اخبار داغ

چالش‌های مدارس و والدین با لباس فرم دانش آموزان؛

خرج‌تراشیِ تحمیلی یا نظم بخشی؟

خرج‌تراشیِ تحمیلی یا نظم بخشی؟
چالش تنوع لباس مدارس یکی از دغدغه‌های مهمی است که هرساله شهریور ماه اولیای دانش‌آموزان را درگیر می‌کند و چندسالی است که تعیین لباس فرم برای مدارس با الگوی مشخصی برای هر مدرسه وجود دارد...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار، دوباره به روزهایی که اول صبح همه جا پر از بچه های قد و نیم قد مدرسه ای می شود، نزدیک می شویم؛ فصل پاییز و فصل بازگشایی مدارس.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریز بیدار,

یکی از اتفاقات جذاب همزمان با بازگشایی مدارس، حضور دانش آموزان با لباس های فرم رنگی است، البته  تنوع لباس فرم مدارس همچنین طرح و رنگ تعیین شده برای آن از سوی مدیران مدارس گاه با اختلاف سلیقه والدین یا دانش آموزان مواجه می شود.

,

خرج تراشیِ تحمیلی یا نظم بخشی؟

چالش تنوع لباس مدارس یکی از دغدغه‌های مهمی است که هرساله شهریور ماه اولیای دانش‌آموزان را درگیر می‌کند و چندسالی است که تعیین لباس فرم برای مدارس با الگوی مشخصی برای هر مدرسه وجود دارد که ابعاد مثبت و منفی را در بر می گیرد که بستگی به شرایط دانش آموز دارد.

, خرج تراشیِ تحمیلی یا نظم بخشی؟,
,
,

گاهی مشاهده شده  در تهیه لباس فرم، مدیران مدارس به صورت تحمیلی خانواده ها را بر آن داشته تا این لباس‌ها را از فروشگاه و خیاطی طرف قرارداد خریداری کنند و  تغییر هر ساله این لباس های فرم، برای خانواده هایی که توان مالی بالایی ندارند مشکل ساز می شود. 

,

ساماندهی لباس مدارس با اهداف پیش بینی شده

, ساماندهی لباس مدارس با اهداف پیش بینی شده,

صمد علیزاده، مدیر سازمان دانش آموزی آذربایجان شرقی در این باره به خبرنگار تبریزبیدار می گوید: بنابر دستور وزیر وقت، ساماندهی و مدیریت لباس فرم دانش آموزان به سازمان دانش آموزی واگذار شده است که در این طرح بحث توسعه عفاف و حجاب و مسایل اقتصادی خانواده ها در نظر گرفته شده و بستری برای رونق تولید داخلی ایجاد می شود.

او با بیان اینکه امسال هم مثل سال های گذشته تمامی دانش آموزان لباس فرم می پوشند و به مدرسه می روند، خبر می دهد: خرید لباس فرم اختیاری بوده اما چون پوشیدن لباس فرم در مدرسه به دلیل یکرنگ و هماهنگ بودن، ضروری است لذا اولیا می توانند در همان رنگ و طرح برای فرزندشان لباس بدوزند و صرف نظر از فقیر و غنی، همه  دانش آموزان در مدارس با لباس فرم مشخصی حضور می یابند.

,
,
,

وی با اشاره به اینکه امسال اولین سال طرح ساماندهی، مدیریت و نظارت به لباس فرم مدارس است، ادامه می دهد: ممکن است کمبودی در این زمینه باشد ولی تمام سعی ما برای بهتر اجرایی شدن این طرح است و این کمبود به دلیل دیر رسیدن بخشنامه و قرارداد بعضی مدارس با تولیدی ها قبل از رسیدن بخشنامه بوده ولی در کل از سوی مدیران مدارس و اولیا رضایت بخش اعلام می شود.

,

 

,

Image title

, Image title,


علیزاده می گوید: لباس فرم دانش آموزان نباید هر ساله عوض شود؛ مگر اینکه لباس دانش آموز از بین رفته یا اگر از سایز آن ناراضی باشند باید به تهیه آن اقدام کنند.

او با اشاره به اینکه با ۲۰۰ تولیدی پوشاک قرارداد بسته اند، ادامه می دهد: در سطح کلانشهر تبریز تعداد زیادی تولیدی وجود دارد که با ۲۰۰ تولیدی قرارداد بسته ایم و سازمان دانش آموزی سامانه ای در سطح کشور راه اندازی کرده که نام تولیدی، قیمت و جنس پارچه در این سامانه وجود دارد.

,
,
,
,

حذف واسطه گری

مدیر سازمان دانش آموزی استان به خبرنگار تبریزبیدار می گوید: اتحادیه تولید کننده لباس دو وظیفه دارد که وظیفه ی اولشان معرفی تولیدکنندگان مجاز جهت فعالیت در زمینه تولید پوشاک مدارس و وظیفه دوم قیمت گذاری بر اساس جنس و کیفیت پارچه لباس ها که جلسه ای که با کارشناسان اتحادیه داشتیم و توانستیم به قیمت واحدی نسبت به لباس فرم دانش آموزان برسیم که این طرح با سال های قبل متفاوت تر بوده، چرا که سال های قبل تولیدی ها، خودشان با مدارس قرارداد می بستند و به کمک این طرح واسطه و دلال حذف می شود و متراژ و جنس پارچه، کیفیت دوخت و دوز و هزینه های چرخکاری در نظر گرفته می شود.

وی با یادآوری جشن عاطفه ها که هر ساله در آستانه شروع مدارس برپا می شود، ادامه می دهد: تعدادی دانش آموز در سطح استان وجود دارد که تحت پوشش نهاد های حمایتی هستند و توان مالی خوبی ندارند که طبق این دستور العمل لباس فرم رایگان در اختیار این دانش آموزان قرار می گیرد.

علیزاده با بیان اینکه تولیدکنندگان از پارچه های ایرانی استفاده می کنند، می گوید: اساس کار این طرح به اینصورت بود که در وظیفه و فعالیت حوزه  خودمان طبق فرمایشات مقام معظم رهبری به بحث رونق تولید در داخل کشورمان توجه کنیم و چرخ زندگی مردم کشورمان بچرخد.

وی ادامه می دهد: در طرح ساماندهی لباس فرم دانش آموزان کارگروه استانی و شهرستانی تشکیل شده است که نمایندگانی از آموزش پرورش و سازمان صنعت معدن و تجارت، اتحادیه تولیدکننده پوشاک و خیاط های برون سازمانی عضو این کارگروه هستند.

مدیر سازمان دانش آموزی با بیان اینکه لباس فرم دانش آموزان در مدارس توزیع می شود، می گوید: برای کم شدن هزینه رفت و آمد اولیا به بازار و جلوگیری از مشکلاتی دیگر، تصمیم بر آن شده که لباس فرم در مدارس توزیع شود که اعضای کارگروه و مسئولان نظارتی آموزش و پرورش برای جلوگیری از تخلفات احتمالی نظارت کافی دارند که اگر تخلفی برایمان محرز شود برخورد قانونی خواهد شد.

او ادامه می دهد: با وجود اینکه در دستور العمل مدارس دولتی و غیر دولتی ذکر شده بود ولی در این طرح بیشتر مدارس دولتی مدنظر بود و مدارس غیر دولتی هم با ما همکاری خوبی داشتند.

وی با اشاره به اینکه برای خوب عملیاتی شدن و شفاف سازی این طرح به کمک اصحاب رسانه هم نیاز داریم، می افزاید: اصحاب رسانه، اولیا و مدیران مدارس باید همکاری خوبی با ما داشته باشند چراکه اگر عوامل اجرایی مدارس کمک نکنند ممکن است این طرح با شکست روبرو شود.

, حذف واسطه گری,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

اولیای مدارس چه می گویند؟

در رابطه با این گزارش تصمیم می گیرم به مدرسه شهید محمودی ناحیه ۳ تبریز بروم و موضوع را از زبان مدیر این مدرسه پیگیر شوم؛ وارد مدرسه شده و سراغ مدیر را می گیرم و می گویند همان خانمی که از پله ها بالا می رود مدیر مدرسه است. بعد از سلام و احوالپرسی، یک راست می روم سراغ اصل مطلب می روم.

حمیرا سعادتی مدیر مدرسه شهید محمودی می گوید: در این مدرسه معمولا فروردین یا اردیبهشت ماه با توجه به درخواست نماینده اولیا، تصمیم به تغییر لبتس فرم برای سال آینده گرفته می شود. پارسال لباس فرم به رنگ تیره بود که امسال اولیا متقاضی به تغییر رنگ شدند تا در سالتحصیلی جدید  با لباس جدید در مدرسه حضور داشته باشند.

او در خصوص مشکلات والدین در خرید مجدد لباس می گوید: اولیایی که خیاط هستند؛ خودشان می توانند پارچه تهیه کنند و لباس مدرسه فرزندشان را بدوزند و یا لباس پارسال خود را استفاده کنند و ما هیچ اجباری به خرید دوباره لباس نداریم. همچنین اولیا به صورت داوطلبانه برای دانش آموزانی که توان مالی خوبی ندارند؛ به صورت گروهی مبلغی در نظر می گیرند و برایشان لباس تهیه می کنند که در این کار خیر همکاران نیز کمک می کنند.

سعادتی خاطر نشان می کند:  طبق دستورالعمل آموزش و پرورش با تولیدی های مورد تایید اتحادیه پوشاک قرارداد بسته شده است.

یکی از اولیای دانش آموزان را گوشه حیاط می بینم؛ کنارش رفته و موضوع را با او در میان می گذارم و اینگونه می گوید: دختر من بازیگوش است و لباسش برای سال بعد سالم نمی ماند و چون من خودم خیاطی بلد هستم هر سال برایش لباس می دوزم و مدرسه هیچ ایرادی نمی گیرد.

خانم جوانی دست فرزندش را گرفته و وارد مدرسه می شوند؛ موضوع را به او هم می گویم و او پاسخ می دهد: لباس مدرسه سال قبل فرزندش سالم است و امسال هم همان را می پوشد و مدرسه گفته هیچ مانعی وجود ندارد؛ چون لباس سال قبلش هم سالم است و هم هیچ مشکلی در سایزش ندارد.

, اولیای مدارس چه می گویند؟,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه