اخبار داغ

معاون سازمان محیط زیست:

لغو قانون نصب فیلتر دوده توسط دولت تخلف است/ غیر سلامت و غیر محیط زیستی کارکردن هر دولتی باید برایش گران تمام شود

لغو قانون نصب فیلتر دوده توسط دولت تخلف است/ غیر سلامت و غیر محیط زیستی کارکردن هر دولتی باید برایش گران تمام شود
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست در ارتباط با لغو قانون نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای دیزلی گفت: رسانه‌ها باید فضایی را ایجاد کنند که غیرقانونی، غیرسلامت مردم و غیرمحیط زیستی کار کردن هر دولت و هر کس دیگری برایش گران تمام شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسعود تجریشی در ارتباط با لغو قانون نصب فیلتر دوده بر روی خودورهای دیزلی اظهار کرد: اعضای شورای اسلامی شهر تهران دو بهانه را برای عدم استفاده آن برروی خودروها مطرح کردند ابتدا گفتند پول نداریم و در مرحله بعد عنوان شد که علمی نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: متأسفانه وقتی برخی نمی‌دانند که سیاست‌گذاری‌ها علمی است یا خیر و یا حتی نمی‌دانند که چنین طرح‌هایی در چه کشورهایی این سیاست اجرا می‌شود چنین صحبت‌هایی را به‌میان می‌آورند.

,

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که یک زمانی خودروسازان غربی که به ایران خودرو صادر می‌کردند معتقد بودند که باید فیلتر بر روی خودروهای دیزلی نصب شود، گفت: با گذشت زمان خودروسازان خارجی می‌گفتند چون سوخت دیزلی ایران استاندارد نیست این فیلترها در کشور کار نمی‌کند، زیرا میزان گوگرد گازوئیل شما بالا است و با یک‌بار سوخت گازوئیل این فیلترها از بین می‌رود.

,

تجریشی با اشاره به این‌که خودروسازان غربی قصد داشتند تا با حذف این قطعه خودورهایشان را ارزان‌تر وارد کشور کنند، افزود: در ابتدا میزان گوگرد در گازوئیل ما ۸ هزار ppm  بود که با تلاش‌های صورت‌گرفته و کمک وزارت نفت توانستیم میزان آن را به زیر ۲۰۰ و حتی در پالایشگاه تبریز به زیر ۵۰ ppm هم رسانده و این بهانه را از خودروسازان خارجی گرفتیم.

,

وی افزود: وزارت نفت ضمن به استاندارد رساندن گازوئیل توزیعی، مراکز عرضه آن را نیز مشخص و به تعهد خود عمل کرد.

,

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بهانه خودروسازان داخلی مبنی بر این‌که به بهانه تحریم از نصب فیلتر دوده خودداری می‌کنند مانند این است که وزارت بهداشت هم بیاید و بگوید چون ما تحریم هستیم داروهای اساسی را وارد نمی‌کنیم و یا شرکت‌های هواپیماسازی عنوان کنند که به دلایل تحریم دیگر خدمات ارائه نمی‌دهیم.

,

تجریشی با بیان این‌که اگر قرار بود به بهانه تحریم همه کارها زمین بماند، خاطرنشان کرد: اگر چنین بود نیروهای نظامی هم اعلام می‌کردند چون ما در تحریم هستیم نمی‌توانیم به‌لحاظ دفاعی کشور را ایمن نگه‌داریم.

,

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچون زمانی‌که خودروسازان وقتی متوجه شدند از لحاظ تأمین قطعات نمی‌توانند به خارج وابسته بوده و به‌سمت دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و شرکت‌ها دانش‌بنیان رفتند در این زمبنه نیز باید از ۶ ماه قبل فکر آن را می‌کردند تا بتوانند این مسئله را حل کنند.

,

وی با اشاره به این مطلب که بهانه خودروسازان دارای جواب است و بدون راهکار نیست، اذعان کرد: صنعت ما نمی‌خواهد زیربار تعهداتش برود، تعهداتی که خاص سازمان محیط زیست نیست و قانون است و دارای حکم است.

,

تجریشی در ارتباط با نامه معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر حذف فیلتر دوده برروی خودروهای دیزلی در زمان تحریم عنوان کرد: اگر آقای جهانگیری بخواهد خودش حکمی غیر از آن قانون بدهد باید پاسخگو باشد، چون دولت خودش پیشنهاد کرده و براساس آن مُهر گرفته و یک‌بار دیگر هم خودش آمده و آن را رد کرده است.

,

به گزارش آنا، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با طرح این موضوع که لغو این قانون برای سلامت مردم آسیب‌زا است، گفت: معاون اول رئیس جمهور می‌تواند در ارتباط با این موضوع کارگروه و یا کمیته‌ای تشکیل دهد تا دلیل و توجیه خودروسازان مطرح شود زیرا آنچه که مشخص است مشکل آنها فنی است و راهکار دارد.

,

وی تصریح کرد: راهکار موضوعاتی از این دست طرح آن در هیئت دولت نیست، زیرا زمانی‌که ما دارای ظرفیت خوب دانشگاهی و تحقیقاتی در کشور هستیم باید مسئله را برای آنها طرح کرده و از آنها جواب بخواهیم.

,

تجریشی ادامه داد: وقتی عنوان می‌شود اقتصاد مقاومتی بدین معنی است که تحت تحریم هستیم و منابع کشور محدود است و همان‌گونه که مردم آن را متوجه شدند خودروسازها هم باید با آن کنار بیایند و به‌دنبال یک راه‌حل برای حفظ سلامتی مردم باشند.

,

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که از زمان دریافت نامه معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر لغو فیلتر دوده نامه‌ای از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت مبنی بر سرطان‌زا بودن این لغو چنین قانونی گفت: این موضوع در دنیا ثابت شده است که ذرات تولید شده به‌واسطه عدم استفاده از فیلتر دوده در خودروهای دیزلی سرطان‌زا است ولی مردم باید این را بدانند که دولت است و لابی صنعت و خودروسازان هم قوی‌تر از ما است.

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما پیگیری‌های خود را انجام می‌دهیم ولی در این میان رسانه‌ها حداقل باید این فضا را ایجاد کنند که غیرقانونی، غیرسلامت مردم و غیرمحیط زیستی کار کردن هر دولت و هر کس دیگری گران شود تا دیگر کسی به‌واسطه منافع خودش راحت‌ترین راه را انتخاب نکند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه