اخبار داغ

تدوینگر و کارگردان قزوینی:

تولید طنزهای سخیف آسیب جدی برای سینمای ایران است/ جبهه انقلاب در حوزه مستند به بلوغ رسیده

تولید طنزهای سخیف آسیب جدی برای سینمای ایران است/ جبهه انقلاب در حوزه مستند به بلوغ رسیده
تدوینگر و کارگردان قزوینی: از مشکلاتی که در چند سال اخیر با آن درگیر هستیم که حتی مورد انتقاد فعالان این حوزه هم قرار گرفته نیز بحث طنزهای سخیف است که در سینما رواج پیدا کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسام عابدیها در گفت‌‌وگو با  شاخص، با بیان اینکه هنر ابزاری موثر برای انتقال پیام است، اظهار کرد: هنر یک زبان بین‌المللی است و به راحتی می‌توان موضوعی مختص به یک فرهنگ را به زبان هنر به سایر فرهنگ‌ها منتقل کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

وی افزود: این یک ویژگی منحصربه‌فرد برای هنر است که شاید سایر زبان‌ها و ابزارهای دیگر نتوانند چنین قابلیتی داشته باشند.

,

تدوینگر و کارگردان قزوینی ابراز کرد: در بین هنرهای هفت‌گانه سینما جامع‌ترین هنر است چراکه از اکثر هنرهای دیگر مانند موسیقی، ادبیات، نمایش و ابزاری تصویر و جلوه‌ای ویژه هم در سینما استفاده می‌شود.

,

این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: این ویژگی‌ها موجب می‌شود تا سینما را کامل‌ترین و پرمخاطب‌ترین هنر تعریف کنیم و قطعا هنری که پرمخاطب باشد نیز موثر هم خواهد بود.

,

عابدیها ادامه داد: رهبر انقلاب اسلامی می‌فرمایند که ملتی که سینما ندارد زبان بین‌المللی برای انتقال مفهوم ندارد؛ این مسئله جایگاه و اهمیت سینما را نشان می‌دهد.

,

وی اضافه کرد: از طرفی سینما یک صنعت بسیار مهمی شناخته می‌شود و در کشورهای جهان گردش مالی بسیار بالایی دارد و هزینه‌های هنگفتی برای تولید یک فیلم صرف می‌شود.

,

تدوینگر و کارگردان قزوینی گفت: گردش مالی و پول ساز بودن سینما وجه تمایز این هنر با سایر هنرها است و یکی از نقاط قوتی که افراد به این هنر رو می‌آوند، محسوب می‌شود.

,

عابدیها بیان کرد: مشکل اصلی که سینمای ایران دارد به چند بخش مربوط می‌شود، یک بخش زیرساختی است که ما مشکل و کمبود تعداد سالن سینما داریم.

,

توقف در ژانرهای تکراری مردم را از سینما دور کرده است

, توقف در ژانرهای تکراری مردم را از سینما دور کرده است,

وی افزود: در استان قزوین برخی از شهرستان‌های ما حتی سالن سینما ندارند و در مناطق مختلف کشور هم شاهد این معضل هستیم.

,

این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: وقتی هنر سینما از غرب وارد شد، فرهنگ آن بومی نشد و یکی از دلایل عدم استقبال مردم از سینما به شمار می‌رود.

,

تدوینگر و کارگردان قزوینی گفت: فرهنگ غربی سینما بر فرم، ساختار و محتوای سینمای ما تاثیر گذاشته و یکی از آسیب‌های این حوزه است که اگر بومی‌تر می‌شد بدون شک از اقبال بیشتری برخوردار بود.

,

عابدیها یادآور شد: یکی دیگر از مشکلاتی که در چند سال اخیر با آن درگیر هستیم که حتی مورد انتقاد فعالان این حوزه هم قرار گرفته نیز بحث طنزهای سخیف است که در سینما رواج پیدا کرده است.

,

وی ادامه داد: شرایط به گونه‌ای است که این نوع فیلم‌ها تهی از متن و فیلمنامه قوی شده اما متاسفانه فروش خیلی بالایی دارد و کارگردان‌ها و بازیگران را به طمع انداخته که به حوزه طنز ورود کند.

,

فعال رسانه‌ای بیان کرد: به جهت خلاء برنامه‌های طنز مناسب، مدتی است که تولیدات قوی در این زمینه نداریم و باعث شده که مردم به حداقل‌ها که فیلم‌های سطح پایین است، در این حوزه روی آورند.

,

عابدیها افزود: ساختن فیلم طنز بسیار سخت است و به شدت در این حوزه با عدم خلاقیت مواجه هستیم و طنز را به سمتی بردند که صرفا عبور از یکسری خطوط قرمز و مسائل اخلاقی است.

,

وی خاطرنشان کرد: این فیلم‌های سطح پایین طنز تاریخ مصرف دارد و این مسئله را در سال‌های گذشته در فیلم‌های درامی که تولید می‌شد، شاهد بودیم.

,

تدوینگر و کارگردان قزوینی گفت: یکی از آسیب‌های فضای کنونی سینما باعث می‌شود که سطح سلیقه مردم کاهش یابد که مسئله خطرناکی است و از طرفی سطح کیفی فیلم‌ها را هم کاهش می‌دهد که نباید از تاثیرگذاری آن بر جامعه هم غافل شد.

,

این فعال رسانه‌ای ابراز کرد: نکته دیگر اینکه سینمای ما در برخی ژانرها محدود شده و همه سلیقه‌ها را دربر نمی‌گیرد چراکه امروز ژانر علمی تخیلی و اکشن بسیار محدود است.

,

رانت و فسادهای اداری از آسیب‌های صنعت سینما است

, رانت و فسادهای اداری از آسیب‌های صنعت سینما است,

وی عنوان کرد: رانت و فسادهای اداری هم که در سینمای ایران وجود دارد از دیگر آسیب‌ها است که این هنر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

,

تدوینگر و کارگردان قزوینی بیان کرد: انتظار ما از سینما به عنوان سینمای انقلابی توقع بالای در شرایط کنونی است؛ باید دید چه کاری برای سینما انجام دادیم که اکنون انتظار یک سینمای انقلابی را داریم؟

,

عابدیها ادامه داد: متاسفانه تا چند سال گذشته برخی نهادهای انقلابی ما اصلا سینما و شاخه‌های هنر آن مانند تئاتر را به رسمیت نمی‌شناختند، طبعیتا امروز هم شاهد جلوه‌های انقلابی در سینما نیستیم.

,

وی یادآور شد: در سال‌های اخیر یکسری اقداماتی شده اما برای تربیت نیرو و استعداد در این زمینه اقدام موثری انجام نگرفته؛ مهمترین مسئله در این حوزه سیاستگذاری سینما است که باید یک سیاستگذاری انقلابی صورت گیرد.

,

این فعال رسانه‌ای گفت: سازمان اوج که در سال‌های اخیر موثر بوده به علت تربیت و استفاده از نیروهای متخصص و توانمند در حوزه سینما است و ما به این نوع موسسات چابک و دغدغه‌مند هنری نیازمندیم.

,

تدوینگر و کارگردان قزوینی تصریح کرد: ما پیش از اینکه به کارگردان و بازیگر انقلابی نیاز داشته باشیم به تهیه کننده انقلابی نیاز داریم؛ دستگاه‌های فرهنگی دولتی ما یا این فضا را به خوبی نمی‌شناسند و یا اصلا دغدغه مباحث فرهنگی را ندارند.

,

وی با بیان اینکه مبانی انقلاب به درستی در سینمای ما تبیین نشده است، ادامه داد: وزارت فرهنگ چه میزان در فضای انقلابی دغدغه دارد؟ ما برای تحول در حوزه هنر انقلابی ابتدا نیازمند مدیریت انقلابی هستیم.

,

عابدیها تصریح کرد: جبهه انقلاب در حوزه مستند به یک بلوغی رسیده و در سال‌های اخیر شاهد آثار بسیار خوبی هستیم؛ باید با برگزاری جشنواره‌های قوی بتوانیم این آثار و سازندگان آن را به ظهور برسانیم.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه