.

,

اما محمد حسین فرهنگی نماینده اصولگرای مردم تبریز در مجلس و از مخالفان طرح دو فوریتی در این باره گفت: بنده موافق طرح شفافیت هستم. عدم تصویب دو فوریت یک طرح، جنبه‌های مثبت و منفی دارد که نمایندگان موافق و مخالف در خصوص آن از تریبون مجلس نظر خود را اعلام کردند، هیچ فردی نباید با ادبیات توهین آمیز در خصوص مخالفان اظهارنظر کند و به طور کلی نباید  سیاه و سفید به موضوع نگاه کرد.

,

وی افزود: اظهارنظر و دلایل مخالفت  با رد دو فوریت طرح شفافیت آراء نمایندگان باید شنیده شود و باید از بیان صحبت‌های توهین آمیز یا تحقیرآمیز پرهیز کرد.

,

فرهنگی اظهار داشت: مخالفان حق دارند که دلایل و مستندات خود را مطرح کنند و پاسخ این سخنان تند و توهین آمیز را بدهند، زیرا ما به دنبال ایجاد فضایی نیستیم که به بهانه شفافیت، نمایندگان جرأت مخالفت با یک طرح یا لایحه را نداشته باشند و این شیوه اتفاقا بر خلاف اصل شفافیت است.

,

اما بعد از آنکه انتقاد از رای منفی نمایندگان مجلس به طرح شفافیت آرا توسط حجت‌الاسلام پناهیان مطرح شد، جمعی از اهالی خانه ملت  در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت نسبت به آنچه «هتاکی و اهانت به مجلس» می خواندند اعتراض کردند.

,

خبرگزاری وابسته به مجلس شورای اسلامی با تعدادی از نمایندگان مجلس مصاحبه کرده و با عنوان واکنش نمایندگان ملت به توهین یکی از سخنرانان علیه مجلس مطالبی منتشر کرد که نام فرهنگی نماینده مردم تبریز نیز در آن به چشم می خورد.

,

 

,

, ,

 

,

در همین باره یکی از رسانه های سراسری در بستر شبکه های اجتماعی، با درج یک نظرسنجی، از مخاطبان سوال کرده‌ بود که واکنش آنها به مخالفت برخی نمایندگان با طرح شفافیت آرا چیست؟ 

,

در این نظرسنجی ۳۶ هزار نفر شرکت کرده‌اند و واکنش ۹۳ درصد آنها این بوده که در دوره آتی انتخابات مجلس که اسفند امسال برگزار می‌شود، به چنین نماینده‌ای رای نمی‌دهند.

,

پیش از این ۹۶ درصد شرکت کنندگان نیز موافقت خود با طرح شفافیت آرای نمایندگان را اعلام کرده بودند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه