اخبار داغ

سرقت کتیبه‌های خطی مسجد ملاوردیخان قزوین تائید شد!/سرقت کتیبه های 10 میلیارد تومانی از دوران زندیه و صفویه

سرقت کتیبه‌های خطی مسجد ملاوردیخان قزوین تائید شد!/سرقت کتیبه های 10 میلیارد تومانی از دوران زندیه و صفویه
مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: پس از بررسی نیروی انتظامی و یگان‌های تحقیقاتی میراث فرهنگی دستورات لازم برای اجرای روند قضایی سرقت کتیبه‌ها به کلانتری ابلاغ شد و پرونده همچنان درحال پیگیری و بررسی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ ۱۰شهریور ماه سال جاری اخباری با مضمون سرقت کتیبه‌های خطی مسجد ملاوردیخان انتشار یافت که این آثار ارزشمند میراث و یادگار دوران صفویه، زندیه و قاجاریه بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

کتیبه‌های خطی مسجد ملاوردیخان از گزیده آثار ملک محمد قزوینی از خوشنویسان تاریخ خط ایران بود که جزو میراث ارزشمند و تزیینات بنای ملاوردیخان به شمار می‌رفت.

,

طبق گفته‌ی کارشناسان و مدیرکل میراث فرهنگی استان تعیین قیمت برای ارزش‌های هنری کار ناشایستی است و میراث ارزشمند با هر قیمت و جایگاهی نیازمند پاسداری و ارزش‌گذاری است اما یکی از اساتید خوشنویسی قزوین ارزش مادی کتیبه‌های آب انبار مسجد مولاوردیخان بیش از 10میلیارد تومان تخمین زده شده است.

,

آب انبار مسجد مدرسه مولاوردیخان قزوین از بنا‌های متعلق به دوره زندیه و قاجاریه است.

,

علیرضا خزائلی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ درباره‌ی سرقت کتیبه‌های خطی مسجد ملاوردیخان اظهار کرد: طبق گزارش یگان‌های میراث فرهنگی، شکستن قفل ورودی مسجد و مفقود شدن کتیبه‌های خطی در چهار صبح روز ۲۹اردیبهشت ماه سال جاری توسط یکی از نمازگزاران به متولی مسجد ابلاغ شده است.

,

وی افزود: متولی مسجد ملاوردیخان بعد از مشاهده صحنه متوجه مفقود شدن چهارعدد کتیبه‌ی خطی در سردر مسجد می‌شود که بلافاصله مسئله‌ی مفقود شدن کتیبه‌ها را با نیروی انتظامی درمیان می‌گذارد.

,

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین اذعان کرد: پس از بررسی نیروی انتظامی و یگان‌های تحقیقاتی میراث فرهنگی دستورات لازم برای اجرای روند قضایی سرقت کتیبه‌ها به کلانتری ابلاغ شد و پرونده همچنان درحال پیگیری و بررسی است.

,

, ,

 

,

این مسئول ابراز کرد: اخبار سرقت کتیبه‌های خطی دیرتر از زمان وقوع مورد انتشار رسانه‌ها قرار گرفت که در این مدت یگان‌های میراث فرهنگی و نیروی انتظامی درحال پیگیری و بررسی موضوع بودند.

,

خزائلی اذعان کرد: در خبرها برخی ارزش این کتیبه بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان عنوان کرده‌اند که این قیمت گذاری منطقی نیست و اصولاً ما در میراث فرهنگی نمی‌توانیم قیمت یک شیء تاریخی را به سرعت قیمت گذاری کنیم و از نگاه ما یک اثر یا دارای ارزش است یا ارزش لازم را ندارد که این کتیبه باارزش است اما اینکه مبغلی برای آن تعیین شود منطقی نیست و اصالت ندارد.

,

وی در پایان بیان کرد: آخرین اخباری که از جانب پلیس، دادستان و قوه‌ی قضاییه در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته‌است مسئله‌ی پیگیری و شناسایی سارق است که هنوز به نتیجه نهایی ختم نشده‌است.

,

گفتنی است؛ «ملک محمد قزوینی» در ردیف بزرگترین خوشنویسان تاریخ خوشنویسی ایران و جهان است؛ هنرمندی نابغه که مبدع نوعی خط تزئینی بدیع و دلرباست که اگرچه پایه و اساس آن خوشنویسی است، اما نخستین جرقه‌های گرافیک و ارتباط تصویری در آن تلالو دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه