اخبار داغ

یادداشت؛

فاشیسمِ سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی

فاشیسمِ سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی
در ایام محرم به یکباره خبر خودسوزی دخترآبی در شبکه‌های اجتماعی ترند میشود و حال و روان مردم را دگرگون می کند و از آن بیشتر، سلبریتی ها متاثر و داغدار شده و آزادیزنان سوژه روز می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ فعال رسانه‌ای استان بوشهر در مطلب ارسالی به پایگاه خبری سپاس با اشاره به فعالیت های سلبریتی ها در شبکه های اجتماعی نوشت: در ایام محرم به یکباره خبر خودسوزی  دخترآبی در شبکه‌های اجتماعی ترند میشود و حال و روان مردم را دگرگون می کند و از آن بیشتر، سلبریتی ها متاثر و داغدار شده و  آزادیزنان سوژه روز می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

این سریال ادامه دارد تا این که  صبا کمالی مطلبی با معنای توهین به اباعبدالله منتشر می‌کند و به دروغ، خبرِ قرار بازداشت وی در فضای مجازی مسلط می گردد.

,

دهه عزاداری تبدیل به دهه شایعه شد و تمامی ظرفیت سلبریتی‌ها، تجدیدنظرطلب‌ها و لیبرال‌ها به میدان آمد و نظام را متهم ب تبعیض جنسیتی، ضد آزادی، و زن‌ستیزی کنند. حالا که اوضاع کمی آرام‌تر شده، مسئله پسران و دختران آقازاده و شهرداران کذایی داغ می‌شود.

,

به هیچ روی جامعخ نباید روی آرامش و ثبات را ببیند. رسانه های سایبری بویژه شبکه‌های اجتماعی در کجای  باورسازی ما قرار دارند؟ به کدام سمت و سو ما را هدایت می‌کنند؟ و اساسا از کدام طرف داغ می شوند و با چه ترفندی، عرصه واقعیت را به بازی مبدّل ساخته‌اند؟

,

وقتی بخشی از مردم هوش و حواس خود را وقف سلبریتی‌ها می‌کنند، مسائل اصلی و واقعی به فراموشی و اولویت دوم سپرده می‌شود.

,

اتفاقی که رسانه‌های سلبریتی‌ها رقم زده اند، نه فقط گسترش اخبار جعلی است، بلکه فراتر رفته و ایرانی جعلی شکل داده‌اند که از این دیدگاه، ما در کشوری زیست می‌کنیم که دارای ساختارهای کهنه، قوانین قدیمی، مردم بی سواد، مسئولینی پوپولیست، و جامعه‌ای فروپاشیده است.

,

ایرانِ سلبریتی‌ها، حتی لیاقت وضع حمل هم ندارد چه رسد به زندگی!؟

,

هنگامی که سلبریتی‌ها به موضوعی ورود می کنند، ممولاً از بُعد یا ابعاد حاشیه‌ای بررسی می کنند و غالباً هم فضای عاطفی و روانی مردم را مشغول می‌سازند. اینکه استدلال هم داشته باشند و تحلیلی ضمیمه کنند که مخاطب را به فکر وادارد، ابدا! این صنف برای آگاه‌سازی مردم چه کرده‌اند؟ خود اُنسی با کتاب و مطالعه دارند؟

,

از نگاه سلبریتی ها جامعه یک توده است؛ به این ترتیب نمایش (که تخصص سلبریتی هاست) جای واقعیت را می گیرد و چیزهای بی اهمیت تبدیل به دغدغه ملی می‌شوند.

,

ناتوانی سلبریتی‌ها در نوآوری‌های اجتماعی و کلیشه‌سازی آنان، نه تنها ملال‌آور بلکه خطرناک است. در عرصه سیاست‌ورزی، عِرض خود می‌برند و قدرت‌شان در نمایش‌های‌شان است؛ مانند فاشیسم که با ابزاذ تبلیغات، عرصه را پُر از شعار و هیجان و نماد می‌کنند و تهی از معنا و مفهوم.

,

گرایش‌های عوام‌فریبانه سلبریتی‌ها، رسانه را تبدیل به سیرکی نموده که خود ستاره‌های آن‌اند و شُومن‌ها در سیاست رادیکال می‌شوند.

,

اخباری که به صورت روزانه به سلبریتی‌ها می‌پردازند، یک سوم تا نیمی از اخباری است که منتشر می‌شود، سلبریتی‌ها توسط رسانه‌ها #داغ می‌شوند و نه اخبار جعلی، بلکه جهان جعلی ارائه می‌دهند. این شیوه باعث شنیده نشدن دیگر صداها می‌شود که یکی از نتایج‌اش این است که هیچ موضوعی موضوعیت نمی‌یابد، مگر زمانی که در پیج یا کانال یک هنرپیشه درج شود. فساد، تبعیض، فقر، بیکاری، رشد منفی اقتصاد، هیچ کدام دلمشغولی ما نیستند؛ زیرا سلبریتی‌ها به اینها نمی‌پردازند؛ اما رفتن و نرفتن زنان به ورزشگاه آزادی برای دیدن بازی فوتبال، دغدغه اول جامعه می‌شود و سوژه‌ای برای تهمت به نظام. از دریچه رسانه‌ها، همه بازیگرند: مرده و زنده، مقتول و قاتل. هرچه رسانه‌های جریان مسلط، عکس و تیتر کنند، برای ما #باورپذیر است. در واقع نمایش جای واقعیت را گرفته است. جامعه سلبریتی‌زده، اجازه می دهد موضوعاتی در اولویت قرار گیرند که مورد علاقه قشر خاصی است و با نقش شان سازگاری بیشتری دارد. در دنیای اینان، چیزهای بی‌اهمیت تبدیل به دغدغه ما می‌شوند و گوش و چشممان را کیپ می‌کنند.  هدف سلبریتی‌ها گمراه سازی ماست آنها به دنبال دنیای تخیلی خود هستند و با حجابی که ایجاد کرده‌اند با واقعیت‌ها رابطه ندارند که در نتیجه مسئولیت اجتماعی نیز برای خودشان متصور نیستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه