اخبار داغ

در گفتگویی مطرح شد؛

توصیه‌های بهداشتی به زائران اربعین حسینی

توصیه‌های بهداشتی به زائران اربعین حسینی
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه توصیه های بهداشتی را به زوار اربعین ارائه کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز درباره توصیه های بهداشت محیطی به زائران حسینی اظهار داشت: علاوه بر ضرورت رعایت بهداشت فردی و شستن دست با آب و صابون قبل از دست زدن به غذا  زوار باید از نگهداری غذای آماده به مصرف به صورت رو باز خود داری کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,

وی افزود: نباید از ظروف یکبار مصرف گیاهی یا آلومینیومی برای نگهداری غذای داغ استفاده کرد و به منظور مصرف نوشیدنی داغ شامل چای، آب جوش، قهوه و شیر از لیوان یکبار مصرف گیاهی استفاده شود.

,

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه  با بیان اینکه باید از خرید و مصرف پنیر های محلی خودداری شود، گفت: قوطی های کنسرو سالم باید فاقد هر گونه بادکردگی و زنگ زدگی، فرو رفتگی و ضرب دیدگی باشند .

,

این مسئول با تاکید بر اینکه آب سالم، دست تمیز و غذای سالم ضامن سلامتی است، عنوان کرد: تخم مرغ های شکسته و ترک خورده بیشتر در معرض آلودگی هستند بنابراین خطر بهداشتی دارند همچنین غذاها باید از دسترس حشرات، جوندگان و سایر جانداران دور نگه داشته شود.

,

زائران از خرید مواد غذایی از فروشندگان دوره‌گرد پرهیز کنند

, زائران از خرید مواد غذایی از فروشندگان دوره‌گرد پرهیز کنند,

شکیبا با بیان اینکه باید از خرید هر نوع مواد خوراکی و مواد غذایی از فروشندگان دوره گرد خودداری شود، گفت: غذا باید به طور کامل پخته شود و همچنین غذای پخته باید گرم مصرف شود.

,

 وی با اعلام اینکه در صورت تمایل به خوردن بستنی از بستنی دارای پروانه بهداشتی استفاده شود، بیان داشت: از حمل مواد غذایی پخته در طول سفر که بیش از دوساعت زمان می برد خود داری شود زیرا غذاهای پخته شده نباید بیش از دو ساعت در دمای محیط نگهداری و بیشتر از یکبار گرم شوند.

,

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه در هنگام خرید مواد غذایی بسته بندی شده به تاریخ تولید، تاریخ مصرف و پروانه ساخت آن توجه داشته شود،عنوان کرد: زائران باید از خرید و مصرف شیرینی جات و تنقلات حاوی رنگ‌های مصنوعی به شدت پرهیز کنند.

,

شکیبا با بیان اینکه استفاده از کیسه های پلاستیکی سیاه بازیافتی جهت بسته بندی مواد غذایی و غیر بهداشتی ممنوع است، عنوان کرد: از مصرف مجدد روغن حرارت دیده خوداری شود، همچنین روغن مایع باید در محل خنک دور از نور و هوا نگهداری شود.

,

این مسئول با تاکید بر اینکه باید نمک کم مصرف شود و آن هم از نوع تصفیه شده ید دار باشد، درباره مصرف میوه و سبزی افزود: برای پیشگیری از بیماریهای روده ای حتما میوه و سبزیجات با محلول گندزدا بعد از شستن گندزدایی شود.

,

وی خاطرنشان کرد: سالم سازی سبزیجات شامل ۴ مرحله پاکسازی از گل و لای، انگل زدایی با مایع ظرفشویی، گندزدایی و شستشو با آب است.

,

پرهیز از خرید و مصرف گوشت دام‌هایی که به صورت غیر مجاز کشتار می شوند

, پرهیز از خرید و مصرف گوشت دام‌هایی که به صورت غیر مجاز کشتار می شوند,

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر اینکه بهتر است در هنگام سفر به همراه غذا ماست، لیموترش یا آبلیمو مصرف شود، ادامه داد: بطری های پلاستیکی آب نباید در فریزر برای انجماد قرار گیرند، زیرا این کار باعث آزادسازی سم دیوکسین از ظروف پلاستیکی می شود.

,

این مسئول گفت: باید از خرید و مصرف گوشت دام هایی که به صورت غیر مجاز کشتار می شوند مانند گوشت های قطعه شده فاقد مشخصات، گوشت چرخ کرده آماده و لاشه های فاقد مهر کشتارگاه خودداری شود.

,

وی با بیان اینکه غذای کنسروی مطئمن ترین غذا در طول سفر است، افزود: کنسروها پس از اطمینان از تاریخ مصرف آن و دارا بودن مجوز وزارت بهداشت باید به مدت ۲۰ دقیقه قبل از مصرف جوشانده شوند.

,

شکیبا با اعلام اینکه برای حمل گوشت، مرغ و ماهی حتما از یخدان استفاده شود البته نباید مواد غذایی خام با پخته تماس داشته باشد، خاطرنشان کرد: در صورت عدم دسترسی به یخچال یا یخدان از مصرف مجدد غذایی که بیش از ۲ ساعت از طبخ آن می‌گذرد خودداری شود.

,

زائران از رستوران های فاقد مجور بهداشتی غذا تهیه نکنند

, زائران از رستوران های فاقد مجور بهداشتی غذا تهیه نکنند,

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه بسته غذایی باید بر روی یخ قرار گیرد، گفت: در هنگام سفر غذا باید آخرین وسیله‌ای باشد که همراه برده می شود و تا آخرین لحظه در یخچال نگهداری شود.

,

این مسئول با بیان اینکه غذاهای پخته شده باید از غذاهای خام جدا شود، عنوان کرد: برای رفع انجماد گوشت، مرغ و ماهی نباید بیرون از یخچال، ماشین یا فضای باز بیرون یا منزل قرار گیرند همچنین دستها و تمام سطوح و وسایل آماده سازی غذا باید با مایع ظرفشویی و آب گرم قبل و بعد از تماس با گوشت مرغ و ماهی خام شسته شود.

,

وی افزود: زمانی که در بیرون از منزل کباب پخته می شود باید از ظروف تمیز برای کباب‌های پخته استفاده شود و هیچوقت ظروفی که در آنها گوشت خام قرار داشته و هنوز شسته نشده برای کباب‌های پخته استفاده نشود.

,

شکیبا با تاکید بر اینکه باید از مصرف مواد غذایی در رستوران و غذاخوری‌های نامطمئن یا خرید مواد غذایی از دستفروشان خودداری شود، گفت: در صورتی که در سفر غذاهای گوشتی همراه است باید قبل از مصرف آن کاملا حرارت داده شوند.

,

لزوم رعایت بهداشت فردی در سفر اربعین

, لزوم رعایت بهداشت فردی در سفر اربعین,

وی بیان کرد: شیر و فرآورده‌های آن حتما به صورت پاستوریزه مصرف شود همچنین بهتر است سبزیجات به صورت پخته مصرف شوند افزون بر این بهترین میوه‌هایی که برای مسافرت می‌توان همراه داشت میوه‌هایی مانند موز، سیب و پرتقال هستند که برای مصرف باید پوست آنها کنده شود.

,

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: رعایت بهداشت فردی از جمله شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب گرم و صابون و کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها به حفظ سلامت کمک می‌کند.

,

این مسئول با بیان اینکه برنج بعد از پختن سریعا باید مصرف شود، افزود: گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ تنها باید از مراکز مجازی که زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور هستند تهیه شوند.

,

شکیبا با اعلام اینکه برای طبخ و مصرف غذا از ظروف تمیز استفاده شود، گفت: در هنگام خرید مواد غذایی به تاریخ استفاده و نحوه نگهداری نوشته شده بر روی بسته آن دقت شود همچنین از مصرف خوراک هایی مانند لواشک، آب میوه های سنتی مانند آب زرشک و آب آلو خودداری شود.

,

وی عنوان کرد: در صورت مشاهده تخلفات بهداشتی در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی، مراتب به سامانه رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت با شماره ۱۹۰ اطلاع داده شود.

,

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همچنین درباره توصیه های بهداشت آب، گفت: پیش از استفاده از آب آشامیدنی در پارک ها،کنار جاده ها و تفرجگاه ها به تابلوهای هشدار دهنده آن دقت شود و آب تنها از منابع مطمئن تهیه یا از آبهای بطری شده استفاده شود.

,

این مسئول با تاکید بر اینکه باید از خوردن آب بطری شده یخ زده خودداری شود، افزود: همچنین یخ باید از مراکز مطمئن تهیه شود و باید از مصرف یخ‌هایی که در شرایط غیر بهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد می‌شوند خودداری شود.

,

از لیوان های یکبار مصرف و شفاف برای نوشیدنی های گرم استفاده نشود /خودداری از مصرف یخ غیربهداشتی

, از لیوان های یکبار مصرف و شفاف برای نوشیدنی های گرم استفاده نشود /خودداری از مصرف یخ غیربهداشتی,

شکیبا با بیان اینکه نباید از لیوان های یکبار مصرف و شفاف برای نوشیدنی های گرم استفاده شود، گفت: باید از مصرف آب‌های سطحی، چشمه‌ها و دریاچه‌ها خودداری و آب مصرفی از منابع مطمئن و شبکه های آبرسانی تهیه شود.

,

وی با تاکید بر اینکه باید از مصرف یخ غیر بهداشتی خودداری شود، افزود: باید از آب لوله کشی یا جوشیده یا ضدعفونی شده استفاده شود.

,

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی درباره توصیه های مربوط به منع مصرف دخانیات با بیان اینکه متوسط سن اولین مصرف سیگار در کشور به ۱۲ سالگی کاهش یافته، گفت: نیکوتین موجود در قلیان ۱۰ برابر بیش از هروئین اعتیاد آور است همچنین میزان دود وارد شده به ریه در هر وعده مصرف قلیان معادل ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار است.

,

این مسئول با بیان اینکه توتون مورد استفاده  در قلیان حاوی مقادیر بسیار زیادی از سموم و مواد سرطان زا است، افزود: سیگار ۴ هزار ماده سمی و ۴۰ عنصر سرطانزا دارد.

,

شکیبا همچنین درباره توصیه های لازم درباره پسماند گفت: باید از ریختن زباله در معابر و محل تردد و اسکان در فضای باز، محیط، جوی و نهرها خودداری شود.

,

وی با بیان اینکه باید از پتو یا ملحفه شخصی در طی سفر استفاده شود، گفت: برای جلوگیری از نفوذ حشرات و جوندگان موذی، آشغال و زباله در ظروف دربدار قابل شستشو جمع آوری شود.

,

زائران در هنگام بروز گرد و غبار از ماسک استفاده کنند

, زائران در هنگام بروز گرد و غبار از ماسک استفاده کنند,

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی درباره توصیه های بهداشت هوا نیز عنوان کرد: در هنگام بروز گرد و غبار حتما" با ماسک مناسب و در صورت در دسترس نبودن از پارچه یا دستمال مناسب جلوی دهان و بینی گرفته شود.

,

وی افزود: به منظور رعایت هوای مطلوب در داخل وسایل نقلیه عمومی و مراکز اسکان و استراحت دسته جمعی، رعایت بهداشت پا و جوراب ضروری است.

,

این مسئول با تاکید بر اینکه داشتن هوای مطلوب داخل مراکز اسکان ضروری است، گفت: در زمان استراحت و خواب در چادرهای مسافرتی از روشن کردن گاز پیک نیک و والور در داخل چادر جلوگیری شود همچنین استفاده نامناسب از وسایل گرمایشی در محیط های سربسته مثل کمپ های اقامتی و چادرها یکی از دلائل گاز گرفتگی با منوکسید کربن است.

,

شکیبا با تاکید بر اینکه در هنگام وقوع پدیده ریزگردها بر روی مواد غذایی پخته شده و آب آشامیدنی، پوشش مناسب قرار داده شود، افزود: هنگام سرماخوردگی یا هر بیماری مشکوک به بیماری تنفسی ، از ماسک مناسب استفاده شود.

,

وی درباره بهداشت پرتوهای خورشیدی نیز گفت: به منظور جلوگیری از صدمات پرتوهای طبیعی خورشیدی در طول سفر از کرم ضد آفتاب مناسب و دارای مجوزهای بهداشتی لازم و  عینک مناسب آفتابی استفاده شود.

,

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: استفاده از کلاه سایه دار و پوشش صورت و دست ها در هنگام سفر در زیر آفتاب لازم و ضروری است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه