اخبار داغ

نگاهی به پوشش‌های نامتعارف و لزوم ساماندهی بازار مُد اسلامی – ایرانی

نگاهی به پوشش‌های نامتعارف و لزوم ساماندهی بازار مُد اسلامی – ایرانی
امروزه پوشیدن لباس های تنگ، چسبان و بدن نما در جامعه ما مُد شده و متاسفانه بیشتر دختران و یا زنان جوان از پوشیدن این نوع لباس ها ابایی ندارند ولی حقیقت این است که آنها از تاثیرات منفی پوشیدن این نوع لباس ها آگاهی ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز، چند سال پیش از سوی نیروی انتظامی پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان و بدن نما و مانتوهای کوتاه که تا سر زانو، مانتوها و لباس‌های آستین کوتاه و شال و روسری که موی سر از دو طرف آن نمایان باشد، به عنوان مصادیق بد پوششی اعلام شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

جدای از اینکه پوشیدن این نوع لباس ها آثار منفی بر امنیت اخلاقی و روانی جامعه دارند، سلامت استفاده کنندگان از آن ها را نیز به خطر می اندازند که البته بیشتر آن ها از این موضوع بی اطلاع هستند. به همین جهت لازم دانستیم تا به بررسی این نوع از پوشش هایی که به صورت غلط به یک مُد در جامعه ما تبدیل شده بپردازیم.

,

چرا پوشش

, چرا پوشش,

پوشش یکی از شئون انسانی است و این شان انسان به خصوصیات متفاوت فردی و اجتماعی وی مربوط می شود، به طوری که می توان گفت: لباس پرچم وجود آدمی است که از اعتقادات و فرهنگ و آداب و رسوم او سخن می گوید؛ ظاهر و طرز لباس پوشیدن جلوه ای از شخصیت فرد است .

,

پوشش و تاثیرات روانی آن

, پوشش و تاثیرات روانی آن,

لباسی که نشان از شأن انسان است ، باید تضمین کننده آرامش او باشد چرا که همه دنبال راحتی هستیم و آرامش ، این مسئله را به ارمغان می آورد و این بر روح و روان آدمی تاثیر بسزایی دارد. لباس از لحاظ اخلاقی ، جسمی ، روانی ، اجتماعی و دینی بر افراد تاثیر می گذارد .

,

از جنبه روانی آن ، حس برتری طلبی که در انسان وجود دارد ، با نوع پوشش به دیگران ابراز و حس برتری او، راضی نگه داشته می شود. لباسی که هر فرد بر تن دارد می گوید من کیستم و از کجا آمده ام و به کدام فرهنگ تعلق دارم. اگر به لباس های محلی طوایف مختلف کشورمان با دقت نگاه کنیم می بینیم همه آنها ساده، بلند و گشاد هستند و از بلایای فرهنگ غربی دور مانده اند.

,

لباس تنگ و سلامت آدمی

, لباس تنگ و سلامت آدمی,

امروزه پوشیدن لباس های تنگ، چسبان و بدن نما در جامعه ما مُد شده و متاسفانه بیشتر دختران و یا زنان جوان از پوشیدن این نوع لباس ها که به نوعی از مصادیق بد پوششی است ابایی ندارند ولی حقیقت این است که آنها از تاثیرات منفی پوشیدن این نوع لباس ها آگاهی ندارند.

,

پزشکان متخصص در زمینه گوارش معتقدند، لباس تنگ و چسبان باعث بسته شدن راه ترشح غدد و چربی و بروز حساسیت و عرق سوز شدن بدن به ویژه در فصل گرما می شود. لباس تنگ ، باعث تاثیرگذاری منفی بر قسمت های مختلف بدن می شود و این موضوع احساس کوفتگی و خستگی مفرط در افراد را فراهم می آورد.

,

مشکلات گوارشی، ناباروری در جوانان، عفونت مثانه، کهیر، فشاری و احتمال گسترش تومورهای سرطانی در بافت های بدن از دیگر عوارض خطرناک لباس های تنگ است.

,

در کتاب آیین بهزیستی در اسلام؛ نوشته احمد صبور اردوبادی آمده است: تنفس پوستی، یکی از مهم ترین عملکردهای طبیعی بدن است. به هر میزان که لباس تنگ باشد، رابطه پوست با هوای آزاد کمتر می شود و شادابی و سلامت پوست بیشتر در معرض خطر قرار خواهد گرفت. و در فعالیت های عضلانی بدن، به جهت در تنگنا قرار گرفتن عضلات و ماهیچه ها، با سلب آزادی عمل از اعضای بدن، یک نوع محدودیت حرکتی برای مدگرایان به ارمغان می آورد. این موضوع را به هنگام نشست و برخاست، راه رفتن، خم شدن، و سایر حرکات بدنی کسانی که از لباس های تنگ استفاده می کنند به وضوح می توان ملاحظه کرد

,

به گفته دکتر محسن شریفی، فوق تخصص گوارش درباره این مشکلات گوارشی، یکی از شایع ترین بیماری های گوارشی که در کلینیک‌ها دیده می شود سندرم روده تحریک پذیر است . در این بیماری گیرنده های موجود در جدار دستگاه گوارش و بویژه روده ها حساسیت ویژه ای به تحریکات بیرونی و درونی دارند و افرادی که مبتلا به این بیماری هستند غالباً از درد یا نفخ یا اسهال و یبوست یا تغییر در اجابت مزاج بطور متناوب رنج می برند. وی می گوید: بستن کمربند سفت یا پوشیدن شلوار چسبان باعث تشدید درد در این افراد و افزایش حس تجمع گاز در روده ها می شود.
سفارش پیامبراکرم (ص) در خصوص پوشش زنان در بیرون از خانه

,
, سفارش پیامبراکرم (ص) در خصوص پوشش زنان در بیرون از خانه,

در کتاب مستدرک ‏الوسائل، ج14، ص242 روایت شده که پیامبر اکرم(ص) خطاب به یکی از زنان فرمودند: «ای حولاء! زینت خود را برای غیر همسرت آشکار مکن؛ ‌ای حولا! بر زن جایز نیست که زیبایی‌های دست و پای خود را (بالاتر از مچ) برای مردی غیر از شوهرش آشکار کند، که اگر چنین کرد، همیشه در نفرین، خشم و کینه الهی و فرشتگان او خواهد بود و در قیامت، برای او عذابی دردناک فراهم است.»

,

همچنین در کتاب سفینه البحار، ج8، ص231 نیز نقل شده که پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «هر زنی که خود را بیاراید، خوشبو کند و از منزل خارج شود، در حالی که شوهرش به این کار راضی باشد، خداوند برای هر قدمی که زن بر می‏دارد، برای شوهرش خانه‏ ای در دوزخ بنا می‏ کند.»

,

لباس برای پوشش است یا خودنمایی!

, لباس برای پوشش است یا خودنمایی!,

امروزه که بیشتر از آنکه به جای اینکه لباس برای پوشاندن و محافظت افراد باشد به ابزاری برای خودنمایی و به رخ کشیدن زیبایی های انسان به دیگران تبدیل شده است و بر همین اساس صنعتی به نام مُد لباس در جهان پدیده آمده و شبکه های مافیایی به دنبال کسب در آمد از این راه هستند راهی که در زمینه بی عفت کردن زنان و دختران دنیا قدم بر می دارد. اما لازم است در این جا به چند نکته مهم اشاره کنیم:

,

۱. درست است که دختران در مراحلی از سنین خود بیشتر تمایل دارند مورد توجه دیگران قرار گیرند، اما میدان جلب توجه بسیار وسیع است و تنها منحصر به بدن‌نمایی و آرایش نیست. آیا جوان نمی تواند از راه پیشرفت در امور علمی و معنوی یا از طریق اخلاق و رفتار نیکو، یا با به دست آوردن مقام در مسابقات علمی، قرائت و حفظ قرآن و یا مسابقات گوناگون، باعث جلب توجه دیگران شود؟

,

۲. طبق تحقیقات روان‌شناسانه، دختران در مراحلی از سنین خود میل به خودنمایی دارند، اما باید دانست که دختران باید به اقتضای قدرت اراده و انتخابی که خداوند در درون آنان قرار داده، می‌توانند این میل را در بستر صحیح و مسیرهای مثبتی هدایت کنند و بکوشند، از طرق دیگری غیر از بدن نمایی و خودآرایی، در حد معقول آن را اشباع نمایند

,

3-وقتی دختر یا زنی در مجامع عمومی زمینه جلب توجه دیگران را نسبت به خود فراهم نماید؛ حس تمایل افراد را به خود بیدار و تحریک می نماید و آنها را در حسرت دستیابی به خویش رها می سازد، در این شرایط شدیدترین فشارهای روانی و ضربه های روحی را بر آنها وارد می آورد.

,

در چنین موقعیتی اگر همچون غرب زمینه برای روابط ناسالم فراهم باشد نابسامانی های دهشتناکی اوج می گیرد و اگر این زمینه فراهم نباشد، عقده ها و ناکامی‌ها، جوانان را از پای در می آورد و یا نسبت به این گروه از زنان و دختران مرتکب جنایات وحشتناکی می شود .

,

4-افزون بر این زنانی که به خود آرایی در مقابل بیگانه تأکید می ورزند پیوسته نگران قضاوت دیگران درباره خود هستند و در دغدغه به سر می برند. بنابراین زنان و دختران جهت مصون ماندن از این‌گونه پیامدهای منفی، باید از هرگونه پوشش تحریک کننده پرهیز نموده و تمرکز خود را در این زمینه به کانون خانواده و دیگر فعالیت‌ها معطوف کنند.

,

لزوم ساماندهی وضعیت بازار مُد اسلامی – ایرانی

, لزوم ساماندهی وضعیت بازار مُد اسلامی – ایرانی,

بی تردید وظیفه پلیس فرهنگ‌سازی در زمینه حجاب و پوشش نیست چون این موضوع متولی خاص خود را دارد. اما زمانی که متولیان فرهنگ عمومی وظیفه خود را فراموش کنند، مسلماً پلیس نمی‌تواند نسبت به گسترش فرهنگ غرب، بی‌بند و باری و مسائل غیراخلاقی بی‌تفاوت باشد و از این رو دست به اقداماتی می‌زند که طبیعتاً پلیسی است.

,

شکی نیست ، اگر مسئولانی که برای ساماندهی اوضاع فرهنگی انتخاب شده‌اند به وظایف خود عمل کنند، هرگز نیازی به چنین رفتارهایی از سوی نیروی انتظامی نخواهد بود.

,

باید گفت الگوی فعلی لباس در کشور ما خود الگویی وارداتی و غربی است و با مُدهای جدید لباس که خاستگاه غربی دارد، سنخیت و قرابت دارد و این رویه نوجوانان و جوانان را دچار سردرگمی می‌کند. در این میان از یک سو از تقلید از الگوهای لباس بیگانه منع می‌شوند و از سوی دیگر با خلأ الگوهای لباس ملی مواجه هستند. بنابراین باید با مهندسی فرهنگی و تعامل صحیح با شرایط نوین و حفظ هویت دینی و ملی و متناسب با ارزش‌ها و هنجارها و در نظر گرفتن نوع پوشش در سلامت روح و جسم و شرایط مختلف جامعه و نیاز سنجی اقشار مختلف الگوی لباس اسلامی – ایرانی که از جذابیت نیز برخوردار باشد را طراحی کنند.

,

تهیه و تنظیم:

,
  • سرتیپ دوم پاسدار مهدی معصوم بیگی؛ فرمانده انتظامی استان اصفهان
,
  • سرتیپ دوم پاسدار مهدی معصوم بیگی؛ فرمانده انتظامی استان اصفهان
  • ,

    انتهای پیام/

    ]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه