اخبار داغ

گفت‌وگوی خاورستان با شاعر جوان بیرجندی:

بی توجهی مسئولان فرهنگی به شعر و شاعر/ از آثار شعرا در سطح ملی حمایت شود/ توفیق دیدار با مقام معظم رهبری را داشته‌ام

بی توجهی مسئولان فرهنگی به شعر و شاعر/ از آثار شعرا در سطح ملی حمایت شود/ توفیق دیدار با مقام معظم رهبری را داشته‌ام
شاعر جوان بیرجندی گفت: مشکل اساسی در حوزه شعر و شاعری این است که بسیاری از مسئولان فرهنگی به جای اینکه دغدغه‌مند در حوزه شعر باشند فقط روند اداری کار خود را دنبال کرده و آنگونه که لازم است به شعر شعرا بها داده نمی‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، روز بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت شهریار، شاعر ایرانی، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب پارسی، نامیده شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،, خاورستان،, خاورستان،,  روز بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت شهریار، شاعر ایرانی، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب پارسی، نامیده شده است.,
 
,
در فرهنگ ما، زندگی با شعر آغاز و با شعر بدرقه می‌شود. کودک در گاهواره، لالایی می‌شنود و از همان آغاز به شعر اُنس می‌گیرد و پس از مرگ نیز، آرایه مزارش، شعری است که برایش می سرایند و چه بسا خود پیش از مرگ برای خویش شعری می‌سُراید. این آمیختگی ما با شعر و تأثیری که شعر بر فرهنگ و روحیات و رفتار ما می‌گذارد، ضرورت پرداختن به آن و ضرورت پاسداری از حریم این عنصر اعجاز آفرین را بیشتر روشن می‌سازد.
,
 
,
زبان و ادبیات فارسی به عنوان دومین زبان جهان اسلام و زبان حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی، با هزاران آثار گران سنگ در زمینه های مختلف ادبی، عرفانی، فلسفی، کلامی، تاریخی، هنری و مذهبی همواره مورد توجه و اعتقاد ایرانیان و مردمان سرزمینهای دور و نزدیک بوده است. علیرغم حوادث و رویدادهای پر تب و تاب و گاه ناخوشایند، باز هم این زبان شیرین و دلنشین در دورترین نقاط جهان امروزه حضور و نفوذ دارد.
,
 
,
به این مناسبت با حبیب حاجی‌پور یکی از شاعران جوان خراسان‌جنوبی گفت‌وگو کردیم.
,
 
,

حبیب حاجی‌پور شاعر خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: دکتری زبان و ادبیات فارسی داشته و در دانشگاه فرهنگیان بیرجند تدریس می‌کند.

,  خاورستان,  , خاورستان, خاورستان,

 

,

وی افزود: به دلیل علاقه‌ای که به شعر داشتم در دانشگاه در رشته زبان و ادبیات فارسی تحصیل کردم و از بدو ورود به دانشگاه شعر گفتن را دنبال کردم. از سال 1392 به صورت حرفه‌ای شعر گفتن را آغاز کردم.

,

 

,

این شاعر جوان بیرجندی بیان کرد: تا کنون دو مجموعه شعر از اشعارم با عنوان‌های "اشک سکوت" و "خط‌های خاکستری" به چاپ رسیده است.

,

 

,

حاجی‌پور عنوان کرد: اشک سکوت حاصل مشق‌های من در زمینه شعر است و خودم کارهای چاپ آن را انجام داده‌ام.

,

 

,

وی با بیان اینکه مجموعه سومی در دست چاپ دارم، گفت: اگر قسمت شود توسط انشارات سوره مهر به چاپ خواهد رسید.

,

 

,

این شاعر جوان بیرجندی علاقه به شعر را دلیل شعر گفتن خود عنوان کرد و افزود: از اواخر دبیرستان و ابتدای تحصیل در دانشگاه برای تحقق علاقه‌ام به صورت آکادمیک در رشته زبان و ادبیات فارسی تحصیل کرده و به این طریق به هدف مورد نظرم رسیدم.

,

 

,

حاجی‌پور اظهار کرد: وقتی وارد رشته ادبیات شدم به واسطه تخصصی بودن رشته تحصیلی  روز به روز علاقه‌ام نسبت به شعر بیشتر می‌شد.

,

 

,

وی بیان کرد: معمولا اشعارم در قالب کلاسیک و غزل و در زمینه‌ های عاشقانه، اجتماعی، طنز و آئینی است.

,

 

,

این شاعر جوان بیرجندی گفت: شعر محصول دغدغه است و تا دغدغه، درد، تدبیر و پرسشی نباشد شعری سروده نمی‌شود.

,

 

,

حاجی‌پور اظهار کرد: هر شاعر برای خود دغدغه‌مندی و رسالتی دارد که قلب و ذهنش را درگیر کرده و نمی‌تواند از آن جدا شود و هر موقع که دردمندی و دغدغه شاعر بیشتر باشد اشعار بیشتر و بهتری خواهد سرود.

,

 

,

رتبه پایین شعر وشاعری در خراسان‌جنوبی نسبت به کشور

, رتبه پایین شعر وشاعری در خراسان‌جنوبی نسبت به کشور, رتبه پایین شعر وشاعری در خراسان‌جنوبی نسبت به کشور,

وی بیان کرد: خراسان‌جنوبی نسبت به کشور در حوزه شعر و شاعری رتبه بالایی ندارد و باید بپذیریم که نیاز به کسب تجربه و آموختن داشته و راه درازی باید طی کرد که به رتبه‌های بالایی رسید.

,

 

,

این شاعر جوان بیرجندی گفت: اما شعر خراسان‌جنوبی نسبت به استان و سال‌های گذشته پیشرفت‌های خوبی داشته و شاهد رویش جوانانی در حوزه شعر و شاعری بوده و هستیم. لذا باید از جوانانی که به شعر و شاعر بودن علاقه دارند حمایت کرد و آنها را به خوبی پرورش داد.

,

 

,

شعر تجلی‌گاه باورها است

, شعر تجلی‌گاه باورها است, شعر تجلی‌گاه باورها است,

حاجی‌پور در خصوص دیدارهایی که هر ساله مقام معظم رهبری با شاعران دارند و دغدغه ایشان در خصوص حفظ زبان فارسی و عدم استفاده از کلمات بیگانه، بیان کرد: ما فارسی زبان‌ها ها ملتی هستیم که از لحظه تولد با لالایی‌های مادران که تمامش شعر است انس گرفته و بزرگ می‌شویم و زمانی که به خانه ابدی می‌روم نیز روی سنگ مزارمان اشعاری با معنی حک می‌شود و این خود نشان از خو گرفتن این ملت با شعر دارد.

,

 

,

وی با بیان اینکه همیشه با شعر و ادبیات درگیر بوده و هستیم، ادامه داد: ادبیات و شعر تجلی گاه باورهای ما است و از هم جدا شدنی نیست.

,

 

,

این شاعر جوان بیرجندی با اشاره به اینکه تاثیر گذاری شعر بر جامعه بسیار زیاد است، افزود: شعرا در این زمینه پیش گام هستند و می‌توانند تاثیرات زیادی داشته باشند اگر شعرا به سمتی بروند که زبان فارسی را حفظ کنند جامعه نیز به مرور زمان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

,

 

,

حاجی‌پور تصریح کرد: شعرا نیز باید به دانش خود بیفزایند، مطالعه کنند و نسبت به ادبیات کهن آگاه باشند و اهمیت ادبیات را درک کنند که اگر اینگونه باشد در انتخاب کلمات حساسیت بیشتری خواهند داشت و نخواهند گذاشت هر کلمه‌ای بدون حساب و کتاب و فیلتر وارد شعر شود.

,

 

,

وی با بیان اینکه به شعرهای زیادی که در زمینه‌های مختلف سرودم علاقه خاصی دارم، گفت: شعرهایی که برای امام رضا (ع) و عاشورا سروده‌ام را دوست داشته و اغلب اوقات با خودم زمزمه می‌کنم.

,

 

,

این شاعر جوان بیرجندی با اشاره به هزینه پرداخت برای چاپ آثار، بیان کرد: چاپ اثر در سطح استانی و ملی بستگی به کیفیت اثر دارد و اشعار پس از ارسال به تهران و تایید در مرکز حق چاپ دریافت می‌کند و هزینه نیز با توجه به نوع چاپ در سطح استانی و ملی مشخص می‌شود.

,

 

,

حاجی‌پور خطاب به دوستان علاقه‌مند به شعر و شاعری، اظهار کرد: افرادی که علاقه‌مند به شعر و شعر گفتن هستند باید علاوه بر قدر دانستن استعدادهای خود، پیگیر باشند اطلاعات خود در زمینه شعر را به سطوح بالا برسانند. در مقابل مسئولان و دستگاه‌های فرهنگی استان نیز موظف هستند از هنر شعر حمایت مالی و معنوی داشته باشند.

,

 

,

وی تصریح کرد: شاعران ما برای معرفی خود رسانه قدرتمندی در اختیار ندارند و شاید سال‌ها طول بکشد که بتوانند خود و آثارشان را معرفی کنند.

,

 

,

درخواست‌های شاعر جوان

, درخواست‌های شاعر جوان, درخواست‌های شاعر جوان,

این شاعر جوان بیرجندی از مسئولان درخواست کرد: از چاپ آثار شعرا در سطح گسترده و ملی حمایت شود و زمینه چاپ آثار، توزیع، معرفی اثر و شاعر و ارتباط برقرار گردن شاعران استان با شعرای مهم کشور فراهم شود.

,

 

,

مغفول واقع شدن استعدادیابی

, مغفول واقع شدن استعدادیابی, مغفول واقع شدن استعدادیابی,

حاجی پور خاطرنشان کرد: متاسفانه استعدادیابی در زمینه سرودن شعر در استان مغفول واقع شده که باید این موضوع با جدیت دنبال شود فراتر از شعار باشد و به صورت دغدغه‌مند بحث استعدادیابی در استان دنبال شود.

,

 

,

وی بیان کرد: باید استعدادهای شعر استان شناسایی شده، برای آنها برنامه ریزی و تعیین هدف شود که بتوانند خود را معرفی کنند.

,

 

,

مشکل اساسی دغدغه‌مند نبودن مسئولان فرهنگی است

, مشکل اساسی دغدغه‌مند نبودن مسئولان فرهنگی است, مشکل اساسی دغدغه‌مند نبودن مسئولان فرهنگی است,

این شاعر جوان بیرجندی افزود: مشکل اساسی در حوزه شعر و شاعری این است که بسیاری از مسئولان فرهنگی به جای اینکه دغدغه‌مند در حوزه شعر باشند فقط روند اداری خود را دنبال کرده در صورتی که مسئولان برای انجام کار فرهنگی باید از بیلان کار خارج شده و با تمام توان مسائل فرهنگی را به معنای واقعی دنبال کرده و بیش از این به شعر و شعرا بها بدهند.

,

 

,

حاجی پور اظهار کرد: شعرا نیز باید بیشتر تلاش کرده و به مسئولان تکیه نکنند و خودشان با استفاده از ظرفیت و استعدادهای خود برای پرورش و پیشرفت تلاش کنند.

,

 

,

وی به دیدارش در سال 1393 با مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: وقتی بالاترین مقام یک کشور یعنی رهبر اینگونه به بحث شعر و شاعری توجه دارد طبیعی است تاثیر خوب شعر و ادبیات را در فرهنگ سازی جامعه فهمیده و این دیدار انگیزه بسیار زیادی برای شاعران است که کاری که انجام می‌دهند مهم و با اهمیت است به گونه‌ای که بالاترین مقام کشور که مقام معظم رهبری است وقت ویژه‌ای برای دیدار با شعرا گذاشته و این مسئله نیز انگیزه زیادی برای شعرا ایجاد کرده و دغدغه‌های شیرنی برای شاعر می‌کند که بداند چه رسالت مهمی بر عهده دارد و این رسالت‌ها را با زبان هنر و شعر به سهم خودش به سرانجام برساند.

,

 

,

و درپایان شعری از اشعار شاعر جوان بیرجندی را مطالعه می‌کنید.

,
 
,
ته هر کوچه بن بستِ این دنیا، دری دارد
,
حسین هم روز عاشورا علی اصغری دارد
,
 
,
حسین آیینه تنهایی خود را تماشا کرد
,
و دید انگار با قنداقه تو لشکری دارد
,
 
,
به جنگی نابرابر برد مظلومیت خود را
,
پدر در گریه هایت آیه های اکبری دارد
,
 
,
گشودی حنجره تا باز باشی رو به فرداها
,
کجا تاریخ جز تو حرف روشنگرتری دارد؟
,
 
,
گلویت قطره قطره تیر را سرشار حیرت کرد
,
زلال تشنه کامی تو آب خوش تری دارد
,
 
,
بر اهل آسمان خون تو نازل شد، زمین فهمید
,
برای آسمان ها هم خدا پیغمبری دارد
,
... ...
,
"زمین پس کوچه ای تنگ و بهشت آسمان باز است"
,
برای خون تو در عرش، ساقی ساغری دارد
,
 
,
پدر در شوره زار کربلا می کاشت بذرت را
,
که تا ثابت کند اعجازهای برتری دارد
,
 
,
تو خوردی زخم و دنیا باخت؛ ای بازنده پیروز!
,
برای این تناقض عشق، راز محشری دارد
,
 
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه