اخبار داغ

روحانی: آمریکایی‌ها در سوریه اهداف بسیار خطرناکی را مد نظر دارند

روحانی: آمریکایی‌ها در سوریه اهداف بسیار خطرناکی را مد نظر دارند
رئیس جمهور گفت: سوءنیت آمریکایی‌ها در سوریه از جایی آشکار می‌شود که بخشی از خاک سوریه یعنی بلندی‌های جولان را به یک تجاوزگر بخشیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور پس از برگزاری نشست سه جانبه با روسای جمهوری ترکیه و روسیه در کنفرانس خبری اظهار داشت: نشست مفید و سازنده بود که امروز به میزبانی ترکیه و جناب آقای اردوغان شاهد بودیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: در این نشست، فرصتی بود که یک بار دیگر بر همه فعالیت هایی که طبق روند آستانه انجام شده؛ هم تحولات سیاسی و هم تحولات میدانی را مورد بررسی قرار دهیم. ما در اکثریت قریب به اتفاق مسائل سوریه اتفاق نظر دارند همه ما نسبت به مسئله یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه نظر واحد داریم و همه ما با حضور نیروهایی که در امور سوریه  بدون دعوت دولت قانونی سوریه مداخله می‌کنند که نمونه آن آمریکا است (مخالف هستیم).

,

روحانی گفت: آمریکایی ها در طول این مدت یا به تروریست‌ها کمک کردند یا مداخلات نابجا در سوریه انجام دادند و اهداف بسیار خطرناکی را مد نظر دارند آنها در فکر تجزیه سوریه هستند که برای همه کشورهای منطقه از جمله این سه کشور قابل قبول نیست.

,

وی ادامه داد: سوء نیت آمریکایی‌ها از اینجا آشکار می‌شود که بخشی از خاک سوریه یعنی بلندی‌های جولان را به یک تجاوزگر بخشیده است و این از چیزهای عجیب تاریخی است که یک کشوری خاک کشور اشغال شده را به متجاوز بدون اجازه قانونی و یا توانی که این کار داشته باشد اینجا پیداست که آمریکا نسبت به مردم سوریه و نسبت به کشور سوریه سوءنیت دارد.

,

وی بیان داشت: در کنار این اقدامات آمریکا ، مداخله های مداوم و روزانه اسراییل و بمباران مردم بی‌گناه سوریه و زیرساخت های این کشور ، با حاکمیت ملی سوریه منافات دارد . همگان باید به حاکمیت ملی  و تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارند.

,

روحانی افزود: همچنین هر سه رهبر سه کشور بزرگ منطقه معتقدند مبارزه با تروریسم باید ادامه پیدا کند چرا که هنوز ادلب در تصرف تروریست‌ها است و متأسفانه در ماه‌های اخیر حضور تروریست‌ها از جمله جبهه النصره در این منطقه بیشتر شده است.

,

رییس جمهور با بیان اینکه تا چه زمانی باید مردم سوریه در انتظار نابودی و خروج تروریست‌ها باشند و مردم آواره باشند ؟، اظهارداشت: آیا 9 سال زمان کافی نیست؟ 9 سال است که مردم سوریه در رنج و عذاب تروریست‌هایی هستند که همه می‌دانیم با پول چه کسانی این تروریست‌ها اداره شدند و امروز هم چه کسانی به اینها پول می‌دهند و با سلاح چه کشورهایی اینها تأمین شدند و این  همه مردم بی‌گناه در سوریه کشته شدند.

,

روحانی تاکیدکرد: ضرورت دارد با تروریست‌ها از جمله در ادلب مبارزه و به دولت سوریه کمک کنیم همچنین در مسأله شرق فرات و منطقه ای که در کنترل و سیطره آمریکایی‌ها هست و گروهی از تروریست‌ها در آنجا حضور دارند و حاکم هستند.

,

رییس جمهور همچنین لزوم کمک به بازگشت آوارگان سوری به خانه و سرزمین خودشان را مورد تاکید قرار داد و اظهارداشت: در این زمینه، تجربه زیادی  داریم هم در جنگ 8 ساله عده‌ای از مردم کشورم را صدامیان آواره کردند و هم در میزبانی از مردم آواره افغانستان. در ایران میزبان بیش از 3 میلیون آواره افغانی در طول 40 سال گذشته هستیم و 40سال است که 3 میلیون افغانی میهمان کشور ما هستند و می‌دانیم که آوارگی یعنی چه و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند.

,

رییس جمهور اضافه کرد: همه آواره‌ها می‌خواهند به خانه و مزرعه خودشان بازگشته و از نو در آن کشت و کار کنند. 

,

روحانی با تاکید بر اینکه باید کل سوریه را امن کنیم، تا مردم سوریه به خانه‌هایشان برگردند، گفت: باید در بازسازی سوریه هم کمک کنیم و از لحاظ بشردوستانه نیز به مردم عزیز سوریه که در مشکلات و رنج فراوان هستند یاری و کمک کنیم.

,

وی با ابراز خوشحالی از ادامه روند آستانه اظهارداشت: کمیته قانون اساسی، تکمیل شده و امیدواریم این تحول سیاسی اصلاح قانون اساسی، سریع‌تر انجام بگیرد . از شرکت دو دولت عراق و لبنان به عنوان ناظران جدید در روند آستانه استقبال می‌کنم و امیدوارم در اجلاس ششم در ایران میزبان دو کشور عزیز روسیه و ترکیه باشیم.

,

رئیس قوه مجریه در پاسخ به پرسشی درباره حملات اخیر یمنی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان سعودی اظهار کرد: مردم یمن ناچارند در برابر این همه تجاوز و سیل اسلحه از آمریکا و اروپا به سمت عربستان و امارات، پاسخ دهند؛ آنها نمی‌توانند در برابر ویرانی کشورشان دفاع مشروع نداشته باشند.

,

رئیس‌جمهوری گفت: کاری که مردم یمن انجام می‌دهند دفاع مشروع از خودشان و حمله متقابل است. راه‌حل اساسی نیز پایان دادن به این تجاوز علیه یمن است. ما معتقدیم راه‌حل یمن سیاسی است و شاید آنچه در روند آستانه مشاهده کردیم بتواند الگویی برای یمن باشد و کشورهای منطقه بتوانند تلاش کنند تا صلح و امنیت را به این کشور بازگردانند.

,

منبع: فارس

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه