اخبار داغ

واکنش رییس دادگستری شهرکرد به تصویب لایحه تجارت در گفتگو با دانا:

حذف تشریفات از قراردادها، بزرگ‌ترین ایراد لایحه تجارت است/ به جای یکباره عوض کردن قوانین بهتر است آنها را اصلاح کنند

حذف تشریفات از قراردادها، بزرگ‌ترین ایراد لایحه تجارت است/ به جای یکباره عوض کردن قوانین بهتر است آنها را اصلاح کنند
فیض اله قائدی با انتقاد از جامع نبودن لایحه تجارت گفت: حذف تشریفات از قراردادهای کلان موجب افزایش اختلافات مردم و به تبعه آن اطاله دادرسی می شود.
[

فیض اله قائدی، رییس دادگستری شهرکرد در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره ایرادات حقوقی لایحه تجارت و تصویب مواد آن در کمترین زمان در مجلس در اظهار داشت: مفاد لایحه تجارت به آن صورتی که باید کارشناسی نشده است و اکثر افرادی که درگیر تدوین این لایحه هستند کسانی هستند که به صورت عملی با مشکلات مواجه نشده و این موضوعات را در کتاب‌ها و کلاس‌ها خوانده یا گفته‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

پیامد های منفی حذف تشریفات از قرارداد

, پیامد های منفی حذف تشریفات از قرارداد, پیامد های منفی حذف تشریفات از قرارداد,

وی درباره ماده 5 لایحه تجارت که در آن هیچ تشریفاتی خاصی برای انعقاد قرارداد در نظر گرفته نشده است، گفت: ماده 5 لایحه تجارت اگر برای همه معاملات در نظر گرفته شود واقعاً عیب است، چرا که ما باید به سمتی برویم که شکل‌گرایی و تشریفات را در کشور حاکم کنیم.

,

رییس دادگستری شهرکرد خاطر نشان کرد: قراردادها و معاملات کلان نیاز دارد که از طریق تشریفاتی مثل سند رسمی ثبت شوند اما برای معاملات خرد تشریفات لازم نیست.

,

وی اضافه کرد: حذف تشریفات از معاملات کلان بزرگ ترین عیب لایحه تجارت است و ما هر چه قدر به سمت  تعیین تشریفات حرکت کنیم اولاً اختلاف کم پیش می‌آید ثانیاً اگر اختلافی هم پیش بیاید طرفهای اختلاف می‌دانند که در واقع برنده این دعوا چه کسی است و دادگاه هم به راحتی میتواند رأی بدهد.

,

قائدی درباره پیامدهای قضایی آن گفت: فرض کنید شهادت شهود در مقابل سند رسمی هم قابل اعتبار باشد؛ این باعث می‌شود که رسیدگی‌ها طولانی‌تر شود و مردم سردرگم می‌شوند.

,

وی افزود: طولانی شدن رسیدگی‌ها یا همان اطاله دادرسی به این علت است که ما اهمیتی به ثبت رسمی نمی‌دهیم.

,

قائدی در خصوص کلیات لایحه تجارت گفت: الان خیلی جای خالی در قوانین حوزه تجارت داریم و چیزهایی که ما در حوزه تجارت می‌خواهیم در لایحه تجارت پیش بینی نشده است. این امر عملاً مشکلاتی را در محاکم قضایی ایجاد می‌کند.

,

 وی درباره پیامد تغییر یکباره قانون تجارت گفت: اگرقوانین به طور کلی، تا جایی که ممکن است اصلاح شده و یکباره عوض نشوند بهتر است، چرا که فرصت مطالعه را برای مردم و مجریان قانون فراهم می‌کند.

,

 

,

چگونگی ارجاع به عرف در محاکم قضایی

, چگونگی ارجاع به عرف در محاکم قضایی, چگونگی ارجاع به عرف در محاکم قضایی,

رییس دادگستری شهرکرد در خصوص ارجاع به عرف در مفاد لایحه تجارت که با انتقاد برخی مواجه شده است، گفت: این‌ها مفاهیم تخصصی هستند؛ ببینید ما در تجارت نمی‌توانیم از عرف دور باشیم. خیلی موقعها می‌بینیم خود تجار عرفی دارند یا عرفی بر اثر ضرورت ایجاد می‌شود که قانون در واقع در مقابل آن حرفی برای گفتن ندارد و خیلی موقع‌ها عرف ها تبدیل به قانون می‌شود.

, ,

وی ادامه داد: اما این که در چه زمینه‌ای به عرف مراجعه کنید یا به چه عرفی مراجعه کنیم یک امر تخصصی است اما باید گفت وقتی از عرف حرف می زنیم، عرف یک چیزی است که پذیرفته شده است. مثلا عرف تجار یعنی به هر تاجری بگویی عرف را پذیرفته است، عرف آن نیست که برداشت‌های مختلفی از آن صورت بگیرد.

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه