اخبار داغ

۱۷۰ هزار نسخه خطی فارسی در جهان شناسایی شد

۱۷۰ هزار نسخه خطی فارسی در جهان شناسایی شد
مدیر طرح فهرست نسخ خطی فارسی جهان از شناسایی ۱۷۰ هزار نسخه خطی فارسی در جهان خبر داد و گفت:‌ این رقم تا پایان سال به ۲۰۰ هزار نسخه می‌رسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی درایتی، پژوهشگر نسخ خطی،با اشاره به طرح فهرستگان نسخ خطی فارسی در جهان گفت: 300 هزار نسخه خطی فارسی در خارج از ایران وجود دارد که قابل شناسایی است،‌ ما در این طرح این نسخه‌ها را فهرست و معرفی خواهیم کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: تاکنون 170 هزار نسخه خطی فارسی در جهان شناسایی شده است و بنا داریم این رقم را تا پایان سال جاری به 200 هزار نسخه خطی برسانیم.

,

درایتی تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه در برخی کشورها  و منطقه‌ها چون شبه‌قاره تعداد نسخ خطی فارسی بسیار است،‌ ما بنا داریم این مناطق را در مجموعه‌هایی مجزا منتشر کنیم،‌ برای نمونه یک جلد را به شبه‌قاره اختصاص دهیم تا هم هویتی برای آن منطقه باشد وهم به صورت مجزا برای پژوهشگران قابل دسترس باشد. در این جلد شبه‌قاره،‌ پاکستان،‌ هند و کشمیر و بنگلادش را گردآوری خواهیم کرد. احتمال می‌دهیم در این مناطق 120 تا 150 هزار نسخه موجود باشد. علاوه بر شبه‌قاره ترکیه و آسیای میانه نیز در رده بعدی قرار دارند.

,

وی گفت: اکنون طرح به جایی رسیده است که دیگر یافتن نسخ خطی در کشورهای مختلف دشوار شده است،‌ اما ما هدف‌گذاری شناسایی همه 300 هزار نسخه را تا پایان سال آینده داریم و امیدواریم که محقق شود تا بتوانیم این 300 هزار نسخه را با 200 هزار نسخه خطی شناسایی شده در ایران تجمیع کرده و فهرست 500 هزار نسخه‌فارسی جهان را منتشر کنیم.

,

منبع:تسنیم

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه