اخبار داغ

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد:

فعال بودن 66 درصد سمن‌های استان یزد/ سمن‌ها حق فعالیت سیاسی ندارند

فعال بودن 66 درصد سمن‌های استان یزد/ سمن‌ها حق فعالیت سیاسی ندارند
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد گفت: 700 سازمان مردم نهاد در استان یزد مجوز فعالیت دارند که 66 درصد از آنها فعال، و بقیه نیمه فعال و یا غیرفعال هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فخرالسادات خامسی هامانه در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، در خصوص فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در استان یزد گفت: 700 سازمان مردم نهاد در استان یزد مجوز فعالیت دارند که از چهار نهاد وزارت کشور شامل استانداری‌ها و فرمانداری‌ها، اداره ورزش و جوانان، بهزیستی و نیروی انتظامی این مجوز را دریافت می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

‌وی با بیان اینکه حوزه فعالیت سمن‌ها گسترده است، افزود: فعالیت سمن‌ها محدودیت ندارد و بستگی به نوع علاقه آنها دارد که شامل فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، خانواده، بانوان و مقابله با آسیب‌های اجتماعی و همچنین  موضوعاتی چون میراث فرهنگی، محیط زیست، مدیریت بحران، فناوری، حتی شهرسازی و آموزشی نیز می‌شوند.

,

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با بیان اینکه عمده فعالیت سمن‌های استان یزد در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی فعال هستند، افزود: 66 درصد از سمن‌های استان فعال، و بقیه نیمه فعال و یا غیرفعال هستند.

,

خامسی با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات با تاکید بر اینکه در تعریف سمن‌ها آمده است که آنها باید غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی باشند، ادامه داد: سمن‌ها مطلقا نباید وارد سیاست شوند، بنابراین چنانچه تحت عنوان ngo یا سازمان مردم نهاد به فعالیت سیاسی بپردازند و این موضوع مشخص و به اثبات برسد جلوی فعالیت آنها به عنوان سمن گرفته می‌شود.

,

وی با بیان اینکه سمن‌ها هیچ بودجه دولتی تعریف شده حمایتی ندارند، افزود: در تعریف سمن‌ها آمده که غیرانتفاعی هستند و چنانچه سمنی بخواهد درآمدزایی داشته باشد می‌تواند خود را به عنوان شرکت خصوصی به ثبت برساند برای نمونه سمنی که در حوزه فرهنگی فعال است برای درآمدزایی در این حوزه می‌تواند مؤسسه فرهنگی را در اداره ارشاد به ثبت برساند.

,

خامسی ادامه داد: سازمان مردم نهاد پذیرفته است که به دنبال درآمدزایی، انتفاع و سودآوری نباشد، اما این سمن‌ها می‌توانند قراردادهایی با بخش‌های دولتی و و غیر دولتی ببنددند و در قبال کاری که انجام می‌دهند بودجه بگیرند که در واقع این بودجه بابت کاری است که در آن حوزه انجام می‌دهند.

,

وی اضافه کرد: شعار دولت برون سپاری و واگذاری امور به مردم و تشکل‌های غیر دولتی است و بسیاری از ادارات دولتی طرح‌ها و برنامه‌هایی که دارند به جای اینکه مستقیم خودشان اجرا کنند در قالب قرارداد یا تفاهم‌نامه به سمن‌ها واگذار می‌کنند و در واقع بخش مردمی آن را انجام می‌دهند و در قبال انجام آن کار بودجه‌ دریافت می‌کنند.

,

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با تاکید بر اینکه سمن‌ها غیردولتی هستند و نباید به دولت وابسته باشند، گفت: از نظر قانونی بودجه تعریف شده‌ای برای حمایت از سمن‌ها در مباحث مالی وجود ندارد اما دولت تسهیل‌گری‌هایی را برای سمن‌ها انجام می‌دهد که در استان یزد نیز این تسهیل‌گری وجود دارد.

,

خامسی با بیان اینکه نقش دولت در رابطه با سمن‌ها تسهیل‌گری و ساده‌سازی فعالیت‌های آنهاست، افزود: این تسهیل‌گری‌ها شامل تسهیل در ارتباط سمن‌ها با ادارات، همکاری و تسهیل‌گری برای رفع موانع اداری، ملزم کردن ادارت به همکاری با سمن‌ها در چارچوب قوانین و مقررات، توانمندسازی سمن‌ها با برگزاری دوره‌های آموزشی برای به روز کردن آنها و ... است.

,

وی عنوان کرد: نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد بر عهده نهادی که است که مجوز فعالیت برای آنها صادر کرده است که شامل استانداری و فرمانداری، اداره ورزش و جوانان، بهزیستی و نیروی انتظامی می‌شوند اما نظارت کلی بر این سمن‌ها بر عهده دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه