اخبار داغ

تحلیل‌گر مسائل سیاسی مطرح کرد؛

برخی نمایندگان از مطالبه‌گری مردم و رسانه‌ها در خصوص شفافیت آراء عصبانی هستند

برخی نمایندگان از مطالبه‌گری مردم و رسانه‌ها در خصوص شفافیت آراء عصبانی هستند
تحلیل‎گر مسائل سیاسی گفت: برخوردها و بازخوردهای نمایندگان نشان می دهد که این وکلای مردم از مطالبه گری برخی از افراد، مردم و رسانه ها نسبت به شفافیت آراء ناراحت و عصبانی هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن طالب پور در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز در رابطه با طرح چرایی رد شدن طرح شفافیت آراء نمایندگان در مجلس و مشکلات پیش روی این طرح، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در چند روز اخیر در فضای رسانه ای و محافل سیاسی به آن پرداخته شد، رای نداندن به طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس بود که بازتاب های متفاوتی به همراه داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

تحلیل‌گر مسائل سیاسی در رابطه لزوم اجرا یا عدم اجرای این طرح در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی کشور و آیین‌نامه داخلی مجلس و توقع و انتظار مردم، این شفافیت باید در ابعاد مختلف باید به وجود بیاید.

,

وی با بیان اینکه باید مشخص شود، نمایندگان مجلس از چه طریقی کسب درآمد می کنند، تأکید کرد: منابع مالی ستادهای نمایندگان مجلس و اینکه به محافل قدرت و ثروت متصل هستند یا خیر و وعده هایی که به مردم می دهند و طرح های عمرانی که اجراء می کنند، باید مشخص باشد و وکلای مجلس موظف به پاسخگویی به موکلان خود هستند.

,

برخی نمایندگان در بدو ورود به مجلس متمکن نیستند و پس از آن صاحب کارخانه می شوند

, برخی نمایندگان در بدو ورود به مجلس متمکن نیستند و پس از آن صاحب کارخانه می شوند,

طالب پور با بیان اینکه منابع مالی نمایندگان و امتیازهایی که در برخی موارد می گیرند، باید به طور کامل مشخص باشد، خاطرنشان کرد: در برخی موارد شاهد هستیم، برخی نمایندگان هنگام ورود به مجلس از نظر مالی متمکن نیستند، اما پس از خروج از مجلس دارای منابع مالی و کارخانه می شوند و حتی برخی مهاجرت می کنند.

,

هر چه اقدامات نمایندگان شفاف تر باشد، برای خود آن‌ها بهتر است

, هر چه اقدامات نمایندگان شفاف تر باشد، برای خود آن‌ها بهتر است,

تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه هر چه اقدامات نمایندگان شفاف‌تر باشد، برای خود آن ها بهتر است، خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی عموم مردم حتی در رابطه با حقوق نمایندگان هم سؤالاتی در ذهن خود دارند که درآمد نمایندگان مجلس چقدر است و این حقوق 19 یا 20 میلیونی تا چه اندازه متناسب با جایگاه نمایندگان است.

,

وی ادامه داد: اگر چه بخشی از این حقوق به دلیل مواردی همچون ایاب و ذهاب نمایندگان و هزینه های دفتر و مسئولان دفتر طبیعی است، اما شفاف نبودن آن، این سؤالات را در ذهن مردم ایجاد می کند.

,

نبود شفافیت عملکرد کل نمایندگان را زیر سوال می برد

, نبود شفافیت عملکرد کل نمایندگان را زیر سوال می برد,

طالب پور با بیان اینکه این شفافیت حساب نمایندگانی که از راه‌های غیر قانونی به این منصب می رسند با نمایندگان سالم جدا می کند، اذعان کرد: در نبود شفافیت، عملکرد کل نمایندگان زیر سؤال است و وقتی عموم مردم، تخلفات برخی از  نمایندگان را می‌بینند، در شرایط فعلی طبیعی است که آن را به کل نمایندگان تعمیم دهند.

,

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه از نمایندگان توقع می رفت که به این طرح رأی مثبت بدهند، خاطر نشان کرد: به تازگی در مجلس این شائبه به وجود آمده است که برخی از وزراء برای فرار از استیضاح یا طرح سؤال یک سری رانت هایی در اختیار نمایندگان قرار می دهند که این طرح به اصلاح ذهنیت مردم کمک می کرد.

,

پیگیری خواسته موکلان موضوع دیگری است که طالب پور در رابطه با طرح شفافیت آراء به آن اشاره کرد و گفت: بر خلاف آن چه که در جامعه مطرح است که نمایندگان مجلس باید کار عمرانی کند، وظیفه نمایندگان، قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین در کشور است.

,

وی افزود: موکلان حق دارند بدانند وکلای خود به چه طرح هایی رأی داده یا ندادند؛ در برخی از دوره ها شاهد تصویب برخی از قوانین با رأی بالا بودیم که نیاز مردم نبود و یا دولت ها برای رسیدن به خواسته خود از مجلس رأی هایی می گیرند که خواسته مردم در این رأی لحاظ نشده است.

,

مطالبه گری رهبر معظم انقلاب در کنار مردم از نمایندگان مجلس

, مطالبه گری رهبر معظم انقلاب در کنار مردم از نمایندگان مجلس,

طالب پور با بیان اینکه برخی از لایحه های بسیار مهم که مورد نیاز مردم است در همین مجلس رأی نمی آورد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با نمایندگان مجلس فرمودند که در اوج مشکلات اقتصادی، نمایندگان مجلس چه طرح های اقتصادی برای مردم تصویب کردند؟ اگر این نمایندگان به فکر مردم هستند و به دنبال خدمت هستند، پس چرا در بحث اقتصادی که اصلی ترین دغدغه مردم است، این مجلس اقدامی نمی کند؟

,

تحلیل‎گر مسائل سیاسی افزود: دولت فعلی پیرترین و غیر تخصصصی ترین دولت بعد از مجلس است که از این مجلس رأی گرفته اند؛ این سؤال مطرح است که چرا رأی می گیرند و چرا به موقع استیضاح نمی شوند و با در شب استیضاح نظر نمایندگان تغییر می کند؟

,

وی با بیان اینکه زمانی که مردم توقع طرح سؤال از رئیس جمهور دارند، نمایندگان سکوت می کنند، گفت: همین نمایندگان در شرایطی که رهبری طرح سؤال را به صلاح کشور نمی دانند، شروع به اقدام می کنند.

,

رئیس مجلس هم از حضور و غیاب نمایندگان بی خبر است

, رئیس مجلس هم از حضور و غیاب نمایندگان بی خبر است,

طالب پور حضور و غیاب نمایندگان در مجلس موضوع دیگری دانست که باید برای مردم روشن شود و عنوان کرد: در همین هفته های گذشته، مجلس به دلیل عدم حضور نمایندگان به حدّ نصاب نرسید و خود رئیس مجلس هم از غیبت آن ها بی خبر است؛ مردم باید بدانند نمایندگان آن ها چه زمانی در مجلس حضور دارند.

,

این کارشناس مسائل داخلی در ادامه گفت: بر اساس نظر مقام معظم رهبری آن زمانی که نمایندگان مجلس از وقت مجلس می زنند و برای پیگیری وعده های انتخاباتی در وزارتخانه ها وقت می گذارند، از نظر شرعی، حقوقی که دریافت می کنند، دارای مشکل است.

,

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس در کم ترین حدّ ممکن به این طرح رأی دادند، اذعان کرد: این اقدام به صلاح مجلس نبود و ابهامات مردم نسبت به برخی از مسائل در مجلس را چندین برابر کرد.

,

تحلیل‎گر مسائل سیاسی ادامه داد: نمایندگان مجلس خود را در محل اتهام قرار دادند که در پشت پرده مسائلی وجود دارد که خود نمایندگان از بر مَلا شدن آن ترس دارند.

,

طرح شفافیت آراء چندین بار در مجلس مطرح شده و رأی نیاورد

, طرح شفافیت آراء چندین بار در مجلس مطرح شده و رأی نیاورد,

طالب پور در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که آیا امکان طرح مجدد و رأی آوری این لایحه در مجلس وجود دارد، گفت: امکان طرح مجدد این لایحه در مجلس است، امّا یک واقعیت وجود دارد که در دوره های گذشته این طرح در مجلس مطرح شده که یا به صحن علنی نرسیده و یا اگر به صحن علنی هم رسیده است، رأی نیاورد.

,

وی با بیان اینکه این مشکل مربوط به مجلس فعلی نیست، اذعان کرد: یکی از نمایندگان مجلس در پاسخ به این که چرا به این طرح رأی مثبت ندادید، اعلام کرد به دلیل مطرح شدن این لایحه توسط جناح رقیب به آن لایحه رأی ندادم!

,

ابهام مردم در تصویب 20 دقیقه ای برجام در مجلس

, ابهام مردم در تصویب 20 دقیقه ای برجام در مجلس,

تحلیل‎گر مسائل سیاسی با بیان اینکه یکی از مهم ترین مواردی که مردم در رابطه با رأی مجلس سؤال کردند، قضیه تصویب برجام بود، عنوان کرد: برای مردم سؤال است که چرا برجام در 20 دقیقه در مجلس رأی آورد و در ادامه هیچ یک از بندهای مورد نظر رهبری در برجام اجراء نشد و مجلس در قبال آن سکوت کرد؟

,

طالب پور در پاسخ به سوال خبرنگار ما در رابطه با موانع پیش روی این لایحه در مجلس، گفت: هر قانونی که در کشور تصویب می شود، به طور حتم دارای ضعف هایی است و یک عده از آن سوء استفاده بکنند، اما نمی توان به دلیل برخی موارد جزئی کل قانون را زیر سؤال برد و کار مجلس هم به حداقل رساندن مشکلات این قانون و پیش بینی کردن راه های برخورد با سوء استفاده کنندگان از این قانون است.

,

تحلیل‎گر مسائل سیاسی با بیان اینکه به نظر می رسد، نمایندگان مجلس با اصل این موضوع موافق نبودند، اذعان کرد: زمانی که حجت الاسلام پناهیان نسبت به این اقدام موضع می گیرد، برخوردهایی از سوی نمایندگان صورت می گیرد که در شأن یک نماینده مجلس و رئیس یک کمیسیون مهم در مجلس نیست.

,

وی افزود: برخوردها و بازخوردهای نمایندگان نشان می دهد که این وکلای مردم از مطالبه گری برخی از افراد، مردم و رسانه ها نسبت به این موضوع ناراحت و عصبانی هستند.

,

طالب پور گفت: این حق موکلان است که از وکلای مجلس مطالبه گری کنند و طبق قانون اساسی وقتی فردی به مجلس رفت، نماینده کل جامعه و موظف به پاسخگویی به جامعه است.

,

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه رسانه ها باید چرایی رأی ندادن نمایندگان به این طرح را بررسی و از آن ها مطالبه گری کنند، خاطر نشان کرد: به نفع مجلس است که در این چند ماه باقی مانده از عمر خود، به این طرح رأی بدهد و آن را به عنوان یک نقطه قوت در کارنامه خود ثبت کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه