اخبار داغ

همزمان با بازگشایی مدارس در جنوب شرق کشور؛

سگ های ولگرد بلای جان مردم سیستان وبلوچستان شدند/ از بیم ابتلا به هاری تا جمع آوری ماهانه 300 قلاده سگ در زاهدان

سگ های ولگرد بلای جان مردم سیستان وبلوچستان شدند/ از بیم ابتلا به هاری تا جمع آوری ماهانه 300 قلاده سگ در زاهدان
همزمان با آغاز فصل مدارس در سیستان و بلوچستان معضل بزرگ حجوم سگهای ولگرد و بیم ابتلا به هاری موجب نگرانی شهروندان شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، آغاز فصل بازگشایی مدارس همیشه با دلهره و استرس خاصی برای والدین در سیستان و بلوچستان آغاز می شود به این دلیل که فصل زاد و ولد سگ های ولگرد شروع شده و ترس از حیوان گزیدگی، آسایش را از زمانی که فرزندان دانش آموز آنان راهی مدرسه می شوند تا هنگام بازگشت به خانه، گرفته است.

وجود سگ های ولگرد در کوچه پس کوچه ها و معابر عمومی همچون پارک ها، علاوه بر زشت کردن چهره شهر منجر به ایجاد رعب و وحشت برای ساکنین این دیار به دلیل وجود بیماری هاری شده به گونه ای که در سال های اخیر جان تعدادی از شهروندان به دلیل حیوان گزیدگی گرفته شده اما همچنان شهرداری ها در حذف این حیوانات وحشی کوتاهی می کنند.

هاری نوعی بیماری ویروسی است که از طریق بزاق حیوان هار و محل گازگرفتگی وارد بدن شده و به سمت اعصاب انتهایی در ماهیچه ها می‌رود و شروع به تکثیر می کند، این ویروس در انسان و سایر پستانداران خونگرم قابلیت رشد و تکثیر دارد که متاسفانه باید گفت در صورت ابتلای فرد به ویروس هاری، مرگ او طی چند روز پس از شروع اولین علایم آن قطعی می باشد.

با این تفاسیر اما در حالی سیطره شبانه سگ‌های ولگرد کابوس نیمه شب مردم این شهر می باشد که این روزها محلات مختلفی در کلانشهر زاهدان همچون مهرشهر، زیباشهر، پهلوانی و به ویژ] نقاط حاشیه نشین جولانگاه این حیوانات شده است.

هرماه 300 قلاده سگ ولگرد جمع آوری می شود
محمد امیر براهویی، معاون خدمات شهری شهرداری زاهدان در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار عصرهامون گفت: شهرداری زاهدان هم اکنون کنترل و نظارت دقیقی را در مورد سگ های موجود در شهر دارد به گونه ای که با توجه به فصل بازگشایی مدارس اقدام به دو شیفت کردن اکیپ های جمع آوری سگ های ولگرد کرده تا وضعیت بهبود یابد.

وی بیان کرد: اگر چه فصل پاییز پیش رو است و شاهد زاد و ولد سگ های ولگرد هستیم اما تلاش خود را برای جمع آوری این حیوانات افزایش خواهیم داد که این روند با راه اندازی سایت زنده گیری تا سه ماه آینده بهتر خواهد شد.

به گفته معاون خدمات شهری شهرداری زاهدان در هر ماه حدود 300 قلاده سگ ولگرد در این کلانشهر جمع آوری می شود.
 
جمع آوری 136 قلاده سگ ولگرد در زابل

در شمال استان سیستان و بلوچستان نیز علاوه بر آن که مردم با مشکلات فراوانی از جمله خشکسالی، ریزگردها و بحران زیست‌محیطی دست و پنجه نرم می‌کنند، در ماه‌های اخیر نیز با تراژدی تکراری" سگ‌های ولگرد" مواجه هستند که در این راستا عباس رنجبر، معاون خدمات شهری شهردار زابل به خبرنگار اوشیدا گفت:  در ۶ ماه نخست سال بیش از ۱۳۶ قلاده سگ ولگرد در زابل از بین رفته است.

وی افزود: شهرداری در طول شبانه روز جهت جلوگیری از افزایش سگ های ولگرد کار اتلاف آنان را آغاز کرده به گونه ای که بیشترین میزان سگ های ولگرد در خردادماه سال جاری با ۳۲ قلاده مورد اتلاف قرار گرفته اند که این آمار در تیرماه صفر قلاده بوده است.

 سگ های ولگرد معضل شهروندان گلمورتی دلگان
وجود سگ های ولگرد اما به معابر عمومی و محلات جنوب استان هم سرایت کرده به گونه ای که شهر گلمورتی مرکز شهرستان دلگان به معضلی اساسی در این منطقه تبدیل شده و  چندی پیش نوجوان 13 ساله ای در یکی از محلات این شهر توسط سگ های ولگرد مورد حمله قرار گرفت و زخمی شد.

جان محمد دینارزهی، شهردار گلمورتی در گفتگو با خبرنگار صدای بلوچ بیان کرد: در جلسه کمیته سلامت و امنیت غذایی شهرستان دلگان مصوب شده است که نسبت معدوم  سازی شگ های ولگرد اقدام شود.

شهروندان به جای مسئولین پای کار می آیند
وی ادامه داد: با توجه به اینکه اسلحه اداره محیط زیست این شهرستان دچار اشکال فنی شده است، مصوب شد که یک نفر از اهالی با مجوز شورای تامین و شهرداری نسبت به معدوم سگ های ولگرد در شهر گلمورتی اقدام کند.

شهردار گلمورتی خاطرنشان کرد: شهرداری به فردی که نسبت به معدوم کردن سگ های ولگرد اقدام کند، به ازای هر قلاده مبلغ 400 هزار ریال هزینه پرداخت خواهد کرد.

 با این تفاسیر اما در شهرستان ایرانشهر نیز وجود سگ های ولگرد آسایش اهالی را سلب کرده به طوری که یکی از چالش های این روزها در کوچه و خیابان های شهر حضور گسترده و تردد دسته جمعی سگ های ولگرد است که موجب شکایات متعدد شهروندان شده است.

گفته می شود چندی پیش مادری که جهت ثبت نام فرزندش به یکی از مدارس خیابان شهید بهشتی این شهرستان رفته بود با دسته ای از سگ های ولگرد مواجه می شود که از همان زمان  فرزندش از ترس، دچار لکنت شده و تکلم خوبی ندارد و مدام از از وی می خواهد زمان بازگشایی مدرسه او را همراهی کند.

جمع آوری 800قلاده سگ ولگرد در ایرانشهر
مقصود شاهرودی، مسئول روابط عمومی شهرداری شهرستان ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: اتلاف سگهای ولگرد با هماهنگی نماینده بهداشت از دو هفته قبل آغاز شده و روزانه بیش از 30قلاده معدوم و در سایت دفن زباله مدفون می شوند.

وی افزود: تاکنون بیش از 800قلاده سگ ولگرد از سطح شهرستان جمع آوری شده، همچنین در منطقه غریب آباد که از اطراف متصل به روستا می باشد بیش از 120قلاده سگ معدوم شده است.

وی گفت: شهر ایرانشهر متصل به چندین روستا است و سگهای ولگرد از روستا به داخل شهر هجوم می آورند بر این اساس معدوم سازی و حذف آنها مستلزم همکاری دهیاران روستاهای اطراف شهر با شهرداری ایرانشهر است.

شاهرودی در ادامه از شهروندان خواست در صورت مشاهده و داشتن مشکل در این رابطه با شماره 05437227430شهرداری ایرانشهر تماس حاصل کنند.


 انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
, هرماه 300 قلاده سگ ولگرد جمع آوری می شود,
, عصرهامون ,
,
,
,
,
,  
جمع آوری 136 قلاده سگ ولگرد در زابل
,
,
,
,
,
,
,  سگ های ولگرد معضل شهروندان گلمورتی دلگان,
,
,
,
,
, شهروندان به جای مسئولین پای کار می آیند,
,
,
,
,
,
,
,
,
, جمع آوری 800قلاده سگ ولگرد در ایرانشهر ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه